بازخوانی سالروز تظاهرات خونین در اسلام آبادغرب؛

شهید حمدالله مبارکی اولین شهید انقلاب در اسلام آبادغرب/ خاطراتی از مبارزات شهید از زبان خانواده ایشان

کد خبر: 304444
|
12:00 - 1401/11/05
نسخه چاپی
شهید حمدالله مبارکی اولین شهید انقلاب در اسلام آبادغرب/ خاطراتی از مبارزات شهید از زبان خانواده ایشان
اسلام آبادخبر: شهید حمدالله مبارکی در سن 17 سالگی در پنجم بهمن ماه سال 1357 در روز خونین انقلاب در تظاهرات خیابانی اسلام آبادغرب به ضرب گلوله دژخیمان شاه به شهادت رسید.

به گزارشاسلام آباد خبر، شهید حمدالله مبارکی در سال 1341 در روستای تنگ سرخ از توابع شیروان چرداول  دیده به جهان گشود ، خانواده وی بعلت موجود نبودن امکانات اولیه زندگی اعم از آب و... در سال 51 در اسلام آبادغرب ساکن شدند.


پدر و مادر شهید هردو از خانواده های اصیل و مذهبی منطقه بوده، پدرش در اوج خفقان سیاسی رژیم ستمشاهی از اذان‌گوهای متدین و شجاع زمان خود بوده است.

 


شهید حمدالله مبارکی در سن 17 سالگی در پنجم بهمن ماه سال 1357 در روز خونین انقلاب در تظاهرات خیابانی اسلام آبادغرب به ضرب گلوله دژخیمان شاه به شهادت رسید.

 


با وصف اینکه در تظاهراتها و مبارزات اول انقلاب تعداد زیادی از مردم اسلام آبادغرب تیر خورده و زخمی شده اند، اما تعداد انگشت شماری پرونده جانبازی دارند و این شهید والامقام اولین و تنها شهید انقلاب در شهرستان اسلام آبادغرب می باشد.

 

برادر شهید مبارکی که یکسال از ایشان کوچکتر بوده و  در اکثر مبارزات دوران انقلاب همراه ایشان بوده و بعد از شهادت حمدالله  به خیل مبارزان و رزمندگان اسلام در سپاه می پیوندد و ایشان هم در دفاع مقدس به مقام چانبازی نائل می گردد.

 


به گزارش خبرنگاراسلام آبادخبر،مسئولین می گویند خانواده این شهید گرانقدر از شهرستان هجرت نموده اند و فقط خانواده  خواهر و پسرعموی ایشان در اسلام آبادغرب حضور دارند. بنابراین برای یادآوری گوشه ای از رشادت های این مبارز شهید گفتگویی را  با  سرهنگ انتظامی هوشنگ مبارکی (پسر عموی شهید ) و یکی از خواهر زاده های شهید انجام داده که به سمع و نظر شما مخاطبین گرامی می رسانیم؛


سرهنگ هوشنگ مبارکی (فرمانده انتظامی شهرستان اسلام آبادغرب)  خاطرات خود را اینگونه آغاز کرد: در سال 56 که مبارزات جدی شده بود شهید حمدالله مبارکی  با تلاش خستگی ناپذیر و ارتباط مستقیم با نمایندگان حضرت امام(ره) ، نوارها، رساله‌ها و اعلامیه‌های امام را در شهر های مختلف توزیع می کردند.

 


وی گفت: شهید حمدالله  در سال 56 در حال پخش اعلامیه در اهواز دستگیر می‌شود که پس از مدتی  او را آزاد می کنند و ساواک  او را از اهواز اخراج می‌کند و در تابستان 57 فعالیت خود را به‌شدت در کرمانشاه از سر گرفته که در پائیز 57 باردیگر در کرمانشاه توسط شهربانی دستگیر می‌شود که پس از مدتی زندان  با پا در میانی انقلابیون صاحب نفوذ آزاد شده و بعلت لو رفتن هویتش در کرمانشاه برای مبارزه به اسلام آبادغرب می‌آید.

 


پسرعموی شهید بیان داشت: شهید حمدالله مبارکی با وصف سن کمش خیلی شجاع بود و بارها درتظاهرات ها شرکت نموده و درمبارزات خطرناک با مامورین ساواک و شهربانی  مستقیما" درگیر می‌شد و نبرد می‌نمود.

 


وی خاطرنشان کرد: در روز 5 بهمن سال 57 در اسلام آباد که چماق بدستان و نیروهای مسلح به طرفداری از شاه به خیابان آمده، حاج آقا بهشتی از روحانیون مبارز آن زمان به انقلابیون پیغام داده بود که امروز قصد دارند مردم را به خاک و خون بکشند بیرون نروید، اما  در حالیکه  مزدوران شاه با پشتیبانی تانک و نفربرهای نظامی شعار جاوید شاه می دادند و به  طرف مسجد قمر بنی هاشم(ع)  می آمدند ،شهید حمدالله مبارکی به همراه تعدادی از جوانان مبارز اسلام آبادی در آن زمان تحمل نیاورده  و به مقابله با آنها پرداختند و آنها را با خفت و خواری به عقب راندند که دژخیمان طاغوت با قساوت تمام مبارزین را مورد تیرباران قرارمی دهند که تعداد زیادی از جوانان مبارز تیر خورده و زخمی شدند.

 


وی اضافه کرد: شهید حمدالله که با شجاعت جلودار مبارزین بود تیرهای زیادی به وی اثابت کرده بود، مزدوران شاه راه‌های مواصلاتی به بیمارستان شیرخورشید اسلام آباد را بسته بودند، در حالیکه بعلت شدت جراحات خون زیادی از بدن ایشان می رفت، در نهایت " حمدالله مبارکی" به فیض شهادت نائل گردید.

 


هوشنگ مبارکی در ادامه خاطراتش گفت: پس از شهادت حمدالله  خون این شهید در رگهای مردم اسلام آبادغرب جوشش کرد و هزاران حمدالله سر برآورده و روز بعد از شهادت ایشان  مردم اسلام آبادغرب چنان  تشییع جنازه با شکوهی برای این شهید برگزار کردند که انگار تمام مردم جزو خانواده این شهید بودند.

 


وی افزود: بعد از آنروز ژاندارمری، ارتش، ساواک و شهربانی عملا" قدرت خود را از دست داده و توان مقابله با مردم را نداشتند، اما در حالیکه بختیار حکومت را دست داشت و امام هنوز به ایران نیامده بود، ساواک برای ترساندن مردم جنگ روانی به‌پا کرده بود و حتی در شهر شایعه انداخته بودند که  قرار است خانواده شهید حمدالله مبارکی که بر علیه شاه مبارزه کرده اند را کلا" اعدام کنند که در این بین شجاعت مادر حمدالله مثال زدنی بود و در جواب می گفت ؛ اشکالی ندارد من پسرم را در راه خدا داده‌ام و حاضرم تمام خانواده‌ام را فدای امام خمینی (ره) و انقلاب نمایم.



مبارکی گفت: مادر شهید خیلی معتقد و پشتیبان انقلاب بود و همیشه عکس امام خمینی را که از تلویزیون نشان می داد می بوسید و اکثر اوقات به سر مزار حمدالله می رفت و درد دل‌هایش را با وی می گفت چون او را خیلی دوست داشت و حتی در زمان حیات زمین کنار مزار شهید را برای قبر خودش خریداری کرده بود که پس از فوتش در سال 74 بنا به وصیتش در کنار فرزند شهیدش در اسلام آبادغرب به خاک سپرده شد.

 

سرهنگ هوشنگ مبارکی پسرعموی این شهید والامقام در پایان سخنان خود تصریح نمود: که برای پاسداشت و بزرگداشت یاد و خاطره شهدا بگونه ای کار شود که نسل جدید هدف شهدا را با تمام وجود لمس کنند و پذیرا باشند و همانند یک افسانه از آن یاد نکنند.

در ادامه شاهین شهبازی خواهر زاده شهید که متولد 1362 و از فرزندان انقلاب می باشد در گفتگو با خبر نگاراسلام آبادخبرگفت: مادرم همیشه از ایمان و صداقت و شجاعت برادر شهیدش برای ما تعریف می کند و به ما تاکید می نماید که اخلاق و منش و سیره دایی شهیدتان را الگوی خودتان قرار بدهید و می‌گوید در حالیکه در آنزمان جوانان هم سن ایشان یا بی تفاوت بوده یا بدنبال لذتهای دیگری بودند اما شهید حمدالله پیام ولی فقیه زمان خودش را دریافت نموده و جانش را در راه آن فدا کرد.

 

وی بیان داشت: هدف ما این است که راه دایی شهیدمان را ادامه بدهیم و در تمام کارها ولایتپذیری او را الگوی خود قرار دهیم.

 

به گفته خواهر زاده شهید: تا قبل از اینکه خانواده خودمان در چند سال گذشته در 5 بهمن یادواره شهدای کوچکی برای این شهید بزرگوار برگزار کردیم ، برای خیلی از جوانان و مردم اسلام آبادغرب تعجب برانگیز و ناشناخته بود که شهید حمدالله مبارکی اولین و تنها شهید انقلاب در اسلام آبادغرب باشد.

 


به گزارشاسلام آباد خبر، بعد از انقلاب و در دفاع مقدس مردم شهید پرور اسلام آباد 1283 شهید گلگون کفن را به انقلاب تقدیم نموده اند،  اما این شهید والامقام اولین و تنها شهید انقلاب در شهرستان اسلام آبادغرب می باشد، لذا برما واجب است که برای حفظ  شأن و مقام این شهید مبارز انقلابی،اقدام شایسته ای توسط مسئولین شهرستان بجا آورده شود، و جا دارد که یک مکان فرهنگی یا خیابانی جهت پاسداشت و یادبود این شهید والامقام نامگذاری شود. البته خانواده این شهید والامقام آنقدر بزرگوار، متدین ، بی ادعا و بدون چشم داشت بوده و هستند که  چنین چیزی نخواسته و دنبال سهم خواهی و امتیاز گرفتن از انقلاب نبوده و نیستند، اما مسئولین باید رسالت خود را در قبال چنین شهیدان بزرگی به انجام رسانند.

 

انتهای پیام/


 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها