رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری اسلام آبادغرب مطرح کرد:

کاهش اثرات مخرب سیل در اسلام آبادغرب از نشانه های توجه به کار آبخیزداری در شهرستان است

کد خبر: 304582
|
11:18 - 1398/01/13
نسخه چاپی
کاهش اثرات مخرب سیل در اسلام آبادغرب از نشانه های توجه به  کار آبخیزداری در شهرستان است
اسلام آبادخبر: رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری اسلام آبادغرب گفت: کاهش اثرات مخرب سیل در اسلام آبادغرب از نشانه های توجه به کار آبخیزداری در شهرستان است.

 به گزارشاسلام آباد خبر،  عباس قنبری مدیر منابع طبیعی شهرستان اسلام آبادغرب آبخیزداری پس از بارندگی سیل آسای دو روز گذشته، ضمن بازدید از اراضی منابع طبیعی و پروژه های آبخیزداری شهرستان اظهار کرد:  آبخیزداری به زبان ساده یعنی علم مدیریت روان آبهای سطحی  از ابتدای حوزه آبخیز تا انتها.

 

وی افزود: این مدیریت که با وجود  عوامل متعددی اعمال میشود،مدتهاست که در جوامع مدرن و با شیوه های متناسب ،اجرا شده است و نتایج آن شامل :کاهش سرعت روان آبهای فصلی_افزایش ضریب نفوذ نزولات جوی_تغذیه سفر ه های زیر زمینی_ به حداقل رساندن امکان بروز سیلهای مخرب_ تثبیت آبراه های حوزه آبخیز و ...، نیز  کاملا ملموس بوده است.

 

مهندس قنبری خاطرنشان کرد: از سال ۷۰ که معاونت آبخیزداری در وزارت جهاد سازندگی بصورت جدی مورد توجه قرار گرفت، در شهرستان اسلام آباد غرب این علم جدید و تاثیر گزار پایه ریزی شد و با جذب اعتبار مناسب حوزه های آبخیز شهرستان را شناسایی و عملیات اجرایی را آغاز کرد.

 

وی عنوان کرد: متاسفانه با وصف اینکه  از سال ۸۷ تا  سال ۹۷ که از محل صندوق توسعه اعتبار مناسبی در این راستا تخصیص یافت،فعالیتهای آبخیزداری در شهرستان به کندی پیگیری می شد.


 رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری اسلام آبادغرب تصریح کرد: سیل اخیر نشان داد که در حوزه های که کار آبخیزداری به صورت کامل انجام شده است، میزان اثرات مخرب سیل بسیار کم بوده است . حوزه آبخیز شمال شهر اسلام آباد، حوزه آبخیز هرسم، بعضی از حوزه های آبریز با مساحت کم و اخیرا حوزه آبخیز مطالعه شده سیاهخور، نمونه هایی از چنین تاثیرات مثبتی است که در حال حاضر قابل ارزیابی است.

 

وی تاکید نمود: اگر پرداختن به این علم کاربردی به مانند گذشته مورد مداقه مدیریت ارشد کشور باشد ،می توان از مزایای آن برای نسلهای آینده میراثی ماندگار از آب و خاک، بر جای گذاشت و دیگر شاهد شرایط بحران و اضطرار در مملکت نباشیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد