بازی آمریکایی‌ها با واژگان/ «تغییر رژیم» یا «تغییر ماهیت» مسئله واقعا این است؟!

کد خبر: 304644
|
13:37 - 1398/01/28
نسخه چاپی
بازی آمریکایی‌ها با واژگان/ «تغییر رژیم» یا «تغییر ماهیت» مسئله واقعا این است؟!
اسلام آبادخبر:آمریکا در حالی سیاست ها گذشته خود را در قبال ایران در پیش گرفته که در ابیات خود تغییراتی ایجاد کرده است

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی در دانشگاه ای-اند-ام (A&M) تگزاس مدعی شد: «ما هم‌اکنون در حال اِعمال فشار حداکثری هستیم تا ماهیت جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهیم و این اطمینان را حاصل کنیم که این رژیم صرفا مانند یک کشور عادی رفتار می‌کند و در سرتاسر جهان تروریسم را گسترش نمی‌دهد».

تغییر ادبیات آمریکا در قبال ایران/ سیاست تغییر رژیم در ایران محکوم به فناست


دوگانگی دیدگاه تغییر رژیم  ایران در بین ترامپ و مشاورانش
این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در ایالات متحده، بار‌ها سیاست تغییر رژیم از سوی مقامات آمریکایی مطرح شد و بسیاری از ناظران هم بر این باورند که مواضع اعمالی و اعلامی ایالات متحده در دولت ترامپ، حاکی از پیگیری سیاست تغییر رژیم در ایران بوده است. با این حال، در یک ماه‌های اخیر شاهد آن بوده ایم که دو تن از ضد ایرانی‌ترین مقامات آمریکایی (مایک پمپئو و جان بولتون) که رویکرد تغییر رژیم در ایران را دنبال کرده اند، اعلام کرده اند به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستند. در همین زمینه، پایگاه اینترنتی «آمریکن کانسروتیو» در مطلبی به این موضوع پرداخته و از نقش یکی از سناتور‌ها در تغییر رویکرد آمریکایی‌ها در قبال تغییر رژیم در ایران پرده برداشته است.

تغییر ادبیات آمریکا در قبال ایران/ سیاست تغییر رژیم در ایران محکوم به فناست


 تغییر ماهیت یا تغییر رژیم مسئله این است!

ترامپ ایجاد یک جناح راست تندرو در واشنگتن برای ضربه زدن به تهران، دور انداختن توافق هسته‌ای را ستایش کرده است. از سوی دیگر، جناح‌های قدرتمندی در کنگره و واشنگتن هستند که برای سال‌ها رؤسای جمهور را برای پیگیری سیاست تغییر رژیم تحریک کرده اند. در همین زمینه، سناتور تام کاتن نیز گفته است، سیاست آمریکا باید تغییر رژیم در ایران باشد. حال این پرسش مطرح می‌شود: چه چیزی یا کسی در حال متوقف کردن جنگ طلبان آمریکایی است؟ در همین زمینه، پولیتیکو جنبه‌های جالبی از روابط میان سناتور «ران پال» و ترامپ به ویژه در حوزه سیاست خارجی را فاش کرده است. در حالی که ترامپ با مشاور جنگ طلبش مدارا می‌کند، یک پیوند و رابطه واقعی نیز با ران پال ایجاد کرده است. پال رئیس جمهور را متقاعد کرده است که واشنگتن نباید سیاست تغییر رژیم در ایران را دنبال کند، چون در پیش گرفتن این موضع، به وقوع جنگ دیگری در خاورمیانه منجر خواهد شد. چرا که پیشتر همان افرادی که از سیاست تغییر رژیم در عراق و سوریه استقبال می‌کنند و اکنون به اشتباه خود اعتراف کرده اند.

تغییر ادبیات آمریکا در قبال ایران/ سیاست تغییر رژیم در ایران محکوم به فناست


پس از هشدار‌های راند پول و تغییر در نوع ادبیات مقامات دولت ترامپ حال آن‌ها به جای تغییر رژیم صحبت از تغییر ماهیت می‌کنند که به صورت علنی با تغییر رژیم فرقی ندارد، چون تغییر ماهیت به تغییر اصول بنیادین جمهوری اسلامی ایران اشاره دارد و با تغییر حکومت هیچ تفاوت محسوسی ندارد .

تغییرادبیات آمریکا در قبال ایران 

اما با توجه به سیاست‌های آمریکا هدف نهایی آمریکا سقوط حکومتی است که در ایران با انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ بر سر کار آمده و در پی آن به روابط ایران و آمریکا برای همیشه پایان شده داده است. این ایده‌ای است که نومحافظه کاران آمریکا از زمان حملۀ این کشور به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی برای سرنگونی صدام حسین، از آن حمایت می‌کنند.
هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه نیز چندی پیش اگر چه این موضوع که آمریکا به دنبال تغییر حکومت ایران است را رد کرد، اما درنهایت پنهان نکرد که دولت ترامپ از چنین تغییری استقبال خواهد کرد.

شخص دونالد ترامپ پیش از این در سخنرانی ۸ مه ۲۰۱۸ اعلام کرد ایرانی‌ها ملتی هستند که سزاوارند حکومتی داشته باشند که رویاهایشان را عملی کند. رودی جولیانی، مشاور حقوقی او نیز با رهبران منافقان دیدار و از تلاش آن‌ها برای تغییر رژیم در ایران ستایش کرد. او در این نشست گفت که دونالد ترامپ به مردم ایران کمک خواهد کرد تا از سرکوب حکومت رهایی یابند.

تغییر ادبیات آمریکا در قبال ایران/ سیاست تغییر رژیم در ایران محکوم به فناست

استراتژی ترامپ در تغییر رژیم تهران محکوم به شکست است

چندی پیش روزنامۀ وال استریت ژورنال نوشت مرکز مأموریتی نوبنیاد سیا برای مقابله با ایران باید به جای شکار سلیمانی، بیشتر بر روی جمع آوری اطلاعات مربوط به منافع، اهداف و فعالیت‌های ایران متمرکز شود؛ کشوری که هدفی پیچیده برای سیا شده است. در این گزارش آمده است: "مرکز مأموریت ایران باید تحلیلگران، پرسنل و متخصصان عملیاتی را از بخش‌های مختلف آژانس گرد هم آورد تا در کنار هم علیه ایران فعالیت کنند، درست مانند مرکز مأموریتی جدید علیه کره که ماه گذشته و در جهت مقابله با کرۀ شمالی راه اندازی شد، از آنجا که آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد تا فعالیت‌های دیپلماتیک خود را پوشش دهد، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا عملا دسترسی بسیار محدودی به ایران دارند.

کار این مرکز تمرکز روی جذب و حفظ شبکۀ سازمان سیا از عوامل ایرانی مقیم داخل و خارج از کشور و به منظور نفوذ به کشور جهت فعالیت‌های جاسوسی متمرکز شده است. اما این استراتژی محکوم به فنا است. تاریخ جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که ایرانیان در پشت سر گذاشتن چالش‌های نوپا موفق بوده اند. این اصطلاح در دنیای اطلاعات با نام قلمرو غیر قابل نفوذ (Denied Territory) شناخته می‌شود، به این معنی که به علت عدم دسترسی به کشور مورد هدف، جمع آوری اطلاعات در مورد آن کار دشواری است و از آن دشوارتر دامن زدن به مقاومت مدنی است. همانطور که گفته شد نداشتن نمایندگی واشنگتن در تهران دست آنها را از گردآوری اطلاعات مورد نیاز در رابطه با کشورمان کوتاه کرده است و جدا از این امر ایران از دیرباز نسبت به هر شخصی که مظنون به همکاری با ایالات متحده باشد، هوشیار بوده است. سرویس‌های اطلاعاتی در ایران تقریبا چهل سال را پشت سر گذاشته اند تا با هر گونه عملیات مخفی آمریکا-اسرائیل مقابله کنند.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در واکنش به سخنان مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مورد تلاش این کشور برای " تغییر ماهیت جمهوری اسلامی ایران"  تاکید کرد که خوشبختانه هر چه زمان می‌گذرد سران رژیم کنونی آمریکا منویات خود را بهتر و بیشتر از پیشینیان‌شان بروز می‌دهند و از تغییر رفتار به تغییر نظام و هم اکنون به تغییر ماهیت جمهوری اسلامی ایران اذعان می‌کنند؛ اما آنکه باید تغییر ماهیت دهد رژیم آمریکا است نه ایران؛ مخالفت‌های فزاینده جامعه بین المللی نسبت به رفتار‌ها و اقدامات خلاف قوانین بین المللی، تغییر ماهیت رژیم آمریکا را تبدیل به یک مطالبه جهانی کرده است.

موسوی هم چنین رژیمی که با توسل به تروریسم اقتصادی و قلدری، تجارت آزاد جهانی را به گروگان گرفته و دولت‌ها را تهدید می‌کند که براساس خواسته‌ها و سیاست‌های نامشروع این کشور عمل کنند، میلیارد‌ها دلار سلاح مرگبار برای قتل عام غیر نظامیان به خاورمیانه و منطقه خلیج فارس صادر می‌کند، از اجرای عدالت در مورد جنایتکاران جنگی و قاتلین خبرنگاران ممانعت کرده و آن‌ها را تحت چتر حمایتی خود قرار می‌دهد، به محیط زیست و حقوق بشر و ارزش‌های جامعه بین المللی و حقوق بین الملل احترام نمی‌گذارد و بصورت روزانه در حال تهدید نظم، صلح و ثبات بین المللی است، باید تغییر ماهیت دهد.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد