روزه داری یک فریضه الهی است/توصیه های پزشکی یک متخصص طب سنتی در ایام روزه داری

کد خبر: 304752
|
13:57 - 1398/03/02
نسخه چاپی
روزه داری یک فریضه الهی است/توصیه های پزشکی یک متخصص طب سنتی در ایام روزه داری
اسلام آبادخبر: روزه تاثیر بسیار زیادی برجسم انسان دارداما بسیاری از ما روزه گرفتن را تعهد مذهبی می دانیم وتنها تعداد کمی از افراد مزایای سلامتی آن را می دانند

به گزارشاسلام آباد خبر، هرساله مسلمانان جهان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان به میهمانی خداوند متعال می روند،روزه بستر مناسبی برای ایجاد تقوا فراهم می سازد. افرادی که سالیانه، یک دوره یک ماهه ای را برای مبارزه با خواسته های درونی می گذرانند، از آمادگی رزمی و دفاعی بیشتری برخوردارند.

پیامبر اکرم (ص) شکم چرانی و لذایذ دنیوی و جسمی را از جمله سه امری برشمرد که پس از خویش، برای امتش نسبت به آنها بیمناک بود و نیز در روایت آمده که امام علی (ع) از پیامبر اکرم (ص) پرسیدند: چه کنیم که شیطان از ما دور شود؟ حضرت فرمود: «الصوم یسود وجهه و الصدقه تکسر ظهره و الحب فی الله و المواظبه علی العمل الصالح یقطع دابره و الاستغفار یقطع و تینه؛ روزه روی شیطان را سیاه می کند و انفاق در راه خدا پشت وی را می شکند و دوست داشتن به خاطر خدا و مواظبت بر عمل نیک، دنباله او را قطع می کند و استغفار رگ قلبش را قطع می کند.»(فقیه،جلد2،ص45)

دکتر سمانه نوروزی متخصص طب سنتی در مصاحبه با خبرنگار ما اظهار داشت:  روزه گرفتن، پاکسازی سموم از بدن را افزایش می دهد، قند خون و ذخیره چربی را کاهش می دهد و عادات غذایی سالم و ایمنی را افزایش می دهد.

وی افزود: روزه با  ایجاد حرارت در بدن، مواد زاید و بلغم های غلیظ چسبیده در عروق و اعضای بدن ، را پاکسازی میکند، و از بیماریهایی مانند سکته، ام اس، فشار خون بالا ، سرطان، و دیگر بیماری های سخت پیشگیری می کند و میزان تجزیهگلوکزرا افزایش می دهد تا بدن بتواند انرژی بگیرد. بنابراین تولید انسولین را کاهش می دهد و لوزالمعده استراحت می کند، وگلیکوژن برای تسهیل تجزیه گلوکز تولید می شود در نتیجه روزه، باعث کاهش قند خون می شود که به ویژه برای بیماران دیابتیمفید است.

این متخصص طب سنتی با بیان فوق العاده روزه بر کاهش فشارخون بدون تاثیر دارو عنوان کرد: روزه یکی از روش های غیر دارویی کاهش فشار خون است این بیماری به بیماران قلبی و کاهش خطر آترواسکلروزیس کمک می کند. آترواسکلروزیس مسدود کردن رگ ها توسط ذرات چربی است و در طول روزه گرفتن گلوکز و بعد از آن، ذخیره های چربی برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می گیرند. نرخ متابولیک در طی روزه گرفتن کاهش می یابد و هورمون هایی مانند آدرنالین و نورو آدرنالین نیز کاهش می یابد که این باعث می شود سوخت ثابت و محدود باشد و فایده این کار  کاهش فشار خون است.

نوروزی در ادامه با اشاره به کاهش سکته قلبی توسط روزه گفت: روزه گرفتن در رمضان علاوه بر موارد عنوان شده، مهم ترین فایده ای که دارد بهبود سیستم قلب است و روزه داری سکته قلبی را کاهش می دهد، به این صورت که، میزان هموسیستئین که دلیل اصلیسکته قلبیاست، کاهش می یابد و از طرف دیگر، روزه داری نارسایی قلبی را بهبود می بخشد و  باعث فعال شدن سیستم ایمنی بدن می شود، اما در سالمندان که دچار بیماری های خاصی باشند در صورت روزه گرفتن سیستم ایمنی بدنشان برعکس عمل کرده و بسیار پایین می رود، که در صورت روزه گرفتن هم باید تحت نظر پزشک اقدام به روزه داری کنند.

نوروزی خاطرنشان کرد: روزه داری در ماه رمضان برایپوستهم تاثیرات مثبت  و منفی به جای می گذارد. چون در طی این ماه بدن اقدام به پاکسازی می کند که در طی روز های اول ماه رمضان این پاکسازی به شکل جوش در صورت ظاهر می شود. اما بعد از اینکه بدن،  خود را با شرایط جدید مطابقت داد جوش ها پاکسازی می شوند. با این شرط که در زمان افطار تا سحر به اندازه کافی آب مصرف کنید، زیرا آب به دفع سمومی که به شکل جوش ظاهر شده اند کمک می کند. هم چنین افرادی که دارای بیماری های پوستی  همانندکهیرهستند نیز روزه داری به درمان سریع تر آن ها کمک  می کند.

این متخصص طب سنتی  با اشاره به چند اشتباه روزه داران در وعده سحر و افطار گفت: روزه را نباید با آب و یا نوشیدنی سرد افطار کرد، چون ضعف سیستم گوارشی را به دنبال خواهد داشت.

در وعده افطار از غذاهای با هضم آسان مانند فرنی، شیربرنج، سوپ ساده جو،  نیمرو با کره استفاده شود.

پر خوری و تند خوری در وعده غذایی نداشته باشیم، سعی کنیم با آهستگی و تفکر در این نعمت خوردن و خوردنی ها، لذت ببریم و شاکر خدا باشیم .

وی ادامه داد: نباید در وعده افطار غذاهای سنگین مانند ماکارونی، لازانیا، هلیم،  آش رشته، کله پاچه و الویه استفاده شود.

در صورت تمایل استفاده از هلیم  با دارچین، روغن حیوانی و هل نکوبیده شده میل شود و در افراد با کبد چرب و مشکلات معده استفاده نشود.

وی گفت: به هیچ وجه در وعده سحرخیار و گوجه و پنیر استفاده نشود، این ترکیب غذایی یک شیوه اشتباهی مرسوم است؛ و فاصله سحری خوردن تا خواب بعد از سحری حداقل یک ساعت باشد.

نوروزی در پایان با اشاره  به روزهای گرم ماه رمضان در خرداد انواع شربت های گیاهی را پیشنهاد کرد و گفت: برای رفع عطش شربت خاکشیر، شربت البالو، شربت ماالشعیر( یک پیاله جو با 14 پیاله اب میگذاریم بجوشد، آب آن را جدا کرده و به عنوان شربت استفاده شود.)، شربت لیمو، شربت سکنجبین ، شربت تخم ریحان را می شود در فاصله زمانی افطار تا سحر استفاده کرد که عطش بدن را از بین می برد و کمبود آب بدن را تامین میکند.

انتهای پیام/س *************** گزارش: نگین سارائی ***************

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها