تشریح رفت و آمد میانجی گرها به ایران در گفت و گوی دانا با رئیس کمیسیون امنیت ملی؛

روابط ایران و آمریکا میانجی پذیر نیست/ آمریکا باید وارد فاز بازگشت از تحریم ها شود/ اولتیماتوم ایران جدی است/ اروپایی ها کماکان به برجام آویزان شده اند/ آینده سیاسی و اقتصادی ایران در برجام محدود نخواهد شد

کد خبر: 304820
|
13:42 - 1398/03/25
نسخه چاپی
روابط ایران و آمریکا میانجی پذیر نیست/ آمریکا باید وارد فاز بازگشت از تحریم ها شود/ اولتیماتوم ایران جدی است/ اروپایی ها کماکان به برجام آویزان شده اند/ آینده سیاسی و اقتصادی ایران در برجام محدود نخواهد شد
فلاحت پیشه به سفر میانجی ها به ایران اشاره کرد و گفت: آمد و شد ها نشان می دهد که موضوع ایران موضوع مهمی است و کشورهای مختلف می دانند که اختلافات ایران و آمریکا راه حل جنجالی و چالشی ندارد، بلکه باید به یک راه حل دیپلماتیک دسترسی پیدا کرد.

به گزارشاسلام آباد خبر، «حشمت الله فلاحت پیشه» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو باشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به باز شدن پای میانجی ها به ایران اظهار داشت: آمد و شدهای مقامات خارجی به ایران نشان می دهد که عرصه دیپلماتیک بر فضای مناسبات خارجی ایران غلبه دارد و این مسئله خوبی است.

وی به رفت و آمدهای صورت گرفته اشاره کرد و گفت: نخست وزیر ژاپن برای اولین بار بعد از انقلاب به ایران می آید و همچنین سایر آمد و شد ها نشان می دهد که موضوع ایران موضوع مهمی است و کشورهای مختلف می دانند که اختلافات ایران و آمریکا راه حل جنجالی و چالشی ندارد، بلکه باید به یک راه حل دیپلماتیک دسترسی پیدا کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سفر مقامات خارجی به ایران را از نقاط قوت برشمرد و خاطر نشان کرد: با تحلیل برخی از رسانه ها و تحلیل های مغرضانه مخالفم که معتقدند دولت به زور ارز را ارزان نگه داشته است تا رایزنی های خارجی خودش را به اثبات برساند؛ این نوع تحلیل ها ظلم به ملت ایران است؛ این افراد بخاطر منافع جناحی شان حاضرند به ملت ایران فشار اقتصادی وارد شود.

وی با بیان این که روابط ایران و آمریکا میانجی پذیر نیست گفت: به هر حال روابط ایران با آمریکا به مرحله ای رسیده است که بازگشتی از دیپلماسی نخواهد داشت و ما وارد فضای تنش نمی شویم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس اشاره کرد: پیش از این یک فضای تنش روانی شکل گرفته بود که این فضا مدیریت شد و طرفین تنش را مدیریت کردند و الان دیپلماسی مطرح است؛ در این فضا نیز اگر تهی از اقدامات عملی باشد هم معنا نمی دهد و باید حتما تعدیل هایی در تحریم های اقتصادی صورت بگیرد و آمریکایی باید وارد فاز بازگشت از تحریم ها شوند.

فلاحت پیشه بیان داشت: این خواستی است که در خود آمریکا نیز مطرح است، حتی سیاست مدارانی مثل نخست وزیر ژاپن و برخی از سیاست مداران مهم دنیای عرب معتقدند که باید شرایط عادی شود و آن زمان امکان عملی شدن دیپلماسی است.

وی ادامه داد: این واقعیتی است که وجود دارد و در این شرایط معتقدم که باید از غلبه روح دیپلماسی در مناسبت های خارجی ایران استقبال کرد.

فلاحت پیشه در تصریح جدی نگرفتن اولتیماتوم ایران توسط اروپایی ها گفت: این مسئله را به این صراحت ندیدم ولی اروپایی سعی کردند که مناسبات با ایران را عادی جلوه دهند، ولی واقعیت این است که اولتیماتوم ایران جدی است.

وی خاطر نشان کرد: آخرین تحریم آمریکا تحریم هسته ای بود و آمریکایی ها این گونه می پنداشتند که ایرانی ها مجبور شدند بخشی از نیاز های آینده خودشان را توقیف کنند که این مسئله را در درون ان پی تی انجام می دهند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اروپایی ها می دانند که ایرانی ها وارد فضای تنش نمی شوند، ولی بدان معنا نیست که به سمت حقوق خودشان حرکت نکنند.

فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که "آیا اروپایی ها بعد از اولتیماتوم ایران گامی برداشته اند؟" گفت: به نظر می رسد اروپایی ها کماکان به برجام آویزان شده اند و برجام را حفظ نکردند و منتظر هستند که ایران و آمریکا یک راهی را برای کاهش تنش پیدا کنند به همین دلیل وقت کشی می کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که "آیا امیدی به ماندن ایران در برجام است؟" تصریح کرد: ایران بازی خود را در درون برجام انجام داده است و از برجام استفاده می کند، ولی بازی آینده سیاسی و اقتصادی ایران در برجام محدود نخواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد