در گفت و گو با نمایندگان مجلس مطرح شد؛

حساب و کتاب خودروسازان زیر ذره بین نمایندگان مجلس/ اجرای طرح ساماندهی خودرو تحول عظیمی در صنعت خودروسازی کشور ایجاد می‌کند

کد خبر: 304867
|
16:31 - 1398/04/10
نسخه چاپی
حساب و کتاب خودروسازان زیر ذره بین نمایندگان مجلس/ اجرای طرح ساماندهی خودرو تحول عظیمی در صنعت خودروسازی کشور ایجاد می‌کند
نمایندگان مجلس در خصوص طرح ساماندهی خودرو مجلس اظهار امیداوری کردند این طرح تحول عظیمی در صنعت خودروسازی کشور ایجاد کند و با اجرای آن قیمت خودروها به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کند.

به گزارشاسلام آباد خبر به نقل از،شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ” راه آرمان ” در این اوضاع آشفته اقتصاد کشور که قیمت ها ثباتی ندارد و هر روز شاهد دگرگونی عظیمی در نرخ قیمت ها هستیم؛ خودرو  نیز برای خود آشفته بازاری دارد که به قول قدیمی ها نگو و نپرس.

با افزایش قیمت ارز، هزینه تمام شده خودروها سر به فلک کشید و یک شبه پراید ۲۵ میلیونی با قیمت ۵۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش  شد، افرادی که وضع مالی مناسبی داشتند با خرید زود هنگام خودرو خصوصا از نوع خارجی سود کلانی به جیب زدند اما مردمی که برای خرید یک پراید ۲۵ میلیونی هم دچار مشکل بودند کاسه چه کنم، چه کنم در دست گرفته اند.

 از طرفی فیلم های منتشر شده از انبار یکی از خودروسازان که مملو از خودرو های مختلف بود داغ دل آن ها را تازه کرده و از مسئولین انتظار دارند که فکری به حال این بازار آشفته خودرو کنند.

نمایندگان مجلس در این بین بیکار ننشستند و اواخر اردیبهشت امسال بود که طرحی را در مجلس با عنوان ” ساماندهی خودرو ” تصویب کردند که تاکید آن روی این موضوع است که قیمت‌گذاری خودرو بازهم باید به شورای رقابت واگذار شود. بنابراین خودروسازان باید قیمت تمام‌شده، سود حاصله و قیمت قطعی محصولات خود را به شورای رقابت اعلام کنند تا نسبت به تعیین قیمت نهایی خودروها تصمیم‌گیری شود.

اما اینکه این طرح به کجا رسید و بر مبنای آن قرار است چه اتفاقی در بازار خودرو بیفتد را از دو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس جویا شدیم که در ادامه به آن اشاره می شود.

اجرای طرح ساماندهی خودرو تحول عظیمی در صنعت خودرو سازی کشور ایجاد می کند

عبدالله رضائیان در خصوص این طرح به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا واردات خودرو را به کشور ممنوع کرده است که این ممنوعیت به دلیل شرایط حاد کشور و مشکلات ارزی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: تا زمانی که این ممنوعیت شورای اقتصادی سران قوا وجود دارد طرح ساماندهی خودرو مجلس اجرایی نمی شود چرا که این طرح مربوط به شرایط عادی صنعت خودرو است.

رضائیان در ادامه با تشریح برخی از این طرح، عنوان کرد: در این طرح مکانیزمی را هم برای ورود خودروهای هیبریدی و برقی و درنتیجه حل معضل زیست محیطی خودروها دارد و هم ورود خودروهای سنگین با استانداردهای تعیین شده را شامل می شود.

 وی بیان کرد: به طور کلی قانون خوبی است و روی آن کار کارشناسی شده است و هدف آن این است تا بتواند فضای رقابتی را برای ارتقای کیفیت خودرو در کشور ایجاد کند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با این طرح مجلس اشاره کرد و گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است که  با واردات خودرو مخالف هستیم و روی این بخش به ان ایراد گرفته است البته باید گفت این مخالفت تا حدی به جاست چرا که با واردات خودرو بازار داخل دچار رکود می شود.

رضائیان خاطر نشان کرد: این طرح برای تولید خودروهای داخلی نیز یک سری استانداردهایی در نظر گرفته است که با اجرای آن تحول خوبی در صنعت خودرو سازی کشور ایجاد می شود.

حساب و کتاب خودروسازان با اجرای این طرح مشخص می شود

نادر قاضی‌پور نیز در گفت و گو با خبرنگار بوتیا نیوز اظهار کرد: طرح ساماندهی خودرو پس از تصویب در مجلس به شورای نگهبان ارجاع داده شده است و منتظر تایید آن ها هستیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه تصریح کرد: قیمت خودرو در حال حاضر به صورت غیر واقعی بالا رفته است و اگر این طرح اجرا شود بسیاری از افرادی که خودرو را با قیمت بالا خریدند متضرر خواهند شد.

قاضی پور عنوان کرد: کارخنجات خودروسازی ایران که به دلیل افزایش قیمت ارز و تحریم ها تولید کمتری داشتند، در حال حاضر از تولید آن ها وضعیت قرمز به وضعیت زرد تبدیل شده است و باعث شده بلاتکلیفی در صنعت خودرو کمرنگ شود.

وی در پایان مطرح کرد: با تصویب طرح ساماندهی خودرو در شورای نگهبان، اگر دولت آیین نامه اجرایی آن را هر چه سریع تر بنویسد قیمت خودرو کاهش پیدا می کند و باعث می شود حساب کتاب خودروسازان مشخص شود.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد