جدیدترین گاف رئیس محیط زیست درباره آتش سوزی جنگل ها/ آقای کلانتری، محیط زیستی که خودش اداره می شود رئیس نمی خواهد!

کد خبر: 304905
|
15:59 - 1398/04/14
نسخه چاپی
جدیدترین گاف رئیس محیط زیست درباره آتش سوزی جنگل ها/ آقای کلانتری، محیط زیستی که خودش اداره می شود رئیس نمی خواهد!
عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست در گفت و گو با ایلنا گفته است که اگر بخواهیم کشور را بسیج کنیم تا با هر آتش‌سوزی مقابله کنیم، باید حداقل سالانه یک میلیارد دلار برای آتش‌نشانی هزینه کنیم و معتقدم سرمایه‌گذاری در این زمینه توجیه اقتصادی ندارد.

به گزارشاسلام آباد خبربه نقل از ،شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مرد گاف ها و اشتباهات بزرگ است، مرد اظهارنظرها و تصمیمات عجیب و بعضاً کم اطلاع ازمسائل زیست محیطی.

عیسی کلانتری، «معاون رئیس جمهور»، «رئیس سازمان حفاظت محیط زیست» و «مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست» در گفت و گو با ایلنا گفته است: «اگر بخواهیم کشور را بسیج کنیم تا با هر آتش‌سوزی مقابله کنیم، باید حداقل سالانه یک میلیارد دلار برای آتش‌نشانی هزینه کنیم. در آتش‌سوزی‌هایی که در طبیعت اتفاق می‌افتد، دسترسی مهمترین چیز است. معتقدم سرمایه‌گذاری در این زمینه توجیه اقتصادی ندارد. البته ما باید 4 الی 6 پایگاه هوایی آتش‌نشانی داشته باشیم، اما نداریم و البته بیش از این نباید باشد.»

مشکلاتی که آقای رئیسِ پُر از گاف محیط زیست در حوزه ماموریت های محوله شان با آن روبروست یکی دوتا نیست که البته با این استدلال حتما حل آنها هم توجیه اقتصادی ندارد!! مشکل ریزگردها، بالا بودن آلایندگی خودروهای داخلی، وضعیت دفع زباله های بیمارستانی، حفاظت از گونه های در حال انقراض در پارک های حیات وحش، مشکل دفع زباله در در استانهای شمالی، خشکسالی و کم آبی، کم شدن پوشش جنگل های کشور، خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها، دفع پسماند و فاضلاب های صنعتی در رودخانه ها و ....

 

آتش سوزی جنگلها برای عده ای نان دارد!

به نظر می آید که جلوگیری از حریق جنگلهای کشور نباید هم توجیه اقتصادی داشته باشد، وقتی تخریب و نابودی جنگلها برای برخی زمین خوارهای رانتی ارزشمندتر است؟!

تبدیل مردم روستانشین به سرایدار با ساخت ویلاهای آقایان سرمایه دار در دل جنگل های سوخته و خشک شده و احداث کارخانجاتِ بدون توجیه اقتصادی و صرفا برای پُز سیاسی، توسط ویژه خواران در دل کوهها و جنگلهای شمال کشور چیزی نیست که از کسی پنهان باشد و شاید احتمالا خبر دارید و پرداختن به آن برایتان توجیه اقتصادی ندارد!

کلانتری در جایی از گفت و گوی خود با ایلنا گفته است: «ما در ایران باید 4 تا 6 پایگاه هوایی آتش‌نشانی داشته باشیم، اما نداریم...البته بیش از این نباید باشد!»

«محمد درویش» معاون سابق پردیسان در واکنش به این اظهارنظر کلانتری گفت: «سرانه سهم هر ایرانی از جنگل‌ها به نسبت یک شهروند جهانی کمتر از یک‌چهارم است بنابراین در ایران باید حساسیت بیشتری برای حفظ جنگل به خرج داد.».

محمد درویش با بیان اینکه تنها در 7 درصد ایران پوشش جنگلی وجود دارد گفت: «وقتی رئیس سازمان حفاظت‌محیط زیست چنین حرفی می‌زند از دیگر دستگاه ‌ها چه انتظاری باید داشت؟ متأسفانه یک هلیکوپتر برای اطفای حریق نه در سازمان جنگل‌ها پیدا می‌شود نه در سازمان حفاظت‌محیط زیست!»

البته باید از آقای معاون رئیس جمهور سوال کرد که چرا تا الان درباره  ایجاد 4 تا 6 پایگاه هوایی آتشنشانی و آن هم نه بیشتر! که از نظر خود ایشان توجیه اقتصادی هم دارد اقدامی نکرده است؟

 

حدود 90 درصد آتش سوزی در جنگل ها عمدی است

«هادی کیا دلیری» رئیس انجمن جنگلبانی ایران درباره اختصاص اعتبار برای حفاظت از جنگل‌ها در مقابل آتش‌سوزی‌های هرساله را یک سرمایه‌گذاری لازم برای نسل آینده دانست.

کیا دلیری برخلاف گفته‌های کلانتری و براساس آمار‌های سازمان جنگل‌ها منشا  85 تا 90 درصد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های شمال و زاگرس را انسانی می‌داند.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران با رد کامل این بخش سخنان کلانتری که گفته است آتش سوزی ها بخشی از طبیعت است و نباید خیلی مشکوک بود افزود: «افزایش وسعت و تغییر الگوی آتش‌سوزی‌ها نشان از عمدی بودن بسیاری از این آتش‌سوزی دارد و حدت و شدت آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های شمال و زاگرس این را نشان می‌دهد.»

هادی کیادلیری با اشاره به اینکه نگاه کلانتری به درد صنعت می‌خورد نه محیط زیست گفت: آیا وظیفه سازمان حفاظت  محیط زیست تنها دادن مجوز به طرح‌های اقتصادی و عمرانی است؟

وی با بیان اینکه هزینه‌هایی را که برای اطفای حریق جنگل‌ها در دنیا می‌شود سرمایه‌گذاری برای نسل  های آینده است گفت: «آنها جنگل‌ها را برای آینده کشور حفظ می‌کنند اما در کشورهای توسعه‌نیافته چون ایران به‌صورت مستقیم از طبیعت برداشت می‌کنند.»

 

محیط زیستی که خودش اداره می شود، رئیس نمی خواهد!

خیلی عجیب است که رئیس یک سازمان عریض و طویل با کلی ماموریت روی زمین مانده خیلی راحت و خیلی صریح حفاظت بخش مهمی از محیط زیست را دارای توجیه اقتصادی نمی داند؟

وی در بخش دیگری از این گفت وگو افزوده است: «در آتش سوزی هایی که در طبیعت اتفاق می افتد، دسترسی مهمترین چیز است.» به نظرم می رسد منظور وی احیانا این بوده که احداث اتوبان و بزرگراه در دل کوهها و جنگلها توجیه اقتصادی دارد؟

کلانتری در بخشی از گفت و گوی خود اظهار داشته که مانند حوزهٔ حیات وحش تخصصی ندارد و فقط شنونده است اما کاش وی صریحا می گفت که هم در زمینهٔ «طرح های توجیهی اقتصادی» یا «امکان سنجی طرح های اقتصادی» در حوزهٔ محیط زیست چه تخصصی دارد؟ و مبنای این اظهارنظر وی کدام طرح پژوهشی و علمی است؟

به نظر می رسد رئیس سازمان محیط زیست کلا خودش را راحت کرده و هرجا که بحرانی رخ می دهد جمله طلایی «ارزش ندارد» یا «به صرفه نیست» به کار می برد. احتمالا وی جذب بودجه برای اجرای طرح های حفاظتی از محیط زیست مانند جنگل را وظیفه سازمانی خود نمی داند و بیشتار از اینکه نگران محیط زیست باشد نگران ویژه خوارانی است که به محیط زیست دست اندازی می کنند.

با این مدل توجیهی و روش ماستمالی کلانتری، جنگلها که با آتش سوزی مشغول خودترمیمی هستند، خرید لوازم آتشنشانی هم که توجیه اقتصادی ندارد، حفظ گونه های در حال انقراض هم که امکان پذیر نیست و روند طبیعی خودش را دارد طی می کند، وضعیت زباله ها در شمال کشور هم که تقصیر خود مردم است، خشکسالی جبر طبیعت و ناشی از وضعیت اقلیمی منطقه است، مشکل ریزگردها وافزایش تراز آبی و نجات دریاچه ارومیه، بختگان، مهارلو، هیرمند و...  هم حتما با نماز و دعای باران حل خواهد شد، جنگلهای  بلوط زاگرس هم به امید خدا، خودبخود بیشتر از قبل خواهند شد، برای رفع آلودگی هوا که ناشی از تخلفات صنایع سنگین و شرکتهای خودروساز است باید چشم انتظار باد بود!

البته سوال اینجاست که اگر قرار است کلانتری و سازمان عریض و طویل زیر دستش فقط نظاره گر تخریب انسانی و بازسازی طبیعی محیط زیست باشند ادامه بقا و حیات سازمان متبوع چه توجیه اقتصادی برای مردم ایران دارد؟!

طبق قانون وظیفهٔ «سازمان حفاظت از محیط زیست»، فقط به حفاظت از جنگل در مقابل عوامل طبیعی تخریب مانند باد، گرما، یخبندان، حشرات و... محدود نمی شود، بلکه حفاظت در مقابل عوامل انسانی مانند چوب بری، چرای دام، حریق، و حتی جلوگیری از ورود گونه های غریبه به جنگلهای طبیعی و بومی مناطق است.

در حال حاضر مانند گذشته اطفاء آتش سوزی در جنگل ها توسط مردم محلی و با ابتدایی ترین امکانات انجام می شود اما کاش  کلانتری به جای اینهمه آسمان و ریسمان بافتن برای آموزش اصول اولیهٔ آتشنشانی جنگل به مردم بومی و سازماندهی آنها که آنقدرها هم هزینه ندارد.

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد