مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب مطرح کرد:

رشد دو برابری سطح زیر کشت نخود پائیزه در اسلام آبادغرب/تأکید برشخم زدن بلافاصله زمین بعد از برداشت کلزا

کد خبر: 304938
|
14:23 - 1398/04/24
نسخه چاپی
رشد دو برابری سطح زیر کشت نخود پائیزه در اسلام آبادغرب/تأکید برشخم زدن بلافاصله زمین بعد از برداشت کلزا
اسلام آبادخبر: مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب از رشد دو برابری سطح زیر کشت نخود پائیزه در اسلام آبادغرب خبر داد.

کامران کریمی مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسلام آباد غرب در گفتگو با اسلام آباد خبر، اظهار کرد: به منظور بررسی نتایج و عملکرد مزرعه نخود پائیزه رقم منصور، عملیات کیل گیری با حضور کارشناس ناظر استانی ، کارشناسان زراعت، ترویج و مکانیزاسیون مدیریت جهاد کشاورزی اسلام آباد غرب، مسئول پهنه طرح و کشاورز مجری طرح انجام شد.

 


وی افزود: سطح زیر کشت نخودپائیزه در سال زراعی گذشته حدود 3000 هکتار بوده، اما امسال بدلیل افزایش بارندگی‌ها در سال جاری و ضعیف بودن نخود بهاره نسبت به برق زدگی با نظارت مناسب و توصیه های فنی  کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان در این خصوص باعث شده سطح زیر کشت این محصول از رشد بی نظیری برخوردار باشد.

 

کریمی خاطر نشان کرد: سطح زیر کشت نخودپائیزه در شهرستان 5550 هکتار میباشد که اکثرا بصورت مکانیزه کشت شده که انتظار می‌رود عملکرد آن بهتر از کشت‌های بهاره باشد. پیش بینی می‌شود از هر هکتار 1000 کیلوگرم نخود برداشت شود.  در حالی که متوسط عملکرد نخود بهاره در هر هکتار ۵۰۰ کیلوگرم است.


وی ادامه داد: در مزرعه آقای فرهادی کشاورزی روستای چغاگل از هر هکتار1250 کیلوگرم دانه نخود برداشت شد که این میزان برداشت در مقایسه با میانگین نخود بهاره شهرستان که حدود 500 کیلو گرم است رقم بالایی میباشد.


کریمی افزود: مدیریت بهینه تولید مزرعه فوق شامل عملیات خاکورزی صحیح و به موقع، استفاده از بذر اصلاح شده به میزان 75کیلوگرم در هکتار، رعایت کردن تناوب، رعایت عملیات بهزراعی و نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی در تمام مراحل تولید در افزایش عملکرد محصول نقش داشته است.

 


 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم شخم زدن بلافاصله زمین بعد از برداشت کلزا تأکید نمود و گفت: با توجه به اینکه کشاورزان کلزا کار در حال برداشت مزارع کلزا خود هستند بلافاصله بعد از برداشت کلزا باید اقدام به شخم زمین های خود نمایند، چون این کار باعث نابودی و کاهش جمعیت آفت سنک کلزا گردیده و هم می توان از رطوبت موجود در خاک استفاده کرده تا آماده سازی  زمین  برای کشت محصول بعدی راحت تر انجام شود.


وی  خاطر نشان کرد: اگر این شخم با تاخیر انجام شود، رطوبت خاک بعد از چند روز از بین می رود و آماده سازی زمین برا کشت محصول بعدی با مشکل مواجه می شود و آفت سنک نیز به مزارع سبز مجاور حمله خواهند کرد که این امر باعث افزایش زمان آماده سازی، نیروی کار و افزایش هزینه مبارزه با آفت سنگ کلزا خواهد شد.


ایشان در پایان گفت: از همه کشاورزان عزیز  کلزا کار تقاضا دارم در این امر کوتاهی ننمایند .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد