خطر هدررفت 2 هزار میلیارد تومان پول بیت المال بر اثر پافشاری دولت/ پژمانفر: مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی مخالف است/ اصرار دولت فضای نامناسبی را در کشور ایجاد کرده است

کد خبر: 304958
|
23:06 - 1398/05/02
نسخه چاپی
خطر هدررفت 2 هزار میلیارد تومان پول بیت المال بر اثر پافشاری دولت/ پژمانفر: مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی مخالف است/ اصرار دولت فضای نامناسبی را در کشور ایجاد کرده است
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه نابسامانی کشور غیرعمدی و سهوی نیست اذعان کرد این اتفاقاتی که در حال رخ دادن است کاملا عمدی است؛ چرا که به تعبیر مقام معظم رهبری عده ای در جامعه قصد دارند با این کارها مردم را عصبانی کنند و نظام اسلامی را درحل مسائل و مشکلات کشور ناکار آمد نشان دهند.

به گزارشاسلام آباد خبر، نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی اظهار داشت: مجلس همچنان با این طرح مخالف است و علت این مخالفت نه تنها سیاسی نیست بلکه از جهت کارشناسی بوده و دلایل متعددی بر غیر کارشناسی بودن این طرح وجود دارد. متاسفانه اصرار دولت بر این موضوع فضای نامناسبی را در داخل کشور ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت هیچ دلیل منطقی برای تشکیل این وزارت خانه ندارد تصریح کرد: دولت سه چهار مرتبه این طرح را به مجلس آورده و آقای رئیس جمهور هم در صحبت های خود این موضوع را مطرح کرده است ولی در عین حال دلایلی قانع کننده و شفاف برای مخالفت با این موضوع وجود دارد.

 

تشکیل وزارت بازرگانی به عمر دولت کفاف نمی‌دهد

رئیس کمیسیون فرهنگی بابیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی فرآیندی زمان بر است توضیح داد: باتوجه به اینکه زمان زیادی از عمر این دولت باقی نمانده بنابراین تشکیل وزارت بازرگانی به عمردولتی که به دنبال تشکیل آن بود کفاف نمی دهند.

پژمانفر با اشاره به بلاتکلیفی هفت ساله قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: با وجود اینکه این قانون در هفت سال گذشته می توانست اجرا شود هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفت و این نشان می دهد که دولت یک رفتار کاملا سیاسی انجام می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای توسعه یافته تولید و بازرگانی در یک وزارتخانه واحد و در کنار هم تعریف شده است که این موضوع دلیلی بر غیرکارشناسی و غیر قانونی بودن طرح تفکیک بخش صنعت از تجارت است.

 

با این طرح یکپارچگی سیستم تولید و توزیع به هم می‌ریزد

نماینده مشهد و کلات با بیان اینکه تشکیل این وزارتخانه موجب تشتت ساختار مدیریتی در حوزه محصولات غذایی می شود توضیح داد: از نتایج این از هم گسستگی به خصوص در حوزه محصولات غذایی این است که یک بخش متولی تولید و بخشی دیگر متولی پخش و توزیع می شود و باتوجه به اینکه تولید و توزیع یکپارچه محصولات در یک زنجیره تأمین نقش مهمی را دارد موضوع محصولات غذایی را که فرصتی برای کشور است، تبدیل به تهدید می شود.

پژمانفردرباره هزینه تشکیل وزارت بازرگانی گفت: پیش بینی شده که تشکیل این وزارتخانه بیش از دو هزار میلیارد تومان هزینه دارد؛ در حالی که در شرایط کنونی کشور به یک ریال آن هم احتیاج دارد و این هزینه ها، هزینه های اضافی است.

وی با اشاره به اینکه تشکل های تولیدی به شدت مخالف تشکیل وزارت بازرگانی هستند اظهار داشت: این نشان می دهد افراد و واحدهایی که در کف این ماجرا هستند و مشغول به فعالیت در این حوزه می باشند مخالف این موضوع هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: علاوه بر مواردی که در اینجا به آن اشاره شد، ده‌ها دلیل دیگر در ارتباط باناکار آمدی و بی تاثیر بودن تشکیل این وزارتخانه وجود دارد که مجموعه این دلایل نشان می دهد جناب آقای روحانی برای فرار از نابسامانی ها و مشکلات اقتصادی کشور و گمراهی جامعه با فرافکنی به دنبال احیای مجدد وزارت بازرگانی باشد.

پژمانفر با اشاره به اینکه علیرغم بودجه های پیش بینی شده شرایط اقتصادی کشور وخیم است بیان کرد: 14میلیارد دلار در لایحه بودجه امسال کشور برای توزیع کالاهای اساسی اختصاص داده شد که دولت مکلف بود این کالاها را بصورت یارانه یا بصورت سهمیه بندی به دست مردم برساند، اما با گذشت چهارماه از سال وضعیت کالاهای اساسی نامناسب و حقوق مردم تضییع شده است.

 

نابسامانی های اقتصادی در کشور کاملاً عمدی است/ می‌خواهند نظام را ناکارآمد نشان بدهند

وی با بیان اینکه نابسامانی کشور غیرعمدی و سهوی نیست اذعان کرد این اتفاقاتی که در حال رخ دادن است کاملا عمدی است؛ چرا که به تعبیر مقام معظم رهبری عده ای در جامعه قصد دارند با این کارها مردم را عصبانی کنند و نظام اسلامی را درحل مسائل و مشکلات کشور ناکار آمد نشان دهند.

نماینده مردم مشهد با اشاره به اینکه  رفتار دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی کاملا سیاسی است تصریح کرد: دولت به دنبال این است که مصوبه تاسیس این وزارتخانه را از مجلس دریافت کند تا در این مدت باقی مانده از عمر دولت مردم را با وعده تشکیل وزارتخانه ای که به بهبود شرایط اقتصادی منجر می شود، سرگرم کند.

پژمانفر با تاکید بر اینکه نباید بیش از این کشور را معطل موضوع طرح تشکیل وزارت بازرگانی کرد تشریح کرد: به همان اندازه که دولت پیگیر تاسیس این وزارت خانه است مجلس نیز اصرار بر انجام کارهای کارشناسی در رابطه با راه اندازی مجدد این وزارتخانه دارد.

وی اظهارداشت: حتی برخی از نمایندگانی که از نظر سیاسی با دولت همراه هستند با راه اندازی وزارت بازرگانی مخالف هستند؛ چرا که آن را به نفع مصالح کشور نمی دانند و همان طوری که در چند بار گذشته با رای بالایی رد شد این مرتبه هم نمایندگان با تصویب آن مخالفت می‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی در پاسخ به کسانی که ادغام این دو وزارتخانه را غیرکارشناسی و بدون پیشینه مطالعاتی مطالعاتی می دانند، گفت: هنوز بخشی از آیین نامه ها و ضوابط و دستورالعمل هایی که برای ادغام این دو وزارت خانه لازم بوده، تدوین و اجرایی نشده است، پس چطور این افراد نتیجه گیری کردند که این کار غیرکارشناسی و بدون مطالعه است.

 

دلایل دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی منطقی نیست

پژمانفر با بیان اینکه هیچ کدام از دلایلی که از طرف دولت در رابطه با تشکیل وزارت بازرگانی ارائه داده شده منطقی نیست اعلام کرد: حاضر است به عنوان کسی که حداقل کارهای کارشناسی در این زمینه انجام داده با هر کدام از کسانی که موافق این موضوع هستند در فضای رسانه ای مناظره کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد موافقت برخی از کمیسیون‌های مجلس با این طرح به دلیل فشارهای دولت است و این فشارها تنها از یک بخش دولت نیست بلکه برخی از وزارتخانه هایی که در این موضوع هیچ نوع مسئولیتی نداشتند هم با نماینده ها ارتباط برقرار می کنند و فشار می آورند در حال حاضر مجلس به شدت در معرض یک فشار روانی و تهاجم فکری از طرف مسئولان رده های مختلف دولت برای پذیرش این موضوع قرار دارد.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد