تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی از بیم و امیدهای این صنعت می‌گویند؛

کاهش 80 درصدی خروج ارز با رونق تولید نوشت افزار ایرانی/ می‌توانیم در تولید لوازم‌التحریر به خودکفایی برسیم/ مسئولان چوب لای چرخ تولیدکننده‌ها نگذارند

کد خبر: 305022
|
15:56 - 1398/05/19
نسخه چاپی
کاهش 80 درصدی خروج ارز با رونق تولید نوشت افزار ایرانی/ می‌توانیم در تولید لوازم‌التحریر به خودکفایی برسیم/ مسئولان چوب لای چرخ تولیدکننده‌ها نگذارند
تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی با بیان اینکه با افزایش تولید لوازم‌التحریر در داخل کشور با طرح‌های ملی و بومی میزان خروج ارز از کشور تا 80 درصد کاهش داشته است، از عدم حمایت مسئولان از تولیدکنندگان داخلی گلایه کردند.

به گزارشاسلام آباد خبربه نقل از،شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مناسبت‌های تقویم شمسی بهانه‌ای برای پرداختن به موضوعات ناب روزانه است، موضوعاتی که گاهی اگر به آن نپردازیم از دور به مرور زمان رنگ می‌بازد و شاید اسمش به ندرت شنیده شود. گاهی هم برپایی برخی نمایشگاه ها در کشور ما را به سمت و سوی موضوعی می‌برد که پرداختن به آن دریچه جدیدی به روی مسائل مهم کشور باز می‌کند. افتتاح هفتمین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی «ایران نوشت» در تهران؛ از همین قبیل موضوعات است که هر صاحب سبک و فن خبر را به خود مشغول می‌کند؛ نمایشگاهی با حضور بیش از ۱۰۰ تولیدکننده نوشت افزار از سراسر کشور در سال رونق تولید که کمتر تریبون تجمل گرایانه داخلی به آن می‌پردازد.

وظیفه رسانه‌های انقلابی این روزها با برپایی نمایشگاه‌هایی از این دست؛ سنگین‌تر می‌شود و اهمیت فرهنگی و اجتماعی تولید نوشت افزارهای مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی به قدری است رهبر معظم انقلاب هم بارها توجه به این مسئله را مورد تاکید قرار داده اند؛ موضوعی که با این صراحت از جانب حضرت آیت الله خامنه ای مورد حمایت و پیگیری قرار گرفت.

 

تولید‌کننده نوشت‌افزار ایرانی:
جوانان ارومیه‌ای نخستین تولید‌کنندگان اقلام تحصیلی با نمادهای بومی/ القای فرهنگ غربی با ترویج استفاده از نوشت‌افزار خارجی

«یاسین شیخ‌لو» در گفت‌و‌گو با خبرنگاراروم‌نیوز، با اشاره به سابقه ۶ ساله خود در زمینه تولید و عرضه نوشت‌افزار ایرانی، اظهار داشت: ما سال‌ها در حوزه ترویج سبک زندگی اسلامی فعالیت کردیم، بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی فقط با همایش و سخنرانی محقق نخواهد شد، قدرت‌های غربی برای ترویج سبک زندگی مد‌نظر خود رو به مسیری آورده‌اند که از طریق آن بتوانند قهرمان‌های خودشان را معرفی کنند و فرهنگ خود را پیاده کنند که نهایتا منجر به حمایت از چرخه اقتصادی غرب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه «فرهنگ» اولویت اول غرب بوده و بر «اقتصاد» ترجیح دارد، افزود: برای غرب فرهنگ اولویت دارد تا اقتصاد، چرا‌که معتقدند اقتصاد هم بدون فرهنگ ره به جایی نخواهد برد، به همین دلیل ما با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی که رسالت اصلی موسسه «پیام یاسین» بوده به حوزه تولید و توزیع نوشت افزار اسلامی ایرانی ورود پیدا کردیم.

این تولید کننده نوشت افزار ایرانی، رسالت مجموعه خود را در ترویج سبک زندگی اسلامی و حمایت از کالای ایرانی خلاصه کرده و تاکید کرد: در کل کشور ۱۰۰ مجموعه تولید کننده نوشت‌افزار اسلامی ایرانی فعالیت می‌کنند که عموما با همت جوانان بر‌آمده از هیئت‌ها و تشکل‌های مردمی شکل گرفته که این تولید کننده‌ها در مجمعی به نام مجمع نوشت افزار اسلامی ـ ایرانی دور‌‌هم جمع شده‌اند.

وی، با اشاره به برخی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای هیئت دولت در شهریور ۹۷، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع هیئت دولت به دیدار خود با تعدادی از جوانان فعال در حوزه نوشت‌افزار اسلامی ایرانی اشاره کردند و فرمودند «چند جوان با همت پیدا شده‌اند و نوشت‌افزار داخلی دارند تولید می‌کنند. خب آدم می‌بیند این‌ها سر‌تا‌پا شوقند، سر‌تا‌پا آمادگی و قوه و توان کارند، ابتکار هم دارند، باید کمک شوند، با یک مختصر کمکی، با دست گذاشتن پشت این‌ها و حرکت دادن به جلو، به این‌ها کمک می‌شود» این فرمایش رهبری معظم برای همه ما دلگرمی بزرگی بود.

شیخ‌لو، در ادامه با اشاره به ورود خود به عرصه توزیع و تولید نوشت‌افزار ایرانی با شیوه‌ای نوین در ارومیه، اذعان داشت: ما در ارومیه بعد از سال‌ها فعالیت در حوزه سبک زندگی اسلامی، با طرحی نو و شیوه‌ای جدید وارد میدان شدیم، به این صورت که نماد‌های مرتبط با ویژگی‌های بومی استان آذربایجان‌غربی در حوزه وقایع انقلاب در این استان، دفاع مقدس، شهدا و مفاخر استان مثل شهید باکری، شهید امینی، مرحوم آیت‌الله حسنی و یا نماد‌های وحدت و نیز نام‌آوران قرآنی استان را روی دفاتر و نوشت‌افزار اجرا کردیم.

وی، با تاکید بر تولید اقلام تحصیلی با نماد‌های بومی برای اولین بار در سطح کشور، ابراز کرد: برای اولین بار در سطح کشور اقلام تحصیلی با نمادهای بومی تولید شد و مورد تایید بزرگان و استقبال مردم قرار گرفت و در مدت کوتاهی محصولات ما به فروش رفت به طوری که فقط ۳۰ هزار جلد از این محصولات در تهران میان آذربایجانی‌های مقیم تهران توزیع شد.

این تولید کننده نوشت افزار ایرانی، یادآور شد: تعداد قابل توجهی از نوشت افزارها توسط دفتر ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره) برای اهدا به دانش آموزان محروم خریداری شد و در سال تحصیلی جدید هم ان‌شا‌الله با طرح‌های نو و تولیدات جدید در خدمت دانش آموزان استان خواهیم بود.

وی، در پاسخ به اینکه تولید نوشت افزار ایرانی تا چه میزان در راستای رونق تولید و حمایت از کالای داخلی موثر است، گفت: گردش مالی نوشت افزار در شهریور و مهر‌ماه هر سال بالای ۶ هزار میلیارد تومان است، این حجم از گردش مالی می‌تواند بیش از ۶۰ هزار نفر را از بیکاری نجات دهد، علی‌رغم اینکه محصولات ایرانی دارای کیفیت عالی بوده و به لحاظ زیبایی برای قشر کودک و نوجوان جذاب‌ترین هستند ولی با این وجود تنها ۱۰ درصد بازار را در دست دارند.

شیخ‌لو، ادامه داد: بازار ثابت این محصول می‌تواند برای هزاران جوان ایرانی کار و زندگی بسازد ولی متاسفانه واردات بی‌رویه نوشت‌افزار آن هم با تصاویر مبتذل غربی باعث شده اغلب فعالان این حوزه با مشکلات مالی متعدد مواجه شوند، یک همت همگانی لازم است که در ابتدای سال تحصیلی امسال مردم با خرید محصول ایرانی با یک تیر دو نشان بزنند.

وی، با بیان اینکه مسئولین ابتدا برای جوانان کشور خود کار ایجاد کنند و دوم در‌های مملکت را به سوی فرهنگ مخرب غربی ببندند، اذعان داشت: مسئولان باید حمایت از کار و کارگر ایرانی را در اولویت خود قرار دهند، به ویژه در این برهه از زمان که کشور ما به دلیل تحریم‌های گسترده قرار دارد نباید اجازه خروج ارز از کشور را بدهند.

مدیر موسسه پیام یاسین و تولید کننده نوشت افزار ایرانی‌، در ادامه سخنان خود با تاکید بر تاثیر فرهنگ‌سازی نوشت افزار ایرانی بر ذهن کودکان و نوجوانان دانش آموز، بیان کرد: یکی از اساتید تعلیم و تربیت پس از تولید نوشت افزار ایرانی گفت که اگر هر دانش آموز فقط یک دقیقه هر روز روی این تصاویر روی جلد دفاتر تمرکز کند در‌واقع ما هر روز هزاران ساعت کار فرهنگی کرده‌ایم. این نشان دهنده اهمیت و تاثیر تولید ایرانی در حوزه مدارس است.

وی، افزود: از تابستان سال قبل تا امروز قیمت کاغد ۵ برابر شده یعنی قیمت یک دفتر مشق ۵ برابر بیشتر شده است، از طرفی دولت از اختصاص کاغذ با ارز دولتی به حوزه نوشت افزار اسلامی ـ ایرانی خودداری کرد، این در حالی است که به بسیاری از نشریه‌های حامی دولت و کتاب‌های بی‌محتوا که توسط بعضی از سلبریتی‌ها تالیف شده کاغذ دولتی تخصیص داده شده است، باید از مدیران پرسید آیا کالایی مهم‌تر از دفتر مشق برای قشر دانش‌آموز وجود دارد؟

شیخ‌لو، در خصوص مشکلاتی که در این حوزه برای تولیدکنندگان وجود دارد، خاطرنشان کرد: ۲ نوع مشکل در این حوزه داریم، اول اینکه مسئولین اهمیت این موضوع را به لحاظ اقتصادی و کارآفرینی درک نکرده‌اند، یعنی فکر نمی‌کنند که صنعت نوشت‌افزار می‌تواند به اندازه بسیاری از صنعت‌های بزرگ سود‌ده و کارآفرین باشد. دوم هم اینکه مدیران ما اهمیت این کار را به لحاظ فرهنگی درک نکرده‌اند یعنی فکر نمی‌کنند که با یک جلد دفتر که تقریبا یک سال در دست دانش آموز است، اگر با طرحی زیبا و جذاب و دوام قابل قبول تولید شود، چقدر می‌توان تاثیرگذاری فرهنگی داشت.

وی، ادامه داد: از دیدگاه بسیاری از مدیران، این همه مراسمات و همایش‌هایی که برگزار می‌شود موثرتر از تولید نوشت‌افزار با نمادهای فرهنگی است. حال باید این سوال را پرسید که آیا تولید دفتر با تصاویر و زندگی شهدا از تاثیر برنامه‌هایی که به‌صورت کلیشه‌ای برگزار می‌شود کمتر است؟!

این فعال حوزه نوشت‌افزار، بیان داشت: سال قبل من تقریبا به دیدار همه مدیران و مسئولین مرتبط با این موضوع رفتم، تصور می‌کردم چون شعار سال حمایت از کالای ایرانی است به جهت تهیه گزارش عملکرد و تکمیل رزومه هم که شده همکاری خواهند کرد ولی این‌طور نبود. حتی دستگاه‌های فرهنگی از تامین محل برای برپایی نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ـ ایرانی که همزمان با کل کشور برگزار می‌شود خودداری کردند!

وی، گفت: تنها کسی که در این حوزه از ما حمایت معنوی کرد، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی بود و به دفعات در این باره به مسئولین و مدیران توصیه کردند اما کو گوش شنوا؟!

شیخ‌لو، در زمینه بی‌توجهی مدیران حوزه آموزشی به تولید نوشت‌افزار ایرانی نیز ابراز داشت: شاید تعجب کنید که آموزش و پروش به عنوان اصلی‌ترین متولی حوزه تعلیم و تربیت با ما همکاری نکرد.

وی، با انتقاد از برخی تفکرات مدیران در استان، گفت: یکی از مدیران به بنده این‌گونه گفت که با چاپ تصاویر شهدا روی جلد دفاتر بچه ها را خشن به بار نیاورید! مخلص کلام اینکه برای ما حمایت مسئولین اصلا مهم نیست، حامی ما شهیدانی هستند که گرافیک چهره آسمانی‌شان روی دفاترمان نقش بسته است.

مدیر موسسه پیام یاسین و تولید کننده نوشت افزار ایرانی‌، با اشاره به لزوم طراحی شخصیت و کاراکتر در تولید محصولات ایرانی، عنوان کرد: ما پس از تولید انیمیشن‌های جذاب در حوزه کودک  نوجوان، نوشت افزارهایی با تصاویر کارتون‌های ایرانی تولید کردیم. اینکه در تولید نوشت‌افزارها به شخصت‌های کارشده توجه شود بسیار مهم و ضروری است و باید در این زمینه د قت کافی از سوی تولیدکنندگان انجام پذیرد.

وی، افزود: اقلام تحصیلی باید قبل از تولید شخصیت و کاراکتر داشته باشند و این مهم با ایجاد حلقه وصلی میان فعالان حوزه رسانه کودک و نوجوان با فعالان نوشت افزار اسلامی ـ ایرانی محقق خواهد شد.

شیخ‌لو، بیان داشت: توجه والدین به حوزه فرهنگ ایرانی ـ اسلامی نیز بسیار مهم است، تا زمانی که فیلم‌های ماهواره‌ای در خانواده پخش شود یا پدر و مادر دنبال جنس خارجی باشند بچه‌ها هم رغبتی به استفاده از اقلام فرهنگی ایرانی نشان نخواهند داد.

وی، در خصوص تولیدات حوزه نوشت‌افزار موسسه پیام یاسین، گفت: دفاتر تولیدی با تصاویری از شهید باکری با گرافیکی متفاوت و در حال حمله به دشمن، شهید امینی به عنوان یک نخبه علمی در رشته مهندسی ویژه دانش آموزان دبیرستانی، گرافیک شهدای مدافع حرم استان در کنار سردار قاسم سلیمانی، گرافیک حاج شیخ غلامرضا حسنی به عنوان فاتح جنگ نقده، گرافیک حاج شیخ غلامرضا حسنی در باغ انگور به عنوان یک باغدار نمونه، گرافیک حاج حامد ولیزاده در کنار مقام معظم رهبری به عنوان یکی از مفاخر قرآنی کشور، گرافیک مسجد اعظم ارومیه به عنوان اولین و اصلی‌ترین پایگاه انقلاب اسلامی در سال ۵۷، گرافیک مزار شهدای گمنام ارومیه به‌عنوان مامن و سایه‌بان معنوی شهر ارومیه، طرح صحیفه سجادیه حاوی نماد یک دختر جوان ارومیه‌ای با صحیفه سجادیه در دست در محوطه مسجد جامع ارومیه، گرافیک دختران ترک، کرد و ارمنی ارومیه ای در کنار هم حاوی پیام وحدت اقوام و ادیان و ضرورت حفظ حجاب در همه ادیان الهی را می‌توان از مهم‌ترین تولیدات موسسه دانست.

این تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی، ادامه داد: تولید دفاتر بومی که بر اساس اعلام مجمع نوشت افزار اسلامی ـ ایرانی برای اولین بار صورت می‌پذیرد، بعد از رونمایی در نماز جمعه ارومیه و تایید و حمایت نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی در خطبه های نماز، به شدت مورد استقبال قرار گرفت و در مدت اندکی میزان قابل توجهی از این دفاتر به فروش رفت که فقط ۶ هزار جلد توسط اهالی آذربایجان‌غربی مقیم تهران خریداری شد.

وی، بیان داشت: موسسه پیام یاسین تولید دفاتر و نوشت‌افزار با نماد مناطق جنگی و عملیاتی استان، تصویر مناطق تاریخی و باستانی و سایر مفاخر و شهدای استان را در برنامه خود قرار داده که نمونه های آن به زودی عرضه خواهد شد.

شیخ‌لو، در نظر گرفتن روحیات دوران کودکی و نوجوانی مخاطبان و استفاده از ظرفیت هنرمندان بومی را از ویژگی‌های دفاتر ارائه شده دانست.

وی، در خصوص پرفروش‌ترین نوشت‌افزار تولیدی موسسه هم خاطرنشان کرد: طرح حاج شیخ غلامرضا حسنی که در فضای جنگ نقده طراحی شده در میان ۱۰ طرح تولید شده بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است.

این تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی، در بخش پایانی سخنان خود، در زمینه خواسته‌های خود از مسئولان، بیان داشت: مسئولان و مدیران باید به نوشت‌افزار به‌عنوان یک رسانه نگاه کنند که می‌تواند اصلی‌ترین پیام‌ها را به اصلی‌ترین و حساس‌ترین مخاطب‌ها یعنی مخاطب کودک و نوجوان انتقال دهد.

وی، اضافه کرد: موسسه پیام یاسین آمادگی دارد تا شعار‌ها و اولویت‌های نهاد‌های فرهنگی را روی نوشت‌افزار و جلد دفاتر پیاده کند. این موسسه این حرکت فرهنگی را بدون تشویق یا دستور هیچ دستگاه یا سازمانی و به صورت آتش به اختیار شروع کرده است.

 

یک تولیدکننده نوشت افزار ایرانی اسلامی:
دولت هیچ حمایتی از نوشت افزار ایرانی نکرد/ با رونق بخشی به تولیدات داخلی مدافع فرهنگ ایران باشیم

محمدحسن حلواییان از مدیران مجمع طوبی تمنا و تولید کننده نوشت افزار ایرانی اسلامی (بچه‌های آسمان) در گفت‌وگو باصاحب نیوزبا اشاره به اینکه این برند نوشت‌افزار، کار خود را از سال 1394 با هدف ارتقاء محتوایی تولیدات نوشت افزار ایرانی آغاز کرد؛ گفت: خانواده زیباترین بنایی است که خداوند تاکید بسیار به آن داشته و نگاه ما نیز باید برای حفظ بنیان خانواده های ایرانی با محوریت ایرانی_اسلامی باشد تا در این خصوص با همت مضاعف بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اولین کاراکترسازی رئال خانواده را در کشور به انجام رساندیم؛ اظهار کرد: در کشور ایران که مهد تمدن جهان است و در بحث قهرمان پروری غنی است و نیازی برای تولید لوازمی با نشان قهرمان های غربی برای عرضه به بازار نیست؛ زیرا ما باید تولیداتمان از نوشت افزار در دست فرزندان تا اسباب و وسایل اتاق کودکانمان با نگاه دین و آیین کشور تولید و به دست متقاضی برسد.

مدیر مجمع طوبی تمنا افزود: بچه های آسمان نماد و الگوی ایرانی_اسلامی در کارکتر ایرانی محصولات خانواده و کودک بوده و کاراکتر این برند در پوشاک، ظروف غذاخوری، فرش و اسباب بازی مورد استفاده قرار گرفته است به گونه ای که با سبک ایرانی همخوانی و به سمت اهداف اسلامی کشور خودمان در حرکت هستیم.

وی در ادامه مباحث بالا تاکید کرد: برای مثال برخی کارکترهای تولید شده بچه های آسمان با نگاه فرزند آوری و تشویق خانواده ها به این سمت تعبیه و تولید شد.

حلواییان با اشاره به اینکه شعار ما «کالای ایرانی، کیفیت ایرانی، عزت و اقتدار ایرانی» است؛ عنوان کرد: کالای خارجی که سال هاست وارد بازار ایران شده است؛ از نظر کیفیت و مرغوبیت، توان رقابت با کالای ایرانی را ندارد و نگاه ما رساندن نوشت افزار باکیفیت با قیمت ایده ال به دست خانواده های ایرانی است.

وی با بیان اینکه باید جنس مرغوب و درجه یک به دست مردم داد؛ خاطرنشان کرد: برخی می گویند برای ارزان تر شدن نوشت افزارهای ایرانی، کالا با درجه دو نیز می توان تولید کرد ولی بنده این نظریه را کاملا رد می کنم و تاکید دارم با عرضه جنس ایرانی نامرغوب به بهانه کاهش قیمت، کارگران و تولید کنندگان داخلی بدنام می شوند.

تولید کننده نوشت افزار ایرانی اسلامی(بچه های آسمان) با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به تصویرگری بچه های آسمان نگاه مثبتی داشتند؛ افزود: این روزها جنگ کاراکترها را شاهد هستیم و باید با رونق بخشی به تولیدات داخلی با نگاه به فرهنگ غنی ایرانی_اسلامی؛ مدافع فرهنگ ایران باشیم و در این زمینه بچه های آسمان با ظرافت و دقت بسیار توانست به مقابله با تولیدات خارجی نامرغوب بپردازد.

وی از افزایش قیمت کاغذ تا سقف هفت برابر خبر داد و گفت: علی‌رغم نامه‌نگاری‌های انجام شده با ارشاد برای دریافت کاغذ؛ متأسفانه پاسخی دریافت نکردیم و مجبور به تولید نوشت افزار با کاغذ گران‌تر نسبت به سال گذشته شدیم؛ در صورتی که قرار گرفتن یارانه به کاغذ برای تولید نوشت افزار داخلی، از ضروریات حمایت از تولید کنندگان داخلی است.

حلواییان عنوان کرد: متاسفانه هیچ حمایتی از طرف دولت به تولیدکنندگان داخلی در زمینه نوشت افزار نیست و اگر دولت حداقل حمایتی از این بخش می‌کرد؛ قیمت‌ها به نسبت سال گذشته در ثبات قرار می‌گرفت ولی با وجود عدم حمایت‌ها، امروز با افتخار می‌گوییم که پنج هزار عنوان نوشت افزار ایرانی تولید می‌کنیم.

 

مدیر عامل موسسه تولید نوشت افزار فطرس:
نوشت افزارهای ایرانی با حمایت مردم خودکفا می‌شوند

روح الله رمضان پور مدیرعامل موسسه تولید نوشت افزار فطرس، در گفتگو با خبرنگارمرآت، با اشاره به اینکه وضعیت تقاضای  نوشت افزار ایرانی اسلامی در طی سال های اخیر افزایش یافته است، گفت: به کمک رسانه ها میزان تقاضای این نوشت افزار ها به حد مطلوب و راضی کننده ای رسیده و سطح تولید و فروش آن ها بالا رفته است.

مدیر عامل موسسه تولید نوشت افزار فطرس با تاکید بر اینکه افزایش تولید کالا باعث بالارفتن اشتغالزایی در کشور می شود، عنوان کرد: اشتغالزایی باعث بالارفتن فرایند تولید ملی و ظرفیت اقتصادی کارخانجات خواهد شد.

رمضان پور مهم ترین مشکلات تولید کنندگان این صنف را قیمت بالای کاغذ دانست و افزود: قیمت کاغذ نسبت به سال گذشته 3 برابر افزایش پیدا کرده و با توجه به آنکه نوشت افزارها یک کالای اساسی به شمار می رود، متاسفانه به دلیل اختصاص ندادن ارز دولتی این صنف با مشکل بزرگی مواجه شده است.

وی مطرح کرد: با گران شدن نوشت افزارها و کوچک شدن سبد خرید مردم، تولیدکنندگان به علت کمتر وارد کردن فشار به متقاضیان برای خرید نوشت افزار ها، سود تولید خود را کاهش دادند.

مدیر عامل موسسه تولید نوشت افزار فطرس با بیان اینکه نوشت افزارها با کارکترهای غربی که در بازار موجود می باشد با یک هدف تولید خواهند شد، عنوان کرد: متاسفانه رسانه ها به تبلیغات شخصیت های غربی می پردازند که این موارد تاثیر مخربی بر ذهن کودکان و جوانان می گذارد.

رمضان پور تاکید کرد: مهم ترین هدف تبلیغات غربی ها بر روی نوشت افزارها تخریب اصل بنیان خانواده و از بین بردن اعتقادات می باشد.

مدیر عامل موسسه تولید نوشت افزار فطرس گفت: در حال حاضر از طریق رسانه ملی می توان برای ترویج خرید و استفاده از نوشت افزارهای ایرانی بین خانواده ها و دانش آموزان اقدامات تاثیرگذاری انجام داد.

رمضان پور با تاکید بر اینکه امکان خودکفایی در این صنعت به وفور دیده می شود، اظهار کرد: متاسفانه در برخی موارد مسئولین برای تولید نوشت افزارها  دست به وارد کردن مواداولیه از دیگر کشور ها می زنند و به تولید داخلی اهمیت نمی دهند.

وی با توجه به اینکه تولید دفتر در کشور انجام می شود و تاکنون هیچ نوع دفتری از کشور های دیگر وارد نشده است، اذعان کرد: کیفیت کالاهای تولیدی به دست کارگران ایرانی چندین برابر کالاهای خارجی می باشد.

مدیر عامل موسسه تولید نوشت افزار فطرس با بیان اینکه جایگاه کالاهای ایرانی در بازار نوشت افزار حداقل به 40 درصد می رسد، افزود: حمایت مردم در خرید کالاهای ایرانی رمز موفقیت و پیشرفت تولیدکنندگان نوشت افزارها می باشد.

تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی مطرح کرد؛
کاهش چشمگیر بیکاری بارونق تولید لوازم‌التحریر/ می‌توانیم در تولید لوازم‌التحریر به خودکفایی برسیم

مصطفی رحیمی معتمد تولیدکننده لوازم‌التحریر ایرانی در گفتگو با خبرنگارقم فردااظهار داشت: 19 سال است در زمینه نوشت افزار فعالیت می کنم و حدود 9 سال است وارد تولید نوشت افزار ایرانی شده ام تولید را از دفتر و صحافی شروع کرده و در حال حاضر دو سال است به سمت تولید محصولات پلاستیکی مرتبط با نوشت افزار از جمله قیچی، ظرف غذای دانش آموز، تراش، خط کش ،شابلون و... پیشرفته‌ایم.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به مشاهدات شما از بازار لوازم التحریر چند درصد از میزان مصرف داخلی لوازم التحریر و نوشت افزار، تولید داخل است گفت: این مسئله بستگی به شاخص هایی دارد از جمله اینکه مواد اولیه برخی از تولیدات داخلی لوازم التحریر و نوشت افزار از خارج وارد می شود از طرفی مواد اولیه برخی تولیدات در داخل وجود دارد و برخی هم به صورت مشترک است اما اگر صفر تا صد تولیدات را داخلی در نظر بگیرم فکر می کنم حدود25 درصد کل بازار مصرف لوازم التحریر و نوشت افزار تولید داخلی است.

تولید کننده نوشت افزار ایرانی بیان داشت: تولیدات کارگاه ما با توجه به اینکه تزریق پلاستیک است و پتروشیمی ایران قدرتمند عمل می کند محصولات تولیدی ما نزدیک به 80 درصد ایرانی است.

رحیمی معتمد در پاسخ به این سؤال که آیا می توان 75 درصد باقی مانده بازار مصرف لوازم التحریر و نوشت افزار که وارداتی است را تولید کنندگان داخلی تولید کنند آیا این ظرفیت وجود دارد؟ تصریح کرد: بله قطعاً این قابلیت وجود دارد، تا جایی که ظرفیت تولید بیش از این 75 درصد را هم داریم تا جایی که مازاد تولیدات را هم صادر کنیم البته در حال حاضر هم صادرات لوازم التحریر و نوشت افزار را با توجه به اینکه کشورهای همسایه تکنولوژی و صنعتی که ایران در این زمینه دارد را ندارند را نیز انجام می دهیم اما نه صادرات به معنای انبوه بلکه صادرات محدود است.

تولید کننده لوازم التحریر ایرانی در پاسخ به این سؤال که اگر قابلیت تولید انبوه و صادرات لوازم التحریر وجود دارد چرا این مسئله تا امروز انجام نشده است؟ گفت: علت اصلی کم کاری تولید کنندگان است که برخی ها به راحتی و تن پروری عادت کرده اند و جنس آماده اما بی کیفیت را فقط به خاطر سود از چین وارد کرده اند مسئله بعدی دولت است دولت تولیدکننده گان داخلی لوازم التحریر و نوشت افزار را به درستی حمایت و هدایت نکرده است.

رحیمی معتمد تصریح کرد: دولت ارز دولتی را به درستی به تولید کنندگان نداد و اکثر این ارزها به صورت رانت از بین رفت و به سود مردم نبود درحالی که ارز دولتی می توانست خرج زیرساخت های تولید شود و ماشین آلات و تکنولوژی تولید وارد شود در اینجا صنعت و تکنولوژی نوشت افزار به دلیل عدم حمایت عقب ماند.

وی گفت: البته در دو سال اخیر بازار یک تکان خوبی خورده و با توجه به اینکه جلوی واردات بی رویه گرفته شد اتفاقات خوبی رخ داد که تلاش برای تولید بیشتر شده است.

تولید کننده لوازم التحریر ایرانی با بیان اینکه حجم بالای مصرف لوازم التحریر در ایران وجود دارد گفت: اگر کل مصرف کشور در زمینه لوازم التحریر توسط تولید کننده کنندگان داخلی صورت بگیرد آمار بیکاری به شکل قابل ملاحظه ای کاهش می یابد انواع و اقسام محصولات ساده تا پیچیده تولید نوشت افزار و لوازم التحریر که وارد می شود اگر در داخل تولید شود اتفاق بزرگی در افزایش اشتغال کارگران به وجود می آید که قابل مقایسه با قبل نیست.

وی افزود: در مجموعه که تحت مدیریت دارم در همین سال جدید بیش از 50 نفر به صورت مستقیم و بیش از این عدد به صورت غیرمستقیم مشغول به کار شدند این یعنی صنعت تولید لوازم التحریر یک صنعت قدرتمند برای ایجاد اشتغال است.

 

تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی:
رسانه‌ها، متولی اصلی ترغیب مردم به سمت نوشت‌افزار تولید داخل/ حمایت نمی‌خواهیم مسئولین فقط چوب لای چرخ تولیدکننده‌ها نگذارند

کبریایی یکی از تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی در گفتگو بادیار آفتاب؛ در خصوص تأثیرات توجه به این حوزه گفت: توجه به تولیدات داخلی و تمرکز در این حوزه دستاوردی‌هایی چون رونق تولید و همچنین ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج ارز را به همراه خواهد داشت.

کبریایی افزود: اگر به برخی از ظرفیت‌های موجود در کشور توجه شود می‌توان زمینه‌های لازم برای تولید و گسترش لوازم‌التحریر ایرانی را افزایش داد. به‌عنوان نمونه ظرفیت‌های موجود در کشور در حوزه محصولات پتروشیمی که می‌تواند زمینه‌ای برای تولید محصولاتی چون خط کش و تراش باشد یک نمونه است که اگر به این موارد توجه شود، اشتغال و رونق تولید علاوه بر لوازم‌التحریر در حوزه‌های مختلف ایجاد خواهد شد.

وی یکی دیگر از دستاوردهای این حوزه را گرایش مردم به سمت این محصولات عنوان کرد و ادامه داد: امروز مردم هستند که از بازار توقع جنس تولیدشده در داخل را دارند. نکته مهم در این حوزه این است که بازار جنس ایرانی را به مردم تحمیل نکرده بلکه مردم هستند که به این سمت گرایش و رغبت پیدا کرده اند و در بازار به دنبال خرید کالای ایرانی هستند.

این تولید کننده بیان کرد: رغبت مردم نسبت به لوازم التحریر تولید داخل لحظه به لحظه در حال افزایش است و نیاز داریم که برای مقابله با کالاهای وارداتی گرایش مردم به این سمت را افزایش دهیم و این مهم تنها با ورود رسانه ها و حمایت آنها و پرداخت صحیح و دقیق به این موضوع اتفاق خواهد افتاد.

وی اظهار کرد: در حوزه لوازم التحریر وارداتی از نمادها و شخصیت هایی استفاده می شود که مغایر با فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی است و تاثیرات منفی بسیاری را بر فکر کودکان و نوجوانان ما می گذارد. چند سالی است که نهضت استفاده از شخصیت ها و نمادهای ایرانی اسلامی به راه افتاده و این در راستای تقویت توجه کودکان و نوجوانان به قهرمانان ملی و مذهبی تاثیر گذار خواهد.

کبریایی ادامه داد: این نهضت مورد توجه مردم قرار گرفته است و مردم خودشان برای خرید این دست لوازمی که نماد های ایرانی و اسلامی بر آن نقش بسته تلاش می کنند و این محصولات را از بازار تقاضا دارند.

وی در خصوص کمک مسئولین دولتی و قانون گذار در این حوزه عنوان کرد: در خواست ما از مسئولین این است که فقط چوب لای چرخ تولید کنندگان نگذارند وگرنه ما کمکی نمی خواهیم همین که با تصمیماتشان مانند تغییر تعرفه ها شرایط را سخت نکنند کافی است. نیازی به کمک آنها نیست و خود تولید کنندگان می توانند این مسیر را با موفقیت طی کنند.

این تولید کننده لوازم التحریر ایرانی به لزوم تولید کاغذ در کشور پرداخت و خاطر نشان کرد: تولید کاغذ در کشور طی چهل سال گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته است در صورتی که اگر به این سمت حرکتی صورت گیرد و اقداماتی انجام شود مطمئنا تاثیر شگرفی نه تنها در حوزه نوشت افزار بلکه در دیگر حوزه های مرتبط با کاغذ خواهد گذاشت.

 

یک تولیدکننده نوشت افزار:
نوشت افزارهای ایرانی از جانب مسئولان حمایت نمی‌شود/ نوشت افزارها رتبه دوم رضایت‌مندی مردم را دارند

محمد خراسانی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلیعصر همدانبا اشاره به اینکه نوشت افزار و محصولاتی که در حوزه نوشت افزار وجود دارد، به دلیل تعداد دانش آموز و دانشجویان بازار گسترده ای دارد اظهار داشت: علاوه بر بازار گسترده این حوزه بحث فرهنگی این نوشت افزار ها هم مهم است و باید به آن توجه شود.

وی افزود: هم در حوزه تولید نوشت افزار و هم در حوزه فرهنگی اثرگذار هستیم و در مجموعه تولیدی خود روند را بر این گذاشتیم که بحث تولید را با حمایت از فروش محصولات ایرانی و نداشتن نمونه مشابه کار را پیش ببریم.

این تولید کننده نوشت افزار ایرانی اسلامی با بیان اینکه بحث پیوست فرهنگی این محصولات مهمترین نکته ای است که باید مدنظر داشته باشیم عنوان کرد: در نظرسنجی که شده بود نوشت افزار ها رتبه دوم رضایت مندی مردم را داشتند و این رسالت ما را سنگین می کند.

خراسانی با اشاره به تمایل مردم به استفاده از نوشت افزار های ایرانی اسلامی و تاثیرات مخرب نوشت افزار های غربی تاکید کرد: با توجه به اینکه مردم تمایل به استفاده از نوشت افزار های ایرانی دارند باید به پیوست فرهنگی بیشتر توجه تمرکز کنیم.

وی با اشاره به ایجاد رونق تولید و کمک به اشتغال جوانان بیان کرد: در حوزه طراحی کاراکتر ها و هم در زمینه تولید نوشت افزار ها دستی بر اشتغال داریم واین موضوع بر رونق تولید اثر گذار است و همچنین مانع خروج ارز از کشور می شود.

این تولید کننده نوشت افزار ایرانی اسلامی تصریح کرد: در چند سال اخیر برخی از وارد کننده های خودکار و دیگر محصولات به سمت تولید داخل رو آورند و در حال تولید برند جدید هستند که این موضوع هم باعث عدم خروج ارز می شود.

خراسانی با بیان اینکه به عنوان تولید کننده و توزیع کننده می توانم بگویم سالیان درازی است که نداشتن پیوست فرهنگی یک مسئله شده است یادآور شد: باید توجه کنیم که نوشت افزارها بار فرهنگی دارند و پیوست فرهنگی در این امر مهم است. از ابتدای انقلاب تا امروز به این پیوست های فرهنگی زیاد توجه نشده است و در سال های اخیر با توجه به موج ایرانی اسلامی که ایجاد شد از دو تولید کننده نوشت افزار به ۱۰۰ تولید کننده رسیدیم.

وی با اشاره به برخی از مشکلات حوزه نوشت افزار گفت: در توزیع و پخش به دلیل بحث تبلیغی و عدم حمایت ها و کم لطفی ها مشکلاتی هست و البته نسبت به گذشته این موضوع کمتر شده و به مروز زمان این رویه و انتخاب مردم و ذایقه مردم درحال تغییر است.

این تولیدکننده نوشت افزار با بیان اینکه محصولات این حوزه از جانب مسئولین حمایت نمی شود اظهار کرد: مجموعه های تولیدی بصورت خودجوش جلو می رود و بیشتر شوق و شور جوانان در این امر دخیل است. امسال با وزارت ارشاد برای تخصیص کاغذ برای مجمع نوشت افزار نامه نگاری داشتیم که متاسفانه موافقت نشد و قیمت دفاتر بالا رفت.

وی با اشاره به راهکار ترویج نوشت افزار در بین خانواده ها عنوان کرد: برای ترویج این نوشت افزار ها و محصولات باید طراحی کاراکتر های ایرانی دنباله دار باشد و در این حوزه صداو سیما، مدیریت کاراکتر سازی و برند سازی روی کاراکتر ها که فعلا تجاری سازی نشده است، اثر گذار است.

خراسانی در پایان جذابیت طرح ها را راهکار دیگر دانست و تاکید کرد: باید جشنواره ها در این خصوص بیشتر برگزار شود تا تولید کننده ها بصورت مستقیم وارد نمایشگاه ها شوند و در حوزه توزیع در مغازه ها هم باید نسبت به گذشته بیشتر کار شود.

تولیدکننده نوشت افزار ایرانی:
سبقت نوشت افزار ایرانی از نمونه خارجی/رضایت مردم را جلب کردیم

محمد یقینی، تولید کننده نوشت افزار ایرانی، در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلیعصر همدان، با بیان اینکه نوشت افزار ایرانی در دنیا یک کالای فرهنگی استراتژیک محسوب میشود گفت: این محصول جدای از بعد اقتصادی جدی که دارد یک کالای مصرفی است و با هر میزان نوسان قیمتی جنسی مصرفی بوده که هر خانواده حداقل یکبار در سال با آن درگیر است.

وی، با اشاره بر تاثیر گذار بودن نوشن افزار بر فرهنگ جامعه افزود: چون در این حوزه بیشتر با قشر کودک و نوجوان در ارتباطیم پس و به طور جدی روی تربیت آن ها تاثیر دارد و نحوه شخصیت سازی و قهرمان سازی های خیالی در ذهن کودک و نوجوان مهم است.

این تولید کننده نوشت افزار ایرانی، با تاکید بر اینکه بر اساس تحلیل ها روی شخصیت و کاراکتر های غربی با مشکلات زیادی روبه رو شدیم خاطر نشان کرد: متاسفانه در بحث تولید محتوا و کاراکتر ضعف داریم و اگر طراحی کاراکتر سود ده شود و نخبگان طراح را حمایت کنیم  فعال میشوند و چرخه اقتصادی این بخش درست میشود.

یقینی، با بیان اینکه تا با امروز از نظر اقتصادی باعث گردش دلاری ۴ هزار میلیارد تومان بودند افزود: با اینکه این رقم جدی است اما متاسفانه باز هم ۸۰ درصد گردش مربوط به بازار خارجی بوده و مشکل جدی آن است که سرعت رشد تولید داخلی با توجه به شرایط اقتصادی پایین است.

وی، با اشاره بر اینکه خرید و واردات مواد اولیه مشکل ساز است گفت: متاسفانه گمرک قصد دارد واردات را محدود کند و به جای اینکه واردات کالای آماده را محدود کند واردات مواد اولیه و خطوط تولیدی را محدود میکند.

این تولید کننده نوشت افزار ایرانی، با بیان اینکه مدت ۶ ماه است که تولید تراش ایرانی را به دلیل نداشتن تیغه آن به عقب انداختند گفت: ما امسال تلاش کردیم با نام جدیدی تراش تولید کنیم که طی ۲۰ سال تولید نشده بود اما ۶ ماه است درگیر تیغه تراش هستیم و مشکل آنجاست که تیغه را چند کشور محدود در دنیا تولید میکنند و همین که قالب تراش در داخل تولید و مونتاژ میشود کار بزرگی است.

یقینی، مشکل کاغذ و افزایش قیمت آن را داستان غم انگیز یکسال ونیم گذشته دانست و ادامه داد: متاسفانه قیمت کاغذها هفت برابر شده و اصلا کاری به رقیت دلار ندارد و خودش برای خودش بالاو پایین میشود مثلا ۳۰ درصد گران و ۱۰درصد ارزان میشود و هیچ نهاد دولتی پاسخگو نیست؛ با اینکه از یک سال و نیم گذشته واردات کاغذ از سازمان صنعت معدن به وزارت ارشاد منتقل شده اما وضع بدتر شد و بی تدبیری و بی سامانی در بازار موج میزند.

وی، با اشاره بر بحث تبلیغات در نوشت افزار ایرانی خاطر نشان کرد: خوشبختانه طی چندسال اخیر همراهی صداوسیما را داشتیم اما انچنان باید و شاید نبوده و در برابر خیلی از کالاهای دیگر که هزینه های انچنانی برای تبلیغات میپردازند صنعتی نیست که بتواند هزینه ای برای تبلغات بدهد و اگر ارگان حکومتی کمک کنند خوب است.

این تولید کننده نوشت افزار ایرانی، با بیان اینکه نظارت بازار در بحث محتوا ضعیف است گفت: متاسفانه شاهد آن نیستیم از طرف نهادی نسبت به فروش برخی محصولات  با محتوای مخرب و نظارت باشد و حتی ارشاد نیز هیچ محدودیتی ایجاد نکرده ولی در شورای انقلاب فرهنگی مصوباتی بوده که آن هم خروجی مورد قبولی نداشته است.

یقینی، با تاکید براینکه در گذشته برند هایی بودند که تلاش میکرند بگویند خارجی اند اما بعداز جریان تولیدات نوشت افزار ایرانی خودشان را معرفی کردند افزود:  امروزه همه برند ها خود را با افتخار ایرانی معرفی میکنند و بر اساس نظر سنجی ها نیز فهمیدیم نوشت افزار ۸۰ درصد رضایت مردم را داشته است.

وی، با اشاره بر اینکه کار تولیدات را به صورت رقابتی پیگیری میکنند تصریح کرد: از ممنوعیت واردات خوشحال نیستیم چرا که در رقابت با محصولات خارجی کارمیکنیم و رضایت مردم را داریم و حتی باعث شدیم بیش از ۷۰ مجموعه که دغدغه اول آنها تولید و بعد کار اقتصادی است فعال باشند و اشتغال ایجاد کرده ایم.

 

تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی اسلامی:
استقبال مردم از ایران‌نوشت فوق‌العاده است/ گرانی کاغذ و عدم حمایت دولت موانع جدی پیش روی تولیدکنندگان

سجاد داعی در گفتگو با خبرنگاریزدرساگفت: هفت سال است که شاهد فعالیت ایران‌نوشت و نوشت‌افزارهای ایرانی هستیم، در ابتدا دو-سه تولیدکننده کار را با این دغدغه که محصول ایرانی و طرح‌های ایرانی در اختیار مشتریان قرار داده شود، شروع کردند و در حال حاضر هفتمین نمایشگاه ایران‌نوشت در حال برگزاری است.

وی افزود: من خودم سه سال است که در این نمایشگاه شرکت می‌کنم و هر سال استقبال بهتر از سال گذشته است و مردم می‌بینند که می‌شود محصولات خوب ایرانی تولید کرد و نیازی نیست که به سمت محصولات خارجی بروند.

مدیر مجموعه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی «گل یا پوچ» با بیان اینکه ما سال گذشته موفق شدیم رتبه نخست استارتاپ و رتبه دوم جایزه فیروزه را کسب کنیم، اظهار داشت: استقبال مردم و شرکت‌کنندگان عالی است و همه دوست دارند محصول ایرانی را بگیرند چون احساس و اطمینان پیدا کرده‌اند که محصول ایرانی می‌تواند باکیفیت و متنوع باشد.

داعی با اشاره به موانع پیش روی فعالان و تولیدکنندگان عرصه نوشت‌افزار ایرانی، گرانی افسارگسیخته کاغذ را یکی از موانع جدی دانست و عنوان کرد: دفتری که ما سال گذشته مثلا با قیمت 3500 تومان به مصرف‌کننده می‌دادیم الان به خاطر افزایش نجومی قیمت کاغذ، حدود چهار برابر باید قیمت‌گذاری کنیم.

وی ادامه داد: کاغذی که 160 تومان قیمتش بود الان باید 500 تومان خریداری کنیم؛  مثلا یک دفتر اگر سهم کاغذش 60 درصد بوده، امسال سهم کاغذش 85 درصد است و این نقدینگی برای یک تولیدکننده خیلی سخت است.

این تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی بیان کرد: متأسفانه تأمین کاغذ واقعا برای ما یک کابوس بود اما از آنجایی که فرهنگ برای ما دغدغه است و اینکه محصول ایرانی را باید تولید کنیم و باید حضور داشته باشیم، با مشکلات زیادی توانسنیم حجمی را تولید کنیم.

داعی تأکید کرد: انتظارمان این بود که دولت حداقل یک حمایتی بکند و کاغذ یارانه‌ای و کاغذی که در حال حاضر در بازار بعضا ناشرین استفاده می‌کنند، به ما هم بدهند، اما برای ایران‌نوشت کاغذ یارانه‌ای تعلق نگرفت.

وی با بیان اینکه قطعا این موانع موجب نمی‌شود که ما از ادامه کار سرد بشویم و کار را پیش نبریم، تصریح کرد: اما مشکلات وجود دارد و خودم که در نمایشگاه حضور دارم می‌بینم که اکثر همکاران و تولیدگنندگان، مسئله اصلی‌شان تأمین مواد اولیه بوده است.

این فعال عرصه ایران‌نوشت اضافه کرد: حتی خیلی‌ها طرح‌های جدید داشتند اما به خاطر همین موضوع کاغذ و مواد اولیه، به نمایشگاه نرسیده است و الان می‌گویند مقداری کاغذ توانسته‌اند تأمین کنند اما اینکه کی خروجی‌ این محصول گرفته شود و آیا اصلا به نمایشگاه و یا حتی بازار می‌رسد و به موقع به دست مردم می‌رسد یا خیر، این را واقعا خودشان هم برایشان معضلی است و نسبت به آن استرس دارند.

داعی با بیان اینکه ما امسال فقط توانستم حجم بسیار کمی را تولید کنم که وقتی مردم مراجعه می‌کنند دستمان خالی نباشد، یادآور شد: در این سه سالی که ما حضور پیدا کردیم مخاطبان خاص خودمان را داریم و در فضای مجازی پیام می‌دهند و محصولات را درخواست می‌کنند و ما توانستیم حداقل به نمایشگاه برسانیم؛ طرح‌هایمان را نیز سعی کردیم همه‌پسند باشند و بچه‌ها آن‌ها را دوست داشته باشند و ما امسال حتی خلق کاراکتر نیز کرده‌ایم.

وی افزود: من احساس می‌کنم امسال حتی از سال گذشته هم استقبال بیشتر است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که می‌بینم که خریدار مراجعه می‌کند اما وقتی قیمت‌ها را می‌بیند، تعجب می‌کند که مثلا چرا باید این دفتر قیمتش اینقدر باشد و برایش سئوال است که آیا در بازار ارزان‌تر از این است یا خیر؟ که متأسفانه اگر به بازار هم مراجعه کنند قیمت همین است.

این تولیدکننده ادامه داد: یک دانش‌آموز اگر سال گذشته می‌خواست لوازم‌التحریر با کیفت متوسط بخرد مجموعه قیمتش بین 150 و تا نهایتا 200 هزار تومان بود، اما امسال اگر بخواهند همان مجموعه لوازم‌التحریر معمولی و متوسط برای یک دانش‌آموز را تهیه کنند راحت 450 تا 500 هزار تومان باید هزینه کنند، یعنی دقیقا سه برابر! و این مبلغی است که برای لوازم‌التحریر معمولی باید هزینه شود و خب طبیعتا کسی که مثلا چند فرزند دانش‌آموز دارد، برایش سخت است.

داعی با تأکید بر اینکه طرح‌هایی که توسط ما زده می‌شود کاملا ایرانی اسلامی است، اظهار داشت: ما کار را به صورت مجموعه ارائه می‌دهیم، مثلا مجموعه‌ای است با عنوان دنیای آرامش تلفیق شده از کاشی‌های سنتی ایرانی و نوشته‌هایی که مبنای خداشناسی دارد؛ مثل «من عاشقانه خدا را دوست دارم»، «تا خدا هست زندگی هست»، «خدا بهترین دوست و پشتیبان من هست» و امثالهم.

وی اضافه کرد: همچنین مجموعه دیگری داریم برای بچه‌ها با عنوان «دنیای عجیب»، که این دنیای عجیب شخصیت‌ها و کاراکترهای خیلی بامزه کودکانه‌ای دارد که از حیوانات ایرانی تلفیق شده است.

داعی با بیان اینکه مجموعه‌ای با عنوان «شهر من» رونمایی کرده‌ایم، ادامه داد: به ذهنمان رسید هر دانش‌آموزی در هر استانی می‌تواند دفتر شهر خودش را داشته باشد، مثلا یک یزدی دفتر شهر خودش را داشته باشد و یزد، اصفهان، لرستان و تهران چهار استانی هستند که دفترهایش را خروجی‌اش را گرفته‌ و رونمایی کرده‌ایم و قرار است تا 15 تا استان را طراحی دفاترش را انجام دهیم.

وی همچنین در رابطه با صادرات محصولات به کشورهای خارجی نیز گفت: با چند نفری صحبت شده و قرار است از سال آینده محصولاتمان را به کشورهای دیگر نیز صادر کنیم و اگر حمایت بشود افتخار می‌کنیم که این کار را انجام دهیم و کارها را در سطحی می‌بینیم که می‌شود آن‌ها را حداقل به کشورهای همسایه‌مان صادر کنیم.

یک تولیدکننده نوشت افزار ایرانی عنوان کرد؛
عدم شناخت محصولات ایرانی اصلی‌ترین معضل خرید نوشت افزارها است/ نیاز به حمایت دولت جهت تبلیغ کالای داخلی داریم

محمدمهدی جلالیان تولیدکننده نوشت افزار ایرانی در گفتگو باراه آرمان؛ در رابطه با مشکلات تولیدکنندگان این صنف در حوزه خرید و فروش نوشت افزارهای ایرانی گفت: گرانی کاغذ و قیمت بالای مواد اولیه مشکلاتی است که همه با آن آشنا هستند اما به نظر من اصلی ترین معضل و مشکل عدم شناخت مخاطب نسبت به محصولات است.

وی ادامه داد: برای شناخت نوشت افزارهای ایرانی نیاز به تبلیغات قوی داریم اما شرکت های خصوصی با توجه به هزینه ی بالای تبلیغات توان کمی در حوزه ی تبلیغات دارند از این رو نیاز به حمایت دولت داریم تا شرکت های داخلی موفق شوند.

جلالیان در رابطه با شناخته شدن نوشت افزار های ایرانی و علاقه مندی مخاطب برای خرید کالای ایرانی ابراز داشت: در این چند سال شاهد بوده ایم که مخاطب به شدت از برخی کارها حمایت می کند اما این محصولات نیاز به دیده شدن و در دسترس مخاطب قرار گرفتن دارند.

این تولید کننده نوشت افزار ایرانی با اشاره به این که محصولات خارجی دارای تبلیغات بسیار قوی هستند و توانسته اند به خوبی خود را معرفی کنند؛ تاکید کرد: از مهم ترین مسئله ی فروش نوشت افزارهای ایرانی در دسترس مخاطب قرار گرفتن وآشنا شدن با جذابیت های آن است چرا که بعد از شناخت و دیده شدن محصولات چرخه ی خرید و فروش روال خوبی را طی خواهد کرد.

جلالیان افزود: بعد از شعار سال۹۷ به عنوان "حمایت از کالای ایرانی" تغییر نگرش در میان مردم  بوجود آمد و استقبال نسبت به گذشته بسیار بهتر شد اما این تنها کافی نیست به واقع فضا برای حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی بوجود آمده است اما چون محصولات ناشناس هستند و در مواقعی حتی در دسترس مخاطب نیستند؛ خریدار نمی داند باید از کجا نیازمندی اش را تهیه کند.

وی با اشاره به نبود زیبایی‌های گرافیکی در برخی از محصولات داخلی بیان کرد: در چند سال اخیر به خصوص در حوزه ی نوشت افزارهای ایرانی کارهای بسیار جدی انجام شده است و کیفیت محصولات قابل رقابت با محصولات خارجی بوده و حتی بسیاری از محصولات به خارج از کشورصادر می شوند.

تولید کننده نوشت افزار ایرانی  با برند کمیکا تشریح کرد: در مجموعه ی کمیکا به دنبال این هستیم که آسیب های درجه اول دراین حوزه را شناسایی و چرخه ی کامل تولید و فروش محصول را دنبال کنیم از این رو سعی کرده ایم کاراکترها و شخصیت های نوشت افزارمان را در کارتون ها، انیمیشن ها و حتی کتاب داستان بیاوریم بدن معنا که هر ماه یک جلد کتاب یا موشن و حتی بازی از شخصیت مورد نظر را تولید و به بازار عرضه کنیم.

وی تاکید کرد: نوجوانی که به دنبال خرید نوشت افزار است ممکن فقط به دنبال زیبایی باشد اما گاهی داستان یک شخصیت را خوانده و به آن علاقه مند شده است بنابراین وقتی شخصیت مورد علاقه اش را بر روی محصول نوشت افزار ببیند استقبال بیشتری خواهد کرد.

 

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور:
نوشت‌افزارهای ایرانی منطبق بر استانداردهای اروپایی تولید می‌شوند

حسین برخدا در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی مرصادبا اشاره به نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس و تکاپوی دانش‌آموزان برای خرید لوازم‌التحریر اظهار داشت: از خرده‌فروشان لوازم التحریر و فروشگاه های زنجیره ای انتظار داریم که یک تعصبی نسبت به کالای ملی داشته باشند و بیشتر کالای ایرانی را در ویترین هایشان در معرض دید بگذارند.

این تولیدکننده نوشت افزار ادامه داد: گاهی اوقات ما می بینیم که در ویترین های اصلی که در فروشگاه های بزرگ در معرض دید است، اغلب برندهای خارجی قرار دارد و در مکان هایی که دید کمتری دارد، کالاهای ایرانی را قرار داده اند.

وی گفت: همچنین خواهش ما از مهدکودک ها این است که در لیست هایی که به کودکان برای تهیه ملزومات نوشت افزار می دهند، نام برندهای ایرانی را به جای برندهای خارجی بنویسند.

برخدا تصریح کرد: گاهی اوقات می بینیم که برای مثال عنوان یک برند خارجی را برای تهیه مداد می دهند و بچه ها نیز به دلیل از رقابت با دوستانشان جا نمانند، اقدام به خرید برندهای خارجی حتی با قیمت بالاتر می کنند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت افزار کشور گفت: مربیان مهدها و مدارس ابتدایی می توانند یا عنوان برند ایرانی را در لیست بنویسند و یا از نوشتن عنوان برند خارجی امتناع کنند، همچنین می توانند به آنها تاکید کنند که از برندهای ایرانی استفاده شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت افزار کشور تاکید کرد: هم اکنون کیفیت کالای داخلی خیلی خوب است و کیفیت لازم و کافی را دارند.

بر خدا افزود: ما تمام تلاشمان را کرده ایم و استانداردهای لازم برای محصولات را گرفته ایم و حتی به استانداردهای ایران اکتفا نکرده و استانداردهای اروپایی را نیز برای محصولاتمان اخذ کرده‌ایم.

این تولید کننده نوشت‌افزار ایرانی ادامه داد: علی رغم این موضوع متاسفانه کالاهای وارداتی غیرمجاز و قاچاق را در سطح بازار می بینیم که به راحتی در اختیار مغازه داران قرار می گیرد و سازمان استاندارد هیچ نظارتی بر عرضه این محصولات ندارد.

وی تاکید کرد: ما انتظار داریم همانطور که تولیدکننده کنترل و مورد بازدید قرار می گیرد، کالاهای وارداتی که ممکن است خیلی از آنها به صورت قاچاق و غیرمجاز وارد شده باشند، را در بخش عرضه توسط یک تیم اجرایی مورد نظارت و ارزیابی قرار دهند و با موارد غیراستاندارد و غیرمجاز برخورد شود.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد