دانا گزارش می‌دهد؛

دست‌های خالی اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات آینده/ تفکر اصلاح طلبی چه بر سر مجلس دهم آورد

کد خبر: 305069
|
14:43 - 1398/06/01
نسخه چاپی
دست‌های خالی اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات آینده/ تفکر اصلاح طلبی چه بر سر مجلس دهم آورد
نکته مهم و اساسی که امروز همگان به آن معترف هستند این است که اصلاحات هر کاری کند نمی تواند برچسب ناکارآمدی و ناتوانی در امور اجرایی و نظارتی را از خود جدا سازد.

به گزارشاسلام آباد خبربه نقل از،شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اصلاح طلبان با توجه به عملکردشان در مجلس شورای اسلامی دهم و شورای شهر پنجم وضعیت خوبی در میان افکارعمومی ندارند. این جریان سیاسی حالا بایستی پاسخگوی بسیاری از رفتارهای خود در مجلس دهم باشد. از همین روست که حتی فعالان اصلاح طلب نیز مطرح می کنند که چندان وضعیت این جریان در میان افکارعمومی تعریفی ندارد. 

در همین رابطه،«علی صوفی» عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره عملکرد اصلاح طلبان در مجلس بخصوص «محمدرضا عارف» رئیس فراکسیون امید بیان می کند:« عارف هزینه عملکرد ضعیفش را خواهد پرداخت. نمی توانیم از نمایندگانی که به مجلس دهم فرستادیم دفاع کنیم. نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب بی انگیزه شده‌اند و رئیس دولت اصلاحات نمی‌تواند که در انتخابات ۹۸ محور قرار نگیرد.» 
 
اصلاح طلبان به خوبی متوجه شده‌اند که مشکلاتی که این جریان سیاسی با تفکرات غربی خود در کشور ایجاد کرده است، در دوره بعد انتخابات قطعا گریبانگیر آنان خواهد شد. از همین روست که دیده می شود در کنار حمله همیشگی فعالان این جریان سیاسی به نهادهای نظارتی در انتخابات از جمله شورای نگهبان، برخی از اعضای این جریان به ترمیم ساختارهای جناحی توجه دارند. در این باب اصلاح طلبان بیان می کنند که ساختارهای سیاسی درونی این جناح خصوصا شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات نتوانسته به خوبی عمل کند و از طریق همین شورا بوده که نمایندگانی به مجلس و پارلمان شهری تهران ورود کرده‌اند که عملکردشان حالا صدای بدنه این جریان را به شدت در آورده است.
 
 البته اگر به افعال نمایندگان این جریان در مجلس و شورای شهر تهران نظری بیندازیم به خوبی مشاهده می کنیم که تفکرات این جریان سیاسی مشکل زاست وگرنه این افراد خارج از سیستم جناحی خود عمل نکرده اند. بلکه سنت های این جریان سیاسی از زمان اصلاحات و مجلس ششم را برخی از این افراد مو به مو اجرا و به تقلید رفتارهای مجلس ششمی‌ها دست زده اند. اما این تفکر سیاسی در زمان اصلاحات و مجلس ششم و شورای شهر اول به هیچ وجه پاسخگو نبود چه برسد به امروز. چراکه جز آنارشی سیاسی و انحلال شورای شهر اول و بحران سیاسی در مجلس ششم هیچ نتیجه خاصی خصوصا برای افکارعمومی این غوغاسالاری‎ها در بر نداشت. 
 
از همین حالا اصلاح طلبان خود را برای حضور در انتخابات مجلس آماده کرده اند.دغدغه ماندن در قدرت برای اصلاح طلبان همیشگی بوده است و از این روست که اصلاحات بیشتر از اینکه یک جریان سیاسی باشد یک کمپین انتخاباتی است و هر بار از یک انتخاباتی به انتخابات دیگر جهش می کند. اخیرا وضعیت اصلاح طلبان برای ماندگاری در قدرت به صورتی شده که این جریان سیاسی حتی برای شورایاری‌ها هم برنامه چید و سعی کرد با تزریق نیروهای خود در این انتخابات و برگزاری آن به نوعی خود را بیمه کند اما اصلاحات دست های خود را برای حضور مجدد در انتخابات‌های پیش رو اعم از مجلس یازدهم و ریاست جمهوری دوازدهم خالی می بیند.
 
اخیرا «حسین مرعشی» از اعضای شورای مرکزی کارگزاران سازندگی درباره نحوه حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری با دیده تردید بیان کرده است: «از آقای عارف گرفته تا آقای جهانگیری و محمد شریعتمداری و آقای حسین دهقان و دکتر هاشمی وزیر سابق بهداشت و درمان که می‌خواهند نامزد ریاست‌جمهوری شوند همه بدانند که با همین مجلس و همین قوه قضائیه قرار است کشور اداره شود، اگر می‌توانید بیایید، اگر نمی‌توانید آمدنتان اشتباه است. وقت ملت را نباید گرفت. مگر ما چقدر وقت داریم که هر فردی بیاید هشت سال از وقت ما را بگیرد و برود.»
 
کنایه مرعشی به نوعی به بازی‌های قدرت اصلاح طلبان است که همواره کم کاری خود را به گردن دیگران می اندازند. این درحالی است که قدرت دولت به عنوان قوه مجریه برای هیچ کس پوشیده نیست. اصلاح طلبان این روزها به شدت تحت فشار اعضای خود هستند. بخصوص فردی مانند عارف که ریاست فراکسیون امید و شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات را بر عهده داشت و اینک باید پاسخگوی حضور چهارساله خود در مجلس باشد.
 
اما در شرایطی که این روزها ناکارآمدی اعضای لیست امید در شورای شهرها موجب نارضایتی عمومی از اصلاح‌طلبان شده، رئیس فراکسیون امید مجلس در توئیتی با وارونه جلو دادن این ناکارآمدی‌ها نوشت: « برخوردهای چندماهه اخیر با تعدادی از اعضای شورای شهر کلان‌شهرها از سوی برخی از محاکم نگران‌کننده است و شائبه اقدامی هماهنگ برای ناکارآمد جلوه دادن شورای شهر را تقویت می‌کند.»
 
این اظهارات در حالی است که اغلب این افراد به جرم فساد مالی و اخلاقی بازداشت‌شده‌اند.
 
محمدجواد حق شناس، فعال اصلاح طلب، عضو شورای شهر تهران و همچنین عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی که چندی پیش در واکنش معناداری به توئیت حناچی پیرامون سالروز نهم دی تلویجا به وی تاخته بود، در گفتگو با روزنامه همدلی، سیاست نانوشته اما ابلاغ شده اصلاح طلبان در ارتباط دهی کاهش رای اصلاح طلبان با اعلام خطر برای جمهوری اسلامی را پیگیری کرده و مدعی شده است: «ناکامی احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی شکست‌ این طیف قلمداد نخواهد شد. در واقع اگر مردم برای رای دادن نیایند، یک زنگ خطری جدی است که اصل مردم‌سالاری و جایگاه صندوق انتخابات و رای و همچنین بحث جمهوریت نظام جمهوری را به طور جدی مورد پرسش قرار می‌دهد.»
 
به هر جهت اصلاح طلبان با این شیوه سعی می کنند که انتقادات را از خود دور کنند اما نکته مهم و اساسی که امروز همگان به آن معترف هستند این است که اصلاحات هر کاری کند نمی تواند برچسب ناکارآمدی و ناتوانی در امور اجرایی را از خود جدا سازد.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها