مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد:

جدیدترین خبر از پیگیری افزایش وام خرید مسکن

کد خبر: 305190
|
16:34 - 1398/07/21
نسخه چاپی
جدیدترین خبر از پیگیری افزایش وام خرید مسکن
در حالی بازار مسکن در رکورد غیرتورمی به‌سر می‌برد و متقاضیان توان مالی ورود به این بخش را ندارند که مدیرعامل بانک مسکن از پیگیری محتاطانه افزایش سقف وام خرید مسکن خبر داد.

به گزارشاسلام آباد خبر به نقل از،شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  بازار مسکن چند ماهی است که در رکود غیرتورمی به‌سر می‌برد. بر اساس آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی در شهریور ماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق 22گانه 12 میلیون و 722 هزار تومان اعلام شد.

این قیمت در مقایسه با متوسط قیمت مردادماه با 13 میلیون و 187 هزار تومان حکایت از کاهش 3.5درصدی قیمت‌ها داشت. به‌گفته سازندگان و دست‌اندرکاران، بازار مسکن کشور دچار رکودی شده که احتمالاً تا دو سال آینده ادامه خواهد داشت.

افزایش بیش از 100درصدی قیمت‌ها از اواخر سال 96 تا اوایل امسال شرایطی را به‌وجود آورده تا کمترین معاملات مسکن طی یک ربع قرن اخیر در سامانه کد رهگیری ثبت شود.

چندی پیش نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره بازار مسکن با پیش‌بینی رکود بی‌سابقه مسکن در نیمه دوم امسال به تسنیم، گفته بود:‌ در برخی شهرهای اطراف تهران از جمله پرند قیمت مسکن 90 تا 160 میلیون تومان کاهش یافته است.

عقبایی درباره بازار مسکن در پاییز و زمستان 98 اظهار کرد: امسال شاهد رشد 120درصدی قیمت مسکن بودیم و همین امر موجبات کاهش میزان معاملات مسکن را فراهم کرده است. پیش‌بینی می‌کردیم به‌دلیل رکود قیمت‌ها در تابستان کاهش یابد، و احتمال می‌دادیم واحدهای بالای 150 متر تا پایان شهریور 30 درصد ارزان‌ شوند که این اتفاق زودتر به‌وقوع پیوست.

نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: در واحدهای کوچک‌متراژ نیز نزول قیمتی آغاز شده به‌طوری که در شهرهای اطراف تهران از جمله پرند قیمت‌ها 90 تا 160 میلیون تومان کاهش یافته است.

عقبایی با اشاره به کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت واحدهای کوچک‌متراژ در تهران، یادآور شد: به‌عنوان مثال یک آپارتمان که پیش از این 650 تا 700 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شد الآن به 500 تا 550 میلیون تومان کاهش یافته است. در  پاییز و زمستان رکود عمیق در بازار را پیش‌بینی می‌کنیم که بی‌سابقه بوده و در 25 سال اخیر در میزان معاملات نمونه آن را ندیده‌ایم.

وی با اشاره به این‌که تیرماه امسال میزان معاملات مسکن 3000 فقره بود، افزود:‌ در مدت مشابه سال گذشته حدود 20 هزار فقره قرارداد مسکن در سامانه کد رهگیری ثبت شده بود.

وی با تأکید بر این‌که رکود بازار مسکن تا پایان امسال ادامه خواهد داشت، بیان کرد: با توجه به این‌که پیک جابه‌جایی در بازار مسکن به اتمام رسیده و تقاضا کمتر شده،‌ نرخ اجاره‌بها 5 تا 15 درصد کاهش یافته است.

در این شرایط ناتوانی مالی مردم برای ورود به بازار باعث شده تا برنامه‌های بانک مسکن به‌عنوان بانک تخصصی حوزه تأمین مالی این حوزه دچار چالش‌هایی شود به‌طوری که چندی پیش مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن از ابلاغ بخشنامه‌ای خبر داد که بر اساس آن تسهیلات اوراق حق تقدم به واحدهای مسکونی 25ساله پرداخت خواهد شد. طی دو سال اخیر به‌واسطه افزایش قیمت مسکن، این اوراق اثرگذاری خود در تأمین مالی متقاضیان استفاده از آن را از دست داده است، وضعیتی که در نهایت باعث شده تا قیمت این اوراق به زیر 40 هزار تومان سقوط کند.

 

پیگیری محتاطانه افزایش سقف وام خرید مسکن

به‌تازگی نیز رحیمی‌انارکی مدیرعامل بانک مسکن از سیاست این بانک برای کاهش قیمت مسکن خبر داده و گفته است: برنامه‌ای برای افزایش سقف تسهیلات مسکن برای متقاضیان نداریم.

وی با ابراز این‌که افزایش تسهیلات با توجه به شرایط خاص و ویژه‌ای که وجود دارد با احتیاط دنبال می‌شود چراکه در سال‌های گذشته بخش مسکن، تنش و شوک‌هایی فراوانی را تجربه کرد، گفت:‌ تصمیماتی که از سوی بانک اخذ می‌شود نباید منتج به ایجاد شوک به بخش مسکن شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر، شرایط برای افزایش سقف تسهیلات فراهم نیست چون قبل از هر اقدامی باید برای تأمین منابع مالی آن تمهیداتی اندیشید، در عین حال، ضرورت دارد تا آثار افزایش تسهیلات بر قیمت واحدهای مسکونی ارزیابی شود.

وی تصریح کرد: بانک مسکن سیاست کاهش قیمت مسکن را در دستور کار دارد و در حال برنامه‌ریزی برای تحقق آن است که امیدوار هستیم به نتایج خوبی در این زمینه دست یابیم.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد