گزارش؛

گلایه های هنرمندان وصنعتگران صنایع دستی اسلام آبادغرب از عدم حمایت مسئولین میراث فرهنگی

کد خبر: 305252
|
12:24 - 1398/09/09
نسخه چاپی
گلایه های هنرمندان وصنعتگران صنایع دستی اسلام آبادغرب از عدم حمایت مسئولین میراث فرهنگی
اسلام آبادخبر: هنرمندان وصنعتگران صنایع دستی اسلام آبادغرب از عدم حمایت مسئولین گلایه و انتقاد دارند.

به گزارشاسلام آباد خبر، شهرستان اسلام آباد غرب از دیر باز سابقه ای دیرین در صنایع دستی دارد و صنعتگران آن از گذشته با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و به دنبال رفع آنها درخواست های بسیاری از مسئولین داشتند اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است. پس از شنیدن این خبر بر آن شدیم با بیان این مشکلات در جهت رفع آنها برآمده و صدای آنها باشیم خوشبختانه از زمان پیگیری این موضوع از سوی رسانه ها بزرگترین مشکل آنها که مکانی ثابت برای فروش محصولات بود کلنگ ساخت را خورده است و تا حصول آن پیگیری می کنیم.

خبرنگار ما پای درد دل های تعدادی ازهنرمندان صنایع دستی شهرستان نشسته که به سمع و نظر مخاطبین عزیز می رساند؛

 نوشین بونی صنعت کار صنعت چرم ضمن معرفی خود گفت: از سال1384 وارد صنعت چرم سازی شده ام.به دلیل رشته دانشگاهی ام که طراحی پارچه بود به این صنعت علاقه مند شم و هم اکنون انواع وسیله های چرمی از جمله کیف پول،دستبند،کیف شانی،جاسویچی ،جامدادی و... را درست می کنم.

وی در خصوص مکان کار خود عنوان کرد: در ابتدا در منزل کار می کردم و از سال 98 پس از مدت ها به کمک سه نفر این مکان را فعال کرده ایم ؛آن هم با وامی که از اداره میراث فرهنگی پس از هشت ماه دوندگی و تلاش30میلیون از 50 میلیونی را که نوشته شده بود بانک به من داده است و با این پول توانستیم این مکان را که به دور از بازارو داخل کوچه است اجاره کنیم.

بونی در خصوص علت تمکین بانک از پرداخت کل وام گفت:  اداره میراث فرهنگی شهرستان اسلام آبادغرب به 170 نفر وام داده است و در این بین به بیست نفر از افراد فعال در زمینه صنایع دستی تاکنون هیچ گونه وامی پرداخت نکرده است و من پس از بارها مراجعه به فرمانداری،شورای شهر و میراث فرهنگی موفق شدم که نامه معرفی وام50میلیونی را برای من بنویسند اما پس از مراجعه به بانک و هشت ماه بهانه های بسیار سرانجام رئیس بانک 30میلیون آن را به من دادند و در جواب چرایی من گفتند که من برآورد می کنم که شما چقدر وام لازم دارید. هم اکنون آقای شفیع زاده فعال صنعت چرم یک سال است که منتظر وام است ولی هنوز به ایشان وامی تعلق نگرفته و در عوض به افرادی که کارگاه ندارند و فعال نیستند وام داده اند و ملاک فقط داشتن کارت صنعتگری است و توجهی به فعال بودن شخص ندارند که این به خودی خود باعث رکود بازار و تجهیز نشدن کارگاه های فعال می شود.

صنعت گر چرم دوزی مشکلات صنعت و مسئولین را اینگونه بیان کرد: رئیس سابق میراث فرهنگی بومی نبود و مکان زندگی ایشان در شهر خودش  بود در صورتی که طبق قوانین مکان زندگی شخص در محل خدمت او باید باشد به همین دلیل در هفته دو بار در اداره حضور داشتند و روزهای عادی دونفر در دفتر ایشان بودند که کار ایشان را انجام نمی دادند و می شود گفت که فقط حضور داشتند .

از مشکلات صنعت می توانم بگویم که با30میلیون وام هنوز به درآمد زایی نرسیده ام و همه درآمد ایجاد شده صرف قسط وام و مواد اولیه می شود و پولی باقی نمی ماند.

وی در خصوص حضور در  نمایشگاه و معرفی صنایع دستی شهرستان اسلام آبادغرب  و ارتباط خریداران با این صنعت گفت:  امسال با هماهنگی اداره میراث فرهنگی شهرستان اعلام کردیم که با استان جهت غرفه هماهنگ کنند.روزی که به نمایشگاه رفتیم مسئول آنجا به ما گفتند که غرفه ای برای شهرستان اسلام آبادغرب نیست و مسئول میراث فرهنگی شهرستان جواب نامه استان در جهت معرفی افراد را برای ما ارسال نکرده است و فقط یک غرفه نمد مالی است که آن هم خانم حیدری معاون صنایع دستی استان هماهنگ کرده اند و ارتباط مخاطبین با محصولات صنایع دستی در صورتی که مکانی مشخص و ثابت داشته باشیم بسیار عالی است. 

بونی در مورد حضور بانوان هنرمند در عرصه تولیدات صنایع دستی ایرانی و استفاده بیشتر از این  ظرفیت گفت:  برای تولید صنایع و هنرهای دستی حمایت و پشتیبانی لازمه کار است و تبلیغ برای هنر ایرانی و بها دادن به تولیدات داخلی لازمه موفقیت است.

 

در ادامه آقای بابک عسگری صنعت گر صنایع چوب و معرق فلز گفت:  از سال84 تا کنون صنایع چوب و معرق فلز کار می کنم وهمان طور که مشاهده می کنید ما محصولات چوب درخت بلوط را که آفت زده است به وسایل چوبی بسیار زیبا تبدیل کرده ایم و تابلوها،چراغ خواب و...هم تولید می کنیم.

عسگری در خصوص درآمد و مشکلات این صنعت گفت: این هنر و همه هنرمندان صنایع دستی شهرستان به دلیل نبود مکان فروش مجبور هستند که شغل دومی در کنارش داشته باشند و تا کنون به من وامی تعلق نگرفته است و تسهیلات را به کسی می دهند که هیچ بازدهی و خروجی ندارد و من اگر می توانستم کارگاه خود را تجهیز کنم محصولات بهتری را تولید می کردم. در سال 97 به 170 نفر وام دادند و پس از آمدن خانوم حیدری به شهرستان و ملاقات با فعالین صنایع دستی از ما فعالین صنایع دستی سوال شد که شما که به چند نفر از شما وام داده اند و همگی گفتند هیچکدام. یکی از بزرگترین مشکلات ما در این زمینه نبود مکان فروش است.از سال1393که آقای سپهر به شهرستان آمدند مسئولین به ما قول ایجاد بازار دادند که نشد و در سال جدید خانم حیدری معاونت صنایع دستی ،مسئول میراث فرهنگی شهرستان و شهردار با چندین نفر از فعالین صنایع دستی جلسه ای در همین خصوص داشتیم و قرار شد700میلیون را جهت ایجاد بازاری که مکان آن روبه روی پمپ بنزین محمودی زاده است باشد و به لطف پیگیری شما خبرنگار محترم کار شروع شده است.

وی افزود: وقتی مکان ثابت و با مشتری در ارتباط باشیم خود خریدار طرح و مواد اولیه را انتخاب می کند و به این شکل واسط از بین رفته و مشتری کار باکیفیت با قیمت کمتر را از ما خریداری میکند و به این شکل جوانان مشتاق می شوند که بیایند و این حرفه را یادبگیرند و این چنین صنایع دستی شهرستان از بین نمی رود.

صنعت گر صنایع چوب و معرق فلز ادامه داد: شهرستان اسلام آبادغرب چندین سال است که متاسفانه نماینده ندارد و برعکس شهرستان های دیگر هر روز بیشتر رو به ویرانی می رود و در این بین بیشترین تعداد مسئولین غیربومی را دارد. چهار سال است که با وجود افزایش مواد اولیه و تورم قیمت ها را تغییر نداده ام چون می دانم مردم قدرت خرید ندارند و مجبور هستم هرطور که شده محصولاتم را به فروش برسانم.

درگفت و گوی بعدی آقای ابراهیم بی غم لعل آبادی از صنعت گران عرصه نمد مالی که پس از بازنشستگی به عنوان پیشه پدری و نسل چهارم از خانواده خود گفت: 4سال است که در این صنعت شروع به کار کرده ام و به نوعی این صنعت زیبای شهر را که از بین رفته بود دوباره احیا کردم.

وی در خصوص پیشینه نمد مالی گفت: قدمت این هنر در کرمانشاه بیشتر از شهرهای دیگر است اما متاسفانه چون کسی بهایی به آن نمی دهد در استان تا حدودی فراموش شده است و در این بین وسیله کله بار را فقط من می سازم چون بسیار وقت گیر است .

اما در شهرکرد مسئولین از این صنعت حمایت می کنند و مسئول میراث فرهنگی آنجا یک خانم بود، روستاها و شهرهای شهرکرد را جست و جو می کند و به دنبال نمد مال می گردد که فعال شود.

ابراهیم بی غم لعل آبادی از سرگشت نمد مالان دیگرشهرستان اسلام آباد غرب این گونه می گوید: علیرضا فتاحی شغل پدرش نمد مالی بود ولی چون حمایت نشد شغل خود را به اجبار تغییر داد اما اگر حمایت صورت گیرد و وام های میراث فرهنگی به فعاان این عرصه داده شود درآمد خوبی دارد و هنرمند بدون کمک و حمایت مسئولین کاری نمی تواند انجام دهد.

در پایان جزئیات مکان فروش صنعت گران صنایع دستی  را از اقای محمد باقر صفری معاونت عمرانی شهرداری جویا شدیم که ایشان عنوان کرد: متولی کار در ابتدا اداره میراث فرهنگی شهرستان بود و 700 میلیون تومان به ابن طرح تخصیص داده شده بود و بهد از گذشت سال 97 چون توان جذب اعتبار را نداشت و شهرداری بخاطر اینکه هزینه برگشت نخورد اعلام کرد که شهرداری این کار را انجام می دهد

جهانبخش حیدری فرماندار اسلام آبادغرب عنوان کرد: 20 غرفه و فروشگاه صنایع دستی با پیشرفت 40 درصدی در شهرستان در حال ساخت می باشد که این امرمی تواند شروع خوبی جهت ساماندهی صنایع دستی شهرستان باشد که این امر موجب تحول در فروش صنایع دستی شهرستان خواهد شد.

وی افزود: با توجه به فضای پیرامونی این مکان قابل توسعه و گسترش می باشد و در آینده شاهد رونق فروش محصولات صنایع دستی شهرستان خواهیم بود.

حمیدی تبار شهردار اسلام آبادغرب نیز گفت: این غرفه ها در مساحت 400 متر مربع  با اعتبار 880 میلیون تومان توسط شهرداری اسلام آبادغرب در حال احداث می باشد و پیش بینی می شود تا پایان سال مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد:  با تکمیل این پروژه تولیدکنندگان صنایع دستی شهرستان بتوانند درآمد خوبی داشته باشند و با  بازاریابی مناسب این مکان به پایلوت عرضه صنایع دستی در غرب کشور  تبدیل شود.

دکتر قادری  مديركل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان کرمانشاه اخیرا" در مراسم تودیع و معارفه رییس جدید اداره ميراث فرهنگي اسلام آبادغرب وافتتاح موزه و فروشگاه صنایع دستی شهرستان گفت: درصد اشتغال صنایع دستی در اسلام آبادغرب 10 درصد است در حالیکه در برخی شهرستان های  دیگر بیش از 100 درصد تحقق داشته اند لذا انتظار است جهت هزینه های آموزش صنایع دستی و بازارچه صنایع دستی و سوغات اعتبار لازم از سوی فرمانداری تخصیص پیدا کند.

وی افزود: وجود بیش از 300 اثر میراث فرهنگی در شهرستان اهمیت ویژه ای دارد و آموزش و صدور کارت های صنایع دستی جهت اشتغالزایی نیز خیلی مهم است.

هنرمندان و صنعتگران  شهرستان در حاشیه بازدید از آثار موزه، خواسته ها و درد دل های خود را با مدیرکل میراث مطرج کردند.

قادری از مدیر جدید میراث شهرستان خواست تا در جلسه ای با حضور فرماندار با دعوت از تمام هنرمندان و صنعتگران زیرمجموعه میراث فرهنگی مشکلات ایشان را احصا نمایند تا در کارگروه های تخصصی شهرستان یا استان بررسی و رسیدگی شود.

/گزارش از سارائی

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد