یک کارشناس فضای مجازی در گفتگو با دانا:

وزارت ارتباطات بر خلاف ادعای چند ساله‌اش نشان داد توانایی محدود کردن اینترنت را دارد/ تنها راه برون رفت از شرایط بحرانی بدون مختل شدن زندگی مردم، داشتن اینترنت ملی است

کد خبر: 305270
|
21:24 - 1398/08/28
نسخه چاپی
وزارت ارتباطات بر خلاف ادعای چند ساله‌اش نشان داد توانایی محدود کردن اینترنت را دارد/ تنها راه برون رفت از شرایط بحرانی بدون مختل شدن زندگی مردم، داشتن اینترنت ملی است
حجت الاسلام محمد فروهر گفت: کشور ما نیازمند شبکه ملی اطلاعات است که در چنین شرایطی نه تنها دسترسی مردم به اینترنت برای کارهای ضروری خود قطع نشده بلکه از این طریق بتوانند شبکه های اجتماعی برون مرزی و همچنین اقدامات خراب کارانه را رصد و از آنها پیشگیری کنند.

به گزارشاسلام آباد خبر،به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص قطع اینترنت در چند روز اخیر و همچنین به روز بودن سایت هایی که سرور آنها داخلی است و راهکار دائمی برای بروز از چنین اتفاقاتی در کشور اظهار داشت: اتفاقاتی که اخیرا در کشور افتاد اگرچه تلخ و ناگوار بود ولی یک روی مثبت نیز داشت.

وی با بیان اینکه همه مردم از اتفاقاتی که برای مردم افتاده است ناراحت هستند گفت: این جریان محک بسیار جدی برای فضای مجازی کشور بود و اتفاقاتی افتاد که نشان داد اینترنت می تواند به صورت کنترل شده در دسترس مردم باشد.

این کارشناس فضای مجازی ضمن اشاره به اینکه بسیاری از تجمعات اغتشاشگران از بستر شبکه های اجتماعی خارجی در حال پیگیری بود بیان داشت: اغتشاشات روز های گذشته ثمره عملیات روانی مدتها قبل این شبکه ها در بستر فضای مجازی بود که در نهایت به نتیجه خود که کشاندن مردم به خیابان ها و تخریب اموال عمومی بود دست پیدا کردند.

فروهر در ادامه افزود: گستردگی فتنه‌ها و اغتشاشات در سال های گذشته همزمان با گسترده شدن شبکه های اجتماعی و نقش آنها در زندگی مردم بود؛ همه می دانند که این اتفاقات زائیده سیاه نمایی ها و جریان سازی ها در کنار شبکه سازی های گسترده در فضای مجازی صورت گرفت.

وی در ادامه افزود: سوالی که در یکی دو روز گذشته ذهن همه را به خود جلب کرده این است که چرا با وجود اظهارات چند ساله مسئولان فضای مجازی و وزارت ارتباطات کشور، دسترسی به اینترنت محدود شد و مردم می توانستند به بخشی از شبکه های اجتماعی و فضای وب دسترسی داشته باشند.

این کارشناس فضای مجازی در ادامه افزود: در روزهای گذشته شاهد انجام همه نشدن هایی بودیم که سال ها از زبان مدیران و مسئولان فضای مجازی و وزارت ارتباطات میشنیدیم؛ این کار به جا و با تصمیم درستی صورت گرفت چرا که اگر این شبکه ها باز بودند عمق این فاجعه بسیار بیشتر می شد.

فروهر با بیان اینکه توانایی محدود کردن اینترنت و ایجاد اینترنت امن موضوعی بود که سال ها منکر انجام آن می شدند عنوان کرد: در روزهای اخیر بخشی از زندگی مردم که مرتبط با اینترنت بین الملل بود مختل شده است و مشاغلی که بر مبنای این فضا فعالیت می کردند درآمد خود را از دست داده اند از طرف دیگر در شرایط حساس لازم بود شبکه های اجتماعی که بستر هماهنگی اغتشاشات شده بود بسته باشند.

وی در ادامه افزود: اگر فرداهای دیگر چنین اتفاقاتی بیفتد نمی شود هر بار زندگی مردم را به خاطر قطع اینترنت مختل کرد؛ از طرف دیگر ادامه دادن در این فضا می تواند هر لحظه اتفاقات جدیدی را برای کشور رقم بزند و چه بسا با بازگشت اینترنت، برنامه های ضد انقلاب برای مردم نیز باز گردد.

این کارشناس فضای مجازی در پاسخ به این سوال که برای آینده فضای مجازی کشور باید چه اقداماتی انجام بگیرد که شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم تصریح کرد: باید ببینیم دنیا برای چنین اتفاقاتی در کشورهای خود چه اقداماتی انجام داده اند. که البته همه کشورها شبکه اینترنت بومی دارند.

فروهر در ادامه افزود: کشور ما نیازمند شبکه ملی اطلاعات است که در چنین شرایطی نه تنها دسترسی مردم به اینترنت برای کارهای ضروری خود قطع نشده بلکه از این طریق بتوانند شبکه های اجتماعی برون مرزی و همچنین اقدامات خراب کارانه را رصد و از آنها پیشگیری کنند.

این کارشناس فضای مجازی همچنین گفت: تنها راهی که بتوانیم از بحران های این چنینی بدون آسیب رسیدن به امورات مردم عبور کنیم داشتن شبکه ملی اطلاعات است؛ باید در یک پروسه شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی کرده و آن را مدیریت کنیم.

 

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها