در طی دو دهه اخیر؛

خسارت‌های جبران‌ناپذیر دولت‌های اصلاحات و روحانی به صنعت هسته‌ای کشور/ شکست چندباره دیپلماسی دولت

کد خبر: 305346
|
21:40 - 1398/10/04
نسخه چاپی
خسارت‌های جبران‌ناپذیر دولت‌های اصلاحات و روحانی به صنعت هسته‌ای کشور/ شکست چندباره دیپلماسی دولت
دولت‌های اصلاحات و روحانی بیشترین خسارت را به صنعت هسته‌ای کشور زدند که در نوع خود بی‌سابقه بوده و عملاً هیچ دستاوردی نیز برای کشور نداشته‌اند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، شاید خوش‌بینانه‌ترین طرفدار دولت نیز فکرش را هم نمی‌کرد که امروز نفس‌های برجام به شماره بیفتد و گام‌های جمهوری اسلامی ایران برای خروج از آن سریع‌تر برداشته شود.

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان از همان زمان آغاز ریاست جمهوری خودش قدم در مسیری گذاشت که پیش از او حامی اصلی وی در انتخابات و یکی از عناصر اصلی فتنه 88 در دولت اصلاحات گذاشته بود.

تکرار اشتباه دولت اصلاحات توسط روحانی

دولت اصلاحات در سال‌های 82 و 83 بارها به میز مذاکره با غربی‌ها رفت، مذاکراتی که در تهران، بروکسل و پاریس انجام شد اما درنهایت تمامی این مذاکرات حاصلی جزء وقت‌کشی و خسارت به کشورمان در پی نداشت.

در این میان شاید تلخ‌ترین قسمت ماجرا توهینی است که جک استروا در کتاب خاطراتش نوشته است، باشد؛وی در این کتاب آورده است: «پس از انجام مذاکرات و امضای توافق پاریس، که طی آن ایران پذیرفت همه فعالیت‌های غنی‌سازی را تعلیق کند، در بازگشت به انگلستان، برای گذراندن تعطیلات آخر هفته با قطار عازم شهر محل زندگی خود بودم. بین راه تلفن همراهم زنگ زد. آن‌سوی خط دکتر کمال خرازی، وزیر خارجه ایران بود. او گفت: "ما می‌خواهیم 20 سانتریفیوژ را برای تحقیقات علمی فعال نگه‌داریم". من دیدم در حضور همراهانم در قطار نمی‌توانم در خصوص یک پرونده حساس بین‌المللی مذاکره کنم، لذا به توالت قطار رفتم. آنجا به خرازی گفتم: "شما توافقنامه را امضا کرده‌اید و دیگر نمی‌شود زیرش بزنید". اما او باز اصرار کرد. من گفتم: "باید در این خصوص با دیگران صحبت کنم"... در همان حال کسی هم به در توالت می‌زد و ظاهراً عجله داشت تا از آن برای کاری غیر از مذاکره اتمی استفاده کند...».

درواقع در مذاکراتی که دولت اصلاحات با طرف های غربی داشت تصمیم بر این شد که جمهوری اسلامی ایران با قبول تعهداتی درزمینهٔ ای هسته‌ای مانع از ارسال پرونده هسته‌ای به شورای امنیت ملل شود اما در عمل هیچ‌گاه این مهم محقق نشد به‌طوری‌که چند سال بعد و در دولت نهم پرونده کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شد.

مذاکرات طولانی و در آخر هیچ

شاید واژه هیچ برای مسیری که دولت روحانی در طی 6 سال گذشته آن را طی کرده واژه‌ای مناسبی نباشد چراکه وی سال‌ها عقب‌ماندگی در صنعت هسته‌ای کشور را قربانی کرد تا گشایش‌های اقتصادی رخ دهد درحالی‌که برعکس نه‌تنها گشایشی ایجاد نشد بلکه بدتر از قبل شد و علاوه بر این میلیاردها دلار خسارت به صنعت هسته‌ای کشور وارد کرد.

روحانی و طرفدارانش در حالی در تبلیغات انتخاباتی خود در سال 96 از افزایش قیمت دلار به کانال 5 هزار تومان در صورت انتخاب آیت‌الله رئیسی خبر می‌دادند که به کمک برجام و کشورهای غربی این رقم حتی به 19 هزار تومان نیز رسید.

دشمن همیشگی و برد تاریخی

درواقع دولت حسن روحانی یکی از بدترین قراردادهای تاریخ ایران را امضاء کرد چراکه تمام تعهدات خودشان را عملیاتی کردند و بعدازآن تحریم‌ها برداشته شد.

سپس برنامه‌ریزی کشور را بر پایه رفع تحریم‌ها بستند و قول رونق اقتصادی را به مردم دادند اما در عوض نه‌تنها رونق اقتصادی محقق نشد بلکه تحریم‌ها هم به‌صورت یک‌جانبه و گسترده‌تر از قبیل توسط آمریکا اجرایی شد.

این شکست تاریخی برای ایران در حالی رقم خورد که بارها دلسوزان نظام نسبت به این موضوع هشدارهای لازم را داده بودند که شاید واضح‌ترین و رساترین و ساده‌ترین آن را رهبر معظم انقلاب در فرودین ماه سال 94 بیان کرده و فرمودند: مطالبهٔ بعدی ما از مسئولین این بوده است که گفتیم به‌طرف مقابل‌اعتماد نکنید. خوشبختانه اخیراً یکی از مسئولین محترم صریحاً گفت که ما به‌طرف مقابل هیچ اعتمادی نداریم و این خیلی چیز خوبی است. گفتیم به‌طرف مقابل‌اعتماد نکنید، به لبخند او فریب نخورید، به وعدهٔ نقد که می‌دهد ــ وعدهٔ نقد، نه عمل نقد ــ اعتماد نکنید، [چون] وقتی خرش از پل گذشت، برمی‌گردد و به ریش شما می‌خندد! این‌قدر این‌ها وقیحند.

پسابرجام و تورم برنامه‌ریزی‌شده

درواقع بسیاری کارشناسان مسائل سیاسی بر این باورند که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در همان مسیری حرکت کرد که پیش از حضورش تعریف‌شده بود درواقع تئوریسین‌های این کشور با لابی صهیونیست‌ها با خروج آمریکا از برجام پازل از پیش طراحی‌شده خود را کامل کردند تا با راه‌اندازی سناریوی خود اختلاف بین حاکمیت و مردم را با بهانه‌ای گرانی رقم بزنند که البته با داریت رهبر معظم انقلاب این توطئه نیز شکست خورد اما نباید از اعتماد بی‌جای دولت به آمریکا نیز به‌سادگی گذشت.

خروج از برجام تنها راهکار دولت

در این میان به نظر می‌آید تنها راهکار دولت برای مقابله با عهدشکنی آمریکا خروج از برجام است تا بار دیگر جوامع بین‌المللی بدانند که کشوری مانند آمریکا به‌هیچ‌عنوان قابل‌اعتماد نیست هرچند که گام‌هایی نیز در این مسیر برداشته‌شده است.

«علی‌اکبر صالحی» عصر  روز دوشنبه پس از حضور در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: ما ظرف حداکثر سه هفته آینده قسمت ثانویه راکتور آب‌سنگین اراک را راه‌اندازی خواهیم کرد. راکتور اراک قسمت اولیه و ثانویه دارد که بخش عمده‌ای از فرآیندها در قسمت ثانویه انجام می‌گیرد.

وی افزود: دوستان توانستند در ۴ سال گذشته قسمت ثانویه را به‌جایی برساند که ما ظرف دو سه هفته آینده بتوانیم آن را راه‌اندازی کنیم و مهم‌تر از آن ماشین جایگذاری و جابجایی سوخت را هم که ناقص بود و یک بعد آن کامل نبود آن‌هم کامل شده و ظرف دو سه هفته آینده نصب می‌شود. «علی‌اکبر صالحی» عصر امروز دوشنبه پس از حضور در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: ما ظرف حداکثر سه هفته آینده قسمت ثانویه راکتور آب‌سنگین اراک را راه‌اندازی خواهیم کرد. راکتور اراک قسمت اولیه و ثانویه دارد که بخش عمده‌ای از فرآیندها در قسمت ثانویه انجام می‌گیرد.

انتظار می‌رود این اقدامات با شتاب بیشتری صورت بگیرد تا بیش از این درزمینهٔ هسته‌ای شاهد عقب‌گرد نباشیم.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد