مرغداری؛ صنعتی که این روزها زنده به گور می‌شود؛

فاجعه خاموش تولید پرهزینه و بدون پشتیبان مرغ در کشور/ خرید تضمینی، یک مُسکن بی اثر فاجعه خاموش تولید پرهزینه و بدون پشتیبان مرغ در کشور/ خرید تضمینی، یک مُسکن بی اثر

کد خبر: 305683
|
16:39 - 1399/02/06
نسخه چاپی
فاجعه خاموش تولید پرهزینه و بدون پشتیبان مرغ در کشور/ خرید تضمینی، یک مُسکن بی اثر  فاجعه خاموش تولید پرهزینه و بدون پشتیبان مرغ در کشور/ خرید تضمینی، یک مُسکن بی اثر
در دو ماه گذشته بسیاری از مشاغل مانند مرغداری‌ها، به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفتند و صنعت مرغداری دچار صدمات جبران‌ناپذیری شد.

به گزارشاسلام آباد خبربه نقل ازیزدرسا، یکی از تبعات اصلی شیوع ویروس کرونا، مربوط به مسائل اقتصادی و تأثیری است که این بیماری بر روی اقتصاد جهان گذاشت، کشور ما نیز از این مسئله مستثنا نیست و بسیاری از اصناف و مجموعه‌ها بخاطر شیوع کروناویروس دچار مشکل شدند.

ضرر کرونا برای برخی اصناف با توجه به بازه زمانی شیوع آن در ایران یعنی ایام قبل و بعد از عید نوروز بیشتر بود.

در دو ماه گذشته بسیاری از مشاغل مانند مرغداری‌ها که ثمرۀ آن‌ها نهایتا دو ماه است، به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفتند و صنعت مرغداری دچار صدمات جبران‌ناپذیری شد.

 

معمولا پرورش دهندگان گوشت مرغ، فعالیت تولیدی خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که در ایامی که تقاضا بالا باشد بتوانند محصولات خود را بفروشند به همین منظور چند هفته مانده به عید، محصولات گوشتی بسیاری از مرغداران آماده عرضه به بازار بود، اما متأسفانه شیوع ویروس کرونا، همراه با تعطیلی رستوران‌ها، تالارهای عروسی، کاهش محسوس سفرهای تفریحی و... همگی دست به دست هم دادند تا شاهد کاهش چشمگیر تقاضا در بازار مرغ باشیم.

***صنعت مرغ؛ تولید پرهزینه با پشتیبانی نامناسب!

ظرفیت بالای تولید مرغ در استان‌های مختلف باعث شده استان‌های بسیاری از جمله یزد، گلستان، مازندران، گیلان و قزوین رتبه‌های برتر در این زمینه را از آن خود کرده و علاوه بر تأمین نیاز‌های داخلی گوشه چشمی نیز به صادرات به کشور‌های همسایه از جمله عراق و افغانستان داشته باشند.

استان یزد با تولید سالیانه 66هزار تن گوشت مرغ از قطب های صنعت مرغداری کشور محسوب می شود که شیوع کروناویروس این صنعت را با دست انداز و چالش اساسی روبرو کرده است.

کم شدن تقاضای مرغ و گرانی نهاده های دامی و عرضه ان در بازار آزاد از یک سو و محدودیت‌های دولت برای جذب این حجم مرغ تولید شده و پشتیبانی نامناسب از سوی دیگر دست به دست هم داده تا کمر این صنعت تا حد ورشکستگی خم شود و بسیاری از مرغداران در خصوص آینده هشدار دهند.

***سقوط قیمت مرغ به پایین ترین قیمت

سیدرضا میری رئیس اتحادیه مرغ‌داران استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، خرید مردم کم شده است؛ این در حالی است که جوجه‌ریزی که انجام می‌شود برای 50 روز بعد پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: بر همین اساس، مرغ‌داران قبلا طبق سنوات گذشته برای شب عید جوجه‌ریزی کرده بودند اما متأسفانه مسئله کرونا پیش آمد و مسافرت‌ها و گردشگری منتفی و رستوران‌ها بسته شد، لذا تقاضای مرغ پایین آمد.

رئیس اتحادیه مرغ‌داران استان یزد ادامه داد: از طرف دیگر، ما برای شب عید پیش‌بینی کرده بودیم که همیشه تولیدمان بالاتر باشد و 30 درصد بیشتر از ظرفیتی که داشتیم جوجه‌ریزی شده است اما متأسفانه عدم تقاضای مردم موجب شد که قیمت مرغ نیز پایین‌تر بیاید و قیمت مصوب که 8500 تومان بود به 6500 رسید، یعنی 2 هزار تومان کاهش داشت.

میری اضافه کرد: از سوی دیگر به خاطر محدودیت‌های ترددی که ایجاد شد، ورود نهاده‌های دامی به داخل استان با مشکلاتی مواجه شد و در حال حاضر از نظر تهیه نهاده به شدت مشکل داریم و همین موجب شده تا از نظر جوجه‌ریزی نیز دچار مشکل شویم.

***اثر گرانی نهاده‌ها و کاهش شدید جوجه ریزی بر قیمت مرغ بزودی!

امینی مدیر عامل شرکت تعاونی مرغداران تفت  در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به مشکلات عدیده مرغداران گفت: متاسفانه نهاده برای تولید مرغ در استان گیر نمی آید و اگر هم دستیافتنی باشد در بازار آزاد است.

وی با بیان اینکه تهاده های دامی بخاطر کمبود و عرضه در بازار آزاد تا 80 درصد افزایش قیمت داشته است تصریح کرد: جوجه ریزی در مرغداری های استان به شدت کاهش یافته است  و دو سه ماه آینده خریدهای نهاده های دامی در بازار آزاد اثر خود را نشان خواهد داد  و با افزایش قیمت شدید مرغ روبرو خواهیم بود که این زنگ خطری برای بازار آینده مصرف مرغ و صنعت مرغداری است.

امینی تاکید کرد: مسئولین دولتی باید به فکر تولیدکنندگان مرغ مادر باشندکه تولید جوجه و مرغ برای صاحبان این صنایع صرفه داشته باشد.

***کمبود تونل انجماد؛ مشکل اصلی مرغداران یزدی

سیدرضا میری رئیس اتحادیه مرغداران استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در پاسخ به اینکه آیا اقدامات مسئولان استان، مشکل مرغداران در شرایط کرونایی را حل کرده است، اظهار داشت: کمبود استان یزد تونل انجماد است و ما از مسئولین هم خواسته‌ایم که تسهیلاتی را برای خرید تونل انجماد به مرغداران اختصاص بدهند.

وی افزود: همین کمبود تونل انجماد موجب شده تا میزان کشتار مرغی که در یزد صورت می‌گیرد جوابگو و متناسب با مقدار مرغ زنده‌ای که در استان وجود دارد، نباشد.

رئیس اتحادیه مرغ‌داران استان یزد پیرامون مسئله کمبود نهاده‌های دامی در یزد هم عنوان کرد: استان یزد فقط در بخش طیور گوشتی ماهانه بین 12 تا 13 هزار تن (یعنی روزی حدود 400 تن) نهاده، نیاز داریم؛ این در حالی است که سهمیه‌ای که به ما می‌دهند در ماه 2هزار تن است که فقط حدود 20 درصد نیاز ما را تأمین می‌کند.

میری خاطرنشان کرد: این مسئله‌ای نیست که صرفا مربوط به استان یزد باشد و مثلا جهاد کشاورزی استان بتواند آن را رفع کند، بلکه این مشکل کشوری است که مسائل مربوط به واردات و قیمت ارز موجب چنین شرایطی شده است.

***روزی حدود 500 تن نهاده ذرت وارد استان می‌شود

سید جمال سجادی‌پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا پیرامون کمبود نهاده‌های دامی در استان، گفت: جو، کنجاله سویا و ذرت سه قلم اصلی نهاده‌های دامی هستند که ما در زمینه جو و کنجاله سویا هیچ مشکلی نداریم و فراوان موجود است.

 

وی ادامه داد: اما در زمینه ذرت بخاطر شرایط ایجاد شده و قرنطینه اخیر شهرها محموله‌های خریداری شده ما قدری با تأخیر می‌رسد که در واقع این ناشی از اجرای طرح فاصله‌گذاری که موجب شده تردد کامیون‌ها در سطح کشور کمتر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد عنوان کرد: اما ورود محموله‌های ذرت از چند روز قبل دوباره شروع شده و در حال حاضر روزی حدود 500 تن وارد استان می‌شود.

سجادی‌پور اضافه کرد: همچنین مکاتبه‌ای با امضای استاندار انجام شده است تا بتوانیم هزار تن ذرت از سهمیه استان که ذخیره استراتژیک است را توزیع کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد پیرامون کاهش قیمت مرغ بخاطر رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: ما از ششم فروردین به بعد خرید تضمینی مرغ را در سطح استان شروع کردیم تا بتوانیم قیمت را تا حدی بازگردانیم و تا روز گذشته حدود 178 تن مرغ مازاد مرغ‌داران را ما به صورت منجمد از طریق شرکت پشتیبانی امور دام خریداری کردیم که قیمت این مرغ به صورت زنده چیزی حدود 8100 تومان است.

سجادی‌پور عنوان کرد: دولت «مرغ سایز» که از نظر وزن در محدوده بین 1200 تا 2هزار گرم باشد خریداری می‌کند اما اگر وزن مرغ بالاتر از 2 کیلوگرم باشد دیگر در این قالب قابل خریداری نیست.

وی تأکید کرد: لذا مرغ‌دارانی که مرغ‌شان در محدوده «سایز» است با اتحادیه هماهنگ کنند و ما در حال حاضر داریم روزانه 36 تن مرغ با قیمت مناسب خریداری می‌کنیم که این قیمت در حد شرایط بسیار خوب است تا مرغ‌داران بتوانند مرغ‌شان را بفروشند و دچار ضرر نشوند.

***خرید تضمینی مرغ توسط جهاد کشاورزی، یک مسکن بی اثر!

میری رئیس اتحادیه مرغداران استان یزد در پاسخ به اینکه آیا خرید تضمینی مرغ توسط جهاد کشاورزی یزد مشکل مرغداران یزد را حل کرده است یا خیر، گفت: مقدار مرغی که توسط جهاد کشاورزی خریداری می‌شود جوابگوی میزان مرغ تولیدی ما نیست.

میری تأکید کرد: همواره در سال‌های گذشته، 30 تا 40 درصد مرغ تولیدی استان یزد به استان‌های دیگر صادر می شد اما امسال بخاطر شرایط ایجاد شده این امکان وجود نداشت که البته به مرور این مسئله هم دارد حل می‌شود.

به هر توصیف در اوضاع هزارآشوب شیوع کرونا ویروس تقریبا همه صنوف و صنایع با چالش اساسی روبرو هستند که می طلبد مسئولین ضمن رصد و حل مسائل کنونی، برنامه ریزی برای مقابله با چالش های آینده صنایع مهمی چون صنعت مرغداری داشته باشند تا با عبور از بحران کرونا، مشکلات اقتصادی سنگین تر و سخت تر بر پشت مردم و صاحبان صنایع سوار نشود.

انتهای پیام/

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها