گزارش دانا از تنوع بخشی در سبد سوخت خودرو -2

ورود ال.ان.جی به سبد سوخت به جای ال.پی.جی/ عمر مفید موتور خودرو با کدام گاز بیشتر است؟

کد خبر: 305690
|
15:04 - 1399/02/07
نسخه چاپی
ورود ال.ان.جی به سبد سوخت به جای ال.پی.جی/ عمر مفید موتور خودرو با کدام گاز بیشتر است؟
در حالی که عده ای معتقدند گاز ال پی جی به دلیل مایع بودن برای موتور خودرو مناسب تر است اما بررسی های صورت گرفته نشان می دهد این گاز به دلیل سنگین بودن میتواند استهلاک خودرو را بیشتر کند به همین دلیل می توان به سراغ گاز ال ان جی یعنی گاز طبیعی مایع رفت.

به گزارشاسلام آباد خبر، خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همانطور که در گزارش پیشین با عنوان " سوزاندن گاز مایع به صرفه‌تر است یا صادرات آن؟" مطرح شد در حال حاضر ایران با وجود دارا بودن منابع مختلف انرژی فقط از دو نوع سوخت برای خودروهای سواری استفاده می کند که عمده ترین سوخت بنزین و پس از آن سی ان جی است.

برخی از کارشناسان صنعت خودرو با توجه به این موضوع که فقط به مسئله سوخت به صورت بخشی نگاه می کنند و فقط به دنبال استفاده بهینه از سوخت برای خودرو هستند معتقدند به جای گازی سی ان جی دولت باید بر روی گاز  ال پی جی سرمایه گذاری می کرد زیرا اثرات منفی این گاز بر روی موتور خودرو بسیار کمتر از گاز خشک سی ان جی است.

بررسی آمار موجود نشان می‌دهد سالانه ۲ میلیون و ۲۲۹ هزار تن گاز مایع در پالایشگاه‌ها، ۳ میلیون و ۴۳۰ هزار تن در پتروشیمی‌ها و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در میادین گازی کشور تولید می‌شود.رضا فاقرلو، کارشناس انرژی با اشاره به اینکه در صورتی که حدود ۱ میلیون تن گاز مایع در هر سال جایگزین مصرف بنزین در کشور شود شاهد حذف هزینه حمل LPG تا مرز هستیم، می گوید به ازای حمل هر تن LPG از پالایشگاه‌های مرکزی کشور تا خلیج فارس به منظور صادرات، مبلغی بیش از ۳۵۰ هزار تومان یعنی حدود ۸ میلیون تومان به ازای هر خودروی حمل مخصوص هزینه می‌شود. در حالی که این مبلغ برای حمل بنزین به میزان قابل توجهی (حدود یک سوم) کمتر است.

به گفته این کارشناس انرژی قیمت هر تن بنزین در فوب خلیج فارس ۱۵۰ دلار بیشتر از قیمت هر تن گاز مایع است. بنابراین بنزین با نرخ آزاد شده با قیمت بیشتر نسبت به گاز مایع صادر می‌شود.

اما نکته مهم دیگری که برخی از کارشناسان به آن توجه دارند کاهش آلودگی هوا در استفاده هرچه بیشتر گاز به عنوان سوخت خودروها است بنابر نظر این کارشناسان و با توجه به آمارهای اعلام شده درصد زیادی از آلودگی هوا ناشی از خودروها است که اگر گاز جایگزین بنزین شود دیگر شاهد آلودگی هوا در کلانشهر ها در فصول سرد سال نخواهیم بود.

جالب توجه است که به عقیده این کارشناسان کشورهایی هستند که با وجود واردات گاز مایع، از آن به عنوان سوخت خودروهای خود استفاده می‌کنند؛ برای مثال با وجود آنکه ترکیه ۳.۳ میلیون تن در سال، یعنی ۷۸ درصد از مصرف گاز مایع خود را از طریق واردات تأمین می‌کند، اما باز هم استفاده از اتوگاز (LPG مصرفی به عنوان سوخت خودرو) در این کشور در حال رشد است و ۷۹ درصد از کل مصرف گاز مایع این کشور در خودروها مصرف می‌شود، یا کشور کره جنوبی که واردات گاز مایع آن در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۷ میلیون تن بوده که مقدار ۳ میلیون تن آن به عنوان سوخت خودروها مصرف شده است.

 

*استهلاک موتور ال پی جی سوز بیشتر از سی ان جی سوز است 

آنچه تا اینجای گزارش مطرح شد نظر برخی از کارشناسان حوزه انرژی بود که معتقدند باید گاز ال پی جی را نیز به عنوان سوخت به سبد سوخت خودروهای کشور افزود.

اما امیرحسن کاکایی یکی از کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه دانامی‌گوید تولید خودرو‌های پایه گاز سوز به حدود ۲۰ تا ۲۵ سال پیش باز می گردد. اولین سری‌ از تولید خودروهای پایه گاز سوز در ایران بر مبنای گاز مایع بود که به اصطلاح به آن (Liquied petrol gass) یا همان LPG می گویند.

وی دامه می دهد کشور‌های نفت‌خیزی مانند ایران که سوخت های فسیلی دارند، باید در مصرف سوختشان در کشور توازن داشته باشند که به اصطلاح به آن‌ سبد سوختی می گوییم یعنی از تولید یک بشکه نفت، باید مقداری بنزین و گازوئیل نیز حاصل شود اما به دلیل اینکه روی بنزین بیشتر تمرکز داشتیم، موارد دیگر کمتر مورد توجه بوده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته واردات بنزین داشتیم این بحث مطرح شد که باید سبد مصرف سوخت متوازن باشد که در آن زمان استفاده از  LPG یکی از ساده‌ترین کار‌ها بود. اما مشخص شد زمانی که از گاز مایع (LPG) در خودرو به عنوان سوخت استفاده می شود  استهلاک خودرو بالا تر از حالتی است که بنزین مصرف می شود بنابراین موتور خیلی زود احتیاج به تعمیر پیدا می‌کند.

کاکایی تصریح کرد: پس از بررسی های صورت گرفته در طول این سالها در شرکت های خودرو ساز مشخص شد که میتوان از گاز طبیعی برای سوخت خودروها به جای گاز مایع استفاده کرد و از طرفی مسئولان وزارت نفت معتقد بودند گاز مایع را می توان راحت تر از گاز طبیعی صادر کرد که عملا در طول این سالها نیز شاهد هستیم گاز مایع به کشورهای همسایه صادر می شود ولی برای انتقال گاز طبیعی یا باید آن را از طریق لوله صادر کرد و یا تبیل به گاز ال ان جی کرد که به دلیل انکه فرایند تولید ال ان جی در کشور وجود ندارد تصمیم برآن شد که گاز سی ان جی به عنوان سوخت دوم خودروهای سواری مورد بهره برداری قرار گیرد.هرچند هم اکنون شاهد هستیم در برخی از شهرستان ها هنوز خودروهایی هستند که ال پی جی سوزند و از گاز ال پی جی به صورت غیر مجاز استفاده می کنند. 

این کارشناس صنعت خودرو تصریح می کند تبدیل خودروهای بنزین سوز به گاز سوز فرایند ساده ای دارد که هم اکنون در برخی از مراکز غیر مجاز این کار صورت می گیرد اما متاسفانه افرادی که از گاز ال پی جی استفاده می کنند به این موضوع اشراف ندارند که این گاز سنگین تر از گاز سی ان جی است و در صورت نشت می تواند خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

 

*LNG جایگزین CNG

موضوع مهمی که باید در این گزارش به آن اشاره داشت این است که آیا می توان گاز ال ان جی را که در واقع گاز طبیعی مایع است به عنوان سوخت جایگزین سی ان جی که گاز طبیعی فشرده است برای خودروها به کار بست یا خیر؟در پاسخ به این سوال باید گفت اکنون که برخی معتقدند گاز طبیعی سی ان جی که به عنوان گاز خشک مشهور است موجب آسیب زدن به موتور می شود و در کنار ان گاز ال پی جی کمترین آیب را به دلیل مایع بودن به موتور وارد می کند چرا از گاز ال ان جی برای سوخت خودروها استفاده نمی شود. 

بررسی خبرنگار دانا نشان می دهد در برخی از کشورهای توسعه یافته گاز ال ان جی جایگزین گاز سی ان جی شده است به عنوان مثال برخی از کشورها مانند چین به این نتیجه رسیده اند اگرچه گاز متان به عنوان یک آلاینده مطرح است اما وقتی این گاز در خودروها مورد استفاده قرار میگیرد کمترین آلایندگی را نسبت به دیزل دارد و در شهرهایی که خودروهای سی ان جی سوز وجود دارند آلودگی هوا به مراتب پایین تر از دیگر شهر ها است بنابراین به این نتیجه رسیده اند برای بهره گیری بیشتر از گاز طبیعی خودروهای سواری ال ان جی سوز را نیز تولید کنند.

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها