سخنگوی دولت:

دسته بندی کشور به سفید، زرد و قرمز به معنای عادی سازی نیست/ برنامه شهرداری برای افزایش اشتغال

کد خبر: 305703
|
17:21 - 1399/02/08
نسخه چاپی
دسته بندی کشور به سفید، زرد و قرمز به معنای عادی سازی نیست/ برنامه شهرداری برای افزایش اشتغال
ربیعی به آخرین وضعیت مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: دسته بندی کشور به سفید زرد و قرمز به معنای عادی سازی در کشور نیست.

به گزارشاسلام آباد خبر،شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری با حضور خبرنگاران، ‌گفت: این روزهای ماه مبارک رمضان است، ماه رحمت خداوند است و از او می‌خواهیم همه ما را کمک کند.

وی ادامه داد: این هفته ها برای دولت و مردم طاقت فرسا است. دولت هفته گذشته در بخش بین الملل، اقتصاد و اجتماعی تصمیمات مهمی را اتخاذ کرد و مباحث مهمی را در جلسات خود گذراند. در بخش اقتصاد سرپا نگه داشتن اقتصاد آسیب خورده از کرونا و تمرکز بر رسته‌های ‌آسیب دیده و کاهش تاثیرهای ثانویه بر سایر رسته‌ها و نیز حفظ تلاش و فعالیت در رسته‌هایی که کمتر از رسته‌های اول ‌آسیب دیدند از دستور کارهای دولت بوده است.

سخنگوی دولت گفت: رئیس جمهور در جلسه هیات دولت به وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها دستور دادند یک برنامه مشخص برای افزایش اشتغال با رویکردهای جدید آماده کنند، شهردار تهران هم برنامه‌ای آماده کرده و به دولت فرستادند؛ ستاد اقتصادی دولت آنها را مورد بررسی قرار خواهد داد.

ربیعی اظهار داشت: وزارت راه و مسکن و شهرسازی هم در تداوم بخش مسکن خود برای جهش در بخش مسکن برنامه خواهند آورد. حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط در از جمله موضوعاتی بود که برای ایجاد اشتغال‌های جدید مورد تاکید قرار گرفت.

 شرط اصلی ارائه وام به بنگاه های اقتصادی اخراج نکردن نیروی کار است

وی بیان داشت: در هفته گذشته شیوه پرداخت وام‌ها به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا مشخص شد، شرط اصلی ارائه وام لیست بیمه سه ماه آخر سال گذشته خواهد بود و این بنگاه ها نباید نیروی کار خود را اخراج کرده باشند.

ربیعی با اشاره به اینکه نهادهای زیر مجموعه رهبری بسیار به مبارزه با کرونا کمک کردند، بیان داشت: دسته بندی کشور به سفید زرد و قرمز به معنای عادی سازی در کشور نیست.

 تفاهم‌نامه های سازمان برنامه و بودجه برای جهش تولید

وی افزود: سازمان مدیت و برنامه ریزی و بودجه برای جهش تولید و تدوام اقتصاد مقاومتی با دستگاه‌هایی که در زمینه جهش کشور فعالیت دارند تفاهم نامه هایی جداگانه امضا کرده است که در اواخر اردیبهشت رونمایی می شود.

ربیعی تاکید کرد: براساس برنامه دولت، در ماه‌های آینده اشتغال‌هایی که به طور کامل از بین رفته است را احیا خواهیم کرد. تسهیلات کسب و کارها فقط برای پرداخت حقوق کارگران نیست بلکه برای سرمایه در گردش و سرپا نگه داشتن بنگاه اقتصادی مربوطه هم است.

دسته بندی کشور به معنای عادی سازی نیست

وی در پاسخ به این پرسش که معیار دسته‌بندی شهرها به سه رنگ چیست، تاکید کرد: رنگ‌ها به معنی عادی شدن شرایط نیست بلکه برای تصمیم‌گیری در زمینه برنامه‌ریزی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به ما کمک می‌کند که چگونه بازگشایی ها انجام شود.

سخنگوی دولت افزود: مثلا شهری ممکن است روزی یک بستری داشته باشد اما این معنایش چنین نیست که دیگر خطر در آن شهر رفع شده و آمار جانباختگان در آن شهر بیشتر نمی‌شود بلکه اگر روند کنترل ها ادامه نیابد این نسبت نیز تغییر پیدا کند پس باید روند کنترلی ادامه یابد.

ربیعی ادامه داد: شهرهایی که کمتر از ۱۴ بستری در یک روز داشته باشد وضعیت سفید دارند که معمولا این شهرها کوچک هستند و چند واحد خرید یا یکی دو مسجد بیشتر ندارد.

 پرداخت غیرمتعارف در دولت نداریم

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس، مبنی بر اینکه رئیس دیوان محاسبات در جریان قرائت گزارش تفریغ بودجه ۹۷ در صحن علنی مجلس با اشاره به مصوبات افزایش حقوق دولت در ماه های اخیر، گفته است که افزایش حقوق کارمندان در سال ۹۹ که به دلیل عدم تعیین سقف می‌توانند تداعی کننده حقوق‌های نجومی باشد، گفت: جایی که حقوق های متعارف بود، شرکتهای نهادهای عمومی بود، هیات امناهای اینها مکلف شدند، باید با سازمان استخدامی کشور به ریاست آقای انصاری (هماهنگ) باشند و این موضوع به آنجا باید برود و آنجا تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: در بخش دولتی که بطور کلی خارج از قواعد امکان پرداخت وجود ندارد، امکان پرداخت در بخش شرکت ها بود از اینجا هم مطمئن هستیم که پرداخت غیرمتعارف نمی شود.

ربیعی اظهار داشت: در برخی مواقع که دولت بزرگ است، در سازمانهای تابعه و شرکت‌های عمومی مثل بیمه‌ها، بانک و شرکت‌ها برای این دولت هم نیست، این دولت خصوصی‌سازی خصوصی شده‌ها را دارد مجدداً دوباره دنبال می‌کند و ایرادات آن را برطرف می‌کند. 

 صندلی هیأت‌های مدیره‌ در گام بعدی خصوصی سازی واگذار می‌شود

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه در گام های بعدی خصوصی سازی به سمت واگذاری صندلی ها هم در هیات های مدیره خواهیم رفت، بیان داشت: اتفاقا دولت دارد در این‌جا خودش را کوچک می‌کند. برخی مدیران از خلا نظارتی استفاده کرده اند، البته آن را نمی‌توان به تمام مدیران تعمیم داد. قطعا در این زمینه طوری عمل می‌کنیم که اتفاقی رخ ندهد.

وی اضافه کرد: در مورد گزارش تفریغ بودجه به آن سازمان و رئیس دیوان احترام می‌گذاریم، گزارش به کمیسیون بودجه مجلس رفته و گزارش آن با پاسخ دولت اعلام می‌شود، بعضی از خبرگزاری‌های داخلی و بخصوص رسانه‌های خارجی گفتند یک عدد بزرگ گم شده در حالی که خود رییس دیوان هم اعلام کرد در گزارش دیوان از گم شدن سخن نگفتند.

ربیعی ضمن اشاره به پاسخ های رئیس کل بانک مرکزی در این باره، بیان داشت: در این زمینه پرونده های قضایی و تعزیراتی تشکیل شده است. 

 به هر اقدامی علیه امنیت ملی کشور پاسخ خواهیم داد

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که واکنش دولت به دستور ترامپ برای هدف قرار دادن قایق‌های سپاه در خلیج فارس چیست، اظهار کرد: ما به دنبال صلح هستیم نه جنگ. آمریکا دنبال ماجراجویی است. هروقت مشکلات داخلی آمریکا زیاد می‌شود ما منتظریم که آمریکا در منطقه‌ای دست به ماجراجویی‌ بزند یا به صورت فیزیکی یا جنگ روانی.

وی افزود: ما هر اقدامی که علیه امنیت ملی ما صورت بگیرد را پاسخ خواهیم داد اما هیچگاه به دنبال پیش‌دستی در این زمینه و ایجاد تقابل نیستیم.

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد