یک زلزله‌شناس در گفت‌وگو با دانا؛

زلزله دیشب زنگ خطر تهران را به صدا درآورد/ می‌توان به فکر انتقال پایتخت بود/بافت فرسوده همچنان تهدیدی برای تهران

کد خبر: 305746
|
18:40 - 1399/02/19
نسخه چاپی
زلزله دیشب زنگ خطر تهران را به صدا درآورد/ می‌توان به فکر انتقال پایتخت بود/بافت فرسوده همچنان تهدیدی برای تهران
کارشناس ژئوفیزیک گفت: مسئولان باید به طور مداوم زلزله تهران را رصد و از زلزله‌های پیشن عبرت بگیرند، این نگاه که تنها در یک بازده پس از زلزله به گسل‌ها توجه شود، غلط محض است.

به گزارشاسلام آباد خبر،  محمود اسدیان،کارشناس زمین شناسی و زلزله‌شناس در گفت وگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه دانابا اشاره به گسل های فعال تهران اظهار کرد: می توان زلزله 2.9 ریشتری را پیش فرض و زلزله 5.1 ریشتر را اصلی بدانیم و گسل مشا گسلی است که 200 کیلومتر وسعت دارد و ادامه آن از شمال تهران عبور می کند.

وی با اشاره به دامنه فعالیت گسل مشا در تهران، ادامه داد: تا زلزله 7 ریشتری در کارنامه گسل مشا وجود دارد و باید به آن توجه جدی داشت.

مسئولان نگاه جدی به مسأله زلزله داشته باشند

این کارشناس زلزله با انتقاد از برخی مسئولان در کشور، خواستار نگاه جدی به موضوع زلزله در تهران شد و عنوان کرد: مسئولان باید به طور مداوم زلزله تهران را رصد و از زلزله‌های پیشن عبرت بگیرند، این نگاه که تنها در یک بازده پس از زلزله به گسل‌ها توجه شود، غلط محض است.

وی با بیان اینکه بافت فرسوده همواره یکی از معضلات تهران بوده است، تأکید کرد: خطرات زلزله را باید همیشه جدی گرفت، از خیابان 17 شهریور تا خیابان کارگر و خیابان خزانه تا شمال خیابان انقلاب جز فرسوده ترین بافت شهر تهران به شمار می روند که سالهاست کارشناسان درباره خطرات آن هشدار می دهند چرا که اگر زلزله ای برای تهران اتفاق بیفتد هیچ گونه امداد رسانی در این مناطق نمی شود به مردم کرد.

تراکم فروشی  گلوی تهران را می‌فشارد

اسدیان با انتقاد از روند تراکم فروشی در تهران، بیان کرد:در مناطق شمالی تهران در کوچه 6 متری یک برج40 طبقه بنا کرده اند، این یک خطر بسیار جدی است که می تواند دامن تهران را در آینده دور یا نزدیک بگیرد و به طور قطع عدم امداد رسانی به برخی مناطق می‌تواند خطرآفرین باشد.

این کارشناس زمین شناسی در بخش دیگری از این گفت وگو با ذکر خطرات دیگر زلزله در تهران، خاطرنشان کرد: اگر زلزله ای برای تهران اتفاق بیفتد و طبقه دوم اتوبان صدر فرونشت کند امداد رسانی در شرق و شمال تهران با اختلال جدی مواجه خواهد شد.

انفجار لوله‌های گاز؛پس از زلزله احتمالی تهران

وی ادامه داد:سازمانها در ماجرای زلزله تهران کوتاهی می کنند و بار این فاجعه بزرگ را بر گردن دیگری انداخته و کار تهران به خوبی پیش نمی رود. لوله کشی گاز و آب در مرکز تهران پس از وقوع زلزله احتمالی تهران می تواند برای مردم خطرآفرین باشد و می‌تواند تلفات چند برابری را از تهران بگیرد.

این زمین شناس گفت: توجه به گسل مشا به دلیل قرار گرفتن بناهای مهمی چون مسکن مهر و دیگر اماکن بر روی این گسل مهم است چرا که می تواند خسارتهای زیانباری را برای تهرانی‌ها به دنبال داشته باشد.

دولت مسکن اجتماعی را در مناطق بدون ریسک بنا کند

اسدیان با اشاره به طراحی مسکن های اجتماعی دولت برای مردم، از وزارت راه و شهرسازی خواست تا این آپارتمانها را در جایی امن بنا کنند و تصریح کرد: مسکن‌های اجتماعی طراحی شده از سوی دولت باید در مناطق امن و بدون گسل یا کم خطر تهران بنا شود، چرا که ارزانی مسکن، پدیده حاشیه نشینی و تمرکز جمعیت در تهران را به دنبال خواهد داشت.

این زلزله شناش با تأکید بر اینکه باید برای انتقال پایتخت به یک نقطه امن چاره اندیشی کرد، گفت: هر چقدر بتوان جمعیت را از تهران دور کرد توانسته ایم بهترین عملکرد را داشته باشیم، موضوع انتقال پایتخت سیاسی اداری تهران را باید پیگیری کنند چرا که زلزله تهران را تهدید می کند.

می‌توان به فکر انتقال پایتخت بود

وی تأکید کرد: در تهران گسل و زیر گسل های بسیاری وجود دارد، در این کلانشهر کمتر نقطه ای را می‌توان یافت که گسل ریز و یا گسل اصلی را نداشته باشد، در جنوب تهران گسل ری،شرق گسل ایوانکی و گرمسار و شمال تهران گسل مشا فشم و غرب تهران گسل اشتهارد را داریم و این‌ها همواره تهران را تهدید می‌کنند.

خطرفرونشست ساکنان جنوب تهران را تهدید می‌کند

اسدیان ادامه داد: در شهر جدید پرند ماجرای فرونشست‌ها به دلیل برداشت آب‌های زیرزمینی در اطراف باغات رباط کریم، شهریار و اسلامشهر به وقوع پیوسته است و نرخ این فرونشستها بسالیانه به 20 سانتی متر نیز می رسد و این خطرات در کنار زلزله این مناطق را تهدید می کند.

کارشناس ژئوفیزیک بیان کرد:مدل های گوناگونی در دنیا برای انتقال پایتخت یک کشور وجود دارد، در آلمان براساس نواحی کشاورزی و صنعتی و... وزارتخانه‌ها را جابجا کرده اند. مدل انتقال پایتخت در کشورهای اطراف ایران نیز مانند تاجیکستان صورت گرفته که آن هم می تواند بررسی شود.

گفت‌وگو: مهدی امیری پور

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد