فواد ایزدی در گفتگو با دانا:

مقامات کاخ سفید ذیل سیاست فشار حداکثری کار می کنند/ نامه ظریف به گوترش در عمل تاثیری ندارد

کد خبر: 305757
|
10:55 - 1399/02/23
نسخه چاپی
مقامات کاخ سفید ذیل سیاست فشار حداکثری کار می کنند/ نامه ظریف به گوترش در عمل تاثیری ندارد
ایزدی در خصوص تحرکات اخیر آمریکا برای تمدید تحریم‎های تسلیحاتی ایران گفت: مقامات کاخ سفید از هر راه و موردی برای ضربه زدن به ایران استفاده می کنند و همواره سعی دارند جلوی اقدامات و تصمیماتی را که برای ایران مفید است، بگیرند.

به گزارشاسلام آباد خبر،  «فواد ایزدی» کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص آخرین وضعیت ایران در قطعنامه 2231 و همچنین اظهارات اخیر برخی از مقامات آمریکایی در رابطه با برجام اظهار داشت: آمریکایی‌ها در حال حاضر ذیل سیاست فشار حداکثری کار می کنند. مقامات کاخ سفید از هر راه و روشی برای ضربه زدن به ایران استفاده می کنند و همواره سعی دارند جلوی اقدامات و تصمیماتی را که برای ایران مفید است، بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت، محدودیت‌های تسلیحاتی ایران باید تا تاریخ 18 اکتبر 2020(27 مهر 99) لغو شود که آمریکایی‌ها می‌خواهند جلوی این اتفاق را بگیرند و برای این کار سه گزینه دارند.

این کارشناس مسائل آمریکا به گزینه اول آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران اشاره کرد و گفت: گزینه اولی که آمریکا هم اکنون در جهت ممانعت از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران به کار گرفته، متن پیش‌نویس قطعنامه جدیدی است که بین اعضای شورای امنیت پخش کرده و امیدوار است این طرح رأی بیاورد و همچنین امیدوار است چین و روسیه این طرح را وتو نکنند.

 

آمریکایی‌ها می خواهند هم در برجام نباشند و هم از مکانیزم ماشه استفاده کنند

ایزدی در تشریح گزینه دوم آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم‎های تسلیحاتی ایران بیان داشت: آمریکا گزینه دیگری را هم دارد که می‌تواند در جهت لغو این تحریم از آن استفاده کند یعنی از کشورهایی که هنوز رسماً در برجام هستند، برای فعال سازی مکانیزم ماشه استفاده کند.

وی ضمن اشاره به سومین گزینه آمریکا برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی توضیح داد: گزینه سوم آمریکایی ها می تواند ادعای آن‌ها در تفسیری از قطعنامه 2231 شورای امنیت باشد که در آن مدعی هستند هم می‌توانند در برجام نباشند و هم می‌توانند از مکانیزم ماشه استفاده کنند و در حقیقت این تفسیر را با زور اعمال کنند و به طرف‌های دیگر بقبولانند.

ایزدی با بیان این که دو گزینه اول برای آمریکا راحت‌تر است، گفت: یک موج بدی در کشور ایجاد شده که آمریکا می‌‌خواهد به برجام برگردد؛ این حرف، حرف صحیحی نیست؛ آمریکا نمی‌خواهد به برجام بر گردد حتی گفته است که تمایلی به بازگشت به برجام ندارد.

کارشناس مسائل آمریکا ادعای آمریکا مبنی بر استفاده از مکانیزم ماشه را یک تفسیر من‌درآوردی دانست و افزود: این که مقامات کاخ سفید گفته اند می خواهند از مکانیزم ماشه استفاده کنند به معنای این نیست که می‌خواهند به برجام برگردند. ادعای آمریکایی‌ها در خصوص استفاده از مکانیزم ماشه یک تفسیری است که از خودشان درآورده‌اند که می شود هم در برجام نبود و هم از مکانیزم ماشه استفاده کرد.

وی با بیان این که این سه گزینه در دستور کار آمریکایی‌ها خواهد بود، گفت: مقامات کاخ سفید با گزینه اولی کار خود را آغاز کرده‌اند و اگر گزینه اولی کار ساز نباشد گزینه‌های دوم و سوم را به کار می‌گیرند؛ یعنی در صورتی که روسیه و چین طرح آمریکا را وتو کردند به سمت گزینه‎های دو و سه می روند.

 

چرا سیاست‌هایی اعمال شد که در نهایت مجبور به ارسال نامه برای دبیرکل سازمان ملل شدیم؟

فواد ایزدی نامه ظریف به گوترش را بی تاثیر ارزیابی کرد و بیان داشت: این نامه یک نامه اعتراضی است؛ اعتراض به آن حالتی که سازمان ملل تخلفات آمریکا را تماشا می کند.

وی با اشاره به این که نامه اعتراضی باید نوشته شود تصریح کرد: باید به نحوه مواجهه سازمان ملل با اقدامات آمریکا اعتراض کرد، منتهی وضعیت فعلی قابل پیش بینی بود. در داخل کشور هم باید یک کسی برای آقای ظریف نامه بنویسد که «با توجه به این که وضعیت فعلی پیش بینی می شد؛ چرا سیاست‌هایی اعمال شد که در نهایت مجبور باشیم به دبیرکل سازمان ملل نامه بنویسیم؟»؛ نامه‌‌ای که می دانیم خیلی در عمل تاثیر نخواهد گذاشت.

ایزدی در پایان به واکنش طرف‌های دیگر برجام اشاره کرد و گفت: واکنش طرف‌های دیگر برجام به تصمیم و تحرکات آمریکا مبنی بر تمدید تحریم‎های تسلیحاتی ایران منفی بوده است؛ در مورد اقدامات و تصمیمات آمریکا قاعدتاً طرف‌های دیگر برجام باید در مورد گزینه اول(قطعنامه آمریکایی) وتو کنند. در واقع انتظاری که جمهوری اسلامی از طرف‎های دیگر حاضر در برجام دارد این است که طرح آمریکا را وتو کنند.

انتهای پیام/

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد