همه راه‌هایی که برای رونق صنعت پوشاک نرفته‌ایم؛

تولید پوشاک؛ ظرفیت مندرس روزهای جهش/ کارگاه‌های خانگیِ ماسک؛ الگویی برای جهش تولید پوشاک ایرانی

کد خبر: 305758
|
11:04 - 1399/02/23
نسخه چاپی
تولید پوشاک؛ ظرفیت مندرس روزهای جهش/ کارگاه‌های خانگیِ ماسک؛ الگویی برای جهش تولید پوشاک ایرانی
بسیاری از تولیدکنندگان صنعت پوشاک روزگاری پیشرو بودند اما امروز، کارخانه‌های آنها خاک می‌خورد. کارخانه‌هایی که اگر موانع آنها برداشته شود بیش از یک میلیون شغل ایجاد می‌کند.

به گزارشاسلام آباد خبر،  به نقل ازیزدرسا، تولید پوشاک؛ موضوع مهمی که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان به مناسب هفته کارگر از آن به عنوان یکی از ظرفیت های مهم و ریشه دار کشور مطرح کردند، صنعتی که شاید زنجیره تولید آن در کشور کامل باشد اما حال تولیدکننده آن خوب نیست! صنعتی که سال گذشته در هیاهوی مشکلات خود حتی به رونق تولید هم نرسید و امسال باید دید در جهش تولید چگونه عمل خواهد شد؟

صنعت پوشاک ایران از جمله صنایعی است که علی رغم پیشینه تاریخی، پس از صنعتی شدن و با تاسیس کارخانجات صنعتی به جایگاه تاریخی خود دست پیدا نکرد و پس از یک دوره رونق در دو دهه گذشته با چالش های فراوانی مواجه بوده و سهم آن در اقتصاد ایران کاهش یافته است.

هر چند میزان واردات پوشاک ایران از طریق مجاری گمرک طی سالهای اخیر روند کاهشی و نزولی را دارد اما آسیب شناسایی صنعت پوشاک ایران نشان‌دهنده آن است که ۸۰ درصد از مواد اولیه کشور از طریق واردات تامین می‌شود و این امر وابستگی این صنعت به واردات را نشان می‌دهد که تامین مواد اولیه این صنعت را با چالش مواجه می‌کند و از سویی پوشاک قاچاق به عنوان یکی از بزرگترین چالش تولید کنندگان این صنعت همچنان حل نشده باقی مانده است!

علیرغم همه این موانع کاهش در سبد خانوارهای ایرانی نشان می دهد که به عبارتی همزمان با رشد هزینه خانوارهای ایرانی، سهم پوشاک از اقلام مصرفی آنها کاسته شده است و درصد کمتری از هزینه های مصرفی را داشته است. این موضوع بیانگر آن است که بازار تقاضای پوشاک در دو دهه اخیر دچار تحول شده است، و الگوی مصرف جامعه تغییر یافته است. بنابراین این مسئله هم مطرح است که عامل تقاضای صنعت پوشاک تحت تاثیر چه عواملی است و این عوامل چه روندی داشته اند.

بسیاری از تولید کنندگان در صنعت پوشاک روزگاری پیشرو بودند و امروزه کارخانه های آن ها خاک می خورد، کارخانه هایی که اشتغال مستقیم 600هزار نفر را تامین می کنند و اگر موانع این صنعت برداشته شود می توانند برای بیش از 1 میلیون نفر اشتغال ایجاد کنند.

استان یزد در صنعت نساجی و تولید پوشاک با قدمتی 800 ساله، به عنوان قطب نساجی کشور شناخته می شود و این استان با 2هزار واحد نساجی و اشتغال 20هزار نفر 25درصد سهم اشتغالش را به این صنعت اختصاص داده است که بنا به امار رسمی منتشر شده در قالب طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار در سال 97، ظرفیت اشتغال استان یزد در صنعت پوشاک و نساجی چشم گیر و قابل توجه است.(لینک خبر)

هر چند صنعت نساجی یزد زبانزدی جهانی دارد اما این استان آنچنان که باید و شاید در تولید پوشاک نه تنها از جایگاه حقیقی خود عقب مانده بلکه هنوز به مسیری برای این صنعت انتخاب نکرده است و متسفانه این دیار به عنوان قطب تولید مواد اولیه پوشاک، حرفی در تولید پوشاک ندارد!

*** تولیدکنندگان استان یزد ظرفیت تأمین پوشاک مردم استان رادارند

محمد غفاریان در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا، گفت: هم‌اکنون ۴۰۰ نفر در استان یزد با پروانه و مجوز فعالیت در صنف خیاطان و تولیدکنندگان یزد فعالیت می‌کنند که بیشترین این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: علاوه بر تولید پوشاک موردنیاز مردم یزد در استان بخشی از این پوشاک از تهران و مشهد وارد شهر می‌شود.

رئیس اتحادیه خیاطان و پوشاک یزد با اشاره به بازار بزرگ پوشاک یزد با توجه به جمعیت یک‌میلیونی استان اظهار کرد: تولیدکنندگان استان یزد ظرفیت تأمین پوشاک مردم استان رادارند. در همین راستا اخیراً تلاش کردیم که تولید لباس فُرم مدارس به تولیدی‌های خارج از استان محول نشود و همه در یزد تولید شود.

این مسئول وجود کارگاه‌های تولیدی زیرزمینی پوشاک را یکی از مشکلات تولیدکنندگان دانست و افزود: تولیدکنندگان پوشاک با پروانه و مجوز مجبور به پرداخت دستمزد بالاتر و بیمه به کارگران بومی خود بوده درصورتی‌که برخی کارگاه‌های زیرزمینی از افاغنه و کارگران فصلی استفاده می‌کنند که از دسترس ما و اداره اماکن خارج هستند و پوشاک را با قیمت و کیفیت پائین تر عرضه می‌کنند.

وی تأکید کرد: تولیدی‌های استان هم‌اکنون ظرفیت تأمین نیازهای مردم یزد را با تولید پوشاک با کیفیت دارند، به‌شرط اینکه از آن‌ها حمایت شود.

غفاریان گفت: درزمینهٔ پوشاک تولیدکنندگان استان یزد توان برطرف کردن نیاز استان از مرحله تولید پارچه گرفته تا دوخت و تولید پوشاک را دارند، البته درصورتی‌که مواد اولیه موجود باشد. مثلاً الآن پارچه گران شده و یا به دلیل نبود مواد اولیه کارخانه یزدی امسال توانایی بافت پارچه لباس‌های فرم مدارس را نداشت و ما مجبور شدیم این نوع پارچه را از استان اصفهان تأمین کنیم.

وی افزود: درزمینهٔ تولید پارچه‌های پیراهنی تولیدات با کیفیت، مرغوب و متنوعی در استان یزد وجود دارد به شرطی که مسئولان حمایت کرده و مواد اولیه تولیدکنندگان را تأمین کنند یزدی ها حرف برای گفتن در این صنعت را خواهند داشت.

***گرانی پوشاک در یزد بخاطر کمبود تولیدی

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک یزددر گفتگو با خبرنگاریزدرسابه بیان علت گرانی پوشاک در یزد پرداخت و گفت: مهم‌ترین دلیل این است که در استان یزد تعداد تولیدکنندگان پایین بوده و همین تعداد نیز تولیدات خود را به عمده‌فروشان تهرانی می‌فروشند و فروشنده یزدی باید جنس خود را 15 تا 20 درصد گران‌تر تهیه کند.

عزیزی افزود: بنابراین پوشاک در یزد 20 تا 25 درصد گران‌تر است البته وجود تولیدکنندگان متعدد در برخی شهرها و فروش مستقیم توسط خود تولیدکننده نیز دلیل دیگری در ارزان‌تر بودن قیمت پوشاک نسبت به یزد است.

***جلب مشارکت بخش خصوصی برای احیای تولید پوشاک

محمدعلی طالبی استاندار یزد در خصوص وضعیت صنعت پوشاک اظهار داشت: احیای صنعت پوشاک و نساجی به خاطر سابقه دیرینه‌ای که دارد جزو برنامه‌های محوری دولت در این استان است که با همکاری بخش‌ خصوصی و همراهی مسوولان صورت می‌گیرد.

وی افزود: در شرایط کشوری موقعیت بسیار خوبی را در حوزه پوشاک داریم و در شرایط اقتصادی فعلی، شاید یکی از صنایعی که خوب توانست شایستگی‌های خودش را برای پاسخگویی به نیازهای جامعه نشان دهد، صنعت نساجی و پوشاک بود.

استاندار یزد با بیان اینکه  جلب مشارکت بخش‌خصوصی برای تولید بسیار حیاتی است، بیان داشت: در استان یزد هم چند ظرفیت ویژه وجود داشت که یکی از آنها خواستگاه صنعت نساجی در استان ما و دیرینگی آن و رشد و بالندگی و بروز استعدادهای خیلی خوب در صنعت نساجی ما است.  بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولید کننده پوشاک و نساجی و برنامه‌محوری برای احیا و توسعه فراگیر آنها باید مورد عنایت و حمایت دستگاه‌های امر قرار گیرد.

طالبی در ادامه با تاکید بر این موضوع که صنعت پوشاک نیازمند اعتبار، جایگاه و برندسازی است، گفت: پوشاک تا حد بسیار زیادی نیازمند برندسازی، اعتبار و جایگاه تولید کنندگان است و یزد به واسطه خوشنامی در کشور می‌تواند بهتر از هر جای دیگری این اعتماد، برند و جایگاه را به وجود آورد.

وی در پایان به ضرورت بازاریابی، مبارزه با قاچاق پوشاک، به روز کردن امکانات و ایجاد فرصت مناسب برای تولید اشاره و ابزار داشت: اگر بتوانیم در شرایط عادی هم کنترل مناسبی را روی مرزها داشته باشیم و بحث مبارزه با قاچاق کالا را به خوبی مدیریت کنیم، خیلی خوب می‌توانیم نیازهای داخلی را تامین کنیم و کیفیت مناسب به نیازها پاسخ دهیم.

***راه اندازی شهرک پوشاک در استان ها

آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی امام جمعه یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به جمعیت نزدیک به 80 میلیونی کشور خاطرنشان کرد: هر نفر در ایران هم اگر 4 قطعه لباس در سال نیاز داشته باشیم نزدیک به 320 میلیون قطعه می‌شود که در انواع مختلف است.

امام جمعه یزد خاطرنشان کرد: تامین این لباس‌ها نیاز به تکنولوژی بسیار بالا و سرمایه‌گذاری کلان ندارد و برای اجرای کامل آن هم 10 میلیون نفر باید مشغول به کار شوند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد بر ایجاد شهرک‌های پوشاک در استان‌های مختلف کشور تاکید کرد و افزود: کارهای خرد و خانگی به نوبه خود خوب و برای رفع مشکل اقتصادی افراد موثر است اما اگر بخواهیم به صروت کلان این موضوع را در کشور رفع کنیم، باید نسبت به ایجاد شهرک تخصصی پوشاک اهتمام داشته باشیم.

آیت الله ناصری با بیان اینکه آموزش و خلاقیت؛ کلید تحول صنعت پوشاک ایران است، اذعان داشت: کشور ما نیاز جدی و اساسی به پوشاک دارد و اگر بر اساس نیاز کشور، تولید در زمینه پوشاک آغاز شود، ۱۰ میلیون اشتغال در کشور ایجاد خواهد شد ضمن اینکه این صنعت نیاز به تسهیلات بالا، تکنولوژی خاص و حتی سرمایه گذاری ویژه ندارد و تنها با آموزش و خلاقیت می‌توان در این صنعت تحول جدی ایجاد کرد.

***کارگاه‌های خانگی تولید ماسک الگویی برای جهش تولید در صنعت پوشاک

وی همچنین با بیان اینکه کارگاه‌های خانگی تولید ماسک هم می تواند الگوی خوبی برای جهش تولید در صنعت پوشاک باشد عنوان کرد اگر نمونه همین اقدامی که الان در ارتباط با تولید ماسک در گوشه و کنار کشور و به ویژه استان یزد رخ داده را در ارتباط با پوشاک انجام دهیم و کارگاه های خانگی به وجود آوریم، بخش زیادی از مشکل این صنعت در کشور برطرف می شود.

وی با بیان اینکه در طول سال مصرف پوشاک ایران قطعا از 300 میلیون قطعه بیشتر است گفت: در صورتی که بخواهیم تمام این پوشاک را در داخل کشور تولید کنیم، چندین میلیون فرصت شغلی جدید به وجود می آید و همین می تواند بخش زیادی از مشکلات اقتصادی کشور را رفع نمایند.

با همه این اوصاف بطور کلی بر اساس تحلیل های کارشناسی آنچه در سال جهش تولید می تواند محرک صنعت پوشاک باشد ایجاد ساختار رقابتی تولیدکننده و حذف موانع بر سرراه صنعت پوشاک است.

این حقیقت زجرآوری است وقتی که تولیدکنندگان پوشاک کشور با امکانات موجود می توانند در این زمینه بهترین باشند تولیدات خود را با مارک ترکیه و چین! وارد بازار کنند و مردم به عنوان رکن اصلی رونق بازار پوشاک چشمشان به مارک «ساخت ایران» عادت نکرده باشد.

البته نباید فراموش کرد که  چرخه صنعت با طراحی شروع می شود و به آخرین که می رسد و ضروری است متخصصان طراحی پارچه و لباس و حتی مد با بروزرسانی آموزش ها و مهارت ها، زیربنای تولید پوشاک را در جهت ذائقه متقاضی و اشاعه فرهنگ ملی ایران مستحکم کنند.

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد