رئیس سازمان بهزیستی در گفت‌وگوی تفصیلی با دانا:

باندهای مافیایی؛ پشت پرده زباله‌گردی کودکان در تهران/ تجهیز 7 مرکز برای ساماندهی موقت کودکان کار

کد خبر: 306033
|
14:24 - 1399/05/22
نسخه چاپی
باندهای مافیایی؛ پشت پرده زباله‌گردی کودکان در تهران/ تجهیز 7 مرکز برای ساماندهی موقت کودکان کار
رئیس سازمان بهزیستی در خصوص ساماندهی کودکان کار گفت: بازیافت زباله ها از مشاغل زیان آوری است که به سلامت کودکان آسیب وارد می کند که بعضا این کارها برای بهره کشی مالی توسط مافیاها اداره می شوند.

به گزارشاسلام آباد خبر،وحید قبادی دانا در گفت وگو با خبرنگار حوزه آسیب های اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اینکه موردی در حوزه حقوق کودکان مطرح است که خیابان جای حضورکودکان نیست و بدترین نوع سوء‌استفاده از کودکان کار که بعضا توسط مافیا صورت می‌گیرد بازیافت زباله توسط کودکان است؛ در حالیکه بازیافت زباله ها از مشاغل زیان آوری است که به سلامت کودکان آسیب وارد می کند و شایسته نیست کودکان در این زمینه فعالیت داشته باشند.

پایان زباله گردی با برخورد شهرداری تهران با پیمانکاران متخلف

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه افزود: بازیافت زباله‌ها در سطح شهر تهران توسط پیمانکاران صورت می گیرد و بیشتر کودکان به کار گرفته شده در بازیافت زباله، تبعه غیر ایرانی هستند. لذا اگر مصوبه و ابلاغ شهرداری تهران اجرا شود و شهرداری تهران با پیمانکارانی که کودکان را با عنوان نیروی کار بازیافت زباله به کارگیری میکنند قطع همکاری کند، جلو این کار گرفته می شود و معضل زباله گردی مرتفع خواهد شد.
 

قبادی دانا با اشاره به لزوم همکاری شهروندان تهرانی با سامانه های شهرداری گفت: مردم اگر کودکان زباله گرد را در محل زندگی و کار خود می‌بینند به شهرداری تهران از طریق سامانه های اعلام شده اطلاع دهند و با توجه به اینکه پهنه بندی شهری برای بازیافت پیمانکاران دسته بندی شده می توان از این طریق مشخص کرد که کدام پیمانکار این کودک را برای بازیافت زباله به کار گرفته است.
 

بهزیستی کار کودک در خیابان را به رسمیت نمی شناسد/ آماده سازی مراکز موقت برای کودکان کار

وی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: کار کودکان خیابانی موضوع دیگری است که به سوء استفاده از کودکان در حوزه کار مربوط می شود؛ لذا باید صراحتا اعلام کنم که بهزیستی کار کودک در خیابان را به رسمیت نمی شناسد و معتقدیم خیابان جای کار کودک نیست؛ رویکرد ما استفاده از ابزارهای گوناگون برای اینکه حضور کودکان در خیابان به عنوان کودکان کار وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان بهزیستی مراکزی برای اسکان و نگهداری کودکان کار در صورت برخورد سایر دستگاه ها تدارک دیده؛ گفت: در رابطه با نگهداری کودکان کار براین اساس طرح جامعی را آماده کرده ایم با همکاری دستگاه های مختلف که باید برای اجرای آن زیر ساخت های مختلف آماده شود. اولا مراکز موقتی طراحی و آماده سازی و فضاهای مناسبی برای نگهداری کودکان کار آماده شده که در صورت لزوم بتوانیم کودکان را کوتاه مدت در این مراکز اسکان و ساماندهی کنیم. 

ورود اداره اتباع وزارت کشور به موضوع کودکان کار

قبادی دانا با ذکر این نکته که طبق آمارهایی که در اختیار داریم 80 درصد کودکان کار خیابان از اتباع غیر ایرانی هستند، افزود: بر این اساس اداره اتباع و معاونت مربوطه در وزارت کشور باید به این قضیه ورود داشته باشد و بررسی کند کودکان و افرادی که مدارک و مجوز اقامت لازم در ایران را ندارند براساس پروتکل های موجود برای آنها تصمیم گیری کنند.

بهره کشی باندهای مافیایی از کودکان غیر ایرانی

 

 

وی در ادامه اظهاراتش افزود: در برنامه ما اولویت کودکان کار نیستند؛ بلکه خانواده های آنان هستند؛ باید برای رسیدگی به آنها از حضور مددکاران اجتماعی استفاده شود. چرا که بخشی از این کودکان توسط باندهای مافیایی در خیابان به کار گمارده می شوند. این کودکان از کشورهای دیگر و کشورهای همسایه وارد کشور ما می شوند و از آنها بهره کشی می شود. طبیعتا آسیب هایی به این کودکان وارد می‌شود که با توجه به این قضیه که بحث مالی برای این باندها وجود دارد با بهره کشی های حداکثری و بی رحمانه خود به آنها آسیب های جدی وارد می کنند. لذا یکی از نگاه های ما این است که با آموزش های لازم به این کودکان میزان آسیب به آنها را کمتر کنیم. اما مسئله این است که اگرما بخواهیم رویکردهایی را در این زمینه داشته باشیم، به حضور مستمر کودک در خیابان کمک کرده ایم و این روشها روش های مناسبی نیست.

ساماندهی کودکان کار ایرانی و حمایت از خانواده های آنان

رئیس سازمان بهزیستی در رابطه با تعیین تکلیف کودکان کار ایرانی گفت: در میان کودکان کار کودکانی هستند که توسط باند های مافیایی و قاچاق به کشور و حوزه کار خیابان وارد نشده، بلکه آنها اصالتا ایرانی هستند و بخاطر معظلات مالی ، اقتصادی و فرهنگی و شرایط سخت زندگی خانواده اجبارا به کار وارد شده اند؛ این کودکان ایرانی درصد بسیار کمتری را از گروه کودکان کار به خود اختصاص داده اند. لذا کودکان ایرانی اگر خانواده داشته باشند باید از خانواده های آنان حمایت های لازم به لحاظ فرهنگی و اقتصادی و ... صورت بگیرد. این حمایت ها نسبت به سن کودکان در الگوریتم ما متفاوت است؛ اما کودکانی که سرپرست ندارند به طور طولانی مدت، تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار می گیرند و باید حقوق آنها رعایت شود.

 

شهرداری ها باید مکان های لازم را در اختیار بهزیستی قرار دهند

قبادی دانا در اضافه کرد: با این وجود فارغ از ایرانی و غیر ایرانی بودن آنها این کودکان حقوقی دارند، که باید برنامه های مختلفی فارغ از ملیت آنان با درنظر گرفتن حقوق یک کودک و جنبه های انسانی موضوع باید به آنها رسیدگی کرد؛ برای این موضوع همکاری ارگان های دولتی و غیر دولتی و داوطلبان، سمن ها و گروه های جهادی در پکیج و طراحی ما پیش بینی شده است. حتما هماهنگی و همکاری دستگاه های مختلف بر اساس برنامه های توسعه ششم شهرداری ها باید مکان های لازم را در اختیار سازمان بهزیستی قرار دهند.

 

هفت مرکز برای نگهداری و ساماندهی کودکان کار

رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به سوال خبرنگار دانا مبنی براینکه آیا تاکنون اماکن مورد نیاز از سوی متولیان از جمله شهرداری تهران در اختیار بهزیستی قرار گرفته است، گفت: تا کنون دو مکان در مناطق پنج و هشت در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفته است؛ دو مرکز دیگر هم در بهزیستی فعال کرده ایم و در مجموع مراکز مورد نیاز ما به هفت مرکز افزایش پیدا کرده ضمن این که باید توضیح دهم که این هفت مرکز مراکز موقتی است؛ با این هدف که در کوتاه ترین زمان این کودکان ساماندهی شوند. چرا که هدف حمایت از این بچه هاست؛ با این امید که در آینده کودک کار خیابان نداشته باشیم.
 

 

بحث ما کار اجباری کودک است؛ نه کار سالم کودک

 


 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: حال این سوال مطرح می شود که دغدغه کودکان کار خیابانی تمام کودکان کار است؟ در پاسخ باید گفت خیر. چرا که تعداد کودکان کار نسبت به کودکان کار خیابانی بسیار بیشتر است. کودک کار یک کوه یخی است که در نوک قله کودکان کار خیابانی قرار دارند که در مرض آسیب های جدی هستند. بحث ما کار اجباری کودک است و گرنه بطور معمول کارهای سالم که همراه با آموزش است و با افزایش توانمدنی کودک همراه است و در انها رعایت اصول و بهداشت کار صورت می گیرد و در دسته بندی کارهای سخت و زیان آور تعریف نشده اند، برای کودک مفید و حافظ حال کودک به شمار می رود. همانطور که در گذشته متناسب با سن و موقعیت کودک کار از سوی خانواده ها تعریف می‌شد. با این اوصاف ما با کارهایی که در ان کار اجباری کودک و سود جویی شخصی مافیاها در انها مطرح باشد مخالفیم. چرا که کارها نباید با شرایط سنی و روحی روانی کودکان در مغایرت باشند.

 

لزوم برخورد نیروی انتظامی با باند های بهره کشی از کودکان کار

رئیس سازمان بهزیستی با تصریح مجدد بر این نکته که نیروی انتظامی باید با باند های قاچاق و بهره کشی مالی از کودکان برخورد کند، اضافه کرد: همچنین دستگاه های امنیتی باید به این حوزه ورود داشته باشد و همچنین حوزه قضایی و دادستانی با در نظر گرفتن چنین شرایطی با این موارد برخورد کنند تا مشخص شود که این افراد از شهری به شهر دیگر نروند و مکان کار خود را در صورت برخورد عوض نکنند. این کودکان در چنین صورتی می توانند به خانواده سپرده شوند. بنابراین برخورد با عوامل بکارگیری کودکان کار و کودکان زباله گرد موضوعی چند جانبه است و باید شهروندان در جریان باشند و بدانند کسانی در پس پرده کودکان کار و زباله گرد هستند که به منافع خود می اندیشند و اگر در برخورد با چنین کودکانی حضور و فعالیت آنان را با سامانه های شهرداری اطلاع دهند به آنها خدمت کرده اند و سکوت در برابر این پدیده به توسعه بهره کشی از کودکان منجر خواهد شد. و کمک هایی که از سر دلسوزی به این کودکان می شود به خود آنها نمی رسد و تنها منافع باند های بهره کشی از کودکان را تامین خواهند کرد.

 

ساماندهی کودکان کار نباید مقطعی باشد

قبادی دانا در خاتمه سخنانش تاکید کرد: ظرفیت ما محدود است بنابراین از شهرداری محترم تهران هم تقاضا کرده ایم که در این خصوص با ما همکاری کند تا این اقدامات مقطعی و ضربتی نباشد و بتوانیم آنها را بصورت مستمر ادامه دهیم. لذا باید با همکاری بین دستگاه های مختلف مانند وزارت کشور، شهرداری دستگاه های قضایی و امنیتی ، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی و سایر بخش های مرتبط بتوانیم این معضل را ریشه کن کنیم.

 

انتهای پیام/

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد