دانا گزارش می دهد؛

عبور آرام شورای‌شهر تهران از کنار مرگ نوجوان 14 ساله در پارک لاله/ تذکر؛ تنها اقدام مهم شورا در برابر اهمال‌کاری شهرداری!

کد خبر: 306035
|
14:29 - 1399/05/22
نسخه چاپی
عبور آرام شورای‌شهر تهران از کنار مرگ نوجوان 14 ساله در پارک لاله/ تذکر؛ تنها اقدام مهم شورا در برابر اهمال‌کاری شهرداری!
در حادثه برق گرفتگی نوجوان 14 ساله در پارک لاله تنها اقدام شورای شهر تذکر به شهردار تهران بود. در حالی که خود اعضای شورا معترفند که بارها به شهرداری در رابطه با ضعف ایمنی فضاهای عمومی تذکر داده اند و حاصلی نداشته! با این اوصاف برخی معتقدند نباید شورا به تذکر بسنده میکرد.

به گزارشاسلام آباد خبر،شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هر بار که هجمه اخبار تلخ ناشی از سوء مدیریت مدیران شهری شریان های حیاتی جامعه را در مشت می فشرد؛ این سوال به اذهان شهروندان متبادر می شود که ایمنی در رخداد اینگونه حوادث چه جایگاهی دارد؟چنین سوالاتی فارغ از ابعاد متفاوت و طرح آن از سوی مراجع و افراد مختلف تنها در پاسخی نمود پیدا می کند که آن جواب بر عدم نظارت و نبود ایمنی صحه می گذارد.

چرا شهردار تهران فقط از شورا تذکر گرفت؟

تازه ترین رخدادی که منجر به تذکر گرفتن "پیروز حناچی" شهردار تهران از شورای شهر شد، حادثه تلخ برق گرفتگی نوجوان 14 ساله ای است که شنیه شب گذشته در پارک لاله تهران در اثر این اتفاق جان خود را از دست داد.

 شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خبری با تیتر "مرگ تلخ نوجوان 14 ساله در اثر برق گرفتگی در بوستان لاله" که پیش از ظهر 19 مرداد منتشر کرد نوشت: شب گذشته (شنبه شب) نوجوانی 14 ساله به نام «م.ف» در بوستان لاله در حالی که مشغول بازی پینگ پنگ بود به هنگام خارج کردن توپ، یک پای خود را داخل نهر گذاشته و با یک دست پایه چراغ روشنایی پارک را گرفته که موجب برق گرفتگی او می شود.

دقایقی بعد اورژانس فرد مصدوم را به بیمارستان امام خمینی(ره) اعزام کرده که پس از 4 ساعت، این حادثه او را به کام مرگ کشاند.

پس از چند روز سکوت مسئولان مدیریت شهری روز گذشته موضوع مرگ این نوجوان در شورای شهر مطرح شد و بازتاب و واکنش های گسترده ای را به همراه داشت.

 

حبیب زاده به شهردار تهران تذکر داد

رئیس کمیته نظارت شورای شهرتهران روز گذشته (سه شنبه 21 مرداد) با اشاره به اینکه قصور پیمانکار پارک لاله باعث مرگ نوجوان 14 ساله به دلیل برق‌گرفتگی شده است، گفت:‌ شهرداران مناطق باید نظارت جدی و کاملی در مورد رعایت نکات ایمنی و عملکرد پیمانکاران داشته باشند.

 افشین حبیب‌زاده در تذکری به شهردار درباره فوت نوجوان 14 ساله اظهار داشت: رعایت نکردن مسائل حفاظت و ایمنی محیط کار همچنین نظارت نکردن دقیق و جدی در ایمنی بوستان، سبب بروز حادثه تلخ فوت نوجوان 14 ساله در پارک لاله شده است.

 

نبود نظارت و ایمنی جان کارگر شهری را گرفت

وی در ادامه افزود: : هفته گذشته نیز شاهد جان باختن یکی از کارگران شهری منطقه 7 در یک رفت و رو بزرگراهی بر روی پل سید خندان بودیم که در این حادثه نیز پیمانکار بر خلاف شرایط پیمان، که باید برای رفت و رو از تجهیزات خودرویی استفاده کند، برخلاف مفاد مقرر از نیروی انسانی برای این امر استفاده کرده است و در این خصوص شاهد عدم رعایت نکات ایمنی از سوی پیمان کار و قصور ناظران بر عملکرد پیمان کار هستیم.

حبیب زاده تاکید کرد: آبان ماه 97 نیز حادثه مشابه‌ای رخ داد و در آن زمان از سوی شهردار منطقه مربوطه بر رعایت نکات ایمنی از سوی پیمان کاران تاکید شد اما متأسفانه شاهد نتیجه دلخواه نبودیم و این حوادث برای چندین بار تکرار شده است. لذا این موضوع به عنوان تذکر به شهردار محترم و جهت بررسی به شورای شهر نیز اعلام می‌شود.

 

تذکر های متعدد شورا به شهردار منجر به افزایش ایمنی فضاها نشد!

زهرا صدراعظم نوری نیز روز گذشته در تذکری به پیروز حناچی شهردار تهران درباره مرگ پسر نوجوان در پارک لاله تهران و اتفاقات مشابهی که در این راستا افتاده می گوید: ‌در سال‌های اخیر شاهد حوادث تلخی از این نمونه در بوستان‌ها و فضاهای عمومی تهران بوده‌ایم. طوری که فوت فاطمه کودک 5 ساله بر اثر سقوط آب‌نمای پارک کوهسار و فوت کودک 6 ساله در استادیوم آزادی بر اثر برق‌گرفتگی نمونه‌هایی از حوادث رخ داده در فضاهای عمومی تهران بوده است.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه خاطر نشان می‌کند: فوت نوجوان 14 ساله در حوضچه بوستان الغدیر، فوت کودک دیگر در بوستان مجاور بیمارستان شهید فهمیده به دلیل برق‌گرفتگی و جانباختن دو عابر پیاده در حادثه واژگونی یک دستگاه جرثقیل در پیاده‌رو نمونه‌های دیگری از حوادث در فضاهای عمومی طی سال‌های اخیر بوده است.

نوری تأکید کرد: در حال حاضر نارسایی در آگاهی و ضعف در تخصیص بودجه کافی برای دستیابی به اهداف مدیریت سلامت، ایمنی و محیط زیست وجود دارد که علاوه بر رفع این موضوع باید پایش‌های ادواری از وضعیت بهداشت، ‌ایمنی و محیط زیست فضاهای عمومی انجام گیرد.

وی گفت:‌ در سند برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران، شهرداری مسئول اصلی حفظ ایمنی در فضاهای عمومی شهر است ولی متأسفانه علیرغم پیگیری مستمر من و سایر اعضای کمیسیون سلامت و محیط زیست همچنین برگزاری جلسات متعدد با شهردار تهران و سایر معاونت‌های مربوطه اقدامات لازم  جهت افزایش ایمنی فضاهای عمومی صورت نگرفته است.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: از شهردار تهران درخواست دارم احکام پیش‌بینی شده در برنامه پنج‌ساله سوم در حوزه ایمنی و افزایش تاب‌آوری شهری به ویژه ماده 89 برنامه را که بر بازنگری در ساختارHSE  شهرداری تهران تأکید دارد، انجام دهد تا در آینده شاهد تکرار وقوع چنین حوادث تلخی برای شهروندان نباشیم.

 

تشکیل کمیته تحقیق وتفحص حوادث در شورای چهارم

 

ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه چهارمین دوره شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار راه دانا من ضمن عرض تسلیت به خانواده این نوجوان گفت: شورای شهر در این حادثه تنها به تذکر به شهردار اکتفا کردند که بنا به ادعای اعضای شورا بارها این تذکرات صورت گرفته. بنابراین نمی توان دل خوش کرد که این تذکر هم راه به جایی ببرد.

وی با اشاره به اینکه خود شورای شهر هم در این رابطه اشتباه عمل کرده گفت: اگر به خاطر داشته باشید ما در شورای شهر چهارم در مواجهه با رخداد حوادثی از این دست تنها به تذکر بسنده نمی کردیم؛ بلکه این موضوع توسط کمیته تحقیق و تفحص پیگیری می‌شد که با توجه به نوع حادثه به کمیسیون مربوطه ماموریت می‌دادیم که موضوع را بررسی و نتیجه را به شورا اعلام کند. مثلاً اگر در شورای شهر چهارم این اتفاق افتاده بود ما به کمیسیون عمران و حمل و نقل مأموریت می‌دادیم موضوع را در قالب یک تجسس و تفحص پیگیری و گزارش جامعی  را در اسرع وقت به شورا ارائه کند.

قناعتی در تکمیل سخنانش گفت: رویکردی که شورای چهارم دنبال می کرد اینگونه بود که خواستار معرفی افراد خاطی و بی توجه به شورا می شد و خود شورا افراد را به همراه پرونده های متشکله به مراجع قضایی معرفی می‌کرد.

 

پیمانکاران باید در مقابل حوادث به مردم پاسخگو باشند

عضو پیشین شورای شهر چهارم با تاکید بر اینکه پیمانکاران فضای عمومی موظف به تامین ایمنی فضا هستند گفت: پیمانکاران مسئولیت ایمنی فضاها را به عهده دارند که اگر در بررسی های خود متوجه شوند نکات ایمنی در پارک لحاظ نشده، باید در جهت رفع آن اقدام کنند و در غیر این صورت و با رخداد حوادثی چون برق گرفتگی ها باید به مردم و قانون پاسخگو باشند.

 

شورای شهر نباید به راحتی از کنار این حادثه می گذشت

وی با تاکید بر این نکته که شورا نباید در مقابل جان باختن نوجوان 14 ساله به تذکر اکتفا می کرد، اظهار داشت: شورا نباید به راحتی از کنار این حادثه می گذشت و تنها تذکر می داد؛ بلکه باید به این نکته توجه کنند که یک نوجوان یک انسان بخاطر کوتاهی واهمال کاری شورا و شهرداری جان خود را از دست داده است.
قناعتی در ادامه اضافه کرد: با چنین حوادثی اعتماد مردم از مدیریت شهری سلب می شود؛ نباید فراموش کرد که یک خانواده با داغی که یک عمر با آن مواجه اند، چگونه میتوانند با تذکری که شورا به شهردار تهران داده داغ خود را فراموش کنند یا تسکین دهند. آیا این تذکر باعث رنج و عصبانیت بیشتر خانواده این نوجوان نشده است؟!

 

اعضای شورا خود را به جای خانواده جانباخته بگذارند

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: همین اتفاق در دوره ما در منطقه ۱۵ افتاد؛ کودکی در حوضچه ای افتاد و متاسفانه جان خود را از دست داد. بنده و بسیاری از دوستان به اضافه گروه تحقیق و تفحص در منطقه حاضر شدیم و تماما ابعاد موضوع را بررسی کردیم.

 وی ادامه داد: حال این سوال مطرح می شود که اگر یکی از اعضای شورا با چنین حوادثی درگیر میشد و خدای ناکرده فرزند خود را در چنین حادثه‌ای از دست میداد، می توانست تنها به یک تذکر دلخوش کند و با یک تذکر از کنار چنین داستان تلخی عبور کند و تسکین بیابد؟ مثلا بگوید آقای شهردار چنین اتفاقی برای عزیز من افتاده و من به شما تذکر می‌دهم که از این پس حواس خود را جمع کنید تا شاهد رخداد چنین حوادثی نباشیم. آیا خود اعضای شورا می توانند با چنین تذکری آلام و ناراحتی های خود را تسکین دهند و فراموش کنند

قناعتی در رابطه با برخورد با پیمانکاران متخلف گفت: این کاملاً طبیعی است که وقتی افراد و پیمانکارانی ببینند که شهرداری و شورای شهر با متخلفان برخورد جدی و قانونی صورت دهند و با  تنبیه و برخورد و اخراج با متخلفان برخورد می کنند، قطعاً به فکر رفع کاستی ها  می افتند و نهایت سعی خود را به کار می گیرند تا چنین حوادثی رخ ندهد.

وی در خاتمه سخنانش خاطر نشان کرد: اما وقتی که شورای شهر به عنوان متولی مدیریت شهری از کنار چنین حوادثی به راحتی بگذرد و در نهایت به یک تذکر ساده و گذرا و مقطعی بسنده کند، هیچکدام از پیمانکاران به فکر برطرف کردن نقص ها و بالابردن سطح ایمنی نخواهند افتاد. بنابراین وقتی برخورد جدی در مواجهه با از دست رفتن جان انسانها متخلفان صورت بگیرد تاثیرات بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/ خ

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد