امام جمعه اسلام آبادغرب:

آئین عزادارى اباعبدالله الحسین علیه السلام نماد وفاق ملى است

کد خبر: 306039
|
14:30 - 1399/05/24
نسخه چاپی
آئین عزادارى اباعبدالله الحسین علیه السلام نماد وفاق ملى است
امام جمعه اسلام آبادغرب گفت: آئین عزادارى اباعبدالله الحسین علیه السلام نماد وفاق ملى است باید از هرگونه كلام و بیان و اقدامى كه در شرایط حساس كنونى به این جایگاه لطمه مى‌زند خوددارى شود.

به گزارشاسلام آباد خبر، حجت الاسلام محمدطه مهری در خطبه های نمازجمعه امروز اسلام آبادغرب، با اشاره به دو گانه‌سازى‌هاى كاذب در متفاوت‌ترین محرم‌ امسال اظهار کرد: غمِ بزرگِ عزاى حسینى و طوفان حزن و اندوه و بكاء، كه هرساله با فرارسیدن محرم تجدید مى‌شود امسال با غم مضاعف حِرمان و هجران از اقامه‌ى دلخواه عزاى حسینى همراه است. این دلشوره و دلهره‌ى مقدس همه مسلمانان و مومنان است و البته ایران - مهد تشیع و ام القراى جهان اسلام - در این روزها حال و هوایى دیگر دارد. در حالى كه اكثریت مردم نجیب ایران در غم ابتلاء به بیمارى كرونا و رنجِ معیشت، سخت گرفتارند، غم و اندوه بزرگ دیگرى دل‌هایشان را مى‌فشارد و بغض و اشك را مهمان گلوها و چشم‌هایشان كرده است.

 

وی افزود: در راستاى حركت هوشمندانه جامعه دینى و پرچمداران تشكل‌هاى مذهبى و انقلابى در تعظیم شعائر مذهبى اكنون و در آستانه فرارسیدن ماه محرم، شایسته است نكات راهبردى زیر مورد توجه قرار گرفته و تدابیر لازم براى گفتمان‌سازى و جریان‌سازى در مناطق و شهرهاى مختلف صورت گیرد:

درحدّ توان و امكان تا آن‌جا كه پروتكل‌هاى بهداشتى اجازه می‌دهد براى برگزارى محافل حضورى با رعایت‌هاى لازم تدبیر گردد.

سختى برگزارى مجالس حسینى در قالب جلسات فیزیكى نباید موجب شود در شرایطى كه امكان برگزارى مراسم با رعایت همه مفادّ پروتكل‌ها فراهم است از آن چشم‌پوشى شود.

آئین عزادارى اباعدالله الحسین علیه السلام نماد وفاق ملى است باید از هرگونه كلام و بیان و اقدامى كه در شرایط حساس كنونى به این حایگاه لطمه مى‌زند خوددارى شود.

سفره اطعام حسینى، مائده آسمانى احسان و نیكوكارى است. با عنایت به این‌كه امكان پذیرایى حین و پس از مجلس عزا در محیط و مكان جلسات فراهم نیست.

لازم است با صاحبان نیات خیر و بانیان نیكوكار صحبت شود تا حتى‌المقدور مبلغ درنظر گرفته شده امسال نیز طبق سالیان گذشته به شكل غذاى بیرون‌بَر یا توزیع خشكه موادغذایى براى نیازمندان انجام شود.

هم‌چنین در مواردى كه وقف خاص یا نذر معین نبوده و امكان تبدیل اطعام به نیات خیر دیگر مانند كمك به بیماران فقیر كرونایى و نیازمندان به نیت اباعبدالله الحسین علیه السلام،به این شکل انجام شود.

طبق منویات مقام معظم رهبرى، در رعایت دستورات ستاد ملى كرونا بر رعایت همگانى تأكید شده و از هرگونه اقدام و كلامى كه موجب تحت فشار قرار گرفتن مسؤولان امر مى‌شود، خوددارى گردد.

یكى از اقداماتى كه موجب جبران كاستى‌هاى آزاردهنده و رنج‌آور در اقامه عزاى حسینى خواهد بود، فضاسازى همگانى شهرها و محلات و روستاها و كوى‌ها و برزن‌ها است. فضاسازى محیطى مناسب و هنرمندانه محیطى بسیار لازم است.

نماز ظهر عاشورا به‌عنوان نماد شاخص دیندارى عاشورایى با رعایت همه شیوه‌نامه‌ها و در صورت نیاز تكثیر آن در تجمعات كوچك‌تر و در فضاى باز و غیرمسقف (باهماهنگى‌هاى لازم) برگزار گردد.{ السلام علیک یا اباعبدالله ، «کرونا» هست ولی پرچم تو پابرجاست // این مُحرم عَلَمت مثل همیشه بالاست }

 

امام جمعه اسلام آبادغرب با اشاره به واقعه بیروت و دیدگاه‌هاى مختلف و جنگ روایت‌ها، گفت: اكنون، با گذشت چند روزاز آن حادثه شوك‌آور، تحلیل‌ها و گمانه‌زنى‌هاى بسیارى در فضاى مطبوعات و رسانه‌ها به چشم مى‌خورد. عمده‌ى این دیدگاه‌ها را در سه دیدگاه اصلى مى‌توان خلاصه كرد:  دیدگاه اول - حادثه طبیعى و فاجعه ملى در لبنان‌، دیدگاه دوم - حادثه طبیعى‌اى كه به ضرر جریان ضدمقاومت تمام شد، دیدگاه سوم - خودزنى جریان 14مارس براى رقم زدن حوادث مهم‌تر.

 

وی افزود: ما در این تحلیل در پى ترجیح یك دیدگاه بر دیگرى نیستیم. آنچه كه مهم است این است كه بدانیم در حال حاضر جنگ روانى و نبرد روایت‌ها با عملیات تحریف در اطراف این حادثه به‌شدت آغازشده و قطعا گسترش خواهد یافت. باید بدانیم دشمن با آمادگى قبلى و طراحى‌هاى شیطانى و تربیت نیرو و فراهم كردن امكانات مختلف، خود را آماده كرده است تا در صورت بروز هرگونه حادثه‌اى با موج‌سوارى رسانه‌اى از آب گل‌آلود ماهى بگیرد. براى او فرقی نمى‌كند كه این حادثه عمدى یا سهوى باشد.

 

حجت الاسلام مهری خاطرنشان کرد: در حالى كه پادوى آمریكایى‌ها؛ امانوئل مكرون سه روز پس از حادثه انفجار، خود را به بیروت رسانده بود و با «منجى‌نمایى دروغین» از سویى درصدد جلب توجه‌ طرفداران و حامیان غربى خود برآمده بود، از دیگر سو مى‌خواست با عصبانى‌سازى جبهه مقاومت آن‌ها را وادار به واكنش عجولانه و احساسى نماید. در واقع استكبار مى‌خواست با شوك اول (انفجار) شوك دوم را هم برپیكره لبنان و مقاومت وارد آورد اما؛ سخنان عمیق، عقلانى، سنجیده و هوشمندانه سیدحسن نصرالله معادلات آن‌ها را بر هم زد و طراحى‌هاى ایشان را به هم ریخت. سیدحسن نصرالله با تأیید اجمالى و مبهم این سفر موضع‌گیرى را به آینده موكول كرد و واكنش‌هاى از پیش تعیین شده آن‌ها را ناكام گذارد. با شروع عملیات آشوب در روز یكشنبه و حمله به وزارتخانه‌هاى مختلف، شوك سوم جریان 14مارس آغاز شد اما باخویشتن‌دارى حامیان حزب‌الله - اعم ازمسلمانان و مسیحیان - این توطئه نیزتاكنون ناكام مانده است. روزهاى آینده روزهاى حساس و سرنوشت لبنان خواهد بود و دیرى نخواهد پائید كه باز هم جهانیان در بهت و حیرت واكنش‌هاى به موقع و حزب‌الله خواهند ماند و جریان 14مارس و پدرخوانده سعودى و عبرى و غربى‌اش ناكامى را با طعم خسارات 15میلیاردى خواهدچشید.

 

امام جمعه شهر شهیدان مرصاد ازسربازان گمنام امام زمان عج و پاسداران در اطلاعات سپاه شهرستان تقدیر و تشکر نمود و گفت ایشان طی مدت گذشته با اقدامات ارزنده و قابل تحسین در در سطح شهرستان در حوزه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی . فرهنگی ، امنیتی نقش سازنده ای در ایجاد امنیت پایدار داشته اند به نحوی که با رصد و اشراف اطلاعاتی این عزیزان و بسیجیان جان بر کف در بازه های زمانی مختلف در برخورد قاطع با ارازل و اوباش ، معاندین نظام در سطح فضای حقیقی و مجازی ، و همچنین رصد تحرکات ضد انقلاب ، امنیتی باثبات را به مردم شهرستان هدیه نموده اند.

 

وی همچنین با تقدیر و تشکر از شورای اداری و ستاد کرونا بخاطر اقدامات موثر و خدمات شبانه روزی ایشان همچنین پرسنل زحمتکش و فداکار شبکه بهداشت ودرمان و کادر بیمارستان در مدیریت کرونا و همچنین اطلاع رسانی خوب بجا و شایسته اصحاب خبر و رسانه در فضای مجازی و کانالها و گروههای خبری که در جهت آگاهی بخشی و حساسیت موضوع ویروس کرونا خدمات شایان تقدیری داشتند .

 

حجت الاسلام مهری  عنوان کرد: در مدت حدود شش ماه که بخاطر توصیه ستاد ملی کرونا نماز جمعه و جماعت و اجتماعات مذهبی تعطیل شد، اما بعد از فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش مواسات و همدلی. ستاد مواسات و همدلی در اسلام آباد غرب با رمز لبیک یا امام در دفتر امام جمعه با حضور مدیران دستگاهها و نهادهای مختلف . گروههای جهادی و خودجوش و ستاد نماز جمعه و امامان جماعت و هیئات امنای مساجد و خیرین تشکیل شد . در این مدت کمکهای شایسته تقدیری جمع آوری شد و دربین نیازمندان و آسیب دیدگان از ویروس کرونا توزیع شد .هم بسته های معیشتی هم وجه نقد و هم غذای گرم، که جا دارد از همه عزیزان خصوصا .بنیاد مستضعفان. ستاد اجرایی فرمان امام. آستان قدس رضوی. سپاه پاسداران و بسیج. خیرین عزیز و روحانیت معظم و گروههای جهادی و ستاد نماز جمعه شهرستان تقدیر و تشکر کنم.

 

 

 

امام جمعه شهرستان در خطبه اول نیز به اوصاف متقین در بیان امیر المومنین در خطبه همام پرداخت؛

 

«مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ»

 

متقون وقتی حرف می‌‌زنند حرف غلط و خطا نمی‌‌زنند، حرف صحیح و درست می‌‌زنند. اول فکر می‌‌کنند حرفی که می‌‌خواهند بزنند غلط است یا صحیح است، اگر آن حرف غلط است نمی‌‌زنند اگر صحیح است آن حرف را می‌‌زنند و از مشکلاتی که حرف غلط به بار می‌‌آورد مصون و محفوظ می‌‌ما‌نند.

 

نعمت زبان

 

بنابراین زبان نعمتی بسیار بزرگ در دهان انسان‌ها است. اما همه انسان‌ها آن‌گونه که باید از زبان خودشان استفاده کنند نمی‌‌کنند بلکه خیلی‌ها سوء استفاده می‌‌کنند. دروغ با زبان گفته می‌‌شود، فحّاشی با زبان انجام می‌‌گیرد، غیبت و نمّامی با زبان انجام می‌‌گیرد، نیش زبان با زبان است. تمام گناهانی که با زبان انجام می‌‌گیرد را انسان‌ها با استفاده از زبان انجام می‌دهند.

 

اما انسان‌های متقی کسانی هستند که حرف می‌‌زنند اما جز حرف خوب حرف دیگری به زبان نمی‌‌آورند. خبر از واقع می‌‌دهند، راست می‌‌گویند. وقتی حرفی بیان می‌‌کنند صحیح بیان می‌کنند، حرف غلط به مردم منتقل نمی‌‌کنند، حرف باطل به مردم منتقل نمی‌‌کنند. احساس می‌‌کنند انسان در برابر نعمت زبان مسئولیت سنگینی دارد و باید در به کار بستن زبان آن مسئولیت را کاملاً مراعات کند. لذا حرف که می‌‌زنند اول فکر می‌‌کنند و بعد حرف می‌‌زنند.

 

فرق صحبت کردن منافق و مؤمن

 

امیر علیه الصلاة و السلام در همین کتاب فرمودند: زبان انسان مؤمن بعد از قلبش است، اول قلب فکر می‌‌کند

 

این را که می‌‌خواهد بگوید درست و صحیح است، آثار بد ندارد آن وقت می‌‌گوید. اما زبان منافق قبل از قلبش است، اول می‌‌گوید بعد می‌بیند خطری ایجاد کرد قلبش پشیمان می‌‌شود.

 

بنابراین خدا چنین نعمتی را به انسان باتقوا داده است که اول فکر می‌‌کند سبک سنگین می‌کند که این حرف درست است؟ در میزان عقل، در میزان شرع، در این زمان، در این مکان مفید و مؤثر است یا نه؟ حرف را پخته می‌کند، اگر مؤثر و مفید و صحیح است آن را می‌گوید و الّا سکوت را بر نطق و گفتار ترجیح خواهد داد.

 

پس یکی از صفات و خصوصیات انسان‌های باتقوا این است که «مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ» حرف که می‌‌زنند حرف خوب می‌‌زنند، حرف غلط و باطل نمی‌‌زنند. خیلی از حرف‌ها باطل است، خیلی از نوشته‌ها باطل است و نباید می‌‌گفتند و نباید می‌‌نوشتند. چون هم به ضرر مردم و هم برخلاف واقع است. اما انسان‌های زیادی هستند که احساس مسئولیت در برابر قلم و زبان نمی‌‌کنند آنچه را که میل دارند و احساس می‌‌کنند به نفعشان است می‌‌گویند و می‌‌نویسند و لو به هر کجا که نباید برسد برسد.

 

مثل فضای مجازی امروز که متاسفانه مطالب غیر واقع زیادی از افراد مختلف منتشر میشه.

 

وتاسف بارتر اینکه خیلی از ماها بدون اینکه تحقیق کنیم یا صحت و سقم اون را بدانیم در ابعاد گسترده برای دیگران منتشرش می کنیم.

 

این‌ها همان انسان‌های غیر باتقوا هستند که برخلاف دستور خدا از نعمت زبان سوء استفاده می‌‌کنند.#

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد