وقتی فرمول‌های اقتصادی غلط می‌شوند؛

بازی ارز و عرضه با حمل و نقل/ لاستیک روی چرخ واردات یا صادرات؟

کد خبر: 306086
|
22:34 - 1399/06/14
نسخه چاپی
بازی ارز و عرضه با حمل و نقل/ لاستیک روی چرخ واردات یا صادرات؟
در حالی که با شیوع کرونا با کاهش تقاضای لاستیک مواجه هستیم، مشکلات سیستم توزیع این کالا موجب افزایش قیمت ها شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر،شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازراه آرمان، استان کرمان یکی از محورهای اصلی ترانزیتی کشور است که سالانه میزبان میلیون‌ها سفر کامیون داران است. از حمل و نقل جنوب– شمال گرفته تا بارگیری محصولات کشاورزی به سمت دیگر استان ها.

کامیون داران یکی از بازوهای اقتصادی کشور هستند که چند سالی است با مشکلاتی دست به گریبان هستند. یکی از مهترین مسایل آن‌ها در این روزها بحث تأمین لاستیک است.

کمبود لاستیک داریم!

سید علی علیخانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان در گفتگو با خبرنگاران بخش دیگری از صحبت های خود موضوع لاستیک خودروهای سنگین اشاره کرد و گفت: سازمان راهداری و ناوگان حمل و نقل، تنها مصرف کننده لاستیک بوده و نقشی در تولید و توزیع آن ندارند.

وی با اعلام اینکه ۸۰ درصد مصرف لاستیک ناوگان حمل و نقل کشوری، وارداتی است گفت: : از ابتدای امسال و با افزایش دوباره قیمت دلار و اختصاص ارز نیمایی به واردات لاستیک و مواد اولیه آن، توزیع لاستیک از سوی سازمان صمت به نصف رسیده است و موجب کمیود و افزایش قیمت آن شده است.

تولید داخلی می‌تواند بازار لاستیک را تأمین کند؟

محمدرضا تقی گنجی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران معتقد است به میزان مصرف ۳سال آینده لاستیک وارد ایران شده است و این روند هم برای تولیدکننده و مصرف کننده زیانبار است.

وی اعلام کرد: تولیدکنندگان کشور قادر هستند ۷۰ درصد نیاز کشور در زمینه لاستیک های سنگین را تامین کنند و نیاز به واردات حدود ۴۰۰ هزار حلقه است.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: این انجمن در یکی از کارخانجات تولیدی در شمال غرب کشور یک خط تولید جدید تا ۳ ماه آینده راه اندازی می‌کند که ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین تولید خواهد کرد.

علی اکبر مشرفی مدیر عامل گروه صنعتی بارز کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار راه آرمان گفت: در حال حاضر با رشد ۲۷۵/۸ رکورد دار تولید در تاریخ این واحد صنعتی بوده ایم.

مشرفی ادامه داد: اگرچه شیوع ویروس کرونا مشکلاتی ایجاد کرده است اما با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه توانسته ایم در بهترین حالت تولیدی قرار بگیریم لذا برای جهش تولید و افزایش رشد آن در آبان ماه یکسری دستگاه های جدید را سفارش داده ایم که به زودی در چرخه ی کمک به تولید قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد لاستیک کشور توسط بارز تأمین می شود، اعلام کرد: این نوید را به مردم عزیز ایران می دهیم که در سال جاری بازار با کمبود لاستیک رو به رو نخواهد شد.

سرپرست گروه صنعتی بارز تصریح کرد: در نظر داریم همه نیاز بازار لاستیک خودروهای سواری و کشاورزی و حتی لاستیک های باری بایاس در کل کشور را تامین می کنیم.

بازار نابسمان

با شیوع ویروس کرونا تعداد سفرهای درون کشوری کاهش یافت و با بسته شدن مرزهای بسیاری از کشورها ترانزیت خارجی نیز با افت مواجه شد. حسن ولی‌بیگی عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در گزارشی اعلام کرد با شیوع کرونا میزان تقاضا در بسیاری از بازارها (نظیر صنایع لاستیک و تایر) کاهش یافته است.

از سوی دیگر مدیرعامل خبرگزاری قوه قضائیه از دستگیری افرادی خبر داد که با کدملی دیگران اقدام به خرید لاستیک می کردند.

طرح ثبت سیستمی لاستیک راهکار موثر برای کنترل توزیع

چندی پیش مجلس با تصویب طرحی فروش سیستمی لاستیک خودروهای سواری را کلید زد، این طرح چندین سال متوالی است که مطرح می شود اما دستور اجرای این طرح از ابتدای شهریور ماه صادر شده و طبق مصوبه تنظیم بازار، تمام تولیدکنندگان داخلی تایر باید میزان تولید خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

علی اکبر مشرفی مدیرعامل گروه صنعتی بارز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: حدود یک ماه است که این طرح در واحد تولیدی ما در حال اجرا است و توزیع از طریق سامانه صورت می گیرد.

وی افزود: پیش از این لاستیک های باری از طریق سامانه توزیع می شد و اکنون توزیع لاستیک های سواری نیز از طریق سامانه فروش انجام می شود تا نظارت بیشتری در امر توزیع صورت گیرد.

مدیرعامل گروه صنعتی بارز مطرح کرد: باید توجه داشت که برای کنترل بازار تنها نظارت بر توزیع کافی نیست بلکه باید سیستم عرضه و تقاضا در بازار تعیین کنده باشد، زمانی که عرضه بیشتر می شود قیمت اقلام مختلف کاهش می یابد.

مشرفی اذعان کرد: در اجرای این طرح نظارت دولت بر توزیع لاستیک های سواری افزایش پیدا می کند، لازم به ذکر است که این سیستم نظارتی تا توزیع بین واحدهای صنفی لاستیک فروشی کارایی دارد.

وی ادامه داد: در واقع این لاستیک فروشان هستند که لاستیک را با قیمت های متفاوت عرضه می کنند، اکنون و در گذشته مشکل عرضه لاستیک توسط لاستیک فروشان وجود داشته است.

مشرفی تاکید کرد: این سامانه فروش کمک می کند تا میزان لاستیکی که بین واحدهای صنفی متعدد توزیع می شود، مشخص شده و به واسطه آن نیز تنظیم بازار لاستیک صورت گیرد.

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها