بازخوانی تناقضات وزیر آموزش و پرورش؛ از حرف تا عمل

حضور اختیاری در مدارس؛ نعل وارونه زدن در موسم استیضاح !

کد خبر: 306099
|
14:50 - 1399/06/18
نسخه چاپی
حضور اختیاری در مدارس؛ نعل وارونه زدن در موسم استیضاح !
در حالیکه وزیر آموزش و پرورش تا روز 15 شهریور اصرار به حضور دانش آموزان در مدارس داشت، پس از اعتراضات وزارت بهداشت، مجلس، والدین، معلمان و مهمتر از همه خبر کلید خوردن استیضاح وی، عقب نشینی از مواضع اولیه را اختیار کرد. با اینهمه باید برای آموزش دانش آموزان که به کلاف سردرگمی تبدیل شده فکری عاجل و کارگشا کرد.

خبر گزارشاسلام آباد خبر، به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وزیرآموزش و پرورش و اظهارات بی‌ثبات وی در خصوص بازگشایی مدارس و الزامات اساسی تحصیل در سال تحصیلی جدید که به واسطه بحران کرونا شکلی دیگر به خود گرفته، در چند وقت اخیر حاشیه ساز بوده است؛ به گونه ای که برخی از خانواده‌ها را به شدت دچار بدبینی، سردرگمی و اختلال در برنامه‌ریزی کرده است.

معلوم نیست که به رغم هشدارهای ستاد ملی مقابله با کرونا و ممنوعیت برگزاری کلاس‌های درس در شهرها و مناطقی که در وضعیت قرمز به سر می‌برند، چرا مرغ وزیر آموزش و پرورش یک پا دارد و در دقیقه 90 حتی سخنان قبلی خود و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را زیر پا گذاشت و  عنوان کرد که کلاس ها در مناطق قرمز و زرد برگزار خواهد شد. جالب اینجاست که جناب وزیر در آخرین اظهار نظر خود با حضور در شبکه خبر صراحتا عنوان می کند: «پروتکل‌ها به ما اجازه می دهد که آموزش را حضوری کنیم»

این در حالی است که هشدارها و تاکیدات متولیان بهداشت و درمان و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا خلاف رویه وزیر آموزش و پرورش بر آموزش مجازی از طریق اپلیکیشن شاد و برنامه جامع آموزشی تلویزیون تاکید دارد.

حال با نیم نگاهی به اظهارات ضد و نقیض وزیر آموزش و پرورش و معاوانان و مشاوران وی مصداق تمثیل "سالی که نکوست از بهارش پیداست" به ذهن شاهدان این تعارض و تناقض متبادر می شود!

25 مرداد- وزارتخانه ای که شیوه نامه خود را نقض کرد!

وزارت آموزش و پرورش عاقبت پس از کش و قوس های فراوان در واپسین روزهای مرداد 99 توانست آراء خود را در قالب شیوه نامه‌ای تدوین و جهت انتشار در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. این شیوه نامه دائر بر برگزاری کلاس‌های درس در سه وضعیت معقول بود. به این صورت که قرار بود درمناطق سفید کلاس‌ها بصورت حضوری برگزار شود؛ در مناطق زرد، 50 درصد کلاس‌ها حضوری و 50 درصد بصورت مجاری و در مناطق قرمز قرار بر این بود که کلاس های درس بصورت 100 درصدی تا رفع وضعیت قرمز بصورت غیر‌حضوری و مجازی برگزار شوند.

رسانه‌ها در این باب نوشتند: قرار بر این است که سال تحصیلی جدید از 15 شهریور آغاز شود؛ آن هم تحت هر شرایطی؛ البته وزارت آموزش و پرورش از سه سناریو رونمایی کرده که اجرای هر کدام از آنها به وضعیت شیوع کرونا در روزهای نزدیک به آغاز سال تحصیلی وابسته است. وزارت آموزش و پرورش با ابلاغ شیوه‌نامه بازگشایی مدارس شرایط تشکیل کلاس‌های درس در سه وضعیت‌ سفید، زرد و قرمز را اعلام کرده است.

وضعیت سفید:رنگ سفید نشانه عادی بودن شرایط از حیث شیوع و گسترش کرونا است در استان‌ها و شهرستان‌هایی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان وضعیت سفید با آنها اطلاق شده است فعالیت‌های آموزشی و تربیتی به شیوه حضوری آغاز شده و استمرار می‌یابد با این حال با توجه به سیاست رویکرد یادگیری ترکیبی استفاده از آموزش مجازی مورد توجه بوده و با بهره‌گیری از همه امکانات موجود درصدی از آموزش‌ها متناسب با دوره تحصیلی به صورت آموزش مجازی ارائه خواهد شد.

وضعیت زرد:رنگ زرد نشان از حد متوسط شروع کرونا و میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از آن در پهنه جغرافیایی کشور است با توجه به اینکه در این وضعیت به دلیل اعمال سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی، تداوم فعالیت آموزشی و تربیتی مدارس به شیوه حضوری و با تمام ظرفیت مقدور نخواهد بود مدرسه ناگزیر است با تدابیری چون تقلیل تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس یا زوج و فرد کردن حضور دانش‌آموزان جریان یادگیری را مدیریت کند در این صورت متناسب با شرایط حداقل 50 درصد آموزش‌ها در بستر مجازی ارائه خواهد شد.

وضعیت قرمز:رنگ قرمز حاکی از وخامت اوضاع به لحاظ شیوع، ابتلا و مرگ و میر کروناست که همانند دو وضعیت پیشین تشخیص آن در صلاحدید ستاد ملی مقابله با کرونا است. در این وضعیت حضور دانش‌آموزان در مدارس مقدور نخواهد بود و آموزش و پرورش به طور کامل از ظرفیت‌های آموزش مجازی برای ادامه آموزش و یادگیری بهره خواهد بود.

در آموزش وضعیت قرمز لازم است مدرسه و معلم برنامه درسی را به صورت غیرحضوری و در بستر مجازی یا با استفاده از فرصت‌هایی چون مدرسه تلویزیونی، آموزش مجازی توسط شاد یا بسته‌های آموزشی و سایر ابزارهای آموزش از راه دور برای مناطقی که دسترسی به اینترنت با کیفیت مطلوب ندارند، ارائه و مدیریت کند.

5 شهریور- مدارس مناطق قرمز حتی با رعایت پروتکل‌ها حق بازگشایی ندارند

گفت‌وگو های تشریحی متولیان حوزه آموزش و پرورش در باب سه وضعیت فوق در روزهای منتهی به شهریور و آغاز بازگشایی مدارس تداوم می‌یابد؛ سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در روز چهارشنبه 5 شهریور99 در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها صراحتا عنوان می‌‎کند: نحوه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده به این شکل است که اگر وضعیت قرمز در منطقه‌ای حاکم باشد، مدرسه به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود و اگر وضعیت زرد به صورت کلاس نیمه‌حضوری و پاره وقت برای گروه‌های مختلف برگزار می‌شود و اگر وضعیت سفید باشد، بازگشایی مدارس شرایط خود را به صورت عادی طی خواهد کرد.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه افزوده: با توجه به اینکه مدارس در شهر تهران اکنون از وضعیت قرمز برخوردارند، بازگشایی حضوری در مدارس وجود نخواهد داشت مگر اینکه شرایط تغییر کند.

ثقفی در پاسخ به سوال دیگری که عکس‌العمل آموزش و پرورش تهران را در رابطه با احتمال برگزاری کلاس های حضوری توسط مدارس غیرانتفاعی ، را جویا شده می گوید: در وضعیت قرمز نه اینکه ما حضور دانش آموزان را در مدرسه ممنوع کرده باشیم؛ بلکه ستاد ملی مقابله با کرونا حضور دانش آموزان را در مدارس دارای وضعیت قرمز ممنوع کرده است. وقتی ستاد ملی مقابله با کرونا چنین تصمیمی را بگیرد و یک چنین دستوری را بدهد، همه باید تابع این مساله باشیم و نمی‌توان شیوه و رویه جدیدی را در این خصوص اعلام کنیم.

وی ادامه صراحتا عنوان می‌کند: مدارس ما در صورتی که وضعیت منطقه‌ای قرمز باشد، به هیچ عنوان مجاز نیستند که دانش‌آموزان را به مدرسه بکشانند و حق بازگشایی مدارس را حتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند.

10 شهریور- وزیر آموزش و پرورش: تشکیل کلاس به جز مناطق قرمز حضوری است

در روز دوشنبه دهم شهریور ماه سال جاری در چهارمین نشست خبری وزیر آموزش و پرورش با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در خصوص کم و کیف برگزاری کلاس های درس حضوری عنوان می کند و می‌گوید: روز شنبه 15 شهریور، سال تحصیلی آغاز می شود که تصمیم بر آن است که بازگشایی مدارس به جز در مناطقی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا قرمز اعلام شده، به صورت حضوری باشد.

حاجی میرزایی در بخش دیگری از سخنانش ادامه می دهد: تجربه آموزش مجازی در سال تحصیلی گذشته نشان داد دانش آموزان آموزش را با یادگیری دنبال می‌کنند.

11 شهریور - واکنش وزیر بهداشت به بازگشایی حضوری مدارس

دکتر سعید نمکی در حاشیه مراسم افتتاح گام نخست خدمات دوراپزشکی با یاد شهدای مدافع سلامت (پویش ره سلامت) در جمع خبرنگاران درباره بازگشایی مدارس و دغدغه های والدین می گوید: مردم بدانند اگر کوچیکترین آسیبی را مورد توجه سلامت فرزندانمان ببینیم، ما در وزارت بهداشت اولین کسانی خواهیم بود که از تشکیل هر گردهمایی ممانعت خواهیم کرد و خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش از ما حمایت می کند. همه شهروندان بدانند که فرزند هیچ شهروندی برای ما از پدران و مادران شان کمتر نیست و اگر سلامت شهروندان را در خطر ببینیم محکم می ایستیم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش می افزاید: جلسه ای امشب با وزیر آموزش و پرورش داریم و ایشان از تصمیم ستاد به شدت پیروی می کنند. از طرفی اموزش و پرورش در توسعه سامانه شاد کار کرده اند.

12 شهریور- مقدمه چینی وزیر برای تغییر رأی و رویه
اما در کماب تعجب محسن حاجی میرزایی در تاریخ 12شهریور 99 در کسوت سخنران پایان دومین روز از سی‌وچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش‌وپرورش کشورکه به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار میدارد: هر مدرسه‌ای می‌تواند با بهداشت محل هماهنگ باشد، چنانکه وزارت بهداشت بر استفاده از ماسک، رعایت فاصله و تهویه بسیار تاکید داشت، باید این پروتکل‌ها در مدرسه رعایت شود.

13 شهریور- وزیر: بازگشایی مدارس با توافق وزارت بهداشت صورت گرفته

سخنان وزیر آموزش و پرورش در برنامه خبری سیزدهم شهریور شبکه دو سیما حکایت از تغییر  رویه از آموزش غیر حضوری به آموزش حضوری دارد. چرا که وی در این برنامه صراحتا عنوان میکند که طبق تفاهمی که با وزارت بهداشت داشتیم قرار شد همه مدارس را از ۱۵ شهریور باز کنیم ؛ چون اصل بر حضور دانش آموزان در سال تحصیلی جدید است برای همین هر جا امکان اجرای پروتکل باشد، اصل بر آموزش حضوری است.

حاجی میرزایی آخرین اظهارات خود را در قالب تیر آخر ترکش به هدف شلیک میکند و منظور اصلی خود را در جمله ای کوتاه اینگونه بیان میکند: هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد بود.

14 شهریور-پروتکل‌ها به ما اجازه می دهد که آموزش را حضوری کنیم

وزیر آموزش و پرورش چهاردهم شهریور ماه با حضور در شبکه خبر اظهار می دارد: "وزارت بهداشت پروتکل هایی را اعلام کردند و گفتند اگر رعایت شود برگزاری حضوری کلاس ها اشکالی ندارد

حاجی میرزایی در ادامه می افزاید: از دو ماه قبل معلوم بود که از نیمه شهریور روز بازگشایی مدارس هست و ما وضعیت‌های مختلفی هم اعلام کرده بودیم که در وضعیت‌های مختلف به چه صورت خواهد بود اما دوستان ما در وزارت بهداشت اعتقادشان این بود که اگر ما مناطق را به سفید و زرد و قرمز تقسیم کنیم اشکال این است که فاصله بین این وضعیت‌ها زیاد نیست و مناطق سفید عدم رعایت‌ها به شیوع بیماری می‌انجامد

وی در بخشی از اظهاراتش جمله قابل تاملی را اینگونه عنوان میکند: "اینکه حتماً آموزش حضوری باشد مصوبه ستاد نیست ولی مغایر با آن نیست."

در اینجا میتوان به سردرگمی وزیر آموزش و پرورش و اخذ تصمیمات آنی و اعلام نتایج تصمیمات و پس از آن لغو تصمیم اتخاذ شده پی برد. چرا که 24 ساعت قبل ازا ین اظهارات میگوید: بازگشایی مدارس با توافق وزارت بهداشت صورت گرفته است!

تمام این اظهارات در حالی صورت می گیرد که در حدود و ثغور این تاریخ تهران و برخی از کلان شهرها در وضعیت حاد قرمز قرار دارند. از طرفی وزیر آموزش و پرورش، از موافقت وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا مبنی بر حضور دانش آموزان در مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر می دهد و از طرف دیگر علی رضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، در پاسخ به مهر که از وی سوال میکند چرا با حضور دانش آموزان در مدارس موافقت کرده اید، بطور ضمنی این ادعا را رد کرده و می گوید: اصل موضوع و جوانب آن قرار است در ستاد ملی مقابله با کرونا در روز شنبه به بحث گذاشته شود.

واضح‌تر اینکه حاجی میرزایی با صراحت تمام، بارها در سخنان خود بر حضور دانش‌آموزان سراسر کشور در روز شنبه ۱۵ شهریور ماه تاکید میکند. این یعنی قبل از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، شخص وزیر راساً قبای قناس آموزش پرحاشیه سال 99 را بر تن 15 میلیون دانش آموز و کمتر از دو میلیون آموزگار بریده و دوخته است!

15 شهریور- شنبه پر حرف و حدیث

دوهفته قبل از موسم بازگشایی مدارس در سالهای گذشته ، عاقبت شنبه پر حرف و حدیث از راه می رسد. والدین دانش آموزان با حجم انبوه سوال های بی پاسخ فرزندان خود را همراهی میکنند. اما برخلاف تصور قاطبه خانواده ها مانع حضور فرزندان خود در مدارس شده اند.
علی باقر زاده رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش جمعه شب در فاصله ای کمتر از 12 ساعت تا بازگشایی مدارس از طریق برنامه اخبار شبانگاهی شبکه یک موردی را به عنوان راهکار اطلاع از فعالیت مدارس ارائه میکند که منجر به اعتراض و عصبانیت خیلی از خانواده ها می شود. وی در این برنامه عنوان میکند: خانواده ها روز شنبه قبل از حرکت به سمت مدرسه به مدارس فرزندان خود تلفن بزنند و پس از اطمینان از باز بودن به سمت مدرسه حرکت کنند. این اظهار نظر یک بار دیگر بر بی برنامگی وزارت آموزش و پرورش صحه می گذارد!
از طرفی وزیر آموزش و پرورش تاکید به حضور تمام دانش آموزان در مدارس دارد و از طرف دیگر مدیران برخی ازمدارس در گروهای مجازی خطاب به دانش آموزان اعلام کردند که فعلا به مدرسه نیایید، چرا که مدرسه هنوز آماده نیست.
تاکید وزیر مبنی بر حضور تمام دانش آموزان در روز 15 شهریور نه تنها وزارت آموزش و پرورش و حوزه های مرتبط به این وزارتخانه را درگیر می کند بلکه در شرایطی که کرونا تا حدودی مهر شده بود، با آغاز مدارس حوزه هایی چون ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوسرانی را تحت الشعاع بازگشایی مدارس قرار می دهد.

 16 شهریور- معاون وزیر: حضور دانش آموزان در مدارس اختیاری است

انعکاس موج اعتراضات خانواده دانش‌آموزان و فرهنگیان در رسانه های جمعی و فضای مجازی گویا مسئولان وزارت آموزش و پرورش را بر آن می دارد که از تصمیم خود صرف نظر کنند. چرا که علیرضا کمرئی عصر ورز یکشنبه 16 شهریور ماه با حضور در برنامه "در انتهای الوند"با این محور که حضور دانش آموزان در مدارس اختیاری است؛ برنامه های وزارتخانه را تشریح می کند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش وپرورش تصریح می کند: اگر خانواده‌ای به دلیل نگرانی شدید یا احتمال بیماری‌های زمینه‌ای تصمیم بگیرند فرزندشان در کلاس حاضر نشود، مدیران مدارس آنها را با سایر روش‌های آموزشی راهنمایی می‌کنند؛ لذا حضور دانش‌آموزان با توجه به شرایطشان اختیاری است.

موضع کمرئی به وضوح نشان از عقب نشینی وزیر آموزش و پرورش دارد و گویای این است که وزیر ابتدا معاون خود را برای طرح موضوع به تلویزیون فرستاده تا پس از مقدمه چینی وی خود به میدان بیاید و محور بحث اختیاری بودن حضور دانش اموزان در مدارس را تشریح کند.

17 شهریور- وزیر آموزش و پرورش: حضور دانش‌آموزان در مدارس "اجباری" نیست

هیچ فردی نمی‌تواند دانش‌آموزان را ملزم به حضور در مدارس کند و اگر بخواهند غیرحضوری آموزش ببینند، اشکالی ندارد.

محسن حاجی‌میرزایی به فاصله کمتر از 24 ساعت از اظهارات کمرئی خود مدعی می شودکه "حضور دانش‌آموزان در مدارس اجباری نیست" وی در ادامه می افزاید" شنیدیم برخی مدارس دولتی و غیردولتی حضور دانش‌آموزان را الزام کرده‌اند اما ما گفتیم وظیفه ما ارائه خدمات آموزشی به تمام دانش‌آموزان است و ترجیحمان حضور افراد است چون مدرسه کارکرد آموزشی و پرورشی دارد و محتوای آموزشی در روش حضوری بهتر عرضه می‌شود اما آنهایی که نمی‌توانند از آموزش حضوری استفاده کنند، می‌توانند از روش آموزش تلویزیونی یا مجازی استفاده کنند..
 

17 شهریور- خبر استیضاح وزیر که شاید رمز عقب نشینی وی باشد

پس از اظهارات وزیر آموزش و پرورش در هفدهم شهریور ماه خبر استیضاح وی توسط نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در توئیتی خبرساز می شود.  

ولی اسماعیلی، در صفحه توئیتر خود می‌نویسد: "استیضاح وزیر آموزش و پرورش کلید خورد."

وی در در توضیح این خبر آورده است: امروز بعد از سوال از وزیر محترم آموزش و پرورش و اعلام وصول توسط هیات رئیسه برای بحث در کمیسیون تخصصی استیضاح وزیر هم کلیدخورد و برای امظا در کارتابل نمایندگان محترم قرار گرفت.

اسماعیلی توئیت کوتاه خود را اینگونه خاتمه داده است: "مجلس انقلابی برای حفظ جان فرزندان ملت با احدی تعارف ندارد."

تازه بعد از توئیت یاد شده عقب نشینی وزیر رمز گشایی میشود. شاید همین اقدام مجلس محسن حاجی میرزایی را واردا به عقب نشینی از مواضع خود میکند.

"شاد"  راه ارتباطی آموزش حضوری

از مقدمه و انتقادهای مطرح شده که بگذریم به شیوه آموزش غیر حضوری خواهیم رسید که مبتنی بر راه ارتباطی دانش آموز و معلم از طریق اپلیکیشن شاد است ؛ اپلیکیشنی که از آغاز فعالیت با مشکلات و چالش های فراوانیس روبرو بوده است. حال معلوم نیست که در ایام تعطیلات ایت اپلیکیشن توان ارتباط 15 میلیون دانش آموز و حتی نیمی از تعداد کل دانش آموزان و بیش از یک و نیم میلیون آموزگار را خواهد داشت؟
با این اوصاف از نکات فنی که هنوز کارکرد آن پوشیده است می گذریم و به مهمترین موضوع یعنی هزینه اینترنت می پردازیم که  گویا هنوز با آغاز سال تحصیلی مرتفع نشده است.
مسئولان آموزش و پرورش از حدود یک ماه گذشته اعلام کردند که هزینه اینترنت برنامه شاد رایگان است. اما در کمال تعجب چند روز مانده به آغاز بازگشایی مدارس وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که یک سوم هزینه شاد دریافت می شود.
همچنین سیمکارت شاد که بنا به ادعای حاجی میرزایی با هدف دستنرسی به اینترنت پاک این نوع سیمکارت برای دانش آموزان صادر خواهد شد. اما وزیر ارتباطات در روز 15 شهریور امکان صدور سیمکارت شاد را غیر ممکن دانست.
مطلبی که باز گویای عدم هماهنگی بین وزارتخانه هاست. مانند عدم ارتباط بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان
جالب اینجاست که جهرمی وزیر ارتباطاات به فاصله 24 ساعت از اظهار نظر ابتدایی خود امکان صدور سیمکارت‌های انارستان را که در گذشته با هدف دیگری صادر می شد محتمل دانسته و از این به بعد انارستان به عنوان سیمکارت دانش اموزس صادر خواهد شد.
اما آنچه که هنوز مبهم است؛ هزینه اینترنت و دسترسی دانش آموزان به اینترنت پاک است. گرچه در حرف اینترنت دانش اموزی رایگان است اما هیچ دلیلی برای تضمین این مدعا وجود ندارد.  
 حرف آخر

در بحران ها همواره همبستگی و اتحاد عاملی برای توفیق و غلبه بر مشکلات موجود بوده است. موردی که میتوان در داستان بازگشایی مدارس در سال 99 که در اوج یکه تازی کرونا اتفاق افتاد، به عنوان حلقه ای مفقوده از آن یاد کرد!

شاهد مثال این مدعا عدم همکاری و هماهنگی سه وزارتخانه آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و ارتباطات است که بجز وزارت بهداشت دو وزارتخانه دیگر فارغ از سلامت و سعادت دانش آموزان هریک به سود و زیان خود اندیشیده اند!

آنچه مسلم است الزام یادآوری در کنار گذاشتن اختلافات موجود و برخوردهای سلیقه ای است. چرا که در این داستان پویایی نظام آموزشی یک کشور در گرو سلامت جسم و جان دانش آموزانی است که با تصمیم گیری صحیح بی تردید در آینده آسمان علوم این کشور خواهند درخشید.

انتهای پیام /

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد