دانا در گفت‌وگو با یک کارشناس خودرو بررسی کرد؛

بررسی یک آبشن من درآوردی خودروسازان؛ تفاوت پلاس و معمولی چیست؟/ ادامه 30 سال کج روی‌ها در صنعت خودرو

کد خبر: 306141
|
10:26 - 1399/07/02
نسخه چاپی
بررسی یک آبشن من درآوردی خودروسازان؛ تفاوت پلاس و معمولی چیست؟/ ادامه 30 سال کج روی‌ها در صنعت خودرو
یک کارشناس حوزه خودرو با بیان تولیدات خودروی پلاس، یک اقدام من درآوردی در کشور است، گفت: وضعیت کنونی صنعت خودرو حاصل کج روی 30 ساله است و تنها راه، اصلاح این کج روی‌هاست اما همچنان این راه کج ادامه دارد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صنعت خودروسازی کشور به دلیل سیاست گذاری غلط، امروز دچار مشکلات شدید‌تری شده و دود آن فقط به چشم مصرف کننده و مردم می‌رود. مسئولات بارها قول دادند که مشکلات این بخش حل خواهد شد و افزایش قیمت را روانی دانستند اما تصمیمات از ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت در خیابان سمیه تا جاده مخصوص هیچگاه نتوانست مشکلات حوزه خودرو را حل کند.

سیاست دستور نه تنها جواب نداد، بلکه هر روز مشکلات بیشتر و پیچیده‌تر شد و امروز همه از بازار و وضعیت صنعت خودرو ناراضی هستند؛ مردم از خودروهایی که کیفیت لازم را ندارد و قیمتش هر روز بدون تغییر در خدمات افزایش می‌یابد گله دارند و خودروسازان هم که بازار انحصاری دارند از قیمت گذاری، مشکلات و دستورها می‌نالد.

خودروسازان که با زیان مواجه‌اند، به نحوه قیمت گذاری اعتراض دارند اما نتوانستند نظر خود را بر کرسی تصمیمات بنشانند و دست به اقداماتی زدند که جای سوال دارد. یکی از این اقدامات تولید خودروهای پلاس دار (+) است؛ مانند دنا پلاس، رانا پلاس، تیبا پلاس و... .

قیمت کارخانه‌ای خودروهای پلاس دار با خودروی مبنا بسیار زیاد است؛ البته این اختلاف در بازار بیشتر است. تاکید می‌شود که در برخی از این تولیدات، تغییراتی در خودروی پلاس و خودرو معمولی وجود دارد و در برخی هم تغییر خاصی نیست. کارشناسان می‌گویند این اقدام خودروسازان برای فروش خودرو به قیمت بالاتر است و خودروسازان هم از این وضعیت استفاده کرده و هر خودروی تولید خود را با نصب یک «+» گرانتر می‌فروشند.

بنا بر این گزارش، مثلا قرار است ایران‌خودرو، «راناپلاس» را مهرماه روانه بازار کند و تا پایان سال ۱۳ هزار دستگاه از این خودرو بفروشد اما براساس گفته‌های مدیر پروژه این خودرو، در رانا پلاس هم سیستم صوتی و هم بلندگوهای داخل خودرو تقویت و به آن توییتر افزوده شده و عمده تغییرات صورت گرفته در این خودرو در مقایسه با خودروی مبنا، مربوط به تزیین‌های داخلی است.

در این محصول، گرین (دانه‌بندی) روی داشبورد (طرح دو گرین) و پنل جلو داشبورد تغییر یافته و کنسول میانی خودرو به صورت یکپارچه با طرح جدید ارائه خواهد شد، کلیدهای شیشه بالابر جلو و عقب جدید، کلید تنظیمات آیینه‌ها و آیینه‌برقی، مجموعه دسته دنده و دسته راهنما و دسته برف پاک کن نیز با طرح جدید است.

آیینه‌های این خودرو جدید، راهنمادار و هم رنگ بدنه است. قطعات تزییناتی بیرون خودرو، دستگیره‌ها و زه‌های جانبی هم‌رنگ بدنه (پک‌لوک) و جلو پنجره طرح جدید است که موجب زیبایی بیشتر در ظاهر خودرو می‌شود. طرح چراغ‌ها نیز کاملا به روز بوده و صندلی‌ها با روکش جدید اسپرت به همراه ایزوفیکس است.

موتور این محصول TU5 و استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ است. این خودرو پنج دنده و دارای موتور  ۱۶۰۰ با قدرت ۱۰۵ اسب بخار بوده و ترمزهای جلو و عقب آن کاسه‌ای است. سیستم شش دنده MT  و AMT، فرمان‌برقی و نیز برخورداری از موتور EC۵ در برنامه‌های تولید آینده این خودرو قرار دارد که پایان امسال به عنوان نسخه «سطح بالا» (High Level) عرضه خواهد شد.

 

* وقتی پلاس در دنیا وجود ندارد

فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد تولید و عرضه خودروهای پلاس دار (+)، اظهار کرد: چنین مفهومی در دنیا نداریم؛ البته در تولید خودروها هر دو یا سه سال فیس لیفت (تغییراتی نه چندان گسترده در ظاهر و یا کابین) انجام می‌شود و معمولا هر سال یک ماینور فیس‌ لیفت در حد همین پلاس‌هایی است که اعلام می‌کنند تغییرات گرافیکی دارند.

وی افزود: خودروسازان دنیا هر سه سال یک بار میجر فیس لیفت مانند تغییرات پنجره و ... انجام می‌دهند و 6 سال یک بار هم اتاق را کلا عوض می‌کنند نه اینکه 25 سال یک خودرو را تولید کنیم و بعد یک + در آن قرار دهیم.

این کارشناس حوزه خودرو گفت: خودروسازان ما با تغییرات جزیی و نصب یک «+» یک اقدام من درآوردی انجام می‌دهند و این موضوع فقط در ایران رخ می‌دهد و هیچ چیزی ندارد یعنی نه اقتصادی، نه فنی و نه ارزشمند است و فکر نمی‌کنم هیچ کجای دنیا چنین چیزی وجود داشته باشد.

 

* کلاهبرداری خودرو سازان با نصب آبشن پلاس

زاوه تولید خودروهای پلاس را یک کلاه برداری عنوان و بیان کرد: خودروساز ایرانی نمی‌تواند خودروی معمولی خود را با قیمت بالاتری قیمت گذاری و بفروشند و دست به این اقدام می‌زنند. مثلا می‌گویند قیمت فلان خودروی معمولی این مبلغ است که در اینجا کلاهبرداری بیشتر است و با تولید خودروی پلاس دار می‌خواهد کمتر دورغ بگویند و وقتی قیمت خودرو مثلا 100 میلیون تومان اعلام می‌کنند ولی صورت‌های مالی عدد دیگری نشان می‌دهد با ضرر می‌فروشند در اینجا بیشتر دروغ می‌گویند.

وی در مورد نظارت‌ها برای بازار و خودروسازان، تاکید کرد: مشکل از نظارت‌های دولتی است و تجربه نشان داده ناظران دولتی بیشتر از کمک، مشکل ایجاد کردند و اگر کاری نکنند بهتر است.

این کارشناس خودرو با تاکید بر اینکه پلاس در ایران یک موضوع «اقدام من درآوردی است»، گفت: زمانی خودروی پژو GLX را به خودرو پژو  SLXتغییر دادند؛ وقتی سوال شد تفاوت این دو خودرو چیست؛ گفتند بگردید و پیدا کنید اما تفاوتش فقط تغییر G به S بود. هنوز هم تفاوت آن را نمی‌دانیم؛ امروز هم یک پلاس می‌گذارند تفاوت با خودرو معمولی ندارد البته با این اقدامات می‌خواهند قیمت خودرو را درست کنند.

 

* ادامه کج روی 30 ساله در صنعت خودروسازی

زاوه ادامه داد: این روزهای حاصل کج روی 30 ساله در صنعت خودروسازی است و تنها راه، اصلاح این کج روی‌هاست. آنهایی که باعث چنین وضعیتی شدن باید پاسخگو باشند و بازخواست شوند اما این اتفاق رخ نمی‌دهد و همچنان این کج روی‌ها با سرعت بیشتری ادامه دارد.

این کارشناس خودرو با اشاره به ارائه خودرو دنا پلاس به نمایندگان مجلس، گفت: خیلی از این موارد بخصوص به دستگاه‌های نظارتی اعلام نمی‌شود و متوجه نمی‌شویم؛ حالا این موضوع علنی شده  و به نمایندگان خودرو نصف قیمت بازار و بدون بهره داده شده و این یک شوه ساکت کردن ناظر است.

زاوه با طرح این سوال که به چه دلیل به یک نماینده مجلس چنین رانتی پرداخت شده است؟، اضافه کرد: این اقدامات و دادن خودرو برای این است که صدای ناظر بلند نشود و برای نمک گیر کردن است.

وی با بیان اینکه رانت چند صد هزار میلیارد تومانی در صنعت خودرو وجود دارد؛ بیان کرد: آیا کسی هست که جلوی آن بایستد؛ البته نباید این فضای رانت گونه ایجاد شود و آن را ایجاد کنیم و دستگاه نظارتی  باید برای رانت زدایی اقدام کند.

بررسی یک آبشن من درآوردی خودروسازان؛ تفاوت پلاس و معمولی چیست؟/ ادامه 30 سال کج روی‌ها در صنعت خودرو

 

 

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد