یک کارشناس آموزشی در گفت‌وگو با دانا مطرح کرد؛

ترکیب آموزش مجازی و حضوری آسیب‌‌زا است/ تاثیرات مخرب کرونا بر بهداشت روانی خانواده‌ها

کد خبر: 306190
|
14:20 - 1399/07/15
نسخه چاپی
ترکیب آموزش مجازی و حضوری آسیب‌‌زا است/ تاثیرات مخرب کرونا بر بهداشت روانی خانواده‌ها
یک کارشناس آموزشی گفت: آموزش و پرورش باید تکلیف آموزش را یک بار تعیین کند، چون ترکیب آموزش مجازی و حضوری آسیب های بسباری را به دنبال دارد.

به گزارشاسلام آباد خبر،  رضا کامران فر، کارشناس آموزشی و مشاورخانواده در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به موضوع لجبازی کودکان و فاصله گرفتن آنها از تحصیل، نقش خانواده را در این باره موثر دانست و اظهار کرد: متاسفانه برخی از خانواده ها مسیر تربیتی نادرستی را در قبال فرزندان پیش گرفته و این امر و نهی‌های کودکانه موجب شده تا این قشر از جامعه لجبازی را پیش گرفته و فاصله گرفتن از تحصیل و فضای مدرسه را به دنبال داشته باشد.

وی  ادامه داد: مادران نقش مهمی را در افت تحصیلی داشته چرا که آنها اغلب پس از خستگی های مکرر، با فرزندان خود وارد بگو و مگو شده و این یکی از علل لجبازی های این فرزندان است به طوری که فرزند یا به دلایل ترس از والدین درس را فرا گرفته و یا به صورت صوری خود را علاقه مند به درس نشان میدهد که این یک آسیب است و تبعات روانی را به دنبال خواهد داشت.

این مشاوره خانواده بر کنترل نحوه دسترسی فرزندان به فضای مجازی از سوی خانواده تأکید کرد و گفت: فضای مجازی می تواند آسیب های سهمگینی را برای دانش اموزان و کودکان به دنبال داشته باشد اما این نوع از فضا باید به گونه ای باشد دانش آموزان در ۳۰ دقیقه دروس را فرا بگیرند، خانواده ها نیز می توانند در زمان اوقات فراغت فرزندان با بازی های خانوادگی موجبات انسجام و ایجاد بسترهای تمرکز در یادگیری دروس را فراهم کنند.

همکاری آموزشی بین مدارس و اولیا آسیب دانش آموزان کاهش می‌دهد

وی ارتباط گیری برخی از معلمان با دانش آموزان را مهم دانست و عنوان کرد: نوع ارتباط‌گیری معلمان با دانش آموز نیز در روند رشد دانش آموز موثر است، متاسفانه این نوع از ارتباط در اکثر زمان ها و به ویژه در ایام کنونی وجود ندارد و موجب شده تا بهداشت روانی خانواده و کودک آسیب ببیند.

کامران فر با ارائه برخی راهکارها برای حل مشکلات آموزش مجازی کودکان در منازل، اظهار کرد: در ایام بحران کرونا و آموزش مجازی دانش آموزان، بهترین راه برای برون رفت از مشکلات، همکاری بین اولیا و مدیران مدارس است، مجموعه آموزشی باید رویکردها و مجموعه روش تدریس را در اختیار اولیا قرار بدهند و کارگاه های آموزشی را برای مادران و فرزندان برگزار کنند، به طور قطع هرچه همکاری آموزشی بین مدارس و اولیا بیشتر باشد کودکان آسیب کمتری خواهند دید.

خانواده‌ها مدارس فرزندانشان را با دیگران مقایسه نکنند

این کارشناس آموزشی مقایسه مدرسه فرزندان را با دیگر مدارس را اشتباه دانست و ابراز کرد: متاسفانه برخی از والدین به مقایسه مدرسه فرزند خود با دیگر مدارس کرده و مزایای مدارس دیگر را برخواهند شمرد که این می تواند آسیبی به نام شکاف بین اولیا و مجموعه آموزشی  منجر شود و تحصیل دانش اموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی به بیان برخی مشکلات دانش آموزان بدون تبلت در آموزش مجازی پرداخت و تأکید کرد: برخی از خانواده ها اغلب دارای چند فرزند هستند که توان خرید چند تبلت را نداشته و این موجب شده تا برخی دانش اموزان در یادگیری دچار مشکل شوند؛ بهترین راه این است که والدین با معلمان آموزشی هماهنگی را داشته باشند تا در ساعت دیگری تدریس را انجام داده و یا به صورت افلاین دروس را در اختیار دانش اموزان قرار دهند.

این کارشناس آموزشی با انتقاد از سردرگمی مدارس و دانش آموزان درباره نوع آموزش دروس، خواستار تعیین تکلیف مدارس در این باره شد و تصریح کرد: آموزش و پرورش باید تکلیف آموزش را یک بار تعیین کند، آموزش مجازی یا حضوری! ترکیب مجازی و حضوری آسیب های بسباری را به دنبال دارد و مسئولان باید یک مسیر را پیش روی مدارس قرار دهند اینکه یک روز حضوری و روز دیگر مجازی باشد مجموعه های اموزشی و فرزندان را با مشکل روبه می کند.

انتهای پیام/ا

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها