گزارشی از آخرین وضعیت زلزله زدگان رامیان؛

سرما در کمین زلزله زدگان بی سرپناه گلستانی / با روحیه جهادی پای کار مردم گرفتار بیایید

کد خبر: 306218
|
11:17 - 1399/07/25
نسخه چاپی
 سرما در کمین زلزله زدگان بی سرپناه گلستانی / با روحیه جهادی پای کار مردم گرفتار بیایید
با توجه به فرا رسیدن فصل سرما ، اوج گیری کرونا و کمبود اعتبارات زلزله زدگان روستاهای رامیان شرایط سختی را پیش رو دارند ، این می طلبد که مدیران و مسئولان استانی با اراده ای جهادی پای کار بیایند .

به گزارشاسلام آباد خبر،   به نقل از گلستان ما؛ 17 شهریور ماه امسال بود که زلزله 5.1 ریشتری شهرستان رامیان در استان گلستان را لرزاند ، در این زلزله گروه های ارزیاب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  اعلام کردند که 10 روستای شهرستان رامیان از جمله قورچای، ویرو، باقرآباد، الهادی، کشکک و پاقلعه دچار خسارت شده اند ، در این زلزله شاهد تخریب کامل منازل مسکونی خشت و گلی رامیان بودیم که نشان از فرسودگی بافت روستایی این شهرستان و ضرورت تسریع در نوسازی آن دارد.

مرکز لرزه‌نگاری کشور زمان وقوع زلزله را ساعت ۲ و ۴ دقیقه و ۲۴ ثانیه بامداد و عمق آن را در ۹ کیلومتری زمین در سه کیلومتری «رامیان»، ۹ کیلومتری «آزادشهر» و ۱۰ کیلومتری «خان ببین» اعلام کرد.

همچنین زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۲ و در عمق ۱۰ کیلومتری سطح زمین پنجم مهرماه سال جاری شهرستان مراوه تپه استان گلستان را لرزاند ، این زمین لرزه در ساعت ۰۹:۱۶:۵۲ به وقت محلی رخ داده است ، این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و ۲۱ کیلومتری مراوه تپه، ۴۶ کیلومتری ترکمنستان و ۵۰ کیلومتری گرماب استان خراسان شمالی رخ داد و بعد از آن نیز شاهد چندین پس لرزه بودیم .

زلزله ۵.۲ ریشتری مراوه‌تپه هم موجب وارد شدن خسارت به ۲۰۰ منزل روستایی در ۲۰ روستای مراوه تپه شد که از مجموع این خانه ها، ۱۰۰ واحد مسکونی از ناحیه سقف دچار ترک های شدید شد به حدی که امکان سکونت برای اهالی این منازل وجود نداشت اما ۱۰۰ واحد دیگر با وجود ترک خوردگی در دیواره ها، از امکان استفاده مجدد برخوردار بودند.

بعد از این حوادث طبیعی که در تاریخ استان گلستان کم سابقه بوده استاندار گلستان ، نمایندگان استان در مجلس، مدیران محلی و گروه های جهادی و مردمی از مناطق بازدید کرده و به حل مشکلات مردم مناطق زلزله زده پرداختند ، اما نکته اساسی این است که امسال سرما خیلی زود وارد استان گلستان شده و واقعا شب های سردی را پشت سر می گذاریم و عدم آمادگی برخی خانواده های زلزله زده و نداشتن سرپناه در ایامی که ویروس کرونا هم گلوی مردم را می فشارد، کمی کار را سخت کرده است .

110 هزار خانه غیر مقاوم در استان داریم

استاندار گلستان در بازدیدی که از مناطق زلزله زده داشت با اشاره به اینکه حوادث طبیعی اجتناب ناپذیر است، به خبرنگار ما گفت: باید بکوشیم با مقاوم سازی خانه ها از خسارات مالی و جانی پیشگیری کنیم، ۱۱۰هزار واحد مسکونی گلستان مقاوم نیست و از مردم می خواهم با مراجعه به بنیاد مسکن و با استفاده از ظرفیت تسهیلات در راستای مقاوم سازی واحدهای مسکونی اقدام کنند.

هادی حق شناس بیان داشت: شروع عملیات اجرایی نخستین واحد مسکونی مناطق زلزله زده مراوه تپه در کمتر از ۲۴ ساعت پس از حادثه کم نظیری است که امیدواریم به همین سرعت نیز کار ساخت آن ها به پایان برسد، تلاش می کنیم با جذب به موقع اعتبارات و مشارکت مردم، ساخت این خانه ها را تا حداکثر ۴ ماه آینده به پایان برسانیم ، به مالکان این خانه ها برای نوسازی، ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم بهره و با بازپرداخت ۱۵ ساله پرداخت می شود.

195 واحد مسکونی در زلزله رامیان آسیب دیدند

در همین رابطه خبرنگار ما به سراغ مدیر کل بنیاد مسکن استان گلستان رفت تا آخرین جزئیات رسیدگی به مشکلات زلزله زدگان را جویا شود.

سید محمد حسینی گفت : ۵۵ درصد از ۱۳ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در ۶۲ روستای بالای ۲۰ خانوار شهرستان رامیان، از نظر استحکام بنا، کم دوام و فرسوده هستند که نگرانی از تخریب این واحدها براثر حوادث طبیعی و غیرمترقبه احتمالی آینده، وجود دارد.

حسینی افزود : در زمین لرزه ۱۷ شهریور امسال رامیان ۱۹۵ واحد مسکونی نیازمند تخریب و نوسازی و ۴۴ واحد نیازمند تعمیرات شدند و ساخت منازل آسیب دیده در کمتر از ۴۸ ساعت شروع شد و در حال حاضر پرونده تمام خسارت دیدگان در بانک‌های عامل تشکیل شده و بیش از ۶۰ درصد آن به مرحله انعقاد رسیده است.

وی از تعلل برخی از اهالی روستاهای زلزله زده نیز ابراز نگرانی کرد و از آنها خواست مشارکت بیشتری با نهادها و دستگاه های همراه داشته باشند، تسهیلات قرض الحسنه پیش بینی شده برای این واحدها در استان سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که سهم هر واحد ۵۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت ۱۵ ساله خواهد بود ، در ۱۵ سالی که از طرح مقاوم سازی منازل روستاییان توسط بنیاد مسکن می‌گذرد، ۷۰ هزار واحد مسکونی مقاوم سازی شده است.

سفر عضو هیات رئیسه مجلس به رامیان

زلزله رامیان باعث شد تا پای مسئولان کشوری نیز به استان گلستان باز شود، روز گذشته سید محسن دهنوی نماینده تهران ، ری ، اسلامشهر و شمیرانات که عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم نیز می باشد به این استان سفر کرد تا از نزدیک در جریان مشکلات مردم گرفتار و اقدامات انجام شده قرار بگیرد .

روحیه جهادی پای کار مردم بیاید

دهنوی که اصالتی گلستانی دارد در ابتدای از دو روستای قورچای و ویرو در شهرستان رامیان بازدید و از نزدیک با مردم گفت و گو کرد ، وی در جلسه شورای اداری این شهرستان که با ریاست خودش برگزار شد، گفت: تمام تلاش ما باید بر این باشد که با روحیه‌ای جهادی و به دور از نگاه‌های سختگیرانه تمام توان شخصی و اداری خود را برای کمک به مردم پای کار بیاوریم ، یکی از مهم‌ترین موضوعات برای رفع سریع دغدغه مردم زلزله‌زده منطقه ساخت منازل آنها قبل از شروع سرمای شدید ماه‌های آتی در منطقه است، برای این مهم تسریع در پرداخت تسهیلات و کمک‌های نقدی و غیرنقدی به ویژه افزایش میزان تسهیلات بانکی از اقدامات لازم است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امروز متعهد می‌شود که طی تفاهم‌نامه‌ای با سپاه پاسداران به ساخت 20 منزل مسکونی برای محرومین معصور و فاقد توانایی دریافت وام و یا بازپرداخت آن هستند، اقدام کند، ادامه داد: با رایزنی صورت گرفته با شرکت سیمان تهران و فولاد مبارکه اصفهان میزان 50 تن سیمان و 100 تن میله‌گرد رایگان برای ساخت این 20 منزل در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

دهنوی با بیان اینکه اجرای ساخت و ساز منازل برای افراد بی‌بضاعت از سوی گروه‌های جهادی و با مدیریت ناحیه مقاومت بسیج شهرستان صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: بنیاد مسکن فقط باید با همت همیشگی خود کسری بودجه برای ساخت و تجهیزات مورد نیاز را تامین کند.

کمبود اعتبار داریم

معاون عمرانی استانداری گلستان نیز در حاشیه این بازدید به خبرنگار ما گفت: ما از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون با پنج حادثه در سطح استان رو به رو بوده‌ایم که باید به همه این مناطق نیز توجه جدی شود، با وجود حجم تخریب و آسیب بسیار زیاد در این پنج حادثه از محل اعتبارات تنخواه سازمان مدیریت بحران تنها 2 میلیارد تومان به استان گلستان اختصاص یافته است که با این اعتبار نمی‌توان تا قبل از ابلاغ اعتبارات رسمی کار بزرگ و قابل لمسی را تحقق بخشید.

میر محمد غراوی اضافه کرد: تنها برای ساخت اساسی و مقاوم‌سازی جاده و شریان اصلی مسیر منتهی به روستاهای ویرو و قورچای به بیش از 5 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، ضمن اینکه تا هفته آتی جمع‌بندی پیشنهادات استانی برای جبران خسارت در هیئت دولت مطرح و به مرور مصوبات دولت ابلاغ و تخصیص خواهد یافت اما برای آنکه بتوانیم سریعا و قبل از شروع سرمای شدید هوا کار ساخت منازل و مسیرها را به پایان برسانیم نیازمند اعتبارات ویژه‌ای هستیم.

وی همچنین از اختصاص 20 وام 10 میلیونی از محل اعتبارات دفتر روستایی استانداری به افراد بی‌بضاعتی که توان دریافت و پرداخت تسهیلات ندارند خبر داد و تاکید کرد: افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز تا سقف 20 میلیون تومان از تسهیلات بلاعوض بهره‌مند خواهند شد.

 

سرما در کمین زلزله زدگان بی سرپناه گلستانی / با روحیه جهادی پای کار مردم گرفتار بیایید

انتهای پیام /

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها