واکنش نمایندگان مجلس به طرح استیضاح رئیس جمهور؛

استیضاح به صلاح نیست؛ روحانی باید پاسخگوی کاستی‌ها باشد/ کشور نیاز به آرامش و هم افزایی دارد

کد خبر: 306232
|
14:49 - 1399/07/29
نسخه چاپی
استیضاح به صلاح نیست؛ روحانی باید پاسخگوی کاستی‌ها باشد/ کشور نیاز به آرامش و هم افزایی دارد
برخی نمایندگان مجلس با خبرنگاران دانا در استانها با بیان اینکه استیضاح در شرایط فعلی به صلاح نیست بر یافتن راهکارهایی برای پاسخگویی رئیس جمهور به عملکردش تاکید کردند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مطرح کردن استیضاح رئیس جمهور در شرایط فعلی با انتقادهایی از سوی رسانه ها و کارشناسان سیاسی احزاب اصلاح طلب و اصولگرا مواجه شده است.

برخی نمایندگان مجلس با خبرنگاران دانا در استانها با بیان اینکه استیضاح در شرایط فعلی به صلاح نیست بر یافتن راهکارهایی برای پاسخگویی رئیس جمهور به عملکردش تاکید کردند.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس:

استیضاح رئیس‌جمهور در مدت باقی‌مانده نمی‌تواند تأثیر چندانی درروند موجود داشته باشد

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارقم فردا، با اشاره به بحث‌های مطرح‌شده در خصوص استیضاح رئیس‌جمهور اظهار داشت: در این زمینه من شب گذشته نیز در مصاحبه خود عنوان کردم که در مقطع فعلی این کار به صلاح کشور نیست.

وی ادامه داد: این‌که گلایه‌های زیادی از دولت وجود دارد درست و قابل‌قبول است اما در مدت‌زمان باقی‌مانده استیضاح رئیس‌جمهور نمی‌تواند تأثیر چندانی درروند موجود داشته باشد.

امیرآبادی نظارت بیشتر بر دولت را خواستار شد و بیان داشت: این‌که گفته می‌شود استیضاح می‌تواند کارگشا باشد یک بحث است اما این‌که این کار   دو ماه طول می‌کشد و بعدازآن هم  3 ماه معاون اول در رأس قوه مجریه قرار می‌گیرد و ما به انتخابات می‌رسیم.

وی تأکید کرد: اگر زمان زیادی در اختیار داشتیم موضوع کاملاً فرق می‌کرد و می‌شد از ابزارهای قانونی در این زمینه استفاده کرد.
 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی:

در شرایط فعلی استیضاح رئیس‌جمهور نمی‌تواند اقدام مناسبی باشد


 

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگارقم فردا،  بابیان این‌که استیضاح رئیس‌جمهور در مقطع فعلی اقدام مناسبی نیست، اظهار داشت: در شرایطی که کشورمان به لحاظ بین‌المللی قرار دارد استیضاح رئیس‌جمهور نمی‌تواند اقدام مناسبی باشد.

وی ادامه داد: در مدت‌زمان باقی‌مانده از عمر دولت افزایش نظارت بر رفتار قوه مجریه و اتخاذ تصمیم‌های درست درزمینهٔ اقتصادی می‌تواند گره‌گشا باشد.

عمویی تأکید کرد: تغییر سبک موجود و ارائه راهکارهای عملیاتی از سوی دولت در مقطع فعلی می‌تواند تا حدودی از مشکلات را برطرف کند.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً نمایندگان مجلس نیز در مدت‌زمان باقی‌مانده از عمر دولت دوازدهم باید به‌صورت ویژه وظیفه‌ای نظارتی خودشان را به‌خوبی انجام دهند تا از مشکلات مردم کاسته شود.

 

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد:

علی رغم نارضایتی از عملکرد دولت با استیضاح مخالفم

ذبیح الله اعظمی در گفتگو باراه آرمان؛ گفت: در خصوص طرح سوال از رئیس جمهور، صراحتا اعلام کرده ام که با استیضاح و طرح سوال از رئیس جمهور مخالفم و صلاح نمی دانم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس ابراز کرد: علی رغم آنکه از عملکرد رئیس جمهور و دولت راضی نیستم اما خودم را مقید به فرمایش مقام معظم رهبری می دانم که فرمودند دولت ها در سال پایانی خود مشکلاتی دارند و بهتر است که نمایندگان با آنها همکاری وکمک کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در هر دو دوره همراه با دولت بوده و از دولت حمایت کرده ام، تصریح کرد: اما معتقدم چنانچه بخواهیم استیضاح و طرح سوال از رئیس جمهور را داشته باشیم؛ این امر آب به آسیاب دشمن، منافقین، سلطنت طلبان، خارج نشینان و دشمنان قسم خورده کشورمان آمریکا و اسرائیل می ریزیم و آنها بیشترین بهره را می برند.

اعظمی تأکید کرد: بهتر است در مدت زمان باقی مانده با دولت همکاری کنیم تا با تعامل بتوانیم مشکلات کشور را حل کنیم؛ بنابراین به نظر من مسیر استیضاح و سوال از رئیس جمهور نه تنها مشکلی از کشور را حل نمی کند؛ بلکه مشکلاتی به کشور اضافه می کند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس:

موافق استیضاح نیستم
 

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگارقم فردا،  بابیان این‌که موافق استیضاح رئیس‌جمهور نیست،اظهار داشت: من از امضاکنندگان این طرح نیستم اما قطعاً نمایندگانی که این طرح را دنبال می‌کنند برای خودشان دلایل قانع‌کننده‌ای دارند.

وی ادامه داد: این روشی که دولت در پیش‌گرفته است به‌هیچ‌عنوان مناسب نیست اما در مدت‌زمان بسیار کم باقی‌مانده از عمر دولت استیضاح نمی‌تواند اقدام خوبی باشد.

 

عضو مجمع نمایندگان اصفهان:

استیضاح روحانی به صلاح کشور و مردم نیست/ مجلس به دنبال به حرکت درآوردن دولت است

اصغر سلیمی در گفت و گو با خبرنگارصاحب نیوزدر خصوص استیضاح روحانی اظهار کرد: با توجه به این در ماه های پایانی دولت قرار داریم و به نظر من فرصتی برای روند استیضاح نیست؛ این روند فرصت زیادی از کشور و مجلس گرفته می شود و عملا اقدامی برای مردم انجام نمی شود.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قانون یک فرصت سه ماهه برای استیضاح نیاز است و اگر استیضاح رأی بیاورد، قوه قضائیه باید اقدام کند که با توجه به زمان زیادی در این زمینه صرف می شود استیضاح به صلاح کشور و مردم نیست.

وی افزود: فضای سیاسی کشور این روزها دچار تنش و مشکل و معیشت و اشتغال مردم وارد حاشیه می شود و عملا دولت نمی تواند در این زمینه کاری کند.

سلیمی با توضیح اینکه مجلس باید در این مدت باقی مانده از دولت روحانی، نظارت بر دولت را بیشتر انجام دهد، بیان کرد: نمایندگان باید در استان ها به صورت میدانی وارد شوند و بر عملکرد مدیران استانی نظارت داشته باشند و مجلس به شدت جلسات نظارتی خود را برگزار می کند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس با بیان اینکه دولت را باید بیشتر به سمت فعالیت های اجرایی برای برطرف کردن مشکلات مردم ببریم، تأکید کرد: پس از انجام استیضاح قطعا کشور دچار مشکل می شود و دشمنان از این موقعیت ایران سواستفاده می کنند.

 

نماینده مردم نطنز در مجلس:

پیشنهاد می کنم رئیس جمهور در مجلس حاضر شود/ کشاندن کشور به تنش صحیح نیست

رحمت الله فیروزی پور در گفت و گو با خبرنگارصاحب نیوزاظهار کرد: امروز مطالبات مردم شدید است  و ناراحت هستند و نمایندگان با سوال های متعددی از سوی مردم روبرو می شوند و لازم است اغناء نمایندگان در این زمینه صورت گیرد.

نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی تصرح کرد: پیشنهاد می کنم رئیس جمهور در مجلس حاضر شود و با نمایندگان به صورت علنی یا غیرعلنی دیدار و گزارشی از عملکرد، فعالیت ها و اقدامات و همچنین موانع ارائه کند؛ اینکه به این شکل بخواهیم کشور را به تنش بکشیم درست نیست.

وی افزود: در سال پایانی دولت، دولت نیز باید فعال تر کار کند و تعامل خود را با نمایندگان مجلس  را بیشتر کند، اگر برخی نمایندگان نیز به دنبال سوال از رئیس جمهور هستند، دل سوز مردم بوده و می خواهند مشکلات مردم را منعکس کنند.

فیروزی پور در ادامه تصریح کرد: دولت باید تلاش کند  تا قبل از طرح استیضاح از سوی نمایندگان، توضیحات ارائه کرده و نمایندگان را اغنا کند

وی عنوان کرد: یک نگاه این است که دولت را در سال پایانی نیز کار خود را انجام دهد اما  افزایش قیمت ارز و قیمت ها و مشکلاتی که در معیشت ایجاد شده، به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

 

نماینده مردم خوی و چایپاره:

استیضاح آخرین راهکار و سلبی است / نباید بر مشکلات مردم افزوده شود

عادل نجف‌زاده در گفت‌وگو بااروم نیوز، دررابطه‌با استیضاح رئیس‌جمهوری اظهار داشت: من معتقدم باید به‌صورت جامع الطیف به مسائل نگاه شود و استیضاح یک روش سلبی و آخرین روش است و زمانی که راهی وجود نداشته باشد.

وی افزود: مجلس باید به شدت مطالبه‌گری را افزایش دهد و مطالبه‌گری بدون ارائه روش و راهکار سرانجامی ندارد.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: در گام اول باید از رئیس‌جمهور در مورد مشکلات معیشتی مردم، شرایط سخت، بی‌تدبیری گسترده که قابل‌مشاهده است، سؤال شود.

وی ادامه داد: این رهاشدگی باید پاسخ داده شود و این پاسخ باید دریافت شود. این دودستگی ناشی از فقدان استراتژی جامع الطیف است.

نجف زاده ابراز داشت: البته همه نمایندگان چه کسانی که امضا کردند و چه کسانی که امضا نکردند خواهان حل مشکل هستند. اینکه استیضاح کار را به یک نقطه معین می‌رساند دارای ابهام است چراکه نمی‌توان گفت مشکلات ناشی از دولت است یا نه؟

وی گفت: مجلس نیز با انباشت قوانین، عدم نظارت، قوانین ناقص و ضعیف در این مشکلات نقش دارد.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: باتوجه‌به رایزنی‌های اخیر در بین نمایندگان راهکار نهایی اعلام می‌شود.

وی همچنین تأکید کرد: در رابطه‌با منافع ملی و نظام با هیچ‌کس تعارف نداریم ولی در این بررسی باید به مقتضیات زمان، مکان و شرایط بین‌الملل و داخلی توجه شود و در نهایت اقدامی اجرا شود که راه‌گشا بوده و بر مشکلات مردم نیفزاید.

نجف زاده در پایان گفت: ما در حوزه اجرا با سرگردانی و رهاشدگی اقتصادی مواجه هستیم و دولت باید این موضوع را مدیریت کند.

 

نماینده مردم زنجان:

استیضاح روحانی ناکارآمدی دولت را برطرف نمی کند/جهانگیری خود سرمنشا بسیاری از مشکلات است

مصطفی طاهری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا;  اظهار داشت: به طرح استیضاح رئیس جمهور رای ندادم و در این شرایط موافق استیضاح روحانی نیستم.

وی با بیان اینکه عدم امضای طرح استیضاح رئیس جمهور به معنای رضایت از عملکرد وی نیست، افزود: کل ساختار دولت در حال حاضر با مشکل مواجه است و اصلاح امور نمی‌تواند با تغییر یک نفر اتفاق بیفتد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با استیضاح رئیس جمهور، معاون اول به عنوان سرپرست انتخاب می‌شود که عملکرد ایشان هم در حال حاضر قابل قبول نیست و یکی از دلایل ایجاد مشکلات برای کشور شخص ایشان است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با تغییر رئیس جمهور سایر اعضای کابیته تغییر نمی‌کند و مشکلات اقتصادی کشور با وجود تیم اقتصادی موجود ادامه خواهد داشت.

طاهری با بیان اینکه معتقدم باید کمک کار دولت بوده و دولت را تقویت، ترمیم و تثبیت کرد، تصریح کرد: تغییر آخرین گزینه برای دولت فعلی است.

وی بیان داشت: تغییر و استیضاح رئیس جمهور در شرایط امروز آسیب جدی‌تری به دنبال دارد چرا که زمان زیادی هم به برگزاری انتخابات باقی نمانده است.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

استیضاح رئیس‌جمهور پاس گلی به مسببین شرایط نامطلوب فعلی کشور است/ دولت باید بماند و پاسخگوی اشکالات جدی برجام باشد

ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو باسپاس، با اشاره به طرح استیضاح رییس جمهور اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی برای طرح سوال و استیضاح رییس جمهور آزاد هستند. اما باید نگاه کنیم در چه شرایطی قرار داریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: در حال حاضر سال آخر دولت سپری می کنیم، که به گفته مقام معظم رهبری سال بسیار حساس است و باید همکاری و از دولت مراقبت کنیم و ایشان در دیدار تصویری با نمایندگان فرمودند دولت تا روز آخر به کار خود ادامه دهد و مجلس کمک کند به مسائل مهم کشور لطمه وارد نشود.

رضایی بیان کرد: من خودم جدی‌ترین منتقدین دولت در مجلس هستم، اما اصلا استیضاح رییس جمهور را به مصلت کشور و مردم و جامعه نمی دانم.

وی ادامه داد: معتقد هستم با استیضاح فضای جامعه دوقطبی خواهد شد و تمرکز امور را از حوزه اقتصادی به سمت حوزه اقتصادی خواهد برد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس ابراز کرد: امروز مردم گرفتاری‌های بسیاری دارند. مشکلات معیشتی، تورم، گرانی، نوسانات ارزیی و بیکاری که اصلی‌ترین موضوعات جامعه است را باید در دستور کار قرار دهیم.

رضایی افزود: نباید وقت خود را صرف مسائلی که آورده‌ایی برای کشور ندارد، بکنیم. در دوره‌ای هستیم که فشارهای دشمن حداکثری شده است و نیازمند هستیم همه یک صدا در مقابل دشمن و ضد انقلاب بیاستیم.

عضو کمیسیون منیت ملی مجلس تصریح کرد: طبق قانون اساسی اگر استیضاح صورت بگیرد تغییری ایجاد نخواهد شد. ما با تفکری که طی سالهای گذشته بر دولت حاکم بوده است نقد جدی داریم، اما فرض کنیم رییس جمهور برود؛ طبیعتا معاون اول رییس جمهوری، به عنوان عهده دار وظایف رییس جمهور معرفی می شود.

وی ادامه داد: کاری که باید در بعد نظارتی مجلس باید انجام شود، بایدی حداکثر تلاش کنیم که دولت کارآمد شود، حداکثر تلاش کنیم تا کم کاری‌ها، مفاسد و ضعف‌ها در دولت کم شود.

رضایی افزود: حتما استیضاح رییس جمهور تبعات سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی خواهد داشت و به اعتقاد ما استیضاح رییس جمهور کمکی به بهبود معیشت مردم نخواهد کرد. شاید پاس گلی به مسببین شرایط نامطلوب فعلی کشور باشد. این افراد باید بمانند و پاسخ گو مردم و افکار عمومی جامعه باشند.

وی تاکید کرد: باید دولت پاسخ گو اشکالات جدی در حوزه برجام و سایر راهبرهای غرب گرایانه باشند. مسئولین اجرایی باید بمانند و دولت را نه به شکل فعلی، بلکه با شرایط بهتری تحویل دولت بعدی دهند.

 

نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، سامان و بن:

مجلس به دنبال از رسمیت انداختن دولت نیست / نمایندگان رئیس جمهور را برای پاسخگویی به مردم فراخواندند

احمد راستینه نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارجهانبین نیوز؛ اظهار کرد: سوالات بسیاری مردم از رئیس جمهور دارند که نمایندگان هم به طبع مطالبه مردمی به صورت جدی از دولت دارند.

وی تصریح کرد: غریب به 200 نماینده طرح سوال از رئیس جمهور را پیگیری کردند و نگاه ما این است که اقای رئیس جمهور وظیفه اش این است که در مجلس شورای اسلامی به مطالبه مردم پاسخ بدهد و این سوال متراکم را برای روشنگری و تنویر افکار عمومی ارائه دهند.

راستینه ادامه داد: مردم سوال دارند که چرا با وجود بدعهدی های مکرر آمریکا در فتنه برجام بازهم رئیس جمهور حرف از سازش می زند، مردم سوال دارند با وجود فشارها و تحریم ها چرا رئیس جمهور سیاست های اقتصاد مقاومتی را به صورت ویژه پیگیری نمی کند ؟

وی افزود: مردم سوال دارند چرا با وجود سال های متمادی تذکر کارشناسان در خصوص تنوع بخشی سند اراضی بازهم اقتصاد ما دچار مشکل است.

راستینه با اشاره به اینکه سیاست های جدی در حمایت از تولید دیده نمی شود عنوان کرد: محصولات و خوراکی که به تولید داده می شود با قیمت جهانی بوده  و نتیجه آن بی سر و سامانی بازار خودرو و مسکن است.

وی با اذعان بر اینکه  چرا سیاست های جدی در توسعه و ساخت و مسکن وجود ندارد بیان داشت: وظیفه دولت این بود  که سالانه باید یک میلیون واحد مسکونی را میساخت تا تقاضای انبوه مردم پاسخ داده شود چرا به وظیفه اش عمل نکرده است؟

راستینه خاطر نشان کرد: معنای این سوالات این است که مجلس مطرح کرده که در راستای حل مشکلات مردم دولت را به تحرک در آورد.

وی بیان داشت: در ماه های پایانی دولت همه توان مجلس این است که دولت را در خصوص حل مشکلات مردم کمک کند و دولت این را باید بفهمد که مجلس برنامه اش واقعا" این نیست که دولت را با فشار دچار بی سر و سامانی کند بلکه مجلس تلاشش این است که از قوه نظارتی و ظرفیت قانونی خودش تحرک لازم را در بخش های مختلف دولت به وجود آورد .
 
راستینه یادآور شد: طرح استیضاح در شرایط جنگ اقتصادی به صلاح نیست .
 
وی عنوان کرد: طرح استیضاح معنایش این است که رئیس جمهور باید کار را به شخص دیگری واگذار کند در حالی که چند ماه بیشتر به پایان دولت نمانده و طرح استیضاح در چنین شرایطی به صلاح کشور نبوده و مردم هم به دنبال حل مشکلشان هستند.

راستینه تشریح کرد: مسئله ما استیضاح نیست مسئله ما این است که دولت باید پاسخگو باشد ، ما از رئیس جمهور سوال داریم چرا از این ماه  های پایانی حداکثر تلاش خودش را برای حل مشکلات به کار نمی گیرد.

وی عنوان کرد:  مجلس به دنبال از رسمیت انداختن دولت نیست بلکه به دنبال این است که تمام سلول های این دولت و وزارت خانه های ان ظرفیت خودشان را برای حل مشکل مردم به کار بگیرند.

راستینه خاطر نشان کرد: اگرچه در بخش های متعددی دولت دچار بیماری است و هنر مجلس این است که با قدرت و تلاش کند ضعف حاکمن بر بخش های دولت را با پیگیری قانونی برطرف کند.

وی بیان داشت: جریان غرب گرا که همه دستاوردش برجام بود امروز همین دستاوردش به چند بیانیه سفارشی اروپایی ها خلاصه شده لذا امروز جریان غرب گرا در برابر ملت ایران ، تلاش می کند با عنایت برخی به صورت مستقیم و غیر مستقیم با طرح مباحثی چون استیضاح از مباحث گویی عملکردشان طفره روند .

راستینه اضافه کرد: ما خواهان حضور رئیس جمهور در مجلس برای پاسخگویی به سوالات مردم هستیم اما به دنبال این نیستم که طرح استیضاح یک مظلوم نمایی را بر پیکره جریان غرب گرا حاکم کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه جریان غرب گرا در بزنگاه ها با مظلوم نمایی تلاش کرده که افکار عمومی را منحرف کند اذعان داشت: این بار مجلس با بصیرت و هوشمندی ، دولت را به کار وادار می کند اما اجازه مظلوم نمایی را به دولت نمی دهد.

راستینه در پایان خاطر نشان کرد: ما با کسی تعارف نداریم و اگر ببینیم دولت از خطوط اصلی  عبور می کند و نمی خواهد برای حل مشکلات مردم قدم های جدی بردارد طبیعتا" به وظایف قانونی خودمان به صورت جدی عمل می کنیم.

 

نماینده اصفهان:

نگاه قاطبه مجلس تعامل با مدیران در جهت حق مردم است/ مجلس برادر بزرگ تر دولت است، هم دست می گیرد هم گوش می پیچاند

امیرحسین بانکی پور در گفت و گو با خبرنگارصاحب نیوزبا بیان اینکه رهبر معظم انقلاب از این مجلس انتظار دارند انقلابی بوده و انقلابی عمل کند، اظهار کرد: معنای حقیقی انقلابی بودن هیجان داشتن، کوتاه نیامدن، شجاع بودن، از حق مردم دفاع کردن و در عین حال عقلانی عمل کردن و رعایت همه جوانب است.

نماینده اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر عرصه به مردم تنگ شده و شرایط کشور خاص است، عنوان کرد: در این شرایط هم می توان صحبت هایی کرد که دل خودمان را خنک کنیم و هیجانی را نشان دهیم و هم می توان بررسی کرد با شرایط و مسئولان موجود چه راهکارهایی را می توانیم پیش ببریم که بتواند مرهمی بر مشکلات مردم باشد.

وی ادامه داد: نگاه قاطبه مجلس تعامل با مدیران در جهت حق مردم است؛ در این تعامل ممکن است با مدیری در جهت حق مردم، برخورد هم شود؛ مجلس باید نقش برادر بزرگ تر را برای دولت بازی کند؛ برادر بزرگ تر دست برادر کوچک تر را می گیرد و در مواردی گوش او را را هم می پیچاند.

بانکی پور با بیان اینکه در این شرایط مسائل حاشیه ای را مطرح کردن و در کنار بحران های اقتصادی، بحران سیاسی هم ایجاد کردن، مد نظر رهبری و عقلا نیست، گفت: مردم از مشکلات ناراحت هستند، اما اگر از همین مردم بپرسیم که آیا با برخوردهای حذفی و بهم ریختن کل سیستم اداری کشور موافق هستید، آماده این حرکت نیستنند.بحران های اقتصادی و سلامت در حال حاضر در کشور وجود دارد و دیگر تحمل بحران سیاسی را ندارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان یانکه ما چک سفید امضا به کسی نداده ایم، خاطرنشان کرد: ما تا پایان مبنا را بر تعامل با مدیران گذاشته ایم اما تا آن جایی که حاضر به حرکت به نفع مردم باشند، و در برابر سخن و راهکارهای منطقی مجلس ما را همراهی کنند.

وی با بیان اینکه دولت باید در ریل هایی که مجلس می گذارد حرکت کند، گقت: این نه تنها نظر من است، من با بسیاری از بزرگان مجلس هم که صحبت کردم، همین نظر را داشتند و به دنبال تعامل هستند، البته دولت باید پاسخگو باشد و به میدان بیاید.

بانکی با بیان اینکه به نظر می رسد بخش زیادی از مدیران و وزیران با مجلس همراهی می کنند، تاکید کرد: هر مدیری به دنبال این است که از مدیریت خود خاطره خوشی بگذارد و همین می تواند ظرفیتی را ایجاد کند که مشکلی از مشکلات مردم را حل کنیم.

 

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان:

استیضاح رئیس جمهور در این زمان، به صلاح نیست/ آقای روحانی بایدجوابگوی مشکلات و کاستی ها در کشور باشد

سیدکریم حسینی رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در گفتگو بارهیاب، پیرامون مخالفت با استیضاح رئیس جمهور اظهار داشت: تصمیمات برخی مسئولین در شرایط حساس کنونی کشور باید باتدبیر و درایت صورت بگیرد، صحبت از استیضاح رئیس جمهور در این زمان، به صلاح کشور و مردم نیست.

وی افزود: هر گونه تصمیم گیری در کشور باید سنجیده باشد، دشمن به دنبال بهانه است تا به امنیت ایران آسیب برساند بنابراین شرایط کشور اجازه نمی دهد که به چنین موضوعی ورود کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با بیان اینکه اگر ما نمایندگان مجلس،به کمتر از استیضاح رضایت بدهیم دال براین نیست که عملکرد رئیس جمهور و کابینه اش مورد تاییدمان است، گفت: نمایندگان مجلس مصالح نظام و کشور را مقدم بر همه چیز می‌دانند.

حسینی به برخی افراد که از عقبه آقای روحانی هستند و از استیضاح رئیس جمهور دلشاد می شوند،اشاره کرد و ادامه داد: طرح این موضوع به مصلحت نیست، شاید در بعضی مواقع، بی احترامی و تکبر را باید با بی احترامی و تکبر بیشتری جواب داد ولی نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم شرایط کشو رو مصلحت را می‌سنجند.

حسینی اضافه کرد: قطعا رئیس جمهور و کابینه‌اش باید نسبت به مسائلی که در کشور رخ می دهد و مردم را درگیر کرده پاسخگو باشد، اگر چه در این مدتی که مجلس شروع به کار نموده، حضور پیدا نکرده و گزارشی نداده است.

نماینده مردم اهواز عدم حضور رئیس جمهور در مجلس یازدهم را بی احترامی به جایگاه مجلس دانست و افزود: آقای روحانی موظف است برای ارائه گزارش در مجلس حضور پیدا کند و پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد.

وی ادامه داد: در همه مواقع باید آن چیزی که مصلحت کشور است را انجام داد و این مسئله جز اعتقادات ماست اما در حال حاضر صحبت از استیضاح را به مصلحت نمی دانیم در عین حالی که دولت باید جوابگوی مشکلات و کاستی ها در کشور باشد ضمن اینکه به عدم اتخاذ تدابیری برای کم کردن مشکلات از سوی دولت انتقاد داریم.

حسینی در پایان گفت : امیدوارم در روزهای آینده آن چیزی که مصلحت کشور است را در مجلس رقم بزنیم.

 

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس:

طرح مباحث حاشیه‌ای از نظر مردم و مجلس مردود است

 

محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگاریزدرسادر واکنش به طرح استیضاح رئیس‌جمهور توسط برخی نمایندگان مجلس، گفت: در شرایط فعلی هرگونه ایجاد حاشیه و نادیده گرفتن مسائل اصلی کشور، غلط و غیرقابل قبول است. هر کسی در هر مسئولیتی که است باید این مهم را رعایت کند.

وی افزود: بحث اصلی امروز کشور، مسائل اقتصادی، معیشتی، گرانی، اشتغال و مسکن است و وظیفه مسئولین همه بخش‌های کشور است که تمرکز خودشان را برای حل و فصل این مشکلات بگذارند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرصت اندک باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری، تأکید کرد: به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست که کسانی بخواهند با طرح مباحث و مسائل حاشیه‌ای، افکار عمومی را به سمت مسائل فرعی ببرند و اذهان مردم را مشوش کنند؛ چرا که طرح مسائل اینچنینی موجب می‌شود که مردم تصور کنند کسی به فکر آن‌ها نیست.

جوکار با اشاره به اظهارات حاشیه‌ساز توسط روحانی نیز خاطرنشان کرد: در شرایط خاصی که امروز قرار داریم، باید اولویت‌گذاری ما بر مبنای سیاست‌هایی باشد که مشکلات واقعی مردم را حل کند؛ لذا این خیانت به مردم است که کسانی بخواهند با ایجاد حاشیه، مسائل اصلی کشور را تحت‌الشعاع قرار دهند.

وی با بیان اینکه برخی‌ها با طرح مباحث فرعی و جنجالی به دنبال این هستند تا برای خودشان حاشیه امن ایجاد کنند، اظهار داشت: همه مسئولین باید پاسخگوی مردم و مطالبات آن‌ها باشند و تلاش کنند تا هرچه زودتر به این وضعیت بی‌ثباتی بازار خاتمه دهند و امروز این موضوع اصلی است و هرکس بخواهد موضوعاتی غیر از این را مطرح کند، از نظر مردم و مجلس مردود است.

 

نماینده مردم اسفراین عنوان کرد؛

استیضاح؛ تحمیل بار بلاتکیفی بر سایر مشکلات کشور


امان الله حسین پور، نماینده مردم اسفراین اظهارکرد: در شرایط کنونی که بیش از 9 یا 10 ماه از عمر دولت نمانده است مطرح کردن موضوع استیضاح رئیس جمهور به صلاح کشور نیست.

وی افزود: در حال حاضر که زمان زیادی به پایان دولت نمانده و کشور متاثر از تحریم ها و کرونا در شرایط سختی به سر می برد، استیضاح رئیس جمهور به جز تعطیلی کشور ثمره ای نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: در این شرایط بهترین راهکار این است که با دعوت از وزرای اقتصادی به مجلس و گفتگو در خصوص مشکلات پیش رو به راهکاری برای برون رفت و بهبود وضعیت برسیم.

وی با بیان اینکه نمایندگانی که بحث استیضاح رئیس جمهور را مطرح می کنند، حتما دلایل خاص خودشان را دارند، گفت: حتی اگر مطرح کردن بحث استیضاح به عنوان اهرمی برای وادار کردن دولت به کار باشد، در شرایط فعلی نتیجه ای به جز درگیر کردن چند ماهه کشور به این موضوع و بدتر شدن اوضاع ندارد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: راهکار دیگری که برای برون رفت از وضعیت اقتصادی فعلی می تواند راهگشا باشد، طرح سئوال از رئیس جمهور است که بنده به عنوان یکی از موافقان، این طرح را امضا کرده ام.

وی تصریح کرد: هم اکنون همه اذعان داریم که مسائل در دولت به درستی پیگیری نمی شود و مدیریت ها ضعیف است اما اگر بحث استیضاح که به اعتقاد بنده احتمال انجام آن بسیار ضعیف است هم اتفاق بیافتد شرایط بدتر شده و عملا همین اقدامات کنونی که از سوی دولت انجام می شود نیز به صفر خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به عمر کوتاه باقیمانده از دولت فعلی در صورت رای آوردن استیضاح، امکان برگزاری انتخابات زود هنگام وجود ندارد و باید دولت به صورت پارلمانی و بوسیله معاون اول اداره شود که قطعا وضعیت بدتر از شرایط فعلی خواهد شد.

وی تصریح کرد: مطرح کردن بحث استیضاح را نه تنها به صلاح کشور و مردم نمی دانم بلکه معتقد هستم تحمیل بار بلاتکلیفی و سختی های بیشتر بر مردم است.

 

نماینده مردم فاروج:

استیضاح رئیس جمهور در شرایط کنونی راهگشا نیست

علی آذری، نماینده مردم فاروج نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: استیضاح به معنای آشکارکردن امور است اما هم اکنون مشهود است که رییس‌جمهور در اجرای وظایف قوه مجریه کم کاری می‌کند و مردم تحت فشار و نگران هستند.

 آذری با بیان اینکه برای بهبود امور، نمایندگان باید از روش‌های عام نظارت استفاده کنند، تاکید کرد: طبق اصل‌131 قانون اساسی، اگر رییس‌جمهوری نباشد، معاون اول جایگزین می‌شود اما این تفکر زنجیروار ادامه خواهد داشت؛ پس فایده ندارد و ما باید در پی راه‌حل باشیم.

آذری تاکید کرد: بعید می‌دانم که استیضاح طی چند‌ماه باقی مانده از عمر دولت بتواند برای ما راهگشا باشد.

آذری گفت: مجلس طبق منویات بزرگان نظام، در پی تعامل با دولت است؛ اما ما مانده‌ایم که اگر دولت نخواهد همکاری کند، ما باید چه کنیم.

 

نماینده مردم شیروان:

استیضاح بخاطر گره زدن امور مملکت به انتخابات آمریکا است

علی جدی، نماینده مردم شیروان در مجلس در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با درخواست استیضاح رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث استیضاح در مجلس  به این دلیل کلید خورده که رییس جمهور پیگیری تمامی امور مملکت را به انتخابات آمریکا گره زده است.

وی ادامه داد: استیضاح به این دلیل مدنظر قرار گرفت که دولت حواسش باشد که نباید مملکت را به انتخابات آمریکا وابسته بداند، بلکه رئیس جمهور براساس ظرفیت ها و توانمندی های داخلی  باید بتواند مشکلات را حل کند.

نماینده مردم شیروان در مجلس خاطرنشان کرد: اینکه یک کشور را معطل انتخابات کشور دیگری همچون آمریکا بگذاریم در واقع با منافع ملی کشور منافات دارد.

 

نماینده مردم بجنورد:

داشتن دولت ضعیف بر بی دولتی اولویت دارد

محمدوحیدی، نماینده مردم بجنورد، گرمه جاجرم، مانه و سملقان، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع اصلی که به دنبال استیضاح اتفاق خواهد افتاد، نبود دولت در کشور است، اظهار داشت: مخالف استیضاح رئیس جمهور هستم چراکه بحث رضایت از دولت نیست بلکه نتیجه استیضاح نبود دولت در کشور است.

وی ادامه داد: استیضاح منجر به اتفاقی می شود، به نام خلا کشور از دولت و ما می خواهیم که در این شرایط دولت پابرجا باشد و باوجود ضعف هایی که دارد، پاسخگو باشد.

وحیدی با بیان اینکه حذف رئیس جمهور به معنای چند ماه نداشتن دولت است، اضافه کرد: سئوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا دولت ضعیف داشتن بهتر است یا نداشتن دولت؟

نماینده  مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس افزود: قطعا دولت ضعیف داشتن در این شرایط نسبت به نداشتن دولت اولویت دارد، ضمن اینکه اگر دولت در مجلس استیضاح شود عملا کشور بدون دولت خواهد شد و تا انتخابات بعدی کشور باید با شرایط خاص اداره شود.

وی یادآور شد: باید مجلس فضا را برای پاسخگویی وزرا اقتصادی آماده کند چراکه ضعف عمده دولت در حوزه اقتصاد و مدیریت ساختارهاست .

 

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس:

به‌دنبال استیضاح با هدف برکناری رئیس جمهور نیستیم/ باید با تأمل بیشتری عمل کنیم

علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو بابلاغدر پاسخ به این سوال که آیا شما در شرایط فعلی و در چند ماه به برگزاری انتخابات آتی، موافق استیضاح هستید؛ می‌گوید: استیضاح بحثی است که در ریاست جمهوری، تجربه ندارد و با توجه به سخنان مقام رهبری که دولت باید تا پایان دولتش کار و تلاش کند، استیضاح و برکناری معنا ندارد.

وی افزود: اما استیضاح در واقع ابزاری است که دولت به مجلس پاسخگو باشد و مجلس هم به عنوان یک دستگاه نظارتی بر عملکرد دولت، یک مکانیزم خوبی است بر عملکرد دولت در اجرای سیاست‌های گوناگونی که در مباحث مختلف داخلی و خارجی اعمال می‌شود.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: علت اصلی این استیضاح به دلیل عدم پاسخگویی دولت در چرایی و ناتوانی مهار بازار ارز و سایر گرانی‌های موجود در سطح کشور است.

بابایی کارنامی ادامه می‌دهد: اگر آقای روحانی از ریاست جمهوری کنار گذاشته شود، آقای جهانگیری روی کار خواهد آمد و طبیعتا کمکی به وضعیت موجود کشور نخواهد شد.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی، استیضاح کارگشای مشکلات اقتصادی حال حاضر کشور نیست.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: صبح فردا بنا است تا جلسه شورای مرکزی مجلس برگزار شود و بنا است در خصوص کم و کیف و چون و چرای استیضاح از رئیس جمهور بحث شود تا به یک تصمیم و نتیجه برسیم.

بابایی کارنامی تصریح کرد: ما بدنبال استیضاح با هدف برکناری رئیس جمهور نیستیم و در حقیقت بدنبال آن هستیم که مردم از این ماجرا سود ببرند و دولت دست به اقدامی بازدارنده و مطلوب برای بازگرداندن شرایط ایده‌آل به بازار ارز و سایر بازارها بزند.

وی گفت: باید در خصوص استیضاح از رئیس جمهور با تأمل بیشتری به ماجرا نگاه کرد و تصمیم گرفت؛ بنده در حال حاضر نه موافق استیضاح هستم و نه مخالف؛ جزو ممتنعین استیضاح هستم.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس مطرح کرد؛

استیضاح روحانی بازی در پازل دشمن است/ نتیجه استیضاح چیزی جز فشار بیشتر بر مردم نیست

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو بادیار آفتاب، با اشاره به درخواست برخی نمایندگان جهت استیضاح رئیس جمهور، گفت: عملکرد این دولت به هیچ عنوان رضایت بخش نیست و فشار بسیاری بر مردم در این دولت وارد شده است. همین امر باعث شده تا برخی نمایندگان درخواست استیضاح رئیس جمهور را داشته باشند که تعدادشان به ۶۰ نفر رسیده است ولی باید از نمایندگان پرسید آیا این کار بازی در پازل دشمن نیست!

وی افزود: اصلاح طلبان به دنبال این هستند که روحانی را از کار برکنار کنند. البته برخی از نمایندگان مجلس که از دوستان ما هستند هم از کم کاری دولت خصوصا در بخش اقتصادی شکایت دارند و برای وادار کردن او به حرکت این اقدام را پیگیری می کنند.

سلیمی ادامه داد: چند نکته در اینجا مطرح است. اول اینکه فرض بگیریم رئیس جمهور استیضاح شود، بنا بر قانون معاون اول او یعنی جهانگیری عهده دار مسئولیت می شود که تند تر از روحانی است و انتخابات را او برگزار می کند. ضمن اینکه دولتی که الان به سختی پاسخگوی اقدامات خود است، پس از استیضاح رئیس جمهور، به هیچ عنوان پاسخگو نخواهد بود و دست دولت برای مظلوم نمایی باز می شود. دولتی که الان کم کار است، پس از استیضاح کار را کاملا رها می کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: نکته بعدی اینکه برداشتن رئیس دولت ها از سر کار، پروژه ای آمریکایی است که این پروژه را در کشورهای عراق، لبنان و ایران دنبال می کنند. آن ها با این کار به دنبال ایجاد آشوب در کشور ها هستند و البته در دو کشور عراق و لبنان به نتیجه هم رسیدند. عادل عبدالمهدی در عراق و سعد حریری در لبنان از رأس کار برکنار شدند و مشاهده شد که چه وضعیتی در آنجا حاکم شد. لذا اگر این اتفاق در ایران هم رخ دهد دشمن فشار خود را بر کشور بیشتر می کند.

وی افزود: این کار همچنین بازی کردن در زمین اصلاح طلبان است؛ همان هایی که امروز ندای استعفای روحانی را سر می دهند همان هایی هستند که نقش پر رنگی در ایجاد وضع فعلی داشتند. این افراد که تا دیروز اگر کوچکترین انتقادی به رئیس جمهور می شد، فریادشان بلند می شد، چه شده است که امروز مقاله می نویسند و مصاحبه می کنند که رئیس جمهور باید استعفا دهد.

سلیمی تاکید کرد: لذا ضمن احترام ویژه ای که برای نمایندگان خواستار استیضاح رئیس جمهور قائلم و آن ها را دلسوزان کشور می دانم ولی این مسئله جز اینکه مشکلات مردم را بیشتر می کند و آشفتگی و چند دستگی میان جناح متدینین و انقلابیون به وجود می آورد، خروجی دیگری ندارد. از طرف دیگر دولت کار را بیش از حال حاضر رها می کند و وضعیت بدتر می شود و به دنبال آن فشار بر مردم چند برابر می شود.

وی تصریح کرد: در این مقطع باید دید آیا استیضاح رئیس جمهور گشایشی در زندگی مردم ایجاد می کند؟ معلوم است که اینطور نیست و فشار بر مردم بیشتر می شود و به این علت که نمی خواهیم بیش از این به مردم فشار وارد شود، این کار را به مصلحت نمی دانیم. لذا ضمن احترام به نمایندگان خواستار استیضاح، نباید به دنبال روشی باشیم که نتیجه اش به نفع دشمن باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به نظر رهبر انقلاب مبنی بر فعالیت دولت تا پایان دوره قانونی خود، خاطرنشان کرد: البته این گفته ایشان نیز از این جهت است که می دانند دشمن کجا را مد نظر قرار داده است و برای نقش بر آن کردن نقشه او چنین سخنی می گویند.

 

نماینده مردم خرم آباد در مجلس:

استیضاح رئیس جمهور ثمره‌ای برای مردم ندارد/ضرورت تعامل سازنده و نظارت جدی در راستای قانونگذاری

مهرداد ویسکرمی در گفت و گو با خبرنگارسفیرافلاکبا اشاره به استیضاح رئیس جمهور اظهار داشت: بهترین کاری که مجلس تا انتخابات ریاست جمهوری باید انجام دهد این است که تعامل سازنده و انتقادی با وزاری دولت داشته باشد.

وی افزود: اگر دولت و وزیران با محوریت کمیسیون ها در جهت همکاری برای حل مشکلات مردم و نظارت بر اجرای قانون همراهی کنند، در این مدت باقیمانده تا انتخابات بهتر می توان نتیجه گرفت.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس تصریح کرد: به جای تمرکز بر کارهایی مانند استیضاح رئیس جمهور بهتر است با نظارت و برنامه ریزی اقداماتی انجام داد که اثرگذار باشد.

وی عنوان کرد: با وجود رئیس جمهور، وزار و مدیران میانی نظارت هایی انجام دهند که نیاز است تعامل سازنده و نظارت جدی در راستای قانونگذاری داشته باشیم. باید به فکر همکاری سازنده همراه با جایگاه نظارتی باشیم و اقداماتی مانند استیضاح رئیس جمهور بیشتر حاشیه ایجاد می کند و ثمره ای  برای مردم ندارد.

ویسکرمی گفت: تعامل سازنده، نظارت جدی و تاکید بر اجرای قانون ضروری است و اگر خلاء قانونی وجود دارد مجلس با قانون گذاری مشکل را حل کند.

 

نماینده ایلام در واکنش به استیضاح روحانی:

کشور نیاز به آرامش و هم افزایی دارد/ دولت به وظایف خود عمل کند

علی اکبر بسطامی، نماینده مردم ایلام در مجلس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسیایلام بیدارگفت: مجلس به دنبال تنزل جایگاه قوا نیست بلکه به دنبال اجرای دقیق قانون است.

وی اظهار کرد: با توجه به مشکلات موجود اقتصادی و پیگیری ها برای رفع آنها تا حصول نهایی، اگر رئیس جمهور با مجلس تعاملات لازم را داشته باشد قطعا طرح استیضاح رئیس جمهور هم ملغی بود.

بسطامی افزود: آنچه مهم است اینکه دولت و مجلس هر کدام وظایف خود را با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی امروز به نحو احسن و شایسته انجام دهند.

نماینده مردم ایلام در مجلس با تأکید بر اینکه اگر چه مجلس وظیفه نظارتی دارد و دولت هم باید امورات اجرایی را پیش ببرد، اضافه کرد: مجلس ناظر بر امورات اجرایی است و هر جا انحرافی از معیارهای قانون به وجود آید برخورد لازم به عمل خواهد آمد، چه در سطح رییس جمهور باشد و چه در سطح وزرا.

وی بیان کرد: البته این را هم باید یادآوری کرد رییس جمهور تاکنون هیچ گونه تعاملی با مجلس برقرار نکرده و در بسیاری از موضوعات مهم هم ورودی نداشته است.

بسطامی عنوان کرد: بنده معتقدم که کشور نیاز به آرامش، هم افزایی و تشریک مسایی دارد، اما تا مادامی که رییس جمهور هیچ گونه تعامل و پاسخگویی به مجلس نداشته باشد مجلس نیز از بعد قانونی خود عمل می کند.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

استیضاح رئیس جمهور خروجی مناسبی به نفع مردم ندارد/ ورود میدانی مجلس، نظارت بر وزارتخانه ها راهکار خروج دولت از انفعال کنونی

محمد سرگزی، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگارعصرهاموندرباره موضوع استیضاح رئیس جمهور گفت: زمانی از دولت فعلی نمانده است و اگر الان موضوع استیضاح کلید بخورد تا زمانی که در کمیسیون مربوطه ارجاع شود و سپس به صحن بیاید دو ماه زمان می برد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که هنوز امضاها به حد کافی نرسیده است، علاوه بر آن 2 ماه هم تعطیلات و ایام عید را باید در نظر گرفت و با این حساب کلا دولت کنونی چهار ماه تا پایان کار و آغاز کار دولت بعدی زمان ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نکته بعدی این است که رئیس جمهور برود، معاون اول وی سرپرست می شود که عملا تغییری در کابینه و سیاست های این دولت اتفاق نخواهد افتاد.

وی اظهار کرد: با این کار زمان مجلس را برای امری که خروجی مناسب ندارد تلف کردیم، باید در مجلس موضوعاتی پیگیری شود که نتیجه مثبتی به نفع مردم داشته باشد و وقتی این اتفاق نیفتد قاعدتا نباید مجلس به دنبال آن برود.

سرگزی گفت: متاسفانه انفعال در دولت فعلی به نوعی جزء لاینفک آن شده است و اعتقاد دارم مجلس شورای اسلامی برای حل این موضوع تمام وقت خود را متناسب با موضوعاتی که پیش آمده جهت اصلاح ساختار بودجه بگذارد و موضوعاتی که باید در سال بعد حل شود، زیرا قانون بودجه یکی از مهمترین قوانین سالیانه ماست.

وی بیان کرد: علاوه بر آن برنامه هفتم توسعه هم به مجلس می آید و برنامه پنج ساله ای که قرار است دولت تمام احکام را براساس آن برنامه ریزی کند.

سرگزی ادامه داد: از طرف دیگر اگر مجلس ورود میدانی و نظارت جدی خود را بر وزارتخانه ها داشته باشد و دستگاه های متولی امر و ناظر را وارد کند و هرجا کوتاهی وجود دارد با مدیران مربوطه برخورد کند، می توان دولت را به ریل خود تا حدی برگرداند.

 

نماینده شرق گلستان در مجلس:

استیضاح رئیس جمهور تاثیر مثبتی بر اوضاع کشور نخواهد داشت

رضا آریان پور در گفتگو با خبرنگارگلستان ماگفت: عملکرد ضعیف دولت در کنترل مشکلات اقتصادی مردم و نیز بی توجهی رییس جمهور به تذکرات نمایندگان ملت، مجلس را به سمت و سوی استفاده از ابزار نظارتی استیضاح رییس جمهور پیش برده است. 

وی افزود: اکثریت مطلق نمایندگان مجلس قلبا خواهان استیضاح و برکناری رییس جمهور هستند و شاید حداقل برای شادی دل ملت و پاسخ به درخواستهای مکرر مردم نامه استیضاح را هم امضا کنند اما خودشان هم می دانند که این امضاها در حد اعلام نظر و هشدار کاربرد دارد و اگر به مرحله اجرا برسد، اوضاع کشور را بدتر خواهد کرد.

نماینده مردم مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه تپه تصریح کرد: با استیضاح رئیس جمهور، معاون اول وی مدیریت قوه مجریه را به دست می گیرد و عملا تغییر مثبتی در کابینه دولت در راستای بهبود مشکلات مردم و اوضاع کشور رخ نخواهد داد.

آریان پور تاکید کرد: با توجه به اینکه روند استیضاح و تغییرات مدیریتی پس از آن چندین ماه طول می کشد و کشور ما عملا از چند ماه آینده وارد فاز انتخاباتی خواهد شد؛ استیضاح و برکناری رییس جمهور در این مدت کوتاه تا انتخابات بعدی، تاثیر مثبتی بر اقتصاد و رفع مشکلات مردم نخواهد داشت بلکه کشور را با چالشهای جدیدی مواجه خواهد کرد.

رضا آریانپور در پایان گفت: با توجه به اینکه در سال پایانی دولت فعلی هستیم؛ علی رغم مشکلات موجود، به نظر میرسد که فقدان رییس جمهور اوضاع را از وضعیتی که هست بدتر خواهد کرد و شاید افرادی هم از بدنه دولت یا سیاسیون هم سو پیگیر این موضوع باشند که مملکت را در وضعیت بلاتکلیفی قرار دهند و ازخودشان رفع مسئولیت کنند.

 

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان مطرح کرد؛

استیضاح رئیس جمهور، افتادن از چاله به چاه/آب به آسیاب دشمن نریزیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگارعصر همدان، با اشاره به مطرح‌شدن دوباره استیضاح رئیس‌جمهور اظهار کرد: باید نخست پرسید در این وضعیت که سنگین‌ترین فشارها را مردم برای حفظ نظام و خاک و وضعیت گرانی‌ها، تورم افسارگسیخته، مشکلات مسکن، خودرو، ارز و سکه و طلا متحمل شده‌اند استیضاح رئیس‌جمهور به صلاح است یا نه؟

وی افزود: قریب به‌اتفاق مشکلات حال حاضر کشور به دلیل سوء مدیریت‌ها و سوءاستفاده‌ها است که نمونه آن در واردات کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی مشاهده‌شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی باید در این شرایط منطقی‌ترین راه را در پیش بگیرد و باید دانست که آیا استیضاح رئیس‌جمهور در این شرایط به صلاح کشور است و آینده را بهتر می‌کند و یا برکناری رئیس‌جمهور سبب بدتر شدن شرایط و افتادن از چاله به چاه عمیق می‌شود.

وی به انتقادات متعدد به دولت اشاره و تأکید کرد: دولت ازنظر قانونی و آداب دموکراسی رسماً در رأس کشور است و هرچند انتقادات زیادی به عملکرد آن وارد است اما به نظرم باید تا آخرین روزبه کار خود ادامه دهد.

حجت‌الاسلام آزادی‌خواه تأکید کرد: اگر دولت تدبیرهای بهتری را در پیش می‌گرفت و برای گشایش اقتصادی به‌جای تکیه صد درصدی به برجام نافرجام ، به روابط دیپلماتیک با منطقه و حفاظت از منافع ملی پافشاری می‌کرد شرایط بهتری داشتیم.

وی بابیان این سؤال که آیا با استیضاح رئیس‌جمهور به گشایش بهتری می‌رسیم، تأکید کرد: قطعاً با استیضاح رئیس‌جمهور شرایط بهتر نشده و عجیب است که چرا برخی همکاران در مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که به دنبال این امر باشند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید دانشت که جریان ضدانقلاب نیز به دنبال برکناری رئیس‌جمهور هستند که آشوب‌های گسترده در کشور ایجاد کنند.

وی افزود: برخی از دشمنان و کشورهای خارجی دندان‌تیز کرده‌اند تا با کمترین مشکل دخالت‌هایی در کشور انجام دهند و نباید بهانه‌ای به آن‌ها برای ورود به کشور داد.

حجت‌الاسلام آزادی‌خواه تأکید کرد: قطعاً این استیضاح کار عاقلانه‌ای نیست و آب به آسیاب دشمن ریختن و کمک کردن برای اجرایی شدن نقشه‌های دشمنان انقلاب است و هیچ آورده‌ای ندارد.

وی تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی اگر به دنبال رفع مشکلات است تنها راهکار آن این است که دولت را وادار به کارکرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مجلس در مدت باقی‌مانده دولت تا انتخابات باید دو قدم مهم بردارد که نخست یک کمک کردن به دولت برای رفع مشکلات مردم و دوم وادار کردن دولت برای اقداماتی که گشایش اقتصادی ایجاد کند.

وی افزود: انتقادات به دولت سر جای خود باقی است و نگرانی‌هایی برای کشور وجود دارد اما اصل دولت باید سر جای خود بماند و باقدرت کار خود تا دقیقه آخر انجام دهد.

حجت‌الاسلام آزادی‌خواه با اشاره به برخی مقایسه‌های مطرح‌شده با عزل بنی‌صدر تأکید کرد: شرایط و وضعیت کنونی کشور با ابتدای انقلاب و برکناری بنی‌صدر اصلاً یکی نیست و این قیاس اشتباه است.

وی تأکید کرد: نکته پایانی در بحث استیضاح رئیس‌جمهور این است که راهبردهای پیش‌گرفته باید به‌گونه‌ای باشد که نتیجه کارها گشایش برای مردم باشد نه اینکه از چاله به چاه بیفتیم.

 

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی؛

استیضاح رئیس‌جمهور شرایط کشور را بدتر و سبب آشفتگی مدیریتی می‌شود

هادی بیگی نژاد، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطرح‌شدن بحث استیضاح رئیس‌جمهور در گفتگو با خبرنگارعصر همدان، اظهار کرد: به‌عنوان یک منتقد رئیس‌جمهور همه ما از وضعیت کنونی راضی نبوده و دلخور هستیم.

وی با اشاره به سیستم مدیریتی در دنیا تصریح کرد: هنگامی‌که یک مسئول مافوق کار را ضعیف انجام داده و رها  کند و پایین‌دست نیز از آن تبعیت می‌کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: هنگامی‌که یک مدیر بالادستی غیبت کند مجموعه مدیریتی زیردست هم دچار آشفتگی  شده و کارها از سامان خارج می‌شود.

وی بیان کرد: وضعیت مدیریتی در کشور این‌گونه است و باید دانست که ما مسائل مهم روز و آینده را در پیش داریم که بازار نوروز و وضعیت کرونا و تورم تنها گوشه‌ای از آنان است.

بیگی نژاد به مشکلات اساسی بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا که بسیاری از مردم را درگیر کرده است و رسیدگی به سامان دادن به مشکلات آن برنامه‌ریزی می‌خواهد که کار سختی است.

وی تأکید کرد: با توجه به شرایط کنونی و مسائل مطرح‌شده اگر مسئول بالادستی برداشته شود می‌توان انتظار داشت که وزارت بهداشت، بازرگانی، فروش نفت و دیگر مسائل آشفته می‌شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی  تحریک دشمن برای واردکردن فشار بیشتری به کور را از دیگر آسیب‌های این برکنار دانست و تأکید کرد: استیضاح در شرایط کنونی که چند ماه بیشتر از عمر دولت بیشتر نمانده است اصلاً به صلاح کشور نیست.

وی با اشاره به نقدهای مختلف به کار رئیس‌جمهور تأکید کرد: باید گفت که امروز استیضاح مشکلات کشور را حل نمی‌کند که هیچ بلکه وضعیت را بدتر می‌کند.

بیگی نژاد بابیان اینکه خلأ عملکردی آقای روحانی به‌شدت احساس می‌شود، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی با تشکیل جلسات متعدد با وزرا به دنبال بهبود شرایط کشور است.

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد