نارضایتی زعفران‌کاران از قیمت‌گذاری خرید این محصول؛

فقدان زنجیره تولید، طلای سرخ را از عیار انداخت/ سود دست‌رنج زعفران در جیب برندهای جهانی

کد خبر: 306273
|
17:31 - 1399/08/09
نسخه چاپی
فقدان زنجیره تولید، طلای سرخ را از عیار انداخت/ سود دست‌رنج زعفران در جیب برندهای جهانی
درحالیکه زعفران کاران شمال شرق کشور از سال گذشته تا فصل برداشت جاری از قیمت گذاری خرید محصول زعفران گلایه دارند، شرکت های فرآوری زعفران نیز از افزایش سطح زیر کشت بدون برنامه این محصول در کشور گله دارند و آن را عاملی بر کاهش قیمت این محصول می دانند.

به گزارشاسلام آباد خبر،شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصر اترک،دوباره حال این روزهای قیمت خرید طلای سرخ در شرق کشور آن هم در هنگامه برداشت آن نامساعد است.

سال هایی که در بحران خشکسالی در کشور، کشت زعفران ( این محصول کم آب طلب) به داد بسیاری از کشاورزان از جمله خرده مالکان رسید و به عنوان کشت جدید، جایگزین کشت محصولات پیشین شد و عده ای را از ورطه بیکاری و مهاجرت ناخواسته و بی درآمدی نجات داد همچنین انگیزه ای در سایر کشاورزان برای روی آوردن به کشت این محصول در زمین های کشاورزی استان های درگیر خشکسالی از جمله خراسان شمالی ایجاد کرد و سطوح زیر کشت آن را افزایش داد.

حال، از سال گذشته شاهد هستیم که در هنگامه برداشت این محصول، قیمت خرید آن در پیک و دوره پایان برداشت با افت چشمگیری مواجه می شود که این وضعیت در فصل برداشت جاری نیز دوباره تکرار شده است.

هر چند که نباید غافل شد این طلای سرخ در کشوری که 95 درصد از نیاز بازار جهان را پاسخگو است، تولید می شود هنوز فرآیند تولید تا عرضه آن به صورت سنتی انجام می شود و تا صنعتی شدن راه طولانی را در پیش دارد تا از گردش مالی جهانی آن ثروت سازی کند.

در همین باره، یک زعفران کار فاروجی با اشاره به وضعیت بازار خرید زعفران برداشت شده گفت: پارسال با زحمت فراوان گل ها را از مزارع جمع کردیم اما زمانی که محصول را به غرفه های خرید می بردیم با اکراه محصول را از ما خریداری می کردند و با توجه به اینکه نرخ گل زعفران روز بعد مشخص می شد فردا روز متوجه می شدیم که گل را به قیمت ناچیز کیلویی 10هزارتومان خریداری کرده اند که در مقابل قیمت واقعی آن خیلی کمتر بود.

وی افزود: چون شرایط این محصول طوری است که نمیتوان آن را نگهداری کرد و پس از گل دهی باید بلافاصله برداشت و پاک شود ما چاره ای جز فروش آن به هر قیمتی نداریم.

محمدی از دیگر زعفران کاران استان عنوان کرد: زمانی که باران ببارد، برداشت زعفران سختتر انجام می شود و محصول با افت زیادی مواجه و از قیمت آن نیز کم می شود.

وی در ادامه گفت: برداشت زعفران کار زمان بری است و نبود دستگاه مکانیزه برای جمع آوری آن از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.

یک تاجر خرید زعفران در فاروج نیز بیان کرد: در ابتدای برداشت محصول، قیمت خرید آن خوب است اما در زمان پیک برداشت، حجم گل برای عرضه به اندازه ای زیاد است که خرید آن از توان ما خارج است و بنابراین ناچار هستیم با قیمت پایین تر محصول را خریداری کنیم تا به هر نحوی که شده، بتوانیم آن را پاک کنیم.

وی در ادامه افزود: قیمت خرید گل از کشاورز به وضعیت بازار تربت و قیمت گذاری تجار مشهدی بستگی دارد.

وی خاطر نشان کرد: 90 درصد از غرفه داران، واسطه خرید برای تجار مشهدی هستند و هیچ اختیاری در قیمت گذاری این محصول را ندارند و نمی توانند قیمت محصول را در شهرستان ها مشخص کنند.





افزایش بدون برنامه سطح تولید زعفران در ایران بدون توجه به نیاز بازار جهانی

بابک یساولیان، مدیر عامل یک شرکت فرآوری زعفران در خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: طی سال های اخیر سطح زیر کشت مزارع زعفران در سطح کشور از جمله در خراسان شمالی بدون هیچ برنامه و افق مشخصی افزایش یافته است به گونه ای که در حال حاضر 95 درصد از زعفران تولیدی در سطح دنیا، در کشور ایران تولید می شود.

یساولیان گفت: در حال حاضر سطح زیر کشت زعفران در کشور به 120 هکتار و برداشت سالانه نگین زعفران به 500 تن در سال رسیده، درحالیکه نیاز بازار جهانی به نگین زعفران 300 تا 350 تن در سال است.

وی افزود: این به آن معنا است که دنیا سالانه با 150 تن زعفران مازاد بر نیاز مواجه است.

وی در ادامه تصریح کرد: در کشور ایران، افزایش سطح زیر کشت زعفران در شرایطی رشد یافته است که سرانه مصرف استفاده از نگین زعفران در سطح دنیا تغییری نکرده است و حتی مللی با نحوه مصرف آن هیچ آشنایی ندارند.

وی افزود: همچنین در کشور ایران هیچ مطالعاتی در زمینه فرآوری از اجزای مختلف این محصول و تولید محصولات جانبی جدید از آن انجام نشده است که به بازار داخلی و خارجی معرفی شوند.

این مدیر عامل شرکت فرآوری زعفران در فاروج خاطر نشان کرد: از تمامی اجزای مختلف زعفران در زمان برداشت زعفران فقط نگین آن با کاربری چاشنی غذا بهره برداری می شود، درحالیکه می توان از این بخش زعفران محصولات مختلف در صنعت غذایی تولید کرد.

وی همچنین یادآور شد: هنوز خواص این محصول برای صنعت دارویی کشور ناشناخته است و اجزای گلبرگ و ریشه این محصول به دور ریخته می شوند.

وی در بخش دیگری از سخن خود، با بیان اینکه دنیا، زعفران تولید شده در ایران را با برند اسپانیایی می شناسد، اظهار کرد: گردش مالی دنیا از محل خرید و فروش زعفران با برندهای مطرح در انحصار برخی از شرکت های جهانی 10 میلیارد دلار در سال است و این در حالی است که سود حاصل از این گردش مالی برای کشور ایران تولید کننده 250 میلیون دلار است ( یعنی پنج تا 10 درصد از این گردش مالی).

یساولیان تصریح کرد: این وضعیت حاصل عدم تحقیقات گسترده برای آشنایی با خواص اجزای مختلف این محصول، فقدان فرآوری متنوع از این محصول، نداشتن برند مطرح ایرانی و فقدان تبلیغات گسترده برای آشنایی دنیا با آن و نحوه استفاده از این محصول است.

وی اذعان کرد: شورای ملی زعفران کشور نیز متاسفانه هیچ اقدامی به جز وام دادن را انجام نداده است.

با این وجود، وی در ادامه عنوان کرد: بنده برای تنوع سازی در فرآوری این محصول با شرکت های دانش بنیان کشور وارد گفت و گو شده ام البته هنوز در ابتدای راه هستم.

این مدیر عامل شرکت فرآوری زعفران در فاروج تاکید کرد: البته طی این مسیر طولانی برای رسیدن به صنعتی کردن زعفران ایرانی به یک عزم ملی نیاز دارد.

یساولیان افزود: همانطور که در این مسیر، بازرگانان نیز به حمایت های ویژه برای تبلیغات و بازاریابی نیاز دارند، در عین حال، ضروری است که جذب گردشگر خارجی به ایران رشد پیدا کند و این محصول را به آنان معرفی کنیم.

سود دست رنج زعفران کاران ایرانی در جیب برند های جهانی

حمید برزگر، مدیر عامل شرکت کشت و صنعت زعفران در شهرستان فاروج نیز در گفت و گو با عصر اترک اظهار کرد: کاهش قیمت و یا افزایش قیمت گل و یا نگین زعفران در کشور به عوامل مختلفی بستگی دارد.

برزگر گفت: در سال گذشته نبود کارگر در هنگام برداشت زعفران، وقوع سرمای زودرس و تاثیر آن بر سرما زدگی گل زعفران و افت کیفیت گل زعفران موجب شدند که قیمت خرید گل و نگین زعفران با کاهش مواجه شود درصورتیکه گل زعفران در شرایطی که بارندگی و سرمای شدید نباشد و هر روز جمع آوری شود، نگین درجه یکی که از این محصول بدست می آید قیمت آن بالا است.

وی افزود: هنگامیکه زعفران با افت کیفیت به تاجر فروخته می شود، این افت محصول موجب ضرر تاجر نیز می شود.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته از زعفران کاران هر کیلو گل زعفران از 150 هزار تومان تا 10 هزار تومان خریداری شد و امسال قیمت گل زعفران در هنگام آغاز برداشت از 200 هزار تومان شروع شد که در پیک برداشت قطعا قیمت کاهش پیدا می کند.

برزگر افزود: در سال گذشته قیمت نگین زعفران در هر کیلو 11 میلیون تومان بود و امسال قیمت نگین زعفران در هر کیلو 16 تا 18 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

وی تصریح کرد: درصورتیکه سفارش خرید نگین زعفران از سوی برندهای جهانی بالا برود خرید زعفران از زعفران کاران نیز بیشتر می شود همچنین بالعکس.

وی همچنین بسته بندی این محصول و انحصار عرضه آن به بازارهای جهانی با برند شرکت اسپانیایی و نبود یک برند مطرح ایرانی در بسته بندی و عرضه آن به بازارهای جهانی از دیگر عوامل مهم در بدست نیاوردن گردش مالی بالا از این بازار دانست.
 


 

این مدیر عامل شرکت فرآوری زعفران در شهرستان فاروج تصریح کرد: شرکت اسپانیایی، زعفران ایران را از شرکت های فرآوری ایرانی با بسته بندی های 250 گرمی تا یک کیلویی خریداری می کند و با برند خود در قالب بسته بندی های یک تا چهار گرمی به بازار مصرف جهانی ارسال می کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: هنوز محصول زعفران در مزارع به صورت سنتی برداشت می شود درحالیکه این محصول نیازمند بهره گیری از دستگاه های برداشت با تکنولوژی به روز است.

افزون بر این، وی خاطر نشان کرد: امسال بازرگانان در زمینه صادرات این محصول با مشکلات افزایش چند برابری قیمت پست هوایی مواجه شده اند، درحالیکه بازگشت ارز نیمایی از محل فروش زعفران به بازرگان ایرانی همراه با ضرر و زیان است.

برزگر یادآور شد: سال گذشته شرکت اسپانیایی محصول زعفران را از شرکت های بسته بندی زعفران ایران با دلار و یورو خریداری می کرد درحالیکه امسال با ریال معامله می کند.

وی افزود: البته هزینه گمرک نیز سه برابر شده است.

این مدیر عامل شرکت فرآوری زعفران در شهرستان فاروج تصریح کرد: تمامی عوامل یاد شده بر تعیین قیمت خرید زعفران از زعفران کاران اثر گذار هستند بنابراین مسئولان، کارشناسان و صاحبنظران باید برای تمامی این مشکلات تدبیری بیندیشند.

تولید طلای سرخ بدون یک مثقال برنامه

علی آذری، نماینده مردم شهرستان فاروج و قوچان در مجلس نیز در این باره اظهار کرد: در عرصه کشت زعفران برنامه مدون و منسجمی در شهرستان فاروج وجود ندارد‌‌ و این مسئله مشکلات بسیاری را در این شهرستان ایجاد کرده است.

آذری در ادامه گفت: با توجه به مشکلات ایجاد شده در زمینه فروش زعفران در روزهای گذشته، جلسه شورای ملی زعفران در مشهد برگزار و مقرر شد تا برای رونق بخشی به تجارت زعفران به تجار این محصول تسهیلاتی ارائه شود تا بتوانند با قیمت مناسب تری برای خرید آن اقدام کنند.

 لزوم برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای تحقق زنجیره تولید زعفران در کشور

محمد علی شریکیان، معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره کشت زعفران در استان اظهار کرد: خراسان شمالی شرایط بسیار مناسبی برای کشت این محصول کم آب طلب را دارا است.

شریکیان گفت: بیش از دو دهه است که کشت زعفران در استان خراسان شمالی آغاز شده و رشد یافته است به گونه ای که در حال حاضر این محصول در شهرستان های جاجرم، گرمه، اسفراین، شیروان، بجنورد، فاروج زیر بار کشت قرار دارند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت این محصول در استان چهار هزار و 300 هکتار که 61 درصد از این سطوح در شهرستان فاروج واقع است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از این سطح زیر کشت در استان سالانه حدود 21 تن محصول زعفران برداشت می شود، افزود: پیش بینی می شود که در برداشت فصل جاری نیز همین مقدار زعفران برداشت شود.

شریکیان گفت: در حال حاضر جایگاه تولید زعفران استان خراسان شمالی در سطح کشور رتبه سوم است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه عملکرد تولید در مزارع زعفران استان در هر هکتار هفت و نیم کیلو گرم است، در حال حاضر خراسان شمالی به لحاظ بهره وری در این محصول در جایگاه نخست کشور قرار دارد.

وی در ادامه به خرده مالکی بخش کشاورزی در خراسان شمالی نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه این محصول در زمین های کشاورزی خرده مالکی کشت شده و بهره وری از این محصول را برای مالکان این زمین ها به یک فرصت تبدیل کرده همچنین کشت این محصول برای سایر خانوارهای روستایی به منظور مشارکت در برداشت به یک فرصت اشتغال تبدیل کرده است.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در خراسان شمالی چهار هزار نفر بهره بردار مشغول کشت و برداشت این محصول هستند.

وی درباره گلایه زعفران کاران از وضعیت قیمت های خرید این محصول در استان نیز اظهار کرد: زمان برداشت زعفران در فصل پاییز به مدت 30 تا 35 روز به طول می انجامد.



 

وی گفت: هنگامیکه نوبرانه هر محصولی به بازار عرضه شود با قیمت گران تری به فروش می رسد و وقتی به پیک عرضه می رسد، قیمت محصول افت می کند.

شریکیان بیان کرد: در سال گذشته قیمت زعفران تحت تاثیر کمبود نیروی کار، بارش باران در هنگام برداشت محصول، کاهش کیفیت زعفران برداشت شده قرار گرفت که سازمان تعاون روستایی کشور مکلف شد تا برای جلوگیری از زیان زعفران کاری نسبت به خرید حمایتی زعفران اقدام کند که این اقدام انجام شد.

وی افزود: در سال گذشته سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی بیش از 700 کیلوگرم زعفران از زعفران کاران استان خریداری کرد.

وی تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان با پیش بینی وقوع شرایط سال گذشته، قبل از آغاز فصل برداشت جاری از محصول زعفران، در استان هماهنگی ها و تعاملات را با استانداری و سازمان تعاون روستایی کشور انجام داده است تا در صورت لزوم نسبت به خرید این محصول اقدام شود که البته سازمان تعاون روستایی باید ابلاغ خرید را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کند.

در عین حال، معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امسال سازمان جهاد کشاورزی استان و سازمان تعاون روستایی استان در حمایت از زعفران کاران امکان برپایی غرفه های خرید زعفران توسط بازرگانان در بازارچه در اختیار تعاون روستایی شهرستان فاروج را فراهم کردند.

وی افزود: در این بازارچه غرفه داران نمی توانند هر طور که خواستند قیمت خرید زعفران را تغییر دهند و آنان می بایست طبق عرف بازار خرید را انجام دهند.

وی به ایجاد زنجیره ارزش برای محصول زعفران در کشور نیز تاکید کرد و گفت: کاشت، برداشت، خرید محصول، فرآوری، بسته بندی، برندسازی و صادرات حلقه های زنجیره ارزش این محصول هستند که تحقق آنها موجب صنعتی شدن این محصول می شود.

شریکیان گفت: در گام نخست، در خراسان شمالی شش واحد فرآوری زعفران راه اندازی شده اند که آنها سالانه 4.4 تن از زعفران برداشت شده را فرآوری و بسته بندی می کنند.

وی بیان کرد: درصدد هستیم محصول زعفران را به گیاهان دارویی متصل کنیم که در همین راستا، یک شرکت خصوصی را پای کار آورده ایم.

با این وجود، وی تصریح کرد: در این زنجیره بازرگانان و سرمایه گذاران نیز باید به پای کار دعوت شوند تا از دانش و سرمایه آنان برای برند سازی و صادرات این محصول بهره برداری شود.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین بیان کرد: برای برداشت مکانیزه این محصول نیز با یک شرکت دانش بنیان به منظور طراحی و ساخت دستگاه برداشت زعفران  وارد گفت و گو شده ایم که امیدوار هستیم هر چه زودتر دستگاهی مکانیزه برای این امر ساخته شود.

 تعاون روستایی خراسان شمالی دستورالعمل خرید زعفران را هنوز دریافت نکرده است

حاکم نجفی، رییس اداره بازرگانی سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی نیز اظهار کرد: در سال گذشته 761 کیلوگرم زعفران در چهار نوع کیفیت زعفران برداشت شده از مزارع استان را به منظور حمایت از تولید خریداری کردیم که هنوز این محصول خریداری شده را نتوانستیم به فروش برسانیم.

نجفی افزود: پیش بینی می کنیم که امکان فروش آن در آینده نزدیک میسر شود.

وی عنوان کرد: در فصل برداشت جاری هنوز دستورالعملی برای اقدام به خرید محصول زعفران از زعفران کاران استان به این سازمان ابلاغ نشده است.

 

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد