در گفت‌وگوی دانا با نماینده جامعه کارگری مطرح شد؛

جای خالی "کارگران" در تصمیم‌گیری‌های ستاد ملی کرونا!/ احتمال سرایت کرونا در کارگاه‌ها بالاست

کد خبر: 306364
|
15:57 - 1399/08/28
نسخه چاپی
جای خالی "کارگران" در تصمیم‌گیری‌های ستاد ملی کرونا!/ احتمال سرایت کرونا در کارگاه‌ها بالاست
نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار اظهار داشت: باید گفت کارگران حال خوبی ندارند و متأسفانه تصمیمی برای حل مشکل کارگران در هیچ‌کدام از نهادهای تصمیم گیر درباره کرونا گرفته نشده است، اینکه ستاد کرونا و هر ستاد دیگری پروتکلی را در جلسات تعیین کنند راهگشای حل مشکلات کارگران نیست.

به گزارشاسلام آباد خبر،علی خدایی، نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به تصمیمات ستاد ملی کرونا درباره تعطیلی کارگران، اظهار کرد: کارگران در تمامی تصمیم‌گیری‌ها جزء گروهی هستند که همواره فراموش می‌شوند، باید این واقعیت را بپذیریم؛ در بسیاری از مشاغل کارگری مربوط به تولید، امکان تعطیلی وجود ندارد و آنها در تمامی ایام برای تأمین مایحتاج مردم در تلاش هستند.

وی گفت: در شرایط فعلی بحران کرونا، باید الزامی در میان کارفرماها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود داشته باشد و نظارتی بر اقدامات آن‌ها صورت گیرد، این حداقل توقع از کارفرمایان در ایام بحران است که می‌تواند به کاهش همه‌گیری کرونا کمک کند.

نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار اضافه کرد: مشاغل غیرضرور در حوزه تولید هم باید در ایام شیوع کرونا تعطیل شوند و کارگاه‌هایی که امکان تعطیلی برای آنها وجود ندارد، حتماً پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و نظارتی جامع و مستمر با هدف اطمینان ار رعایت پروتکل های بهداشتی در این گونه کارگاه ها باید صورت بگیرد.

 

یکسان بودن سرویس‌های تردد کارگران با دوران پیش از کرونا 

وی وضعیت حمل‌و‌نقل و جابه جایی کارگران ار منزل تا کارگاه را خطرناک توصیف کرد و گفت: متأسفانه در بسیاری از کارخانه‌ها سرویس‌های ایاب و ذهاب کارگران با همان ظرفیت پیشین و ازدحام پیش از کرونا خدمات رسانی می‌کنند و از طرفی دیگر بخش عمده‌ای از جامعه کارگری از سرویس‌های عمومی استفاده می‌کنند که تاکنون تصمیمی درباره تعطیلی این قشر اتخاذ نشده و حتی از کارگران نیز نظرخواهی نکرده‌اند.

 

غفلت از وضعیت کارگران روزمرد و بیکاری‌ آن‌ها 

خدایی باتأکید بر اینکه نباید از کارگران غیر رسمی و روزمزد در ایام کرونا غافل بود، خاطرنشان کرد: برخی از کارگران به‌واسطه تعطیلی اصناف، شغل خود را ازدست‌داده‌اند و حتی سلامتی  آن ها با خطر مواجه شده است، عمده این کارگران در بخش اصناف، کارگران غیررسمی هستند که دارای حقوق روزمزد، بدون بیمه و حتی کمتر از سقف پرداختی بوده و در کنار احتمال ابتلا به کرونا و سرایت این بیماری، مشکل تأمین معیشت یکی از معضلات لاینحل و فرساینده این قشر زحمتکش است.

وی بیان کرد: در وضعیت بحران کرونا، به‌طورکلی باید گفت کارگران حال خوبی ندارند و متأسفانه تصمیمی برای حل مشکل کارگران در هیچ‌کدام از نهادهای تصمیم‌گیرنده درباره کرونا گرفته نشده است. اینکه ستاد کرونا و هر ستاد دیگری دستورالعملی را در جلسات تعیین کنند، راهگشای حل مشکلات کرونایی کارگران نیست.

 

در تصمیم‌گیری‌ها نیز جای کارگران خالی است

نماینده جامعه کارگری در پاسخ به این پرسش که آیا جامعه کارگری بسته پیشنهادی درباره تعطیلی‌ها ارائه کرده است، تصریح کرد: کمیته‌ای در وزارت کار تشکیل‌شده است تا بتواند مشکلات کارگران را در ایام کرونا حل کند اما دسترسی به ستاد ملی کرونا حتی از سوی وزارت کار نیز وجود ندارد و در تصمیم‌گیری‌ها نیز جای کارگران خالی است.

وی درباره آمار ابتلای کارگران به کرونا این گونه توضیح داد: آماری از ابتلای کارگران به کرونا به‌صورت رسمی وجود ندارد اما به نظر با توجه به این‌که کارگران توانایی رعایت پروتکل بهداشتی را از نظر تأمین مالی اقلام بهداشتی ندارند، میزان سرایت نیز در این بخش به نسبت به سایر بخش‌های فعال در جامعه بیشتر باشد.

انتهای پیام/ا

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد