وقتی دولت روغن سوخته را نذر خودش می کند؛

از مخالفت با پرداخت یارانه معیشتی تا تصمیم یک شبه برای پرداخت یارانه 100 هزار تومانی/ مصوبه جدید تاییدیه مجلس را دارد؟

کد خبر: 306366
|
16:00 - 1399/08/28
نسخه چاپی
از مخالفت با پرداخت یارانه معیشتی تا تصمیم یک شبه برای پرداخت یارانه 100 هزار تومانی/ مصوبه جدید تاییدیه مجلس را دارد؟
در حالی که دولت تا روز گذشته به صورت جدی مخالف پرداخت طرح یارانه معیشتی مجلس بود و نبود منابع مالی لازم را بهانه می آورد، امروز در اقدامی غیرمنتظره، رئیس جمهور از پرداخت یارانه جدید 100هزار تومانی به یک سوم افراد جامعه تا پایان سال خبر داد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به گزارششبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازدیارآفتاب؛ چندی پیش مجلس طرحی را در راستای مقابله با فشارهای اقتصادی بر اقشار ضعیف جامعه تصویب کرد که بر اساس آن دهک های اول تا سوم به ازای هر نفر 120هزار تومان و دهک های چهارم تا ششم به ازای هر نفر 60هزار تومان جهت خرید کالاهای اساسی دریافت کنند. در این طرح برداشت وجه به صورت نقدی امکان پذیر نبود که باعث می شود آثار تورمی آن به حداقل برسد. اما دولت با این طرح به دلیل عدم توانایی برای تامین منابع مالی مخالف بود. این سوال برای شورای نگهبان هم به وجود آمد و باعث شد تا طرح مجلس توسط این شورا رد شود.

نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در نامه ای به رئیس مجلس نوشت:امروز مردم به جای اعانه و یارانه از مدیران رفع تحریم و برداشتن زانوی زور از گلوی اقتصاد ایران را با حفظ عزت ملیطلب می کنند. امروز دولت برای رفع تحریم عزتمندانه از ملت ایران، همه رخدادها را عاقلانه رصد می کند و برای کاهش آلام مردم تلاش می کند تا فرصت بسازد.

مجلس روز گذشته در پاسخ به شورای نگهبان، منابع مالی مورد نیاز این طرح را شرکت ها و املاک دولتی ای اعلام کرد که دولت آن ها را به فروش رسانده ولی اعلام وصول نکرده است.

هنوز دو روز از نامه نوبخت به قالیباف و یک روز از شفاف سازی مجلس در خصوص منابع مالی تامین یارانه معیشتی نگذشته بود که رئیس جمهور امروز از اهدای بسته کمک معیشتی دولت به یک سوم از افراد خبر داد. بنابر اعلام روحانی، این یارانه به ازای هر نفر 100هزار تومان و به کسانی که حقوق ثابت نمی گیرند از آذر ماه تا پایان سال داده می شود.

دولت با تصمیم یکباره برای پرداخت یارانه به دنبال سیاسی کاری است/ اجرای این طرح باید مصوبه مجلس را بگیرد

علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیارآفتاب در خصوص یک بام و دو هوای دولت در مورد پرداخت یارانه جدید، گفت: دولت به صورت جدی پیگیر لغو این طرح بود و از نداشتن منابع مالی لازم برای تامین آن سخن می گفت. ولی روز گذشته مجلس این ایراد را رد کرد و منابع آن را مشخصا اعلام کرد.

وی افزود: در حالی که دولت سرسختانه مخالف طرح معیشتی مجلس بود، امروز رئیس جمهور به یکباره از تصمیم دولت به پرداخت یارانه صد هزار تومانی به یک سوم افراد خبر داد. این تصمیم یکباره مشخص می کند دولت به دنبال سیاسی کاری است و اگر به دنبال این کار بودند چرا تا به حال چنین اقدامی را انجام ندادند. ضمن اینکه روز گذشته نماینده دولت در مجلس مخالف پرداخت یارانه جدید به مردم بود.

نظری اضافه کرد: باید دید دولت از چه منبعی می خواهد این مبلغ را به مردم پرداخت کند. اگر قرار باشد مبلغی برای این موضوع اختصاص پیدا کند حتما باید بر اساس قانون و منابع مشخص باشد. همچنین نیاز است تا مصوبه مجلس را به همراه داشته باشد. ولی دولت بر خلاف قانون می خواهد این طرح را اجرایی کند و مجلس هم قطعا در مقابل این طرح غیرقانونی و خودسرانه عقب نخواهد نشست و بر اساس مستندات قانونی با آن برخورد خواهد کرد.

نماینده مردم خمین در مجلس یازدهم، افزود: ذکر این نکته نیز مفید است که در طرح معیشتی مجلس، قرار بود مبالغی که به کارت افراد واریز می شود تنها قابلیت خرید اقلام مشخصی که دولت با قیمت مشخص تهیه کرده را داشته باشد که این کار باعث کاهش آثار تورمی می شد، ولی طرحی که دولت در نظر دارد نه تنها مسیر قانونی خود را طی نکرده بلکه در صورت عدم الزام برای خرید کالای اساسی می تواند باعث تشدید تورم در این شرایط اقتصادی شود.

انتهای پیام/

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد