بررسی وضعیت اجرای تعطیلی سراسری بعد از ساعت ۱۸؛

وقتی نه چرخ ستاد کرونا می چرخد نه چرخ بازار/ بی توجهی به محدودیتها بازی با جان خود و دیگران است

کد خبر: 306367
|
16:01 - 1399/08/28
نسخه چاپی
وقتی نه چرخ ستاد کرونا می چرخد نه چرخ بازار/ بی توجهی به محدودیتها بازی با جان خود و دیگران است
در این روزهای اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی ساعت ۱۸ بسیاری از واحدهای صنفی و مراکز تجاری، برخی اصناف و فروشگاه ها اجرای این مصوبه را نادیده گرفتند.

به گزارشاسلام آباد خبر،شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، گزارش میدانی خبرنگار ما حاکی از این است که بعضی مراکز تجاری در سطح شهر سنندج ساعت ۱۸ تعطیل شدند، اما برخی از اصناف بدون توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا همچنان به فعالیت تجاری خود در بسیاری از معابرمرکز شهر ادامه دادند.

بررسی میدانی در منطقه میدان آزادی، خیابان فردوسی و خیابان پاسداران سنندج نشان داد که برخی از واحدهای صنفی از جمله فروشگاه های عرضه کفش و کیف، ساعت فروشی ها، پوشاک، لوازم خانگی و موبایل فروش ها تا ساعت حدود ۲۱ بدون توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا هنوز باز بودند. برخی از شهروندان معتقدند تعطیلی ساعت 18 خیلی مفهومی ندارد و در واقع کمکی به ماجرا نمی کند. در این شرایط بیماری همچنان جریان دارد و چه بسا از روشهای دیگری کماکان منتقل شود. یعنی نه مصوبه ستاد کرونا درست و حسابی اجرایی شد و منویاتش براورده شده است و نه چرخ اقتصادی شهروندان می تواند تا این ساعت، چرخش مناسب و کاملی به نفع معیشت داشته باشد.

در هر حال روز هفدهم آبان ماه سال جاری در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید شد: پایان فعالیت روزانه مشاغل و صنوف در مراکز استانها از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر ساعت ۱۸ خواهد بود.

تاکید بر برتعطیلی اصناف غیرضروری در سنندج

هر چند محمد دره وزمی برتعطیلی اصناف غیرضروری از ساعت 18 به بعد تاکید کرده بود و اظهار داشت: اصناف متخلف پلمپ خواهد شد اما به ظاهر بیش از 50 درصد از مغازه داران این قانون را رعایت نکردند و حال که قرار است از روز شنبه یک آذر ماه محدودیت های جدید اعمال شود باید دید که آیا دوباره کاری خواهد شد یا نه؟!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: تصمیمات متخده در ستاد مقابله با کرونای استان منطبق بر سیاستهای ستاد ملی مقابله با کرونای کشور است و درجهت حفظ سلامتی شهروندان کردستانی مصوبات این ستاد باید اجرایی شود.

محمد دره وزمی عنوان کرد: بر اساس دستور ستاد مقابله با کرونا استان کردستان بغیر از اصناف گروه یک همانند خبازی¬ها، قصابی¬ها، فروشگاه¬ها و سوپر مارکت¬ها باید تمامی اصناف غیرضروری طبق برنامه زمانبندی تعطیل شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: بدون استثنا باید تمامی اصناف این قانون را اجرا کنند و هیچ کس نباید این مسئله را نادیده بگیرد و با اصنافی که این قانون را رعایت نکنند برخورد می‌شود.

دره‌وزمی یادآور شد: باید به هر نحوی که شده از حضور و تجمع مردم در اماکن عمومی جلوگیری بعمل آوریم چرا که با یک بحران رو به رو هستیم و می‌توان با این اقدام در انتقال ویروس کرونا تا حدود بسیار زیادی جلوگیری بعمل آورد.

وی بیان کرد: در کنار این مسئله نیز باید شهروندان بدانند که دورهمی‌ها را تعطیل کنند و جان خود و دیگر افراد خانواده را به خطر نیاندازند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: تا کنون تنها سعی داشتیم با رویه همکاری با اصناف غیرضروری تعامل داشته باشیم اما امروز بدون شک با هر کسی که این قانون را نادیده بگیرد برخورد شده و بدون تذکر و هشدار محل کسب آنها پلمپ می‌ شود.

۵۰ درصد اصناف سنندج محدودیت ساعت ۱۸ را رعایت نمی‌کنند

جانشین رییس ستاد مقابله با بحران فرمانداری سنندج گفت: با وجود تاکید بر تعطیلی مغازه‌ها و واحدهای صنفی در ساعت ۱۸، حدود ۵۰ درصد اصناف و مردم همکاری لازم را در این زمینه ندارند و نیروهای ما هم قادر به پیگیری همه تخلفات نیستند.

منصور مولانایی اظهار داشت: در صورت ادامه بی‌توجهی مردم و اصناف، شرایط تغییری نخواهد کرد و بنابراین محدودیت‌های کرونایی تشدید شده و ادامه خواهد داشت.

وی یکی دیگر از نگرانی‌ها را فعالیت دستفروشان دوره‌گرد و فروشنده مواد خوراکی در سنندج دانست و افزود: بازرسان هر روز اقدام به جمع‌آوری این افراد در شهر می‌کنند اما آنان باز هم فعالیت خود را در جای دیگر از سر می‌گیرند، بنابراین مردم باید مراقب باشند و از این افراد مواد خوراکی تهیه نکنند.

مولانایی با بیان اینکه ۳۶ هزار واحد صنفی در سنندج مجوز فعالیت دارند، اضافه کرد: ۲ اکیپ در نوبت صبح به بازرسی از ادارات و پیگیری گزارش‌های مردمی می‌پردازند و چهار اکیپ هم عصرها بر رعایت دستورالعمل‌ها توسط اصناف نظارت می‌کنند.

وی تاکید کرد: اگر پنج درصد مردم هم نسبت به رعایت توصیه‌های بهداشتی بی‌توجه باشند، برای ابتلای مردم و گسترش شیوع کرونا کافی است و تنها با رعایت دقیق پروتکل‌ها می‌شود این زنجیره را متوقف کرد.

جانشین رییس ستاد مقابله با بحران فرمانداری سنندج افزود: براساس بررسی‌های انجام شده در حال حاضر حدود ۷۰ درصد مردم سنندج از ماسک استفاده کرده و پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند.

معاون استاندار: ۲۳۸ واحد صنفی متخلف در کردستان پلمب شد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: از ابتدای اعلام محدویت‌های کرونایی در پیک دوم شیوع تاکنون، ۲۳۸ واحد صنفی متخلف در این استان شناسایی و پلمب شدند.

محمدابراهیم زارعی اظهار داشت: محدودیت‌های کرونایی پیک دوم شیوع در کردستان از ابتدای مهر ماه آغاز شد و در این مدت ستادهای شهرستانی مدیریت مقابله با کرونا، ۶۶۴ روز بازدید مشترک در سطح شهرهای استان داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه بازدیدهای مشترک به صورت روزانه توسط گروه‌ نظارتی مدیریت مقابله با کرونا از اصناف مختلف سطح شهرهای استان انجام شده است، اضافه کرد: در نتیجه این بازدیدها برای ۹۱۶ واحد تذکر صادر شده و ۲۳۸ واحد نیز به علت تداوم تخلفات و عمدتا عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پلمب شدند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان افزود: بیشترین واحدهای متخلف در این مدت که پایبند به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نبودند عمدتا مشاغل گروه ۲ شامل آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، پاساژها، عکاسی و مشاوران املاک و خودرو هستند.

وی یادآور شد: با توجه به ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی، جشن و عزا در استان بدلیل شرایط کرونایی و محدودیت‌ها، تاکنون از برگزاری بیش از ۶ مراسم عروسی ممانعت شده است.

زارعی با بیان اینکه در کرونا حداقل طی یکسال آینده در جامعه قربانی خواهد گرفت، تاکید کرد: در شرایط فعلی باید مراقبت کرد تا تعداد مرگ و میر و مبتلایان کاهش یابد و به سمت کنترل بیشتر این اپیدمی حرکت کنیم.

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها