سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

وسط معرکه بودن روحیه جهادی می‌خواهد/ مطالبه‌ رسانه‌ها به تکمیل زنجیره اجرای طرح‌های اقتصادی کمک می‌کند

کد خبر: 306409
|
15:15 - 1399/09/05
نسخه چاپی
وسط معرکه بودن روحیه جهادی می‌خواهد/ مطالبه‌ رسانه‌ها به تکمیل زنجیره اجرای طرح‌های اقتصادی کمک می‌کند
محمدمهدی مفتح ”درون زا و برون نگر بودن” را بال های اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: مطالبه‌گری رسانه ها می تواند تکمیل کننده زنجیره عملیاتی شدن طرح‌های اقتصادی باشد.

به گزارشاسلام آباد خبر،شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل ازعصر همدان؛ روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی همچون همیشه نکات راهبردی جامع و کاملی مطرح کردند، نکاتی که بر ضرورت تکیه بر توان داخلی و چشم بستن به سراب غرب تأکید دارد.

به نظر این رسانه، دو جمله کلیدی رهبر انقلاب نکات ویژه ای نهفته است؛ “مذاکره برای رفع تحریم را یک بار امتحان کردیم و به نتیجه‌ای نرسید” و نیز “مشکل اقتصاد کشور نداشتن راهکار نیست همت، شجاعت و پیگیری جدی نیاز است.”

همراهی مردم برای عملیاتی شدن طرح های کلان کشوری ضروری است

بی تردید جامعه ای با تکیه بر داشته های درون و خودباوری به آن استقلال و جمهوریتی که باید می رسد که هم مسئولان دولتی و غیر دولتی و هم مردمان آن سرزمین فکری همسو داشته باشند، طرح های کلان بدون برنامه ریزی صحیح و نیز عدم همراهی مردم هیچ گاه به مقصد نمی رسد.

برای تحقق اهداف والای ترسیم شده نظام، از سوی رهبر انقلاب در تمامی زمینه ها که برگرفته از منطقی استوار با افقی گسترده و آینده نگری عمیق است، یک همت ملی و همه جانبه از سوی تمامی اقشار و جناح های سیاسی نیاز است و در اینجا نمی توان از نقش و گفتمان سازی در قالب رسانه ای مطالبه گر که شجاعت گفتمان سازی و فرهنگ سازی را در جامعه داشته باشد غافل ماند.

در این گزارش با سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و یک کارشناس حوزه رسانه به گفت و گو نشستیم تا بدانیم که برنامه های آنان برای تحقق منویات رهبری و مسیری که ایشان ترسیم کردند چیست.

آزموده را آزمودن خطاست؛ مذاکره با امریکا ممنوع

«محمدمهدی مفتح»، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ گفت: رهبر انقلاب در همان سال های مذاکره برای برجام فرمودند که به مذاکره خوشبین نیستم و امروز می فرمایند “مذاکره برای رفع تحریم را یکبار امتحان کردیم و به نتیجه‌ای نرسید”، این مطلب نشان می دهد که آزموده را آزمودن خطاست.

وی اظهار کرد: تمامی مشکلات کشور حتی رفع تحریم ها هم نیازمند نگاه به داشته های درونی است، ما نیروی انسانی متخصص بسیاری در حوزه های مختلف داریم و از منابع سرشاری برای بهره گیری در حوزه اقتصادی برخورداریم، اما مدیریت صحیح و گاهی سوء مدیریت ها زمینه ساز بروز مشکلات اقتصادی در کشور شده است.

وحدت قوا برای راهکارهای راهبری در مسیر اقتصادی درون زا و برون نگر ضروری است

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه در شأن ایرانی اسلامی برگزاری مذاکره با امریکا نیست، افزود: وحدت سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه برای ارائه راهکارهای راهبری به منظور تدوین برنامه های جامع در مسیر اقتصادی درون زا و برون نگر، آرامش اقتصادی را به وجود می آورد نه چشم دوختن به دنیای پوشالی غرب.

مفتح با بیان اینکه تحریم های امریکا علیه ملت ما مختص به یکی دو سال اخیر نیست آنان از همان پیروزی انقلاب اسلامی همین مسئله را بارها تکرار کردند و راه به جایی نبرده اند، عنوان کرد: رهبر انقلاب هم به زیبایی راه مقابله و ایستادگی با تحریم ها را سال هاست به ما آموخته اند و آن تکیه بر توان داخلی برای تبدیل کردن تهدید تحریم ها به فرصت بر پایه اقتصاد مقاومتی و تحکیم بنیان اقتصادی است.

وی معتقد است “درون زا و برون نگر بودن” دو جزء اصلی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی محسوب می شوند، از این رو گفت: بدین ترتیب می توان به سمت برنامه ریزی همه جانبه با محوریت اقتصادی بر مبنای داشته های داخلی حرکت کرد و به موازات آن نیز در مسیر برون نگری به عرضه تولیدات خود به خارج از کشور قدم گذاشت و این گونه اقتصاد داخلی را قوی تر کرد.

دولتمردان و اقتصاددانان برنامه ریزی در شرایط جنگ اقتصادی را در نظر بگیرند

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: شرایط فعلی یک نوع جنگ اقتصادی است و دولتمردان و اقتصاددانان این مسئله را باید برای برنامه ریزی خود در نظر داشته باشند.

مفتح تشریح کرد: دشمن دیگر تمام توان خود را برای به زانو درآوردن ملت ما به کار برده است، اما این عزم و اراده مردمی است که آنان را زمین گیر کرده و باید بیش از پیش به فکر این مردمی بود که جانانه ایستادگی خود را به تمام دنیا نشان داده اند.

وی ادامه داد: مشکلات کشور شناخته شده و برکسی پوشیده نیست، راهکارهای حلش هم مشخص است اما برای رفع آن می طلبد تا دولت پذیرای نظرات اقتصاددانان با هدف ارائه طرح هایی با قابلیت عملیاتی شدن باشد و این گونه می توان انتظار داشت اقتصادی قوی شکل بگیرد که تنش های بازارهای جهان بر روی آن اثرنگذارد.

امروز نیازمند روحیه جهادی مسئولان و همت ملی برای ضربه فنی کردن مشکلات هستیم

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: داشتن روحیه جهادی، تلاش شبانه روزی و پای کار بودن همه مسئولان و همت ملی برای تدوین و اجرایی شدن سیاست های کلی اقتصادی نیاز امروز جامعه ما برای ضربه فنی کردن مشکلات اقتصادی است.

اقتصاد مقاومتی؛ مدلی برای توسعه اقتصادی

ناگفته نماند که مفتح در گفت و گویی سابق بر این به خبرنگار رودآور گفته بود که اقتصاد مقاومتی، مدل توسعه اقتصادی متناسب با شرایط ایران است و اصلاح نظام بانکداری برای خدمت به تولید داخلی یک ضرورت است.

وی اظهار کرد:در صورتی که تولید در کشور در حوزه های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی و خدمات به شکل صحیح عملیاتی شود به طور طبیعی شاخصه های اقتصادی ما به تدریج رو به مثبت شدن پیش خواهد رفت و هم رشد اقتصاد مثبت می شود و جوانان صاحب کار می شوند و هم تورم کاهش پیدا می کند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی مدلی برگرفته از آموزه ها و آرمان های اسلامی ـ انقلابی است که می تواند خنثی کننده آسیب تحریم های اقتصادی باشد.

مفتح عنوان کرد: بهره مندی از مثلث کاهش بهای تولید شده کالا و بالابردن کیفیت و نیز بهره گیری از تکنولوژی و علوم روز دنیا هم مهم است تا در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی افزود: بانک ها و نظام بانکی باید در خدمت تولید قرار گیرند و آن جا که نیاز به وضع قوانین باشد کارشناسان دولت بررسی کنند و ضروریات را مطرح کنند و مجلس با بررسی موشکافانه به تصویب قوانین مورد نیاز به ویژه در حوزه بانکداری که شنیده می شود نواقصی دارد بپردازد تا تمامی فعالیت ها بر روی تولید و اشتغال متمرکز شود.

ریشه عمده مشکلات کشور داخل است و راه حلش را در درون باید جست

در این باره «حسین ربیعی» کارشناس حوزه فضای مجازی و رسانه در گفت و گو با خبرنگار ما؛ با اشاره به سخنان روز گذشته رهبر انقلاب، مبنی بر اینکه ریشه مشکلات و راهکارهای حل آن مشخص است، گفت: در دولت نهم و همچنین سال ۹۶ یک گروه تحقیقاتی یک صد مسئله و مشکل مهم پیش روی کشور را جمع آوری و احصاء کردند و در آخر مشخص شد ریشه عمده مشکلات کشور داخلی است، بنابراین برای حل مشکلات هم باید به داخل کشور چشم دوخت.

وی اظهار کرد: مشکلاتی از قبیل اقتصاد متکی به نفت، ساختار بانک ها، نظام گمرکی، عدم بهره وری کافی در حوزه های کشاورزی، رتبه آب شرب مردم، فقر و نابرابری، عدم تولید ثروت از راه شرکت های دانش بنیان، خام فروشی و بسیاری دیگر از این مسائل در کشور وجود دارد که البته راهکارهای حلش هم با نگاه به داشته های داخلی موجود است.

رسانه ها شرایط موجود را برای مردم تبیین کنند

این کارشناس حوزه رسانه افزود: در اینجا ضروری است تا رسانه ها برای تبیین شرایط موجود ورودی جدی داشته باشند و با فرهنگ سازی، مردم و مسئولان را به یکدیگر نزدیک کنند؛ از سویی با مطالبه گری خواسته های مردم را بیان کنند و از سویی دیگر مسئولان را به سمت تدوین و اجرای راهکاری اساسی برای رفع مشکلات هدایت کنند.

ربیعی تصریح کرد: جدای از آن که مسئولان و وظایف محوله آنان به طور کامل مشخص است، اما نقش مردم هم اهمیت ویژه و استراتژیکی دارد و نمی توانیم گوشه ای بی تفاوت نشسته و تنها انتظار داشته باشیم تا مسئولان کارها را پیش ببرند، می طلبد مردم نیز برای رفع مشکلات بیش از پیش وارد عرصه های کاری متعدد شوند.

رسانه ها برای فرهنگ سازی با رویکرد ایجاد یک گفتمان جهادی نقش کلیدی دارند

وی با بیان اینکه تهدیدهایی که پیش روی ما است می تواند فرصت باشد به شرط آن که با آن ها مقابله کنیم، عنوان کرد: در این زمینه نقش کلیدی رسانه برای فرهنگ سازی با رویکرد ایجاد یک گفتمان جهادی و ترغیب به حضور مدیران جوان و انقلابی در عرصه های مختلف بسیار مهم است.

اعتقاد این کارشناس حوزه رسانه بر این است که با گوشه اتاق و پشت میز نشستن نمی توانیم مشکلات را حل کنیم و باید کف میدان مسائل و مشکلات را پیگیری و حل کرد، چرا که با نگاه اشرافی و تجملی به طور قطع معضلات و مشکلات حل نمی شود.

وسط معرکه بودن با روحیه جهادی سازگار است نه با گوشه نشینی

ربیعی کاری جهادی با روحیه انقلابی آن هم وسطه معرکه بودن را بر گوشه نشینی و دست روی دست گذاشتن نخستین گام در مسیر حل مشکلات دانست و عنوان کرد: رهبر انقلاب به خوبی از یک واقعیت برای چندمین مرتبه پرده برداشت، اینکه یک بار تلاش کردیم تحریم ها را از طرق مذاکره حل کنیم خروجی آن را که هیچ بود مشاهده کردیم و در نهایت عمده دارایی هسته ای کشورمان را دادیم.

وی افزود: به گفته رئیس وقت بانک مرکزی در برجام تقریباً هیچ نصیبمان شد و اگر ما امروز مجدد در گرداب مذاکره گرفتار شویم شاهد هیچ خروجی و نتیجه ای برای ملت نخواهیم بود.

این کارشناس حوزه رسانه گفت: زمانی دشمن دست از سر ملت ما می می دارد که از اثرگذاری تحریم ها ناامید شود وگرنه تا زمانی که احساس کند که نقشه هایشان اثر دارد، شک نکنیم که به جنایات خود ادامه می دهد و هر روز به بهانه های مختلف این تحریم را تکرار می کند.

ایستادگی، خودباوری و اتکا به درون راهکار اصلی مبارزه با تحریم ها

ربیعی با تأکید بر اینکه خودباوری و اتکا به داشته های درون زمینه ساز استقلال می شود، عنوان کرد: این مسایل باید به درستی و با منطقی استوار برای مردم تبیین شود و اینجا جایگاه رسانه های انقلابی و ورود آنان ضروری است.

به گزارش عصر همدان؛ در جنگ اقتصادی از نقش رسانه ها به ویژه جایگاه رسانه های انقلابی در راستای روایتگری، فرهنگ سازی، تبیین و گفتمان سازی برای ایجاد موجی همه جانبه در جامعه در مسیر عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی غافل نباید بود.

ترویج و تزریق همت و روحیه جهادی تعاملی دو طرفه است هم از مسئولان به مردم و هم از مردم به مسئولان و پل ارتباطی آنان هم می شوند رسانه ها که اگر انقلابی و مطالبه گرانه وارد میدان شوند زنجیره عملیاتی شدن طرح های اقتصادی تکمیل شده و می توان آن روز مدعی شد که بر تحریم ها غلبه کرده ایم آن هم تنها با تکیه بر توان داخلی.

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد