فضای مجازی؛ فرصت‌ها و تهدیدها؛

افزایش سواد رسانه برای دانش آموزان الزامی است/ اینترنت، کمبود اطلاعات و تجهیزات؛ سه مشکل عمده آموزش مجازی

کد خبر: 306426
|
19:11 - 1399/09/08
نسخه چاپی
افزایش سواد رسانه برای دانش آموزان الزامی است/ اینترنت، کمبود اطلاعات و تجهیزات؛ سه مشکل عمده آموزش مجازی
باید نگاه تهدیدآمیز بودن فضای مجازی را به فرصت بودن آن تغییر دهیم و با برنامه‌ریزی دقیق زمان حضور دانش‌آموزان در آموزش های غیر حضوری را ساماندهی کنیم.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازعصرهامون؛ از زمانی که ویروس کرونا در کشور ما پیدا شد و خیلی زود گسترش یافت، مدارس آموزش حضوری را تعطیل کرده و به نوع مجازی روی آوردند، این نوع تدریس به دلیل نو بودن در ابتدا با مشکلات فراوانی روبرو بود، که فعالیت آموزشی را سخت و معلمین، دانش‌آموزان و خانواده‌ها را دچار سردرگمی کرده بود.



اما رفته‌ رفته از بار مشکلات کاسته شده و آموزش و پرورش با طراحی نرم‌افزار شاد سعی کرد تا باری از دوش خانواده‌ها بردارد و آموزش‌ها را به آن سمت هدایت کند.



اما نرم‌افزار شاد در ابتدا با مشکلاتی مانند کندی سرعت و رایگان نبودن اینترنت مواجه بود که سبب شد بسیاری از مدارس از نرم‌افزار های دیگر استفاده کنند.



علاوه بر این مشکلات دانش آموزان در فضای مجازی ساعت های بی پایانی به جز ساعات آموزشی حضور دارند که برای این منظور نیاز به آموزش و ارتقای سواد رسانه در بین آنان احساس می شود.





مریم رافتی، مادر یک دانش آموز ایرانشهری در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: آموزش آنلاین واژه‌ای بوده که در کنار کرونا مهمان خانه‌های تمام افراد محصل شده است.

وی با وجود این که در شرایط شیوع ویروس کرونا  به هیچ وجه حاضر به فرستادن فرزندم به مدرسه نیستم، افزود: اما دغدغه تحصیل و تعلیم و تربیت او را دارم که با اجرای آموزش های مجازی تا حدودی از نگرانیم کاسته شده و فرزند من به جای بلاتکلیفی در منزل و اتلاف وقت در شبکه های مجازی و دیدن برنامه های تکراری تلویزیون پیگیری تحصیل و آموزش های دروسش است.

رافتی ادامه داد:  با شیوع ویروس کرونا و لزوم آموزش دانش‌آموزان به صورت غیر حضوری، راه برای کنجکاوی و یا سر زدن به سایر فضاهای مجازی نیز هموار شده است

وی عنوان کرد: در راستای برگزاری کلاس های مجازی برای دانش آموزان عدم سواد رسانه‌ای یا گا‌ها علمی والدین فشار زیادی به آنان وارد می کند و درکنار آن نبود زیر ساخت درست اینترنتی و تحمیل هزینه‌های زیاد از جهت خرید شبکه‌های خوب و پر سرعت اینترنت و بعضا گوشی موبایل و لب تاپ یا تبلت همگی از دلایل سخت گذشتن سال تحصیلی است.

رافتی اضافه کرد: گسترش اینترنت و فضای مجازی در جامعه به گونه‌ای است که دنیای کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار داده، به طوری که امروزه اغلب آنان در حال استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این فضا هستند.

وی تصریح کرد: کودکان و نوجوانان زمان زیادی را در روز صرف بازی‌های آنلاین، استفاده از اپلیکیشن‌ها و یا حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند؛ فعالیت‌هایی که اغلب به دور از چشم والدین بوده و در نتیجه نظارتی هم بر آنان وجود ندارد.




آموزش غیرحضوری بهترین راهکار برای تامین سلامت دانش‌آموزان است

در این راستا، عبدالغفور حسینی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: بر اساس ستاد ملی کرونا استان از بیست و هفتم آبان ماه شیوه آموزش در سراسر این منطقه به صورت غیر حضوری بوده و به این معنی است که آموزش ها به شیوه مجازی به دانش آموزان تدریس می شود.

وی افزود: معلمین در هر مقطعی درسنامه ها و جزوه های آموزشی را به شیوه های غیر حضوری که دانش آموزان به مدارس مراجعه حضوری نداشته باشند، در اختیارشان قرار می دهند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان ایرانشهر ادامه داد: شرایط بیماری کرونا روز به روز در این منطقه در حال پیشروی بوده و اکنون در وضعیت زرد قرار داریم و قبل از این از ابتدا شروع سال تحصیلی پانزدهم شهریور ماه تا بیست و ششم ابان ماه شیوه های آموزش به صورت حضور دانش آموزان به روش زوج و فرد، یک روز در میان و مجازی بوده، اما اکنون تدریس آنان کاملا غیر حضوری است.

این مقام مسئول اضافه کرد: هدف اصلی از برگزاری کلاس های آموزشی دانش آموزان در بستر شبکه شاد و فضای مجازی این است که از شیوع بیش از حد ویروس کرونا پیشگیری به عمل آید و با کاهش تردد و تجمعات زنجیره انتقال آن قطع شود.

وی عنوان کرد: برگزاری از این به بعد شیوه های آموزشی بستگی به تصمیم گیری ستاد ملی کرونا دارد.

حسینی تصریح کرد: در شرایط کنونی استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی بوده، حضور حداقلی در مدارس برای معلمان و دانش آموزان پیشنهاد می شود و بهترین گزینه برگزاری کلاس‌های مجازی و غیرحضوری برای آنان است. 

وی خاطرنشان کرد: برای کاهش آسیب های فضای مجازی، راهی جز ارتقای سواد رسانه ای دانش آموزان نداریم.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد