دانا گزارش می‌دهد؛

بازگشت فاصله‌ طبقاتی به جامعه کرونا زده!/ وقتی عزاهای آنلاین رقابت را برای «فخرفروشی» تنگ‌تر می‌کنند

کد خبر: 306428
|
19:41 - 1399/09/08
نسخه چاپی
بازگشت فاصله‌ طبقاتی به جامعه کرونا زده!/ وقتی عزاهای آنلاین رقابت را برای «فخرفروشی» تنگ‌تر می‌کنند
گرچه با آمدن ویروس کرونا، زندگی ما شاهد تغییرات گستردگی شده اما محدودیت‌های ایجاد شده رنگی دیگری را به زندگی مردم بخشیده؛ تجمل گرایی و ایجاد روش های نوین برای آن یکی از همین رنگ هاست.

به گزارشاسلام آباد خبر،به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کرونا دارا و ندار نمی‌شناسد، دارایی که با یک غسل و کفن می‌رود و نداری که غریبانه‌تر از دیروز، در خاک آرام می‌گیرد، نه خبری از غسال اختصاصی است و نه کفن‌های آن‌چنانی و تابوت‌های میلیونی و نه دیگرخبری از آن‌همه فخرفروشی؛حالا همه با یک‌چشم دیده می‌شوند،چشمی که دیگر در میانه‌های آن تفاخر دیده نمی‌شود و غرور میلیاردها چشمان فقرا را گریان‌تر نمی‌کند.

کرونا اگرچه دارای زشتی‌ها و کاستی‌های بسیاری است اما شاید تنها نقطه مثبت آن همین یکسانی دارا و ندار باشد، اینجا هرگونه فاصله طبقاتی دیگر معنا ندارد و تنها تخته‌ های خالی بیمارستان‌ها و تلاش پزشکان سرنوشت آن‌ها را در برابر کرونا رقم می‌زند.

کرونا پای به عرصه وجود نهاد تا هرگونه بساط مجلس عزا و عروسی را برچیده و آن‌همه چشم و هم‌چشمی‌ها کنار برود و اجازه برپایی هیچ‌گونه مراسمی داده نشود تا دیگر چهره هیچ فقیری از ترس نداشتن، شرم آلود نشود.

اما بااین‌حال که بساط این عزا و عروسی‌ها برچیده شده گویا عده‌ای فرصت‌طلب پای یک جریان جدید را به جامعه بازکرده‌اند، بساطی به نام «عزای آنلاین» حالا در یک نقش و نگار جدید پا به عرصه وجود نهاده است، نقشی که پیش‌زمینه‌های نازیدن بالیدن و خودستایی را در جامعه به دنبال خواهد داشت.

تصویر روزهای سیاه زندگی برخی خانواده‌ها در فضای مجازی

اخیراً یکی از کانال‌های خبری با تبلیغات فعالیت‌های یک وب‌سایت درباره ترحیم آنلاین به بیان برخی فعالیت‌های این پرداخته است که از آن جمله می‌توان به ارائه گزارش از پیام‌های تسلیت، گزارش از حضور مهمانان، گزارش تصویری از مراسم، طرحی و ارائه برنوشته اطلاع‌رسانی و تهیه کلیپ از زندگی‌نامه متوفی و بخش‌های دیگر اشاره کرد.

این وب‌سایت تبلیغاتی درزمینهٔ طراحی نوشته‌های مجازی برای همدردی و طراحی و ارسال بنر فیزیکی و کمک به خیریه‌ها و ... نیز فعالیت دارد.

خبرنگار ما با یکی از مسئولان این وب سایتها به گفت‌وگو نشست، او چنین اظهار کرد: هزینه مراسم ویژه ما 199هزار تومان است و برای این اقدام باید در سایت ثبت‌نام و پس‌ازآن در پنل کاربری تیکت ایجاد مراسم جدید را ثبت و نام و نام خانوادگی و عکس متوفی را ثبت نمایید.

وی افزود: شرکت‌کنندگان در مراسم عزا می‌توانند با خریداری دسته‌گل، هزینه‌های پرداختی را به خیریه اهدا کنند.

این کاربر ادامه داد: خانواده برخی از عزاداران، می‌خواهند تصاویر متوفی آن‌ها در وب‌سایت ثبت و نمایش داده شود و ما هم این اقدام را اجرا می‌کنیم که پس از ثبت تصاویر متوفی ، می‌توانند یک ویدئولایو یا ویدئو ثبت‌شده را در سایت بارگذاری کنید.

این کاربر سایت برگزاری ختم های آنلاین درباره نحوه برگزاری مراسم ختم آنلاین این گونه توضیح داد: در ابتدای مراسم یک قرآن قرائت می‌شود، سپس مداحی و مراسم پایانی نیز با ختم بخش هایی از قرآن کریم به پایان می رسد اما خانواده های متوفی می توانند یک کلیپ از تصاویر مرحوم را ثبت کنند.

او همچنین عنوان کرد: درواقع در پنل های کابری این وب‌سایت، کاربری‌هایی با ماهیت معمولی، استاندارد و ویژه وجود دارد که هرکدام نسب به دیگری مزایای بیشتری دارد.

عزاهای آنلاین هشداری برای فاصله‌گذاری طبقاتی!

اگر بخواهیم صرفاً ماهیت برگزاری چنین مراسم‌هایی را بررسی کنیم می‌توان به روی کار آوردن فاصله‌های طبقاتی در جامعه اشاره کرد، تا پیش از کرونا عزای  فقیر و غنی به‌خوبی از یکدیگر با یک نگاه قابل‌تشخیص بود اما حالا که کرونا این فرصت را از فرصت‌طلبان گرفته بازهم عده‌ای برای منفعت‌طلبی‌های خود به دنبال ایجاد چنین فضاهایی خواسته یا ناخواسته هستند، فرصت‌هایی که جامعه را دچار انحطاط اخلاقی می‌کند.

از طرفی دیگر، برخی‌ها چگونه اجازه می‌دهند که تصاویر متوفی‌ای‌شان چه جوان و پیر و چه زن و چه مرد دست‌به‌دست در فضاهای اینترنتی بچرخد و شاید هم بعضاً سرنوشت ناگواری برای آن‌ها رقم برخورد.

باید پرسید که وب سایتها و مدعیان برگزاری چنین مراسم‌های آنلاینی چگونه می‌توانند امنیت کاربران خود را تأمین کنند و پاسخ مخاطبان خود را بدهند؟

به هر حال باید نهادهای نظارتی بر فضاهای این چنینی توجه کنند و نگذارند امنیت مردم به خطر بیفتد.

انتهای پیام/ا

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد