مقدمه ای بر انتقام سخت؛

اقتدار پوچی که با عین الاسد در هم کوبیده شد/سیلی موشکی از اراده تا عمل

کد خبر: 306619
|
16:06 - 1399/10/18
نسخه چاپی
اقتدار پوچی که با عین الاسد در هم کوبیده شد/سیلی موشکی از اراده تا عمل
اگرچه به اذعان بسیاری از کارشناسان باید مهم‌ترین دستاورد حمله موشکی به پایگاه آمریکایی عین الأسد را ضربه به حیثیت آمریکا علی‌رغم انبوه تبلیغات پیرامون قدرت نظامی این کشور در چند دهه گذشته دانست، اما در کنار این ضربه و شکست هیمنه پوچ ابرقدرتی آمریکا، دستاوردهای راهبردی و تاکتیکی مختلفی نیز در این عملیات حاصل شد.

به گزارشاسلام آباد خبر،شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از دیار آفتاب؛ پس از اقدام تروریستی ارتش آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، رهبر انقلاب در همان ساعات نخست در پیامی از انتقام سخت سخن گفتند و فرمودند: «شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوه‌ی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند.»

شخصیت برجسته و محبوب سردار سلیمانی در میان مردم ایران و منطقه و ترور ناجوانمردانه ایشان به دستور مستقیم رئیس‌جمهور تروریست آمریکا باعث شد موج خونخواهی و مطالبه انتقام از همان نخستین ساعات انتشار این خبر به یک خواسته عمومی و مردمی تبدیل شود. 

از طرفی کلیه فرماندهان نظامی کشور ضمن تأکید بر این مطالبه مردمی پاسخ به این جنایت آمریکایی-صهیونیستی را قطعی و تأثیرگذار عنوان کرده و گفتند زمان و مکان انتقام را جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد کرد.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان نیز بعد از این حادثه عنوان کرد: «قصاص عادلانه به این معنی نیست که شخصیتی که هدف قرار می‌گیرد، هم‌وزن  قاسم سلیمانی باشد، کفش سردار سلیمانی ارزشش از ترامپ بیشتر است. هیچ شخصی هم‌وزن قاسم سلیمانی نیست که بتوان او را قصاص کرد. قصاص عادلانه موجودیت نظامی آمریکا در منطقه است

پایگاه‌های نظامی آمریکا، ناوگان‌های نظامی آمریکا، هر افسر و سرباز آمریکا در منطقه،  ارتش آمریکا، این‌ها که حاج قاسم را کشتن باید تاوان بدهند و معادله این است.»

هرچند گمانه‌زنی‌ها درباره واکنش جمهوری اسلامی ایران در محافل رسانه‌ای داخل و خارج کشور به‌شدت داغ شده بود و از طرفی مقامات آمریکایی از تسلط موشکی ایران بر پایگاه‌های نظامی خود در منطقه دچار اضطراب و نگرانی بود اما این مسئله باعث نشد تا جمهوری اسلامی در تصمیم‌گیری خود برای اولین هشدار به آمریکا احساساتی و شتاب‌زده عمل کند.

سیلی موشکی از نقطه زنی تا در هم شکستن یک ابهت پوشالی/ پاتریوت ناکام ماند!

سرانجام شامگاه چند روز بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی و در روز چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه رأس ساعت ۱:۲۰ بامداد وعده‌ی انتقام سپاه با شلیک ۱۳ موشک به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد عملی شد البته هم‌زمان پایگاهی در نزدیکی فرودگاه اربیل نیز مورد حمله‌ی موشکی قرار گرفت. بعد از این حملات سپاه پاسداران در بیانیه‌ای ضمن اعلام خبر این حمله موشکی آورد: «زمان تحقق وعده صادق فرا رسید و به اذن خداوند متعال بامداد امروز در پاسخ به عملیات جنایتکارانه و تروریستی نیروهای متجاوز آمریکایی و انتقام ترور ناجوانمردانه و شهادت مظلومانه فرمانده قهرمان و فداکار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار پرافتخار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش، رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه طی عملیات موفق بنام عملیات شهید سلیمانی با رمز مقدس یا زهرا (س) با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به عین الاسد را درهم کوبیدند.»

در بخش دیگری از این بیانیه سپاه پاسداران آمده بود: «به دولت‌های متحد آمریکا که پایگاه‌های خود را در اختیار ارتش تروریستی این کشور قرار داده‌اند، اخطار داده می‌شود هر سرزمینی، به هر ترتیب مبدأ اقدامات خصمانه و تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، هدف قرار خواهد گرفت.»

چند ساعت بعد از حمله‌ی ایران به پایگاه عین الاسد رهبر انقلاب در دیدار با مردم قم که به‌صورت مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد درباره‌ی حمله به پایگاه عین‌الاسد و موضوع انتقام فرمودند: «بحث انتقام و مانند این حرف‌ها، بحث دیگری است؛ حالا یک سیلی‌ای دیشب به این‌ها زده شد؛ این مسئله‌ی دیگری است. آنچه در مقام مقابله مهم است -این کارهای نظامیِ به این شکل، کفایت آن قضیّه را نمی‌کند- این است که بایستی حضور فساد برانگیز آمریکا در این منطقه منتهی بشود؛ تمام بشود.»

پس از این حمله، گمانه‌زنی‌های فراونی درخصوص میزان خسارات و تلفات واردشده به ارتش تروریستی آمریکا مطرح شد؛ خساراتی که البته در ابتدا به‌طور کامل از سوی مقامات آمریکایی ازجمله رئیس‌جمهور تروریست این کشور رد شد ولی باگذشت زمان و به‌صورت قطره‌چکانی میزان این خسارات و تلفات در گزارش‌های مختلف پنتاگون رسانه‌ای شد، هرچند پهبادهای سپاه پاسداران تصاویری از اثبات دقیق موشک ها به نقاط مورد نظر ضبط کرده بودند.

بعدازظهر پنج‌شنبه نوزدهم دی، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تشریح این عملیات طی سخنانی تأکید کرد که ایران به دنبال کشتن سربازان آمریکایی نبوده و هدف اصلی این حمله آسیب زدن به ماشین نظامی آمریکا در منطقه و هشداری جدی به این کشور بوده است. بااین‌حال سردار حاجی‌زاده خاطرنشان کرد که با توجه به‌شدت حمله، انتظار می‌رود که ده‌ها نفر از نیروهای آمریکایی مستقر در عین‌الاسد کشته یا زخمی شده باشند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست اما چند روز بعد از این حمله در مطلبی به تشریح پاسخ موشکی سپاه به ترور سردار سلیمانی پرداخت و در پایگاه اینترنتی خود با انتشار تصاویر جدیدی از حمله سپاه به مقر نظامیان آمریکا در استان الانبار عراق نوشته است: «طبق اظهارات نیروهای آمریکایی مستقر در عراق، حمله موشکی هفته گذشته ایران به پایگاه عین‌الاسد بیش از یک ساعت و نیم به طول انجامید. شاهدان عینی می‌گویند با اصابت هر موشک بالستیک ایران به این پایگاه، آسمان منطقه تا شعاع چند کیلومتر روشن می‌شد! ده‌ها سرباز نیز در مصاحبه با ما (خبرنگار واشنگتن‌پست) در توصیف این حمله اعلام کردند با اصابت هر موشک احساس می‌کردند که هوا [از شدت انفجار] کمی گرم‌تر می‌شود.»

این نشریه آمریکایی همچنین در گزارشی فاش کرد که برخلاف ادعای مقامات دولت ترامپ مبنی بر اینکه هیچ‌یک از نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه عین‌الاسد عراق طی حمله موشکی ایران به این پایگاه آسیب‌ندیده‌اند، ده‌ها نیروی آمریکایی در این حمله دچار ضربه‌مغزی خفیف شده و تحت درمان قرارگرفته‌اند.

از سوی دیگر آنچه موردتوجه قرار گفت علت عدم رهگیری موشک‌های ایرانی از سوی سامانه دفاعی پایگاه عین الاسد، ابهام درباره تلفات و نیز چرایی عدم واکنش آمریکایی‌ها به این حمله بود علیرغم اینکه مقامات نظامی ایالات‌متحده همواره به تهدید زبان می‌گشودند اما حالا با مشاهده توانمندی ایران و ضعف‌های خود در عرصه‌ی عمل کاری جز سکوت و لاپوشانی خسارات تحمیلی شده نداشتند.

علیرغم اینکه پنتاگون پایگاه‌های نظامی خود را با سامانه‌های پاتریوت مشهور خود تجهیز کرده است و این سامانه ویژه رهگیری و انهدام موشک‌های بالستیک است اما موفق به رهگیری موشک‌های ایرانی که دو پایگاه نظامی آمریکا را هدف قرار دادند، نشد و شکست پاتریوت که قبلاً در عربستان در مقابل موشک‌های شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها هم ناکارآمدی آن‌ها ثابت‌شده بود بار تکرار شد.

چرایی عدم واکنش آمریکا به حمله موشکی ایران به عین الاسد

العهد در مطلبی با عنوان «چرا آمریکا در برابر حمله موشکی ایران به پایگاه نظامیان این کشور در عین الاسد واکنشی نشان نداد» آورده است: علل راهبردی که سبب شد که آمریکا واکنش نشان ندهد چه بود؟ آیا موضوعات بین‌المللی یا داخلی دخیل بود که آمریکا به سیلی ایران واکنشی نشان ندهد؟

این رسانه می‌نویسد: «این اولین سیلی نبود که نظامیان آمریکایی از ایران دریافت کرده و ساکت مانده و آن را هضم کردند و حوادث دیگری رخ‌داده است که ثبات و تأکید ایرانی‌ها به رویارویی با نظامیان آمریکایی را نشان داده است که ازجمله آن‌ها سرنگونی پهپاد بسیار پیشرفته آمریکا بود که حریم هوایی را بر فراز آب‌های منطقه‌ای ایران نقض کرده بود و تصاویر هوایی آن‌ها اثبات کرد و نیز حوادث دیگری ازجمله در کنترل گرفتن پهپاد آمریکایی بر فراز ایران و نیز بازداشت ملوانان آمریکایی در تنگه هرمز پس از نقض حاکمیت ایران از سوی آن‌ها بود که همه آن‌ها با واکنش مناسبی از سوی آمریکا همراه نشد و گواه این بود که ابرقدرتی مانند آمریکا در این حوادث هدف قرار گرفت.«

اگرچه به اذعان بسیاری از کارشناسان باید مهم‌ترین دستاورد این عملیات را ضربه به حیثیت آمریکا علی‌رغم انبوه تبلیغات پیرامون قدرت نظامی این کشور در چند دهه گذشته دانست، اما در کنار این ضربه و شکست هیمنه پوچ ابرقدرتی آمریکا، دستاوردهای راهبردی و تاکتیکی مختلفی نیز در این عملیات حاصل شد.

اثبات مجدد دقت کم‌نظیر عملیاتی و قابلیت اطمینان بالای موشک‌های ایرانی و نمایش اراده استفاده از سلاح علیه دشمنی به قدرت آمریکا، اثبات وجود اشراف اطلاعاتی بالا به امکان حساس و حیاتی در عمق پایگاه دشمن ازجمله مواردی است که در بعد نظامی این حمله موشکی موردتوجه است.

انتقام مقدماتی دارد و آن سیلی‌هایی است که دشمن باید بخورد

سردار اسماعیل قآنی فرمانده نیروی قدس سپاه ۱۷ دی ماه در نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: «انتقام مقدماتی دارد و آن سیلی‌هایی است که دو سیلی را دشمن خورده و سیلی بعدی را رهبر انقلاب تعریف کرده‌اند که باید در ادامه بخورند، سیلی اول تشییع بزرگ سردار در کرمان بود که پای این تشییع هم انسان‌های بزرگی تشییع شدند که عظمت راه این مرد بزرگ است. سیلی دوم حمله‌ای است که در دنیا سابقه نداشت و ایران به پایگاه آمریکا وارد کرد.

سیلی بعدی که باید خورده شود غلبه نرم‌افزاری بر هیمنه پوچ استکبار است. این مسیری که شروع‌شده و با تلاش بیشتر و با راهنمایی‌هایی که رهبر انقلاب به نخبگان و جوانان ایرانی کردند، هیمنه آمریکا باید شکسته شود.»

درهم کوبیدن عین الاسد عزم جمهوری اسلامی برای انتقام را نشان داد

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیارآفتاب با اشاره به اینکه درهم کوبیدن پایگاه آمریکائی عین الاسد به عنوان یک یوم الله یاد می شود گفت: این حمله نشان داد عزم ایران برای انتقام جدی است و البته مسئله انتقام سخت تنها محدود به موشک باران پایگاه عین الاسد نیست بلکه انتقام سخت که مطالبه ملت ایران و ملت های مسلمان است در زمان و مکان مشخص گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه موشک باران پایگاه آمریکائی عین الاسد چند نکته در مورد ایران را به دنیا به اثبات رساند،افزود: در هم کوبیدن پایگاه عین الاسد نشان داد ایران علاوه بر اینکه بر عزم خود جدی است دوران بزن و در رو تمام شده است و قطعا در انتقام اقدام متقابل را با جدیت انجام خواهد داد.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در یوم الله درهم کوبیدن پایگاه آمریکائی عین الاسد پیشرفت های فوق العاده ایران علیرغم تحریم ها و فشارهای دشمنان در حوزه موشکی و دفاعی به دنیا نشان داده شد و دنیا را دچار شگفت زدگی و بهت کرد.

وی اضافه کرد: نکته سومی که می توان در مورد پایگاه آمریکائی عین الاسد گفت این است که آمریکائی ها تنها عربده کشی می کنند و در واقع این اقدام هیمنه پوچ و توخالی جبهه استکبار را به رخ دنیا کشاند و این باید برای کشورهای ترسو که از آمریکائی ها وحشت دارند درس مهمی باشد.

سلیمی تأکید کرد: کشورهایی که امروز به گاو شیرده آمریکا تبدیل شده اند باید از این مسئله درس عبرت بگیرند که آمریکا نمی تواند حامی آنها در شرایط سخت باشد.

وی با بیان اینکه در هم کوبیدن پایگاه آمریکائی عین الاسد نشان داد که این ملت ها هستند قدرت هر کشور را تعیین می کنند، گفت: این ملت ها هستند که با عزم و اراده خود موجب تحولات جدی شوند و هیمنه های پوشالی نمی تواند عامل بر قدرتمند بودن باشد.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه درهم کوبیدن پایگاه آمریکائی عین الاسد منطقه و دنیا را وارد فاز جدیدی کرد، افزود:امروز هزاران هزار پایگاه های موشک نقطه زن توسط امت حزب الله اهداف متجاوزان را هدف گرفته اند و آماده ساختن حماسه ای چون درهم کوبیدن پایگاه عین الاسد هستند.

اعتبار ساختگی آمریکا با حمله موشکی عین الاسد فرو ریخت

رجبی، کارشناس مسائل سیاسی نیز با اشاره به اینکه حمله به عین‌الاسد، اخراج آمریکا از منطقه را کلید زد در تحلیل ابعاد نظامی این عملیات افزود: تا اخراج آخرین سرباز آمریکا از منطقه، مقاومت ادامه خواهد داشت، آنچه در عین‌الاسد نابود شد، نه فقط مرکز فرماندهی و هدایت پهپادی آمریکا، بلکه هیمنه و هیبت ساختگی ارتش این کشور بود.

کارشناس سیاسی اظهارکرد: قبل حمله نظامی ایران به عین الاسد، هیچ کشوری جرات حمله به پایگاه های نظامی آمریکا را نداشت اما با حمله ایران به عین الاسد همینه پوچ استکبار فروریخت، این حمله موشکی در حالی انجام شد که ترامپ قبل از حمله به عین الاسد مدعی شد در صورت هدف قرار گرفتن مواضع آمریکایی از سوی جمهوری اسلامی، آمریکایی‌ها ۵۲ نقطه فرهنگی ایران را هدف قرار خواهند داد.

رجبی افزود: این برای نخستین بار بعد از جنگ جهانی دوم بود که یک دولت تصمیم گرفت و توانست رسما به یک پایگاه آمریکا حمله کند و پاسخ حملات آمریکا را رسما بدهد.

این کارشناس سیاسی اظهارکرد: از نظر فنی و نظامی آمریکا قدرت هیچ عکس العملی را در برابر این حمله نداشت و حمله موشکی عین الاسد، ارتش آمریکا را که غیر قابل نفوذ و برتر در جهان شناخته شدا بود را درهم شکست.

وی گفت: حمله موشکی به عین الاسد اعتبار ارتش آمریکا و تجهیزات نظامی آنها را زیر سوال برد و قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران را به رخ دنیا کشید و در واقع قدرت استکبار در منطقه از بین رفت.

رجبی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها با وجود تهدیدات و رجز خوانی های ترامپ علیه ما اقدامی را نتوانستند انجام دهند و این ها به خاطر قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران است و دشمن به شدت نگران هجمه های بالای انتقام است.

انتقام سخت به وقوع خواهد پیوست 

آنچه مسلم است این عملیات ضمن اینکه باعث حیرت کارشناسان نظامی دنیا شد و از این حیث به ادعاهای پوچ ابرقدرتی آمریکا خسارت سنگینی را وارد کرد اما در برابر ترور ناجوانمردانه حاج قاسم سلیمانی به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک سیلی بود ولی این سیلی عزم جمهوری اسلامی برای انتقام و پتانسیل‌های مورد نیاز در این مسیر را به رخ دشمن کشید تا وعده انتقام سخت در زمان و مکان مقتضی به وقوع بپیوندد.

انتهای پیام/

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها