حفظ جنگل با دستان خالی؛

حمله به جنگلبانان در سایه خلأ قانونی/ فروشندگان مواد مخدر به قاچاق چوب روی آوردند!+عکس

کد خبر: 306667
|
17:33 - 1399/11/06
نسخه چاپی
حمله به جنگلبانان در سایه خلأ قانونی/ فروشندگان مواد مخدر به قاچاق چوب روی آوردند!+عکس
ضرب و شتم ۵ جنگلبان تالشی توسط قاچاقچیان چوب فقط در چند ماه اخیر، آماری نگران‌کننده است. این در حالی است که به گفته فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی گیلان مهمترین عاملی که باعث می‌شود امنیت جنگلبانان توسط قاچاقچیان به خطر بیفتد، خلأ قانونی است‌.

به گزارشاسلام آباد خبر،  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از8دی، ۵۰ درصد زراعت چوب کشور را بر عهده گیلان است همچنین گیلان در بین استان های شمالی نیز بیشترین زراعت چوب را به خود اختصاص و تأمین کننده چوب مورد نیاز صنایع سلولزی است این در حالی است که حدود ۴۰ درصد جنگل های استان گیلان در تالش واقع شده است.قرار گرفتند، اینکه اغلب این قاچاقچیان بومی و محلی هستند خود عاملی نگران کننده برای جنگلبانان گیلان است، قرار گرفتن قاچاقچیان و جنگلبانی از یک محل رو در روی هم، یکی بنا به مسئولیتی که نسبت به منابع طبیعی و شغل خود دارد و دیگری شاید به ناچار برای امرار معاش یا حریص بودن بیش از حد و کسب سود آنی، باعث رو در رو قرار گرفتن این افراد در مقابل هم و بالطبع خطرات روحی و جسمی برای جنگلبانان و خانواده هایشان شده است.پیش از این جنگلبانان و حافظان منابع طبیعی گیلان بارها مورد ضرب و شتم و هجوم قاچاقچیان قرار گرفتند و جنگلهای گیلان پس از شهادت میرزا کوچک خان همچنان ناظر شهادت مردانی دیگر در جنگل های این استان است.

ترور شهید رشیدغفاری نیمه شب در کنار همسر و دخترانش

شهید رشید غفاری از جنگلبانان مؤمن و متعهد تالش بود که بارها توسط قاچاقچیان چوب مورد تهدید قرار گرفته بود.

شهید غفاری به گفته همکارانش هم مأمور حفاظت بود، هم کارشناس، هم مؤمور اجرا و هم مامور انتظامی بود و برای صیانت از جنگل از هیچ اقدامی کوتاهی نمی کرد، سرانجام در نیمه شب ۱۶ شهریور ۱۳۸۱ در منزل خویش و در جلوی چشم همسر و فرزندانش، توسط سلاح گرم به دست قاچاقچیان چوب به درجه رفیع شهادت نائل آمد. جسد این گیلانیِ متعهد در کنار دختر خردسالش در خون غلتید و این کابوسی است که تا آخر عمر خانواده غفاری را رها نمی‌کند.

شهید ناصر پیروی خوشنام‌ترین و شجاع‌ترین جنگلبان ایران

سه سال پس از شهادت شهید غفاری، ناصر پیروی رئیس فقید اداره منابع طبیعی شهرستان ماسال در ۷ اردیبهشت ۱۳۸۴ صبح هنگام عزیمت به محل کار خود با خودروی دولتی در بین راه توسط عده ای از خودرو پیاده و ربوده می شود که پس از ۴۸ ساعت جسد متلاشی شده و بدون سر وی که با تیغ موکت بری از تن او جدا شده بود در جنگل‌های هفت دغنان صومعه سرا حوزه انتظامی ضیابر کشف شد! شهید ناصر پیروی به شهید مبارزه با مفاسد اقتصادی مشهور و از وی به عنوان یکی از خوشنام‌ترین و شجاع‌ترین جنگلبانان ایران نام برده می شود.

سرهنگ محمد قربانی لرد فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی گیلان در گفتگو با خبرنگار ۸دی، با اشاره به ضرب و شتم چند هفته اخیر جنگلبانان در حفاظت از مراتع و جنگل ها اظهار کرد: مهمترین عاملی که باعث می شود امنیت جنگلبانان به فاصله زمانی کمی توسط قاچاقچیان به خطر بی افتد، خلأ قانونی است‌.

قربانی لرد با تاکید بر اجرای حداکثر مجازات برای متخلفین و قاچاقچیان افزود: عدم به موقع بررسی تخلف، درگیری ها و دستگیری متخلفین، عدم تنبیه و حکمی بازدارنده در مقابل مجرمینی که همکاران منابع طبیعی را مورد ضرب و شتم قرار می دهند باعث شده است قاچاقچیان واهمه ای از عملکرد خود نداشته باشند‌.

لزوم اصلاح قانون برخورد با قاچاقچیان برای حفظ امنیت جانی جنگلبانان

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه مجازاتی که در قانون برای قاچاقچیان تعیین شده است بازدارنده نیست، گفت: قانون در این خصوص نیاز به اصلاح و تعیین اشد مجازات می باشد.

وی از جنگبانان بعنوان ضابطین خاص قضایی نام برد و ادامه داد: متأسفانه گاهی مردم هنوز نیروهای منابع طبیعی و جنگلبانان را حتی با لباس فرم بعنوان یک مامور نپذیرفتند و بنظر می رسد مردم تصور می کنند که جنگلبانان تنها کارمند منابع طبیعی هستند.

قربانی لرد با اشاره به دلجویی و دیدار از جنگلبان آسیب دیده تالش بیان کرد: در چند ماه اخیر ۵نفر از جنگلبانان اداره تالش در درگیری با قاچاقچیان چوب مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و آسیب دیدند که تحت حمایت و قدردانی اداره کل منابع طبیعی قرار گرفتند، به هر حال ما خواستار حمایت قضایی، مجازاتی تاثیر گذار و بازدارنده برای مجرمین هستیم تا مانعی برای سایر کسانی که قصد رفتاری غیرقانونی دارند شود.

کمبود نیرو و عدم امکانات و تجهیزات

وی با تاکید بر لزوم بروزرسانی تجهیرات و امکانات گفت: با توجه به وسعت محیط طبیعی گیلان با کمبود نیرو، تجهیزات و امکانات مواجه هستیم، بخشی از جنگل ها بویژه کوره راه ها، فرعی ها و مسیرهایی که قاچاق رو هستند و نیز ایستگاه ها و پاسگاه ها باید مجهز به تجهیزات روز بویژه دوربین های مدار بسته شوند که بتوانیم مسیرهای قاچاق رو را بصورت مستمر رصد کنیم ولی استان گیلان فاقد این امکانات است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی گیلان تصریح کرد: سال گذشته یک سری تجهیزات در اختیار ما گذاشتند که از شرق گیلان آغاز شده است اگر تحت حمایت قرار بگیریم و از امکانات برخوردار و اعتبارات لازم را تامین کنند میتوانیم در آینده کل سطح استان گیلان را تحت حفاظت و پشتیبانی قرار دهیم.

شیوع ویروس کرونا و افزایش قاچاق چوب

قربانی لرد با بیان اینکه اکثر متخلفین و قاچاقچیان چوب بومی و محلی هستند، افزود: یکی از دلایل این امر عدم اشتغال افراد بومی است، از اسفندماه سال گذشته همزمان با شیوع ویروس کرونا میزان تخلفات افزایش پیدا کرده است که نشان دهنده بیکاری، فشار زندگی و از سوی دیگر افزایش نابسامان قیمت چوب است.

وی در ادامه افزود: قاچاق چوب به مرحله ای رسیده است که حتی بر اساس بررسی ها امروزه تعدادی از فروشندگان مواد مخدر به قاچاق چوب روی آوردند! زیرا برخلاف گذشته حمل و نقل چوب تنها با کامیون و تریلی انجام نمیشود، بلکه با پراید، پیکان، جیپ و هر خودروی دیگری قابل جابه جایی است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی گیلان در ادامه این مطلب اضافه کرد: کارهای تزیناتی، دکوراسیون، چوب های خراطی و تزییناتی روی کمد با ابعاد ۵۰سانت براحتی با خودرو سواری قابل جابه جایی است حی در میدان شهرداری رشت کارهای چوبی که در معرض فروش قرار دارند بخشی از آنها از چوب های قاچاق هستند.

وی با بیان اینکه حفاظت اداره کل منابع طبیعی گیلان بالاترین رتبه در میزان کشفیات قاچاق چوب کشور را دارد افزود: میزان کشفیات و مقابله با قاچاقچیان بسیار زیاد است اما مجازات های قانون بازدارنده نیستند.

افزایش ۳۵درصدی تشکیل پرونده قاچاق و ۸۷درصدی دستگیری و بازداشت متخلفین

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی گیلان ادامه داد: طی ۱۰ماه گذشته سال جاری تعداد هزار و ۳۵۱ پرونده در بحث قاچاق چوب تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۵درصد افزایش و یک هزار و ۷۴۶نفر حکم دستگیری و بازداشت صادر و انجام شده که نسبت به سال گذشته ۸۷ درصد نیز افزایش داشته است.

قربانی لرد تصریح کرد: تعداد ۹۰۷ دستگاه وسیله نقلیه حامل قاچاق چوب کشف و توقیف شده است که در این مورد نیز با افزایش ۷۰درصدی مواجه هستیم و حجم چوب آلات کشف شده هزار و ۱۵۲متر مکعب است که نسبت به سال گذشته به دلیل حمل چوب با خودروهای سبک نظیر پراید به جای کامیون ۱۴درصد کاهش داشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تلفن ۱۵۰۴ یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی گیلان پاسخگو گزارشات، شکایات و اخبار مردمی در بحث قاچاق چوب و تصرف اراضی ملی است.

با ضارب حدود یکساعت مثل پسر خودم دوستانه صحبت کردم

حسن ره انجام جنگلبان تالشی که چندی پیش توسط قاچاقچیان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت نیز در گفتگو با خبرنگار 8دی، درباره چگونگی وقوع این حادثه اظهار کرد: نیمه شب ساعت حدود ۱۲شب بنا به دستور برای منع رفتار خلاف قانون یک قاچاقچی همراه با چند چنگلبان دیگر به محل مورد نظر رفتیم، وقتی با او مواجه شدیم در طول مسیر که حدود یکساعت طول کشید با او مثل پسر خودم صحبت کردم.

با چوب و داس آنقدر کتکم زدند که بیهوش شدم

وی با تاکید بر اینکه هیچگاه با لحن و رفتار نامناسب و به قصد درگیری با این افراد مواجه نمی شوم ادامه داد: این فرد با پدر و برادر خود تماس گرفت، ناگهان حدود ۴نفر با چوب و داس به ما حمله کردند و انقدر من را کتک زدند که از هوش رفتم‌.

این جنگلبان تالشی با اشاره به لوازم ضروری که جنگلبانان می بایست برای مراقبت از خود در مقابل قاچاقچیان دا

شته باشند گفت: ما دقیقا هیچ چیزی برای مراقبت از خودمان نداریم! حتی یک اسپری یا شوکر، با دست خالی باید در مقابل قاچاقچیان قرار بگیریم و آنها را با زبان و گفتگوی دوستانه از کارشان منع کنیم!دومین بار است که وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار گرفته ام

وی که ۲۰سال سابقه جنگلبانی دارد، افزود: از سال ۸۰ وارد این کار شدم، سختی هایی کشیدم که هیچکس خبر ندارد، برای بار دوم مورد ضرب و شتم وحشیانه ای قرار گرفتم، هر دو دستم از کار افتادند، شنوایی گوشهایم کم و چشم و صورتم کبود و له شده است.

تا زمانی که اسلحه داشتیم قاچاقچیان از حمله به ما واهمه داشتند

ره انجام،  با بیان اینکه تا زمانیکه با سپاه قرارداد داشتیم برای حفظ امنیت جانی خود اسلحه به همراه خود داشتیم، گفت:
بعد از آن شرکتی شدیم و بعد دوباره اداره کل منابع طبیعی با ما قرار داد بست، قراردادی که برای حفظ جان خود در مقابل قاچاقچیان با دست خالی باید قرار بگیریم.

وی ادامه داد: حدود ۲_۳سال قبل یک پرونده ضرب و شتم دیگر داشتم که حدود ۱۳۰میلیون تومان محکوم کردند ولی هنوز فرد ضارب را دستگیر نکردند، تا زمانی که اسلحه داشتیم کمتر اتفاق می افتاد که کسی جرأت حمله به ما را داشته باشد.

اکثر قاچاقچیان بومی و هم محلی هستند!

این جنگلبان تالشی با بیان اینکه اکثر قاچاقچیان بومی و محلی هستند افزود: قاچاقچیان و حتی همین کسانی که این بلا را سر من آوردند هم محلی ما هستند، در بازار همدیگر را می بینیم‌، هرروز با جماعت قاچاقچی چشم در چشم می شویم، واقعا می ترسم از اینکه یک روز بیایند جلوی درب منزل سرم را ببرند.

وی اضافه کرد: من کاری با آنها نداشتم فقط با لحن دوستانه با آنها حرف زدم ولی آنها نامردی را تمام کردند، نزدیک یک ماه است که کنج خانه خوابیده ام و سرگیجه ای که قطع نمی شود و نمیگذارد چند قدم راه بروم امانم را بریده است.

وی از یادآوری و تکرار ماجرای حمله عده ای دیگر از قاچاقچیان با اره برقی و صحنه وحشتناکی که برای او و همکار دیگرش رخ داده بود به سرعت عبور کرد و افزود: جنگلبانی هنوز جز مشاغل سخت محسوب نمیشود، با حقوق پایه ۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان، هرساعت شبانه روز که دستور بدهند با دست خالی باید برای مقابله با قاچاقچیان به محل مورد نظر برویم.

این جنگلبان تالشی در پایان خاطرنشان کرد: با وجود تمام سختی ها و خطرات اما به جنگل دلبستیم، طاقت نداریم ببینیم یک عده بیرحم به جان جنگل و درخت ها بی افتند، هربار کسی درختی را قطع میکند با لحن دوستانه با او حرف می زنیم، خواهش می کنیم و حتی لازم باشد دستشان را می بوسیم که دست از جنگل های تالش بردارند، جنگلهای تالش طلاست.

به گزارش 8دی، خلأ قوانین مناسب و بازدارنده، کمبود نیروهای حفاظتی و جنگلبان و عدم تأمین مالی و جانی شان، کمبود تجهیزات، بیکاری، سطح پایین درآمد اهالی بومی، تغییر، پیشرفت و سهولت در روشهای قاچاق چوب، قیمت بالای چوب و…از جمله عواملی هستند که باعث طغیان جماعت بیرحم قاچاقچی علیه منابع طبیعی گیلان شده است.

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها