متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با دانا:

مسئولان نه کرونا را انکار کنند و نه مردم را بترسانند/ پروتکل‌ها رعایت نشود، نوع جهش یافته کووید شیوع پیدا می‌کند

کد خبر: 306668
|
17:35 - 1399/11/06
نسخه چاپی
مسئولان نه کرونا را انکار کنند و نه مردم را بترسانند/ پروتکل‌ها رعایت نشود، نوع جهش یافته کووید شیوع پیدا می‌کند
متخصص بیماری‌های عفونی، گفت: نباید مسئولان بگویند که کرونا تمام‌ شده یا ایمنی جمعی به وجود آمده است؛ بلکه مسئولان همواره بر وجود کرونا تأکید کنند؛ اما مردم را نترسانند.

به گزارشاسلام آباد خبر،دکتر محمدرضا ناظر، استاد‌تمام بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اظهار کرد: کرونا تا ماه‌ها در کشور ماندگار است، اگرچه این ویروس دچار تغییر وضعیت صعودی یا نزولی ‌شود؛ اما همچنان مردم باید به پروتکل‌های بهداشتی توجه کنند.

 

با داشتن واکسن هم نیازمند رعایت پروتکل‌ها هستیم

وی افزود: ما نمی‌توانیم در شرایط کاهش آمار مبتلایان به کرونا چهار اصل استفاده از ماسک، تجمع نکردن در اماکن شلوغ و مسقف، شستن دست‌ها و تهویه مناسب را کنار بگذاریم، این به خاطر آن است که کرونا دائماً در حال تغییر موتاسیون و جهش است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری یادآور شد: ما نباید فکر کنیم کرونا تمام‌شده است، حتی زمانی که واکسن این ویروس به دست مردم برسد نیازمند رعایت اصول اولیه و پروتکل‌های بهداشتی هستیم، این به دلیل همان جهش و موتاسیون ویروس کرونا است.

وی گفت: ممکن است ویروس‌های جهش‌یافته کرونا در آینده نسبت به واکسن، عملکرد مقاومتی از خود نشان دهند و اگر مردم رعایت نکنند، انواع جهش‌یافته این ویروس می‌تواند منتشر و شیوع پیدا کند.

 

واکسن نمی‌تواند جامعه را از آلودگی کرونا ایمن کند

ناظر، تماس افراد آلوده به کرونا با مردم جامعه را خطرناک توصیف کرد و گفت: "پاساژ" به این معناست که ویروس از بدن یک فرد به دیگری منتقل شود و طی یک پروسه انتقال، دچار تغییر شکل ژنتیکی شود، درواقع هر چه میزان تماس‌ها بیشتر شود، احتمال موتاسیون (جهش های ژنی) بیشتری وجود دارد؛ بنابراین کشورهایی که در حال تزریق واکسن هستند تا زمانی که از ویروس خیال‌شان راحت نشود، باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

 

انتظار موج شدید کرونادر اسفندماه

متخصص بیماری‌های عفونی افزود: پس از ابتلای افراد بسیاری به کرونا و شلوغی بیمارستان‌ها در ماه‌های گذشته، سطح ایمنی نسبی در جامعه به وجود آمد که با این اوصاف، احتمالاً اواسط بهمن تا ابتدای اسفندماه، باید منتظر شدت گرفتن فعالیت ویروس کرونا باشیم.

وی تأکید کرد: سرمای هوا به‌شدت بالا رفته و احتمال انتقال کرونا در مناطق هوای دارای علائم سرد و خشک بیشتر است و در این هوا سطح ایمنی هم کمتر می شود.

 

مسئولان نه مردم را بترسانند و نه کرونا را انکار کنند

استادتمام بیماری‌های عفونی با اشاره به برخی اظهارات نسنجیده مسئولان درباره کرونا و نقش آن‌ها در عادی انگاری کرونا، تأکیدکرد: نباید مسئولان بگویند که کرونا تمام‌شده یا ایمنی جمعی به وجود آمده است بلکه مسئولان همواره باید بر وجود کرونا تأکید کنند، البته این تأکید به‌گونه‌ای نباشد که مردم را بترسانند.

وی درباره نحوه اطلاع‌رسانی درباره آمار‌های کرونا، خاطرنشان کرد: نحوه اطلاع‌رسانی باید شفاف باشد چراکه این این‌گونه نباشد مردم اشتباه می‌کنند. در حقیقت باید اطلاعات درست و صحیحی از بیماری به همراه آموزش روش‌های پیشگیری به مردم داده شود.

 

"موج چهارم" کرونا بسیار خطرناک‌تر و کشنده‌تر خواهد بود

متخصص بیماری‌های عفونی با خطرناک دانستن موج چهارم کرونا، تصریح کرد: ما باید سیستم مدیریتی بسیار قوی داشته باشیم، اگر موج چهارم در کشور رخ بدهد یا به گونه خفیف و گذرا خواهد بود و یا با شدت ممکن است تأثیرگذار و کشنده باشد؛ مانند همان اتفاقی که در انگلیس رخ‌داده که آمار کشته‌های کرونایی را افزایش داده است. این می‌طلبد تا کمربندها را ببندیم و مدیریت بسیار قوی و علمی را در مقابله با کرونای موج چهارم داشته باشیم.

 

کادر درمان تا پیش از موج جدید استراحت کنند

ناظر ادامه داد: امروز تنها وقت استراحت پرستاران و پزشکان برای موج چهارم کروناست و باید برای اسفندماه برنامه‌ریزی درستی را تدوین کنیم چرا که فرصتی برای آزمون و خطا نداریم

وی در خاتمه این گفت‌وگو، ابراز کرد: شدت موج چهارم مشخص نیست؛ اما اگر کرونای انگلیسی در کشور شدت پیدا کند و از طرفی سطح ایمنی در جامعه کاهش یابد، می‌تواند موج خطرناکی را برای مردم رقم بزند. درعین‌حال ایمنی واکسن کرونا نیز می‌تواند به کاهش آسیب‌های این ویروس کمک کند.

انتهای پیام/ا

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها