به بهانه اعلام لیست نهایی فیلم های سودای سیمرغ جشنواره ۳۹؛

درخشش فیلم اولی‌ها/ چراغ قرمزی که برای نعمت الله سبز نشد

کد خبر: 306679
|
14:20 - 1399/11/08
نسخه چاپی
درخشش فیلم اولی‌ها/ چراغ قرمزی که برای نعمت الله سبز نشد
بعد از شجاعت هیات داوران جشنواره ۳۹ فیلم فجر مبنی بر انتخاب ۷ فیلم اولی در بین لیست نهایی سودای سیمرغ جشنواره، راه نیافتن فیلم «قاتل و وحشی» نعمت الله در میان اکران نهایی، این روزها حاشیه های فراوانی به همراه داشته است.

به گزارشاسلام آباد خبر،خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تنها 4 روز دیگر به آغاز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر باقی مانده و دیروز طباطبایی نژاد دبیر این رویداد، فهرست نهایی فیلم های راه یافته به جدول اکران این فستیوال را اعلام کرد که پس از اعلام این لیست 16 تایی، حرف و حدیث هایی از فیلم های حذف شده و یا نرسیده به این جدول نهایی آغاز شد.

قبل از اعلام رسمی جدول نهایی فیلم های سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، رفت و آمد برخی فیلم ها به شورای پروانه نمایش جهت اصلاح برخی سکانس ها و دیالوگ ها حسابی خبرساز شده بود.

«قاتل و وحشی» حمید نعمت الله، «شیشلیک» محمد حسین مهدویان، «روشن» روح الله حجازی و «چپ راست» حامد محمدی از جمله فیلم هایی بودند که قبل از معرفی لیست نهایی فیلم های اکران جشنواره، پایشان به اصلاحات و تیغ سانسور متولیان جشنواره رسیده بود و از بین این فیلم ها درنهایت «شیشلیک» و «روشن» با اعمال اصلاحاتی توانستند چراغ سبز جشنواره سی و نهم را بدست آورند و با وجود تلاش ها و رایزنی ها دو فیلم نعمت الله و محمدی راهی به این فستیوال پیدا نکردند تا زمزمه های «مهر موقت توقیف» بر پیشانی آن ها زده شود.

 

فیلم«قاتل و وحشی»حمید نعمت الله که به دلیل حاشیه های مالکیت فیلم راهی به جشنواره سال قبل نداشت، این بار نیز به دلایلی که به نقل از دبیر جشنواره سی و نهم « مسئله این فیلم در حوزه اختیار من نیست چرا که مسئولیت آن برعهده دوستانی دیگر است و من نمی‌توانم مداخله کنم. همچنین در حال حاضر اطلاعی ندارم که آیا قرار است اتفاق جدیدی (در شورای پروانه نمایش) برای آن بیفتد یا خیر.» راهی در جدول اکران پیدا نکرده و در صورت رای مجدد شورای پروانه نمایش، شاید در بخش «خارج از مسابقه» به نمایش درآید.

گویا سر تراشیده لیلا حاتمی در این فیلم باعث شده تا شورای پروانه نمایش با احتیاط بیشتری برای اکران این فیلم اقدام کند بخصوص آن که یکی از اعضای شورای پروانه نمایش این فیلم را کنار فیلم «کاناپه» کیانوش عیاری قرار می‌دهد و رفع مشکل آن را نیازمند یک فتوا می‌داند.

 

علیرضا صمدی، کارگردان فیلم«صحنه زنی»نیز پس از راه نیافتن این فیلم در جمع اکران های نهایی جشنواره در فضای مجازی نوشت: « یکشنبه هفته گذشته «صحنه زنی» برای داورها نمایش داده می‌شود با پروانه نمایش! به ما خبر می‌رسد فیلم در چند بخش کاندید جدی است. پنجشبه ساعت ده شب دوباره با من تماس گرفته می‌شود که جمعه فیلم را دوباره پروانه نمایش می‌خواهد ببیند. نه صبح جمعه فیلم دیده شده است. و بعد همه چیز تبدیل به سکوت می‌شود.

اگر فیلم را توقیف نکردید پروانه نمایش فیلم را صادر کنید. همه ی اعضایتان که سه بار فیلم را دیده اند و بگویید چرا به یکی از بازیگران اصلی فیلم از جمعه با شمارهno caller idتماس می‌گیرید!»

البته تجربه ثابت کرده همیشه در طول جشنواره های متعدد فیلم فجر، از ترکیب داوران تا رای هیات انتخاب، از نامزدی در بخش های مختلف تا اهدای سیمرغ ها بدون حاشیه و اعتراض نبوده و طبیعی است که هر هیات انتخابی بنا بر سلیقه و متر ومعیارهایشان دست به یکسری انتخاب می زنند که با تغییر این هیات، احتمالا با فیلم ها و برندگان دیگری ممکن است مواجه شویم.

ولی این نکته وجود دارد که معمولا همه فیلمسازان و حتی اهالی رسانه، به جشنواره فیلم فجر به دید محمل و بستری نگاه می کنند که این اجازه را لااقل برای اهل آن فراهم کرده که نگاه های متفاوت و حرف های مگو لااقل در این فستیوال به نمایش درآید و بعد از جشنواره با فرصت و تامل بیشتر، ممیزی ها لحاظ شود تا این جرات بر مدار قانون و حفظ چارچوب ها در فیلمسازان جوان ما تبدیل به محافظه کاری و خودسانسوری نشود.

 

نکته دیگری که در این ایست 16 تایی نهایی اکران جشنواره به شدت به چشم می خورد تعداد7 فیلم اولیاست که لااقل در یک بخش توسط هیات داوران نامزد و دیده شده و توانسته اند با حذف فیلم های مدعی راهی اکران نهایی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شوند.

«گیج گاه» عادل تبریزی، «خط فرضی» فرنوش صمدی، «روزی روزگاری آبادان» حمیدرضا آذرنگ، «زالاوا» ارسلان امیری، « مصلحت» حسین دارابی، «منصور» سیاوش سرمدی و «مامان» آرش انیسی 7 فیلم اولی هستند که باید نام کارگردان های جوان آن ها را به خاطر بسپریم تا در آینده شاهد درخشش مجدد آن ها باشیم.

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها