آموزش‌وپرورش مشخص‌کننده مسیر انسان‌ها به‌طرف تعالی است/ معلمان جامعه، انسان‌سازان نسل بعد

کد خبر: 306783
|
19:52 - 1400/02/09
نسخه چاپی
آموزش‌وپرورش مشخص‌کننده مسیر انسان‌ها به‌طرف تعالی است/ معلمان جامعه، انسان‌سازان نسل بعد
آموزش‌وپرورش مشخص‌کننده مسیر انسان‌ها به‌طرف تعالی است/ معلمان جامعه، انسان‌سازان نسل بعد : نقش آموزش‌وپرورش در اعتلای جوامع بسیار مهم و با ارزش است و معلمان در قامت هدایتگران این عرصه، بار سنگین این مسئولیت را در پرورش استعدادهای درونی و تربیت انسان هایی پایبند و متعهد به آرمان‌ها و باورهای دینی و انسانی بدوش می‌کشند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل از دیار آفتاب؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۸ توسط گروه فرقان، این روز به‌پاس ارج نهادن به مقام والای شهید مطهری و نقش مهم ایشان در تربیت و کادرسازی نیروهای انقلاب به‌عنوان روز معلم در تقویم رسمی کشور نام‌گذاری شد.

استاد مطهری در راستای روشنگری در جامعه و مبارزه ایدئولوژیک با جریانات چپ، مارکسیستی و انحرافی قدم‌های اساسی برداشت و آثار عمیق ایشان در احیای فکر دینی اصیل و بی‌پیرایه و منطبق با نیاز روز جامعه همچنان بسیار مؤثر و کاربردی است.

دغدغه اصلی او پالایش دین از کجی‌ها و انحرافات بود و در این راه از تیر بدخواهان و کج اندیشان نهراسید، مطهری با کوله باری از اندیشه‌های ناب و اصیل اسلامی وارد محیط پرمخاطره آن دوره دانشگاه شد و با تمام توان و نیرو از اسلام ناب و حقیقی دفاع کرد، او هم در مقابل روشنفکران غرب‌زده ایستاد و هم در مقابل انسان‌های متحجری که از دین و مقتضیات زمان خویش آگاهی نداشتند.

انتخاب سالروز شهادت آیت الله مرتضی مطهری به‌عنوان روز معلم انتخابی بسیار شایسته و بجاست چراکه مطهری انسانی بود که در محضر اساتید بزرگ حوزه علمیه قم فقه، اصول، کلام، فلسفه و عرفان را آموخته بود و خود معلمی آگاه و بصیر، انسانی وارسته و دردمند بود که رسالت معلمی خویش را تا آخرین لحظات عمر با جدیت به انجام رسانید.

معلمان جامعه، انسان‌سازان نسل بعدی‌

نقش کلیدی معلم به‌عنوان مجری آموزش عمومی در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اخلاقی و مربی اولیه دانش آموزان بسیار مهم جلوه می‌کند چراکه معلمان جامعه، انسان‌سازان نسل بعدی‌اند، لذا نقش آنان به گفته حضرت امام خمینی (ره) همچون نقش انبیا برای مردم است.

امام خمینی (ره) همچنین در بهمن‌ماه سال ۵۹ طی دیداری با معلمان با تأکید بر اهمین جایگاه و نقش معلم می‌فرمایند: «باید خیلی توجه شما داشته باشید که شماها یک مردم عادی نیستید. شماها‏‎ ‎‏معلّم نسلی هستید که در آتیه همۀ مُقدّرات کشور به آن نسل سپرده می‌شود. شما امانت‌دار‏‎ ‎‏یک همچو نسلی هستید. تربیت شما و تعلیم شما باید همراه هم باشد. فقط این وظیفه‏‎ ‎‏نیست برای معلّم علوم دینی. این وظیفه است برای تمام معلمین در هر رشته که هستند و‏‎ ‎‏تمام اساتید دانشگاه در هر رشته‌ای هستند. »

نقش آموزش‌وپرورش در اعتلای جوامع بسیار مهم و با ارزش است و معلمان در قامت هدایتگران این عرصه، بار سنگین این مسئولیت را در پرورش استعدادهای درونی و تربیت انسان هایی پایبند و متعهد به آرمان‌ها و باورهای دینی و انسانی بدوش می‌کشند، معلم کلیدی‌ترین نقش را در توسعه و پیشرفت جامعه بر عهده دارد و توسعه پژوهش و نوآوری در جامعه نیازمند نظام آموزشی برنامه محور و علمی است.

زیربنای حرکت آفرینی و تحول تثبیت اخلاق در جامعه است

آموزش‌وپرورش مشخص‌کننده مسیر انسان‌ها به‌طرف تعالی است و زیربنای حرکت آفرینی و تحول تثبیت اخلاق در جامعه است از این‌رو باید متولیان امر با بهره‌گیری از امکانات این مسیر را به‌درستی علامت‌گذاری کرده و برای مخاطبین تبیین و با همه توان برای تحقق برنامه‌ها به‌منظور نیل به مقصد تلاش نمایند.

آموزش‌وپرورش برای کشور امنیت پایدار، سرمایه اجتماعی، اقتصادی و انسانی تولید می‌کند، راه توسعه از منابع انسانی می‌گذرد و می‌خواهیم در این راستا حرکت کنیم باید این حرکت از آموزش‌وپرورش آغاز شود و در این راه از ظرفیت و تجربیات انسان‌هایی که عمر خود را در این راه گذاشته‌اند، استفاده شود و راهی جز این نیست و باید به تعلیم و تربیت و اخلاق توجه شود.

دشمنان نیز به اهمیت بحث تعلیم و تربیت توأمان با اخلاق و بر اساس منویات دینی در کشور ما پی برده و در سال های اخیر سعی کرده اند با پروژه هایی همچون سند آموزشی ۲۰۳۰ راه را برای نفوذ و تسلط خود بر ساختار حساس و مهم آموزش و پرورش کشور باز کنند که این اتفاق با درایت و قاطعیت رهبر انقلاب در گام نخست متوقف شد و توطئه های دشمنان در سست کردن ارکان اخلاقی و هویت اسلامی آموزش و پرورش در ایران به نتیجه نرسید.

خوشبختانه در سال‌های گذشته به‌منظور بهسازی و تحول در نظام آموزشی، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تدوین و به تصویب شورای عالی آموزش‌وپرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. بدیهی است مهم‌ترین و اساسی‌ترین کار پس از تدوین سند بنیادین، برنامه‌ریزی مناسب در اجرای صحیح و درست اهداف و راهبردهای آن می‌باشد و امید می‌رود در آینده‌ای نه‌چندان دور معلمان و دانش آموزان کشور طعم تحول بنیادین در نظام آموزشی را بچشند.

بنابراین حمایت دولتمردان و سیاستگزاران کشور، تدوین سیاست‌ها و قوانین مناسب، اقدام مسئولانه افراد و اجتماعات همه و همه برای ایجاد بستر لازم جهت ارتقاء وضعیت آموزش‌وپرورش در کشور ضرورتی مهم و انکارناپذیر است.

انتهای پیام/

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها