منطقه آزاد بوشهر طرحی برای چهاردر‌صدی‌ها و اعمال فشار بر مردم/ مخالفت نمایندگان و دلخوشی دولتی‌ها از تصویب منطقه آزاد بوشهر!

کد خبر: 306805
|
13:58 - 1400/02/22
نسخه چاپی
منطقه آزاد بوشهر طرحی برای چهاردر‌صدی‌ها و اعمال فشار بر مردم/ مخالفت نمایندگان و دلخوشی دولتی‌ها از تصویب منطقه آزاد بوشهر!
منطقه آزاد بوشهر طرحی برای چهاردر‌صدی‌ها و اعمال فشار بر مردم/ مخالفت نمایندگان و دلخوشی دولتی‌ها از تصویب منطقه آزاد بوشهر! : در مجلس دهم نمایندگان اصلاح طلب طرح‌های متعددی را با هماهنگی دولت تدبیر و امید تصویب کردند و توانستند با اعمال فشار آن ها را اجرا کنند. طرح هایی که بیشتر منافع چهار درصدی جامعه را تامین می کرد و 96 درصد مردم از این رهگذر منافعی عایدشان نمی شد. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازسپاس؛ در مجلس دهم نمایندگان اصلاح طلب طرح‌های متعددی را با هماهنگی دولت تدبیر و امید تصویب کردند و توانستندبا اعمال فشار آن ها را اجرا کنند. طرح هایی که بیشتر منافع چهار درصدی جامعه را تامین می کرد. بود و ۹۶ درصد مردم از این رهگذر منافعی عایدشان نمی شد.

مجموعه دولت اصلاحات و نمایندگان مجلس دهم به گونه‌ای برنامه ریزی کردند که همچنان ترکش‌های دوران مدیریتی آنها به بدنه جامعه اصابت می‌کند و مردم درد می کشند.

در روزهای گذشته خبر تصویب منطقه آزاد بوشهر تیتر اول رسانه ها شد. بلافاصله چهار درصدی‌ها با همکاری فعالین رسانه‌ای منفعت طلب شروع به جو سازی کردند.

در حالی که مردم شدیدا از این موضوع ناراحت و دغدغه افزایش یافت. متاسفانه هر بار پس از اعلام تصویب منطقه آزاد بر اثر فضای روانی این مصوبه شاهد افزایش غیر منطقی قیمت مسکن و به دنبال آن سایر اقلام مورد نیاز مردم هستیم.

مسئولین ارشد دولتی در استان بوشهر و کشور که آن را نتیجه تلاش های و رایزنی های خود می دانند از این استقبال کرده اند.

به نظر می‌رسد اگر شرایط کرونایی نبود مسئولین بوشهری جشن بزرگی شبیه به برجام در بوشهر برای خدمت به چهاردرصدی‌ها و فقیر شدن ۹۶ درصد مردم می گرفتند.

در کنار همه ی این فضاسازی ها در استقبال از تصویب منطقه ی آزاد توسط مسئولان نمایندگان مجلس موضعی دیگر گرفتند.

نماینده دشتستان: به خاطر مردم مخالف منطقه آزاد هستم!

ابراهیم رضایی در یازدهمین گزارش ماهانه خود در مورد سؤالی با موضوع تصویب منطقه آزاد بوشهر، گفت: به طور کلی با منطقه آزاد بوشهر مخالفیم چراکه برخلاف مصالح جامعه و مصالح اکثریت قریب به اتفاق مردم استان و کشور است.

وی با اشاره به اینکه فقط افراد محدود و مطرود و ثروتمندی از مزایای این منطقه بهره‌مند می‌شوند، تصریح کرد: این منطقه فقط به نفع یک جمعیت کمتر از یک درصد است که پراشتها هستند و منافع خود را دنبال می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مناطق آزاد به محلی برای قاچاق و رانت و فساد تبدیل شده‌اند، افزود: این مناطق هیچ توفیقی در توسعه تولید نداشته‌اند و محلی برای واردات بی‌رویه و قاچاق شده است.

وی با بیان اینکه احداث منطقه آزاد برای توسعه اشتغال فریبی بیش نیست، تصریح کرد: با هر شغلی که در این مناطق ایجاد شود، ١٠ شغل از بین خواهد رفت.

رضایی عدم شفافیت را از دیگر ضعف‌های مناطق آزاد دانست و تاکید کرد: طبق برخی آمارها سهم این مناطق در صادرات غیرنفتی کمتر از دو درصد است.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد اسپانسر تصویب منطقه آزاد بوشهر هستند گفت: در سفر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به استان بوشهر در مورد معایب مناطق آزاد توضیح دادیم ولی بدون توجه به نظر مردم و با فشار یا هزینه برخی افراد شاهد تصویب آن هستیم.

نماینده شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: منطقه آزاد بوشهر باعث گسترش زمین‌خواری، دلالی، گرانی زمین و مسکن، رانت‌خواری و فساد می‌شود.

منطقه آزاد بوشهر بدن خط ریلی تصویب شد

با توجه به سابقه سایر مناطق آزاد در کشور، در کنار همه مشکلات اقتصادی که منطقه آزاد برای مردم استان بوشهر ایجاد خواهد کرد، مسئولین استانی و کشوری زیرساخت های لازم جهت توسعه در استان را ایجاد نکرده‌اند.

یکی از مهم ترین موضوعی که باید مسئولین قبل از تصویب منطقه آزاد به آن توجه می‌کردند، توسعه حمل و نقل است که متأسفانه همچنان پروژه خطر ریلی استان بوشهر ناکام است.

این طرح بسیار حساس حوزه اقتصادی که قرار است ارتباط بین ایران و کشورهای همسایه ایجاد کند و استان بوشهر پایلوت برای مبادلات است، بدون اتصال استان به خط ریلی توسط نمایندگان اصلاح طلب در مجلس دهم پیگیری و امروز با همان تفکرتصویب شده است.

باید منتظر ماند افرادی که در پست‌های کلان استان و کشور به منطقه آزاد بوشهر خوش بین هستند، کی مشکلات زیرساختی را رفع خواهند کرد.

استاندار: منطقه آزاد ربطی به گرانی ندارد

عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر در گفتگو با یکی از رسانه‌های همسو با دولت با اشاره به منطقه آزاد بوشهر مدعی است: تصویب منطقه آزاد یکی از خواسته‌های دیرینه مردم این استان از سال ۱۳۳۱ تاکنون بوده‌است که امیدواریم این منطقه با همدلی، همکاری و همه دلسوزان استان به کانون جذب سرمایه، تولید، اشتغال و ارزش افزوده تبدیل شود.

استاندار بوشهر اظهار کرد: منطقه آزاد بوشهر در مساحتی به وسعت حدود ۲۶هزار و ۱۶۰ هکتار به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسیده و پس از آن برای تطبیق با سیاست‌های کلی نظام به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ به عنوان یکی از مناطق آزاد کشور تصویب و معرفی شد.

وی بیان کرد: نباید به خواسته ۷۰ ساله مردم با عینک و دید سیاسی نگاه کرد؛ خواسته مردم تقویت حوزه اشتغال، تولید و رونق بوشهر است اما هنر عده‌ای این است که مردم را ناامید و مایوس کنند.

گراوند تصریح کرد: منطقه آزاد بوشهر خارج از محدوده شهری و در حوزه بخش مرکزی بوشهر و از منطقه ویژه و اراضی بالادستی آن شروع می‌شود و هیچ ربطی به گرانی‌ها ندارد، ممکن است افراد فرصت طلبی باشند که بخواهند از این شرایط سوء استفاده کنند که این افراد حتی اگر هیچ منطقه آزادی نیز وجود نداشته باشد باز هم این کار را انجام می‌دهند که باید در این شرایط با قوت جلوی این افراد گرفته شود.

یک گزارش مثبت از مناطق آزاد ندارم!

در این میان واکنش یاسر جبرائیلی هم در نوع خود قابل توجه است. جبرائیلی در کانال شخصی خود می‌نویسد: چند روز پیش نماینده شهرمان زنگ زد. گفت شنیده‌ایم در مجمع تو با منطقه آزاد شدن منطقه مخالفی و به ما گفته‌اند تو را خاموش کنیم تا راه باز شود. استدلال کردم. گفتم من از همه دستگاه‌ها درباره مناطق آزاد گزارش گرفته‌ام.

تیم‌های ارزیابی به مناطق آزاد فرستاده‌ام. یک گزارش مثبت از اینکه این مناطق به اقتصاد کشور کمکی کرده باشند ندارم. دروازه واردات و قاچاق شده‌اند. نسبت سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه مادر نسبت به مناطق آزاد بیشتر است. تراز تجاری اکثر این مناطق منفی است. با فروش زمین و تعرفه واردات هزینه‌هایش تأمین می‌شود. نگذاشت حرفم تمام شود. گفت اینجا مردم محروم‌اند.

اگر منطقه آزاد شود زمین‌هایشان گران می‌شود

رئیس مرکز ارزیابی تحقق سیاست‌های کلی نظام ادامه می‌دهد: اقتصاد ایران از توسعه کمی مناطق آزاد نه‌تنها نفعی نبرده، بلکه زیان فراوان دیده است. سال گذشته از طرف مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام، یک اظهارنظر کارشناسی منتشر و اعلام کردیم که هدف بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، توسعه کمی این مناطق نیست، بلکه هدف سیاست‌گذار، توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه صنعتی موجود، در راستای «انتقال فناوری‌های پیشرفته»، «گسترش و تسهیل تولید»، «صادرات کالا و خدمات» و «تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج» بوده است.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی توضیح می‌دهد: همیشه با شعار مقابله با تحریم‌ها و ایجاد فرصت و حلوا حلوا کردن، مناطق آزاد جدید ایجاد شده و فرجام آن پیش چشم ماست. از تصویب هفت منطقه آزاد جدید در مجمع تشخیص به شدت متأثر شدم. متأسفم که به جلسات مربوطه راه نیافتم تا بتوانم اثری بگذارم. کاش به‌جای تصویب این مناطق جدید و توصیه به اصلاح قانون مناطق آزاد، لااقل بررسی موضوع به اصلاح قانون فعلی مشروط می‌شد.

حال با این شرایط باید دید سرنوشت مردم استان بوشهر با تصویب منطقه آزاد چگونه رقم خواهد خورد؟

 

انتهای پیام//

    پربازدیدترین ها