سیاه‌روزی؛ با خرید واکسن‌ از بازار سیاه/ نجف‌آبادی: بهم خوردن زنجیره سرما، واکسن‌کرونا را فاسد می‌کند

کد خبر: 306819
|
17:09 - 1400/02/26
نسخه چاپی
سیاه‌روزی؛ با خرید واکسن‌ از بازار سیاه/ نجف‌آبادی: بهم خوردن زنجیره سرما، واکسن‌کرونا را فاسد می‌کند
سیاه‌روزی؛ با خرید واکسن‌ از بازار سیاه/ نجف‌آبادی: بهم خوردن زنجیره سرما، واکسن‌کرونا را فاسد می‌کند : عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: خریداران واکسن از بازار سیاه باید بدانند که اگر واکسن خریداری شده جزء واکسن‌های فاسد دنیا نباشد، قطعا بهم خوردن درجه حرارت و زنجیره سرما در زمان انتقال این دارو به کشور درکسری از ثانیه واکسن ها را فاسد و جان خریداران را تهدید می‌کند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار اجتماعیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از موضوعاتی که این روزها در شبکه های اجتماعی از زوایا و خفایای مختلفی مورد نقد و بررسی واقع شده، موضوع خرید و عرضه واکسن در بازارسیاه است که در اصطلاح عامه به بازار ناصر خسرو مصطلح است. موضوع بسیار مهمی که کاربران این شبکه ها دانسته و نادانسته در مورد آن اظهار نظر می کنند؛ به گونه ای که در مقایسه با خطرات و تبعات بیماری کرونا و جهش های مختلف آن حکایت حاشیه پر‌رنگ‌تر از متن شده!در گفت و گو هایی که در شبکه های مجازی پیرامون این موضوع صورت گرفته، قیمت خرید عرضه واکسن کرونا از 10 تا 60 میلیون تومان عنوان شده!

در مقابل پرداخت این وجه، فروشندگان هیچ گونه تضمینی در مورد فاکتورهای مهمی چون تاریخ انقضاء و اصل و فرع بودن محصول و مسائلی از این دست نمی دهند. 

در ابتدا این موضوع یعنی وجود و عرضه واکسن آزاد در بازار ناصر خسرو از سوی قاطبه مسئولان دولتی و غیر دولتی به واسطه اهمیتش تکذیب و یا غیر محتمل دانسته شد، اما با گذشت زمان این حقیقت روشن شد که این محصول در باراز سیاه به قیمت های گزافی به فروش می رسد.

      

اما از آنجایی که آمار واکسن های وارداتی و تولید شده کشور موجود و همچنین آمار واکسن های تزریق شده با واکسن های موجود در دست است این احتمال به اذهان متبادر شد که واکسن های بازار سیاه دارو از راه قاچاق به کشور وارد شده اند. 

 

 

 

همایون سامه یح نجف آبادی

 

 

شبه واکسن یا واکسن فاسد؟

 

در همین اثنا یعنی روزهای آغازین داغ شدن اخبار عرضه واکسن آزاد محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی چندی پیش در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم عنوان کرد: واکسن فایزر در بازار سیاه به قیمت ۱۰ میلیون تومان فروخته می‌شود!

 

اما چون فایزر واکسنی بود که واردات آن بنا به مصالح مملکت ممنوع اعلام  شده بود این اظهار نظر عجیب به نظر آمد؛ اما با مرور هشدار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر اینکه 200 میلیون دور واکسن فاسد در دنیا وجود دارد، احتمال قاچاق بودن واکسن ها از جمله واکسن های فایزر مورد بحث را قوت بخشید.

 

چرا که واکسن فایزر و سایر نمونه های غربی چون بر اساس فرمول ژنتیکی ساخته شده‌اند، باید در دمای منفی ۲۰ تا منفی ۷۰ درجه نگهداری شوند؛ اما نمونه‌های چینی و روسی فقط باید در جای خشک و خنک و به دور از آفتاب باشند. بنابراین تنها فاسد بودن واکسن ها نیاز به نگهداری در زنجیره سرما را مرتفع می‌کند.

 

 

 

پروازهای خارجی راهی برای ورود چند دوز واکسن

 

 

از طرفی با توجه به بسته بودن مرزها و رصد و نظارت شدیدی که در پایانه های فرودگاهی به عمل می آید، اگر بر فرض محال چند واکسن فایزر هم به مملکت وارد شده باشد، ممکن است از طریق مسافران پروازهای خارجی وارد کشور شده باشد که به هر طریق ممکن، مسئله نگهداری در دمای خاص را برای خود حل کرده اند. بنابراین نمی توان وجود و فروش واکسن فایزر را حتی در بازار سیاه عادی قلمداد کرد؛ که اگر چنین باشد اصرار کنندگان این امر قطعا اهداف دیگری را دنبال می‌کنند که بخاطر پرهیز از مطول گویی از تشریح آن می گذریم.   

 

حتی این موضوع تا جایی پیش رفت که در خبری دیگر مسئولان دولتی را متهم به تزریق واکسن فایزر کردند که هم رئیس جمهور و هم سخنگوی ستاد مقابل کرونا طی یکی دو روز اگذشته شدیداً این خبر را تکذیب کردند. 

 

اما برای روشن شدن موجودیت و صحت وجود واکسن کرونا در بازار سیاه خبرنگار دانا با تنی چند از مسئولان مرتبط به حوزه سلامت ارتباط گرفت.برخی از مسئولان این موضوع را رد و تکذیب کردند ، برخی نیز وجود واکسن در بازار ناصر خسرو را محتمل دانستند که نه از مبادی رسمی، بلکه از طریق قاچاق به کشور وارد شده اند؛ اما در نهایت یکی از نمایندگان مجلس وجود واکسن را در بازار قاچاق ناصر خسرو تائید کرد.

 

 

 

مردم فریب بازار سیاه واکسن و دلالان دارو را نخورند 

 

 

 

 

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی،نماینده کلیمیان در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وجود واکسن کرونا را در بازار سیاه کشور به ویزه در بازار ناصر خسرو تهران را تایید کرد و گفت: واکسن کرونا قطعاً در بازار سیاه دارو موجود است. 

 

این پزشک متخصص داروساز درباره چرایی و چگونگی وجود این محصول استراتژیک در بازار سیاه دارو می گوید: در میان واکسن های موجود ممکن است تعدادی محدود از این واکسن‌ها متاسفانه از برخی از مراکز درمانی به بازار سیاه دارو رسیده و خواسته یا ناخواسته چنین مشکلی را پیش آورده باشد؛ چرا که وقتی در موجودیت یک محصول که اینهمه تقاضا برای دریافت آن وجود دارد کمبود باشد، دست ها و بازارهایی برای کلاهبرداری و فروش چندبرابری به وجود می آید و به این ترتیب فساد ایجاد می‌شود. بنابراین از مردم درخواست میکنم که فریب بازار سیاه واکسن و دلالان دارو را نخورند.

 

 

 

200میلیون دور واکسن فاسد، دامی برای خریداران عجول

  

 

وی در پاسخ به این سوال که چگونگی ورود این محصول به کشور و به بازار سیاه را جویا شد، گغت: حال چطور و چگونه[ رسیدن این واکسن ها به بازار سیاه] را من دقیقاً نمی‌دانم. اما در برخی موارد مطمئن هستم که از مرکز درمانی به بیرون رسیده است.

 

سامه‌یح نجف‌آبادی در پاسخ به پرسشی دیگر که با توجه به وجود 200میلیون دور واکسن فاسد که بنا به اظهارنظر سازمان بهداشت جهانی در بازار موجود است، آیا احتمال دارد که بخشی از این واکسن ها از واکسن‌های فاسد و تقلبی باشد، عنوان کرد: تهیه دارو مقوله ای است که که افراد باید توجه کنند که اگر بخواهند به جز بازار اصلی و مراکز رسمی داروهای مورد نیاز خود را از جای دیگری از جمله بازار سیاه و ناصر خسرو و دلال‌ها خریداری کنند، اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اند. 

 

 

 

بهم خوردن زنجیره سرما در مسیر قاچاق، واکسن را فاسد میکند

 

 

 

ابزار کنترل هوشمند زنجیره سرما

 

 

وی اضافه کرد: حالا چرا اشتباه میکنند؟ از این جهت که چون شرایط نگهداری دارو، شرایط خاص و حساسی است؛ آنهم دارویی مانند واکسن. بر فرض اینکه این واکسن تاریخ انقضای آن درست و صحیح باشد، باید مراحلی که طی می‌کند تا به دست مصرف کننده برسد، باید در شرایط خاصی باشد. چون مطمئنم  شرایط افراد غیر مسئول در مورد  نگهداری واکسن ها  آن شرایطی نیست که باید باشد، بنابراین داروها را برخلاف ملاحظات دارویی همچون درجه حرارت و شرایط حمل و نقل که در بروشورها توصیه می شود، نگهداری و حمل و نقل می کنند که همین مسئله موجب فساد و از بین رفتن دارو می شود.  

 

 

خریداران چگونه مقدار آنتی ژن واکسن قاچاق را تشخیص میدهند 

 

این نماینده مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: بنابراین فروشنده دارو در بازار سیاه، دارو را به دست خریدار می‌دهد و پول آن را می گیرد و می‌رود و خریدار می ماند و یک واکسن که در ظاهر تاریخ صحیح دارد و همه چیز آن درست است و هیچ مشکلی ندارد؛ اما در باطن فاسد و از بین رفته است! بنابراین چنین دارویی زمانی که تزریق می‌شود، قطعاً سلامت فرد را تحت الشعاع قرار می دهد.

 

وی درباره نکات فنی نگهداری و جابجایی واکسن خاطر نشان کرد: واکسن کرونا حدود پنج میکروگرم ماده موثره آنتی ژن دارد. یعنی وزنی که به هیچ عنوان اندازه گیری و تشخیص آن امکان ندارد و نمی‌توان با چشم یا ابزار دیگری که بجز آزمایشگاه ها و لابراتوارهای تخصصی، در اختیار دیگران است این وزن را تشخیص و توزین کرد.

 

 

 

به هیچ عنوان نمی‌توان اصالت و سلامت واکسن بازار سیاه را فهمید

 

سامه‌یح نجف‌آبادی ادامه داد: فاسد شدن این ۵ میکرو گرم آنتی ژن به یک آن بستگی دارد. کافی است که درجه حرارت این واکسن از منفی چهار درجه کمتر یا بیشتر شود، فوراً تمام محتویات واکسن از بین می رود. بنابراین در تبلیغاتی که میگویند واکسن را در بسته یخ به شما تحویل می‌دهند؛بله ، شاید واقعا اینطور باشد؛ اما چگونه می توان تشخیص داد که در تمام مراحلی که این دارو به دست شما رسیده، این واکسن در درجه حرارت توصیه شده قرار داشته یا قبل از آن در محل نگهداری و درجه حرارت توصیه شده قرار داشته است؟ 

 

 

امکانات زنجیره سرما برای نگهداری واکسن قاچاق وجود ندارد

 

 

 

 

در تایید اظهارات عضو کمیسیون بهداشت کشور مبنی بر عدم اطمینان مردم به دلالان دارو، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در شامگاه 25 اردیبهشت ماه در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما، درباره واکسن‌های ارائه شده در بازار ناصر خسرو گفت: با اطمینان به مردم می‌گویم که به این واکسن‌های ناصر خسرو اعتماد نکنند. چون حتی اگر واکسن اصلی هم باشد، زنجیره سرما در انتقال واکسن بسیار مهم است و این زنجیره سرما حفظ نخواهد شد، چون امکانات آن وجود ندارد و یادمان باشد ۲۰۰ میلیون دوز واکسن تقلبی در دنیا وجود دارد.

 

 

حرف آخر

 

بر اساس این گزارش، و تامل در اظهارات کارشناسان و صاحب نظران حوزه سلامت می توان به این نتیجه رسید که وجود واکسن کرونا در بازار سیاه با تمام خطرات و تبعاتی که دارد، قطعا می‌تواند زودتر و بدتر از کرونا جان و مال خریداران را مورد تهدید جدی قرار دهد. بنابراین بهتر است خود را به جریان جاری واکسیناسیون بسپاریم و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در نوبت خود اقدام و از مراکز معتبر ستاد ملی مقابله با کرونا اقدام به واکسیناسیون کنیم. 

 

انتهای پیام/