سواد رسانه، کوچک و بزرگ نمی‌شناسد/ نباید تلفن همراه را در اختیار کودک قرار داد

کد خبر: 307150
|
16:15 - 1400/05/15
نسخه چاپی
سواد رسانه، کوچک و بزرگ نمی‌شناسد/ نباید تلفن همراه را در اختیار کودک قرار داد
سواد رسانه، کوچک و بزرگ نمی‌شناسد/ نباید تلفن همراه را در اختیار کودک قرار داد : بهزاد مهرکش گفت: سواد رسانه، کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و همه اقشار جامعه باید این دوره را بگذرانند زیرا دشمن اینقدر هوشمندانه در این زمین کار می کند که با داشتن سواد رسانه باز هم ممکن است فریب حربه رسانه ای دشمن را بخورید. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،  کارشناس رسانه در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: سواد رسانه، کوچک و بزرگ نمی شناسد و همه اقشار جامعه باید این دوره را بگذرانند زیرا دشمن اینقدر هوشمندانه در این زمین کار می کند  که با داشتن سواد رسانه باز هم ممکن است فریب حربه رسانه ای دشمن را بخورید.

بهزاد مهرکش ادامه داد: من دیده ام که بچه ۴ الی ۵ ساله گوشی پدرش را در دست می گیرد و به گوگل می رود و ناخودآگاه به چیزی دستش می خورد، دو حرف می زند و گوگل هم به صورت پیش فرض برایش مطالبی باز می کند و او خوشش می آید و دوباره می نویسد و می نویسد کافی است که فقط یکبار تصویر حرام، تصوری مسئله داری ببیند.

وی افزود:  کتابی به نام "جوانان چرا" که بسیار هم قدیمی است و چاپ قم است را گیر بیاورید و کودکانی که قبل از سن بلوغ در مدارس با معضلات مسائل اخلاقی و جنسی مواجه می شوند بخشی از این ها به دلیل دسترسی به موبایل است که نباید در اختیار این ها گذاشته شود یعنی ما پیشگیری نمی کنیم، شرایط را مهیا می کنیم که دچار بحران شود و بعد می گوییم که چه کار باید کنیم که این کار سختی است.

نباید تلفن همراه را در اختیار کودک قرار داد/ کنترل راهگشا نیست

این کارشناس تصریح کرد: بخشی از این مراقبت ها پیشگیری است در اروپا  که معدن موضوعات و مسایل اخلاقی، سیاسی، اعتقادی و مسائل مبتنی بر ترویج خشونت مثل پیج های قتل و شیطان پرستی و... هست؛ قبل از ورود هر فردی به فضای اینترنت سن او را می پرسند و اگر سن مناسب نباشد اجازه ورود پیدا نمی کند؛ کنترل از جهت زیر ساخت بهتر است که پیشگیری باشد نه اینکه دیوایس را در اختیار کودکی بگذارید و بعد او را بخواهید چک کنید، در ابتدا نباید در اختیار او گذاشته شود.

مسئله آموزش سواد رسانه موضوع بسیار مهمی است

مهرکش گفت: مسئله بعدی آموزش است، سواد رسانه ای موضوع بسیار مهمی است که شما آموزش می بینید هر مطلبی را باز نکن، هر پیجی را سر نزن، به هر اخباری استناد نکن، هر مطلبی را فوروارد نکن، این ها یک پکیج است.

وی ادامه داد: اگر منظور زیر ساخت است که این بحث دیگری است یعنی ما باید چک کنیم و با یک تلگرام دیگر جوینت شویم که برخی از پدرها و مادرهای ما این کار را می کنند هم زمان که تلگرام را داده است یک نسخه هم برای خودش گذاشته است که این هم باز راه در رو دارد، می خواهم بگویم که حتی اگر شما عین گوشی کودک تان را در گوشی خودتان مانیتور کرده باشید آن هم باز راه در رو دارد.

مهم ترین عامل بر روی تربیت رفیق است

این کارشناس بیان کرد: جدا از اینکه از مسئله معنویت هم نباید غفلت کرد که ما این معنویت را گاهی به شوخی می گیریم معنویت میزان اعتقادات شرعی، در خانه ای که پدر و مادر پای فیلم های ترک و برزیلی می نشینند و بچه هم کنار دستشان می نشیند و این ها را می بیند شما انتظار دارید که آن پسر و دختر فردا در خیابان مسئله ایجاد نکنند.

مهرکش گفت: روایت داریم که می گوید اگر کودکی را در جنگل رها کنید مسلمان می آید پدر و مادر او هستند که او را مسیحی می کنند گاهی او را کافر می کنند نکته ای را می خواهم به شما بگویم که چند عامل مثل لقمه، نطفه، استاد، محیط، غذا و رفیق بر روی تربیت اثر دارد.

این کارشناس عنوان کرد:  آیت الله مهدوی در جایی می گفتند که مهم ترین عامل بر روی تربیت رفیق است یعنی گاهی فردی که حتی نطفه او مشکل دارد، محیط خوبی هم ندارد و پدر و مادر هم بالای سر او نیستند یک رفیق امام زمان او را از خاک بلند می کند و بر عکس؛ لذا عامل رفیق را در نظر بگیرید خصوصاً این روزها که رفیق های مجازی زیادتر شده اند.

همیشه برای همه افراد جایی برای احتمال خطا قرار دهید

وی افزود: به طور کلی هیچ فرد و جریانی که شما نسبت به آن یقین صد در صد ندارید را مطلق نبینید و اصلاً مطلق نگاری غلط است اما نیازی به زدن، تخریب و زیر سوال بردن نیست، هرکس با هر پوششی که می آید هیچ نیازی به تخریب نیست و بگوییم که تو نفوذی هستی ولی هیچ گاه او را پرزنت صد در صد نمی کنیم و نمی گوییم که قطعاً ایشان عالی است.

این کارشناس در خاتمه خاطرنشان کرد:  بسیار بودند افرادی که در رسانه های جبهه انقلاب قلم می زدند و الآن هم فتنه شده اند، همیشه برای همه افراد به جز ولی که منصوب الهی است؛ احتمال خطا قرار دهید. یعنی احتمال این هست که هرکسی احتمال خطا داشته باشد و هرکسی ممکن است که سقوط کند، وجود دارد.

انتهای پیام/