طرح واکسیناسیون حاشیه شهر مشهد الگوی موفق کشوری در برابر کرونا/ سپاه در تجهیز بیمارستان‌های تخصصی رکورد زد

کد خبر: 307212
|
14:19 - 1400/06/07
نسخه چاپی
طرح واکسیناسیون حاشیه شهر مشهد الگوی موفق کشوری در برابر کرونا/ سپاه در تجهیز بیمارستان‌های تخصصی رکورد زد
طرح واکسیناسیون حاشیه شهر مشهد الگوی موفق کشوری در برابر کرونا/ سپاه در تجهیز بیمارستان‌های تخصصی رکورد زد : سپاه و بسیج در محلات مختلف مشهد علی الخصوص مناطق کم برخوردار، طرح کمک‌های مؤمنانه و بیماریابی را آغاز کرده و با اجرای طرح واکسیناسیون مردم حاشیه شهر مشهد به صورت سیار، محله محور و مسجد محور در طرح شهید سلیمانی به الگوی موفق کشوری در مقابله با کرونا تبدیل شده است. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازصبح‌توس، با اجرای موفقیت آمیز طرح «بسیج، سنگر سلامت» و پس از فرمایشات مقام معظم رهبری، قرارگاه عملیاتی مردمی تحت عنوان شهید سیلمانی در خراسان رضوی ایجاد شد و تمام ظرفیت‌های مردمی و با محوریت علوم پزشکی در بخش‌های پزشکی، درمانی و موضوعات مورد نیاز پای‌کار آمده است و با شیوع گسترده نوع دلتای ویروس کرونا، مسئولان، مردم و بسیجی‌ها بر این موضوع متمرکز شده و تمام امکانات جهت مبازره با کرونا و خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی در به کار گرفته شده است.

از ابتدای شیوع این بیماری بسیج همواره در کنار کادر بهداشت و درمان قرار داشته و دوشادوش آن‌ها اقدامات خوبی در جهت کنترل ویروس منحوس کرونا انجام داده است و در حال حاضر که به دلیل شرایط قرمز کرونایی در اکثر شهرهای کشور شاهد مراجعه بیش از حد انتظار بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها هستیم بسیجیان با آمدن در صحنه از فشار دوچندانی که به کادر درمان وارد شده است کاسته و به عنوان نمونه بسیج جامعه پزشکی با راه‌اندازی مرکز ارائه خدمات سرپایی به بیماران کرونایی در مشهد با ظرفیت ۱۵۰ تخت به دنبال کاهش فشار بر کادر درمان و ارائه بهتر خدمات به بیماران است.

از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در جریان شیوع کرونا در مشهد احصا شده، خدمت‌رسانی سرپایی به بیماران کرونایی است از این رو مرکز ارائه خدمات سرپایی به بیماران کرونایی بسیج شروع به کار کرده و ظرفیت خدمت‌رسانی به ۱۵۰۰ بیمار را در روز دارد.بسیج در محلات مختلف مشهد علی الخصوص مناطق کم برخوردار، طرح کمک‌های مؤمنانه و بیماریابی را آغاز کرده و تمام اقداماتی که در جهت حمایت از دانشگاه‌های علوم پزشکی و ریشه‌کنی ویروس کرونا باید صورت بگیرد را در دستور کار قرار داده‌ است که از مهم ترین اقدامات طرج واکسیناسیون مردم حاشیه شهر مشهد است که به صورت سیار، محله محور و مسجد محور در دستور کار قرار گرفته و ۵۰ مسجد بزرگ و محوری در این طرح کمک می‌کنند.

اجرای طرح واکسیناسیون عمومی در حاشیه شهر مشهد در رباط طرق، سیدی، التیمور، گلشهر، منطقه رسالت، امام هادی ، توس و شهرک مهرگان با حضور تیم های فعال با هدف دسترسی آسان برای مردم صورت گرفته است و تیم های واکسیناسیون حرفه ای و تخصصی کامل حضور دارند ولی باید مردم استقبال داشته باشند و توجیه باشند که واکسن مستقیم در سلامت انها اثرگذار است.

در همین راستا نیروهای بسیجی در قالب «همیاران سلامت» در طرح قرارگاه عملیاتی مردمی شهید سلیمانی در مشهد به مبارزه علیه ویروس منحوس کرونا برخاستند و با خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بار زیادی را از دوش کادر درمان برداشتند.

مرورگر شما از نمایش ویدیو پشتیبانی نمیکند.

 

فرمانده نیروی زمینی سپاه: بنا به درخواست وزارت بهداشت ۴۸ ساعته بیمارستان‌های سپاه آماده خواهد شد

سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه در سرکشی از وضعیت کرونا در مشهد با اعلام اینکه پذیرش بیماران حاد تنفسی کرونایی در بیمارستان تخصصی شهید نجفی مشهد به صورت رسمی انجام می شود گفت: در همه مناطق کشور که بیمارستان های ثابت داریم ظرفیت های اساسی، آماده خدمت برای بیماران کرونایی قرار داده شده است و علاوه بر آن ۱۰ بیمارستان تخصصی سیار توسط سپاه فعال و آماده شده است که باتوجه به وضعیت بیماری کرونا در کشور نیاز است از مراکز درمانی کشور مورد درخواست قرار بگیرند.

وی افزود: هر نقطه ای وزارت بهداشت و درمان درخواست داشته باشند ظرف ۴۸ ساعت بیمارستان های سپاه مستقر و آماده خواهد شد که به عنوان مثال در کرمانشاه در کنار بیمارستان ثابت یک بیمارستان ۱۲۸ تخت خوابی سیار برپا شده است و در اصفهان آمادگی برپایی بیمارستان ۲۴۰ تخت خوابی وجود دارد.

سردار پاکپور تصریح کرد: باتوجه به خستگی کادر درمان دولتی، سپاه آماده ارائه همکاری و اعزام کادر درمان در مراکز مورد درخواست را دارد که به عنوان نمونه در استان گلستان و بندر عباس تیم های درمانی سپاه در مراکز درمانی دولتی فعال شدند.

وی افزود: هر نقطه ای که نیاز بود و مورد درخواست وزارت بهداشت بود سپاه آمادگی اعزام کادر درمان و بیمارستان های سیار را برای ارائه خدمات به منظور مقابله با ویروس کرونا دارد.

واکسیناسیون بیش از ۵۰۰ هزار نفر در حاشیه شهر مشهد

در همین رابطه، سردار نظری، فرمانده سپاه امام رضا(ع) در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اقدامات شبانه روزی سپاه و بسیج برای مقابله با بیماری کرونا گفت: بسیج پای‌کار واکسیناسیون آمده است و پیش‌بینی شده در قالب ۸ پایگاه و قریب به ۹۶ اکیپ واکسیناسیون بیش از ۵۰۰ هزار نفر را با یک میلیون دوز در حاشیه شهر مشهد واکسینه کنیم. واکسیناسیون این ۵۰۰ هزار نفر چیزی حدود ۲ ماه به طول می‌انجامد و پیش‌بینی شده است که روزانه ۱۶ هزار واکسن در روز در حاشیه شهر مشهد تزریق شود.

وی افزود: از دیگر اقدامات بسیج خراسان رضوی جهت مقابله با ویروس کرونا می‌توان به احداث دو مرکز خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی در مشهد اشاره کرد که این مراکز با هدف کاهش بار کرونایی بر بیمارستان‌ها ایجاد شده تا مردم راحت‌تر بتوانند در مراحل اولیه بیماری خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

به گفته فرمانده سپاه امام رضا(ع) قرارگاه عملیات شهید سلیمانی تحت عنوان قرارگاهی مردمی ظهور و بروز دارد و سپاه و بسیج نیز زمینه‌ساز ظرفیت‌های مردمی و به صحنه آوردن ظرفیت مردم هستند و یکی از این مراکز در زائرسرای آستان قدس رضوی و مرکز دیگر در زائرسرای امام رضا(ع) واقع در چهارراه نخرسی احداث شده‌اند که این مراکز ظرفیت خدمت‌رسانی به ۲ هزار بیمار را در روز دارند. وی با اشاره به کمک در تسریع واکسیناسیون تصریح کرد: از یک ماه گذشته موضوع واکسیناسیون را با این استدلال جدی دنبال کردیم که در حاشیه شهر با توجه به تراکم جمعیت و پایین بودن ضریب بهداشت، اگر به واکسیناسیون سرعت بدهیم و گستره دریافت واکسن را از نظر سنی بیشتر کنیم، حتماً در کاهش سرعت ابتلا تأثیر مثبتی دارد.

رکوردزنی ۷۲ ساعته سپاه در تجهیز بیمارستان تخصصی

سردار مرتضوی، فرمانده قرارگاه ثامن الائمه(ع) نیروی زمینی سپاه نیز در مراسم افتتاح بیمارستان تخصصی شهید نجفی در مشهد اظهار کرد: بیمارستان تخصصی ۹۶ تختخوابی بیماران حاد تنفسی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کمتر از ۷۲ ساعت به منظور مقابله با ویروس کرونا در مشهد تجهیز و به بهره برداری رسیده است که ۸ تخت مجهز آی سی یو و تخت های بستری به صورت کامل مستقر شده و اتاق هایی برای موارد خاص آماده پذیرش شده است.

وی با بیان اینکه طب تصویری و اورژانس آماده پاسخگویی به نیاز بیماران حاد تنفسی است تصریح کرد: تجهیز این بیمارستان تخصصی ۹۶ تخت خوابی در مشهد در این زمان کوتاه یک رکورد محسوب می شود که حاکی از تجربیات نیروی زمینی سپاه است.

استقرار ۲۰۰ بیمارستان سیار، تخصصی و فوق تخصصی توسط سپاه در کشور

همچنین سردار اخوان، معاون بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه در راستای عملکرد سپاه و پاسداران انقلاب اسلامی در مقابله با وضعیت قرمز کرونا گفت: با ایجاد ۲۰۰ بیمارستان سیار، تخصصی و فوق تخصصی در نقاط مختلف کشور علی الخصوص مناطق محروم اهداف خوبی علیه شیوع بیماری کرونا محقق شد. بر اساس همین راهبرد سپاه ۱۶۲۳ تخت بیمارستانی مجهز به صورت ثابت و ۱۵۱۲ تخت سیار به منظور مقابله با کرونا فعال شده است؛ اجرای سامانه بیمارستانی سیار فوق العاده پیچیده است چراکه این بیمارستان ها یک ماه بدون وابستگی به هیچ خدمت شهری با همه استانداردهای کشوری خدمات ارائه می دهند.

وی افزود:۲۰۰ تیم تخصصی شامل پزشک، پرستار و بهیار سازماندهی شدند و اموزش دیدند تا بتوانند در بیمارستان های اعلامی وزارت بهداشت حضور پیدا کنند.

 

مرورگر شما از نمایش ویدیو پشتیبانی نمیکند.

 

ارائه خدمات در نقاهتگاه‌های سپاه کاملاً رایگان انجام می‌شود

دکتر محمود صادقی وزین، معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه امام رضا(ع) در گفتگو با خبرنگار ما در تشریح چگونگی ارائه خدمات به بیمارن کرونایی گفت: یکی از اقدامات مهم سپاه در جهت کنترل ویروس کرونا و ارائه خدمات به بیماران کرونایی، ایجاد نقاهتگاه‌های کرونایی بوده است که یکی از بزرگ‌ترین نقاهتگاه‌های خراسان رضوی در مشهد با ظرفیت پذیرش ۵۰ بیمار کرونایی در روز ایجاد شده است و هم‌اکنون با اوج‌گیری دوباره کرونا در مشهد به دنبال توسعه این نقاهتگاه هستیم.

معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه امام رضا(ع) بیان کرد: ارائه خدمات در نقاهتگاه‌های سپاه به‌صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود و افرادی که توانایی نگهداری از آن‌ها در منازلشان وجود ندارد می‌توانند به این نقاهتگاه‌ها مراجعه کنند.
 

مرورگر شما از نمایش ویدیو پشتیبانی نمیکند.
 

طرح واکسیناسیون حاشیه شهر مشهد الگوی کشوری موفق در برابر کرونا است

در همین رابطه، محسن ذاکریان، مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: گفت: در حال حاضر در قالب طرح همیاران سلامت ۴۰۰ نفر از اعضای بسیج جامعه پزشکی در ۳ بیمارستان اصلی نگهداری بیماران کرونایی در حال خدمت هستند.

وی با اشاره به اینکه ظرف مدت ۲ ماه با هشت اکیپ متشکل از ۱۲ تیم واکسیناسیون شامل نیروهای تخصصی نظیر پزشک، واکسیناسیون و نیروی ثبت‌کننده، کار واکسیناسیون انجام شود، عنوان کرد: نیروها توسط فراخوان بسیج جامعه پزشکی فراخوان و ثبت‌نام شده‌اند و نیروهای غیرتخصصی با ظرفیت بسیجیان محلی کار فرهنگی، انتظامات، نوبت‌دهی و... را انجام می‌دهند و پس از گذشت یک ماه جهت تزریق دوز دوم واکسن نیز این کار تکرار خواهد شد

ذاکریان با بیان اینکه این طرح نوع جدیدی از واکسیناسیون است که شاید در کشور نمونه مشابه نداشته باشد، تاکید کرد: حدود ۲۵۰ نفر نیروی تخصصی و ۲۵۰ نفر نیروی غیرتخصصی در هر شیفت این طرح را اجرا می‌کنند و امیدواریم این ظرفیت عظیم بتواند در جهت کنترل کرونا کمک کند.

سید محمدحسین بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیر با اشاره به تشدید اجرای طرح شهید سلیمانی برای مقابله با پیک پنجم کرونا گفت: طرح شهید سلیمانی باعث سقوط پیک چهارم کرونا شد و با بیماریابی، رعایت پروتکل‌ها و خانه ماندن که تجربه جهانی است توانستیم پیک‌های قبلی را مهار کنیم.

مرکز خدمات درمانی سرپایی شهید سلیمانی با هدف کاهش فشار کرونایی بر بیمارستان‌های مشهد و ارائه خدمات بهتر به بیماران در مشهد برپا شد. برای دیدن این کلیپکلیککنید.

 

آماده‌باش روزانه ۷ گروه ۲۵ نفره طلاب بسیجی در ارائه خدمات مقابله با کرونا در مشهد

حجت الاسلام رضایی، مسئول گروه‌های جهادی بسیح طلاب خراسان رضوی نیز در گفتگو با خبرنگار ما خاطرنشان کرد: ۷ گروه ۲۵ نفره طلاب بسیجی در زمینه مقابله با کرونا به صورت روزانه در مشهد برای ارائه خدمات به بیماران آماده‌باش هستند. وی افزود: فعالیت های جهادی طلاب در قالب ۷ گروه شامل برادران و خواهران مستقر در قرارگاه شهید سلیمانی آغاز شده است و از بتدای فعالیت قرارگاه شهید سلیمانی ۲۵ نفر از طلاب در زمینه تغسیل و تکفین کمک دارند و کمک به غسل و کفن و دفن  اموات، کمک به تردد بیماران با ویلچر، توزیع غذای گرم جهت همراهان بیمار و شناسایی بیماران کم بضاعت از جمله خدمات طلاب بسیجی به بیماران کرونایی است.

ضرورت تسهیل دسترسی محرومان به واکسن کرونا

برای مقابله با کرونا سه ظرفیت اصلی وجود دارد که برای به‌کارگیری این ظرفیت‌ها باید حتماً اقدام قرارگاهی انجام شود. قرارگاه علوم پزشکی با هدف خدمت‌رسانی پزشکی به مردم، قرارگاه استانداری با هدف وارد کردن ظرفیت‌های دولتی و در نهایت قرارگاهی هم با هدف به میدان آوردن ظرفیت‌های مردمی که بسیج آن را با نام سردار سلیمانی ایجاد و به‌صورت شبانه‌روزی در حال خدمت‌رسانی است.

در ۴۸ محله با ۹۶ تیم واکسیناسیون فعال امید داریم بتوانیم در طول یک ماه تعداد قابل توجه از ساکنین حاشیه شهر مشهد را تحت پوشش قرار دهیم، طرح به تازگی آغاز شده و تا سقف ۱۶ هزار دز در روز پیش بینی صورت گرفته و دو مشکل وجود دارد که یکی تامین واکسن توسط دانشگاه علوم پزشکی و مشکل بعدی اقبال و اقناع مردم است.

در آماری که ارائه می شود حدود ۲۵ درصد اختلاف بین دریافت کنندگان واکسن در حاشیه شهر مشهد با سایر نقاط شهر وجود دارد و میانگین ۶۰ درصد از افراد شهر مشهد واکسن دریافت کردند اما این آمار در حاشیه شهر حدود ۴۰ درصد است و موجب حساسیت نهادهای پزشکی شده است لذا اگر بتوانیم دسترسی مردم به واکسن کرونا را تسهیل کنیم احتمال اینکه این درصد در مناطق محروم حاشیه شهر مشهد افزایش یابد وجود دارد.

بسیج مردم علیه کرونا از برکات قرارگاه مردمی علیه کرونا طرح شهید سلیمانی است و امید است با مشارکت هر چه بیشتر مردم و مسئولان از شر این بیماری منحوس خلاص شویم. 

انتهای پیام/

    پربازدیدترین ها