دولت روحانی با سنگ‌اندازی، واحدهای تولیدی را به تعطیلی کشاند/ توصیه‌هایی به دولت سیزدهم/ با کوپن به دهک‌های پایین کمک شود

کد خبر: 307213
|
14:21 - 1400/06/07
نسخه چاپی
دولت روحانی با سنگ‌اندازی، واحدهای تولیدی را به تعطیلی کشاند/ توصیه‌هایی به دولت سیزدهم/ با کوپن به دهک‌های پایین کمک شود
دولت روحانی با سنگ‌اندازی، واحدهای تولیدی را به تعطیلی کشاند/ توصیه‌هایی به دولت سیزدهم/ با کوپن به دهک‌های پایین کمک شود : رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید نه‌تنها هیچ کاری برای رونق تولید نکرد بلکه جلوی پای تولیدکننده هم سنگ‌اندازی کرد، گفت: تشکیل قرارگاه ساماندهی مرغ مشکلی را حل نکرد و عملاً واحدهای تولیدی را به تعطیل کشاند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،رمضان فلاحتی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره افزایش قیمت محصولات پروتئینی، اظهار کرد: قبلاً ارتباط سازنده و خوبی بین انجمن‌های صنفی با کشتارگاه‌های مرغ وجود داشت که بعد از تشکیل قرارگاه سامان‌دهی مرغ، قطع شد. همچنین دستورات صادر شده از این قرارگاه شاید برای چند خرده‌فروش مفید بود ولی در واقع واحدهای تولیدی بزرگ که نیروی کار زیادی در آن مشغول هستند را عملاً تعطیل کرد و می‌کند.

 

در ایران، مرغ را مونتاژ می‌کنیم

وی ادامه داد: یکی از اقدامات حذف سهمیه مرغ از صنایع فراوری گوشتی بود، درحالی‌که این صنایع می‌توانستند با فرآوری کالای مشابهی را تولید کنند که به بازگشت تعادل به بازار کمک کند. این یک موضوع بدیهی است که وقتی تخم‌مرغ نطفه‌دار کم شود، میزان جوجه ریزی کم خواهد شد و این عامل در تولید مرغ گوشتی اثر مستقیم دارد که در بحث قیمت هم دقیقاً همین‌گونه عمل خواهد کرد.

فلاحتی با بیان اینکه روند اعطای نهاده در چرخه تولید مرغ اهمیت بسیار زیادی دارد، گفت: از نظر فنی در ایران، مرغ را مونتاژ می‌کنیم و واکسن‌ها، داروها و نهاده‌ها، عوامل تولیدی هستند که کاهش یا افزایش قیمت آنها در قیمت تمام شده، مؤثر است. نقش حاکمیت در این چرخه سال‌هاست که در دنیا حذف شده است و صنعت مرغداری خواه یا ناخواه باید علمی و بر پایه اقتصاد غیردولتی فعالیت کند تا بتواند صنعتی و به‌دوراز افت‌وخیز باشد.

 

لزوم حذف قیمت گذاری دستوری/ وزیر جهاد کشاورزی برای شنیدن مشکل تولیدکنندگان وقت بگذارد

این فعال صنعت مرغ توضیح داد: در هیچ کجای دنیا تولیدکننده را مجبور به فروش با قیمت مصوب نمی‌کنند و این سیاست‌های اشتباه ممکن است، صنعت طیور را ضعیف و ما را تبدیل به واردکننده مرغ کند. دولت جدید هم پس از استقرار و به دست گرفتن کار به‌خصوص وزیر جهاد کشاورزی حتی اگر شده یک روز زودتر دستورات جدیدی برای رفع این مشکلات صادر کنند که شاید در روند صنعت مرغ و گوشت کشور راهگشا باشد.

فلاحتی ابراز امیدواری کرد که شروع به کار وزرای دولت جدید زمان بر نباشد و در جابه‌جایی قدرت دوباره شاهد افزایش قیمت نباشیم. امروز برخی فعالان صنعت گوشت می‌گویند بهتر است که تولید متوقف شود، زیرا نمی‌توانند محصولشان را با بالاترین به دست مردم بدهند.

همه از وضعیت امروز ناراضی هستند/ دولت قبل بازارها را به حال خود رها کرده بود

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی گفت: همه از وضعیت امروز و قیمت‌ها ناراضی هستند. همیشه بحث این است که تا چه زمانی جامعه این قیمت‌های بالا را تحمل خواهد کرد؟. ترس تولیدکنندگان این است که عده‌ای در این میان به تولیدات نامرغوب باکیفیت پایین روی بیاورند که در شأن مردم نیست.

وی گفت: اگر این روند در تولید و توزیع ادامه یابد، سرمایه‌گذاری و تلاش‌های چند سال اخیر در صنایع مرغ و گوشت و پروتئین، تبدیل به پنبه می‌شود و مشکل وقتی بیشتر به چشم می‌آید که محصولات مشابه مثل گوشت برزیلی و هندی که وارد می‌شد، امروز به دلیل مشکلات ارزی از ورود آنها کاسته شده است و با ۳ برابر قیمت (بالای ۱۶۰ هزار تومان) وارد کشور می‌شود.

فلاحتی بیاند کرد: امیدواریم با قول‌هایی که داده شده، از تشکل‌ها در تصمیم‌سازی استفاده شود، ولی در سال‌های اخیر حتی یک ساعت وقت در اختیار هیچ یک از تشکل‌ها قرار نگرفت. دولت قبلی بازارها را به حال خود رها کرده بود و مشکلات پایه‌ای در سیاست‌های اقتصادی باعث شده قیمت‌ها هر روز افزایش یابد که کرونا و درگیری عوامل تولید هم به آن افزود.

این فعال بازار مرغ با بیان اینکه واحدها با کاهش ۳۰ درصدی تولید واحدها مجبور به پرداخت حقوق و مزایا بودند، گفت: ۳۰ درصد کارکنان به کرونا مبتلا شده بودند و همه اینها هزینه تولید را بالا برد.

 

۸۰ درصد تقاضای وام کارگران برای تامین ودیعه مسکن است/ لبنیات و شیر از سفره مردم حذف شد

وی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم گفت: کارگران ما وقتی اجاره مسکنشان افزایش پیدا می‌کند به همان میزان از سفره معیشت‌شان کسر خواهد شد و دیگر مساعده‌هایی که به کارگران داده می‌شود برای خرید اقلامی مثل یخچال و لوازم‌خانگی استفاده نمی‌شود و در امور جاری خوراکی هزینه می‌شود. ۸۰ درصد تقاضای وام کارگران ما برای جبران کسری ودیعه مسکن است، آن هم در حاشیه‌های دوردست تهران باقیمت‌های گران.

فلاحتی اضافه کرد: امروز فرآورده‌های ویتامینی مثل میوه آن‌قدر گران شده که مردم توان خرید آن را ندارند و لبنیات و شیر هم که با گرانی از سفره مردم حذف شده است. اگر گوشت و مرغ و فراورده‌های پروتئینی هم از آنها گرفته شود توانی در بدن برای مبارزه با بیماری نمی‌ماند و همین هزینه‌ها خود را در درمان نشان می‌دهد.
 

درخواستی که نمکی رد کرد

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های گوشتی ادامه داد: به آقای نمکی وزیر بهداشت سابق التماس کردیم که هزینه واکسن را می‌دهیم تا کارکنان‌مان واکسن بزنند و کار تولید فلج نشود و شعار رفع موانع تولید اجرا شود، حتی برای خودمان هم واکسن نخواستیم و درخواست کردیم به تعداد لیست بیمه کارکنان واکسن به کارگران ما اختصاص یابد و هزینه آن را خودمان می‌دهبم اما آقای نمکی در همدان گفت ماست‌فروش‌ها هم می‌خواهند واکسن وارد کنند. ما که واکسن را برای تجارت نمی‌خواستیم، هدف ما نجات تولید بود.

 

دولت تدبیر و امید جلوی تولید را گرفت/ دولت سیزدهم با استفاده از کوپن به دهک‌های پایین کمک کند 

وی گفت: در دولت تدبیر و امید گاهی کاری که انجام نشد هیچ؛ حتی جلوی فعالیت واحدهای تولیدکننده هم سنگ‌اندازی شد. امروز بیش از ۸۰ مجموعه بزرگ تولیدکننده در انجمن ما با همین مشکلات مواجه هستند. نگاه کارگران به چراغ روشن این واحدهای تولیدی است که تعطیل شدن هرکدام باعث فلج شدن ۱۰۰ خانواده خواهد شد.

فلاحتی در انتها با اشاره به تأخیر در پرداخت هزینه بیمه بیکاری و... گفت: به نظرم الگوی زمان جنگ در حال حاضر بهترین الگوی اداره کشور است و از دولت سیزدهم درخواست داریم با رویکردی شبیه به کوپن در زمان جنگ به خانواده‌های دهک‌های پایین امکاناتی حداقلی را برساند که حداقل این خانواده‌ها بتوانند نیاز‌های خود مانند مرغ کیلویی ۵۰ هزارتومانی را رفع کنند.


انتهای پیام/