فقر و محرومیت در سکونتگاه های غیررسمی جولان می دهد/ نمک کرونا روی زخم حاشیه نشینی جنوب شرق کشور

کد خبر: 307230
|
14:52 - 1400/06/10
نسخه چاپی
فقر و محرومیت در سکونتگاه های غیررسمی جولان می دهد/ نمک کرونا روی زخم حاشیه نشینی جنوب شرق کشور
فقر و محرومیت در سکونتگاه های غیررسمی جولان می دهد/ نمک کرونا روی زخم حاشیه نشینی جنوب شرق کشور : جولان فقر و محرومیت در جنوب شرق کشور یکی دیگر از فاجعه های ناکارآمدی دولت تدبیر و امید است و فاجعه بار تر این که بسیاری از مردم این منطقه در باتلاق حاشیه نشینی با معضلات عظیم تری دست و پنجه نرم می کنند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارششبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازعصرهامون؛ بیکاری و فراهم نشدن فرصت های شغلی در پی ناکارآمدی مدیران کشوری طی سال های گذشته، بسیاری از مردم روستاها را به مهاجرانی تبدیل کرد که به حاشیه شهرها پناه بردند و این گونه قصه پر غصه حاشیه نشینی را رقم زدند.


درد مهلکی که شهرهای بزرگ کشور به ویژه استان پهناور سیستان و بلوچستان را گرفتار خود کرده و به شکل سرطان گونه ای در حال رشد است، به گونه ای که بیش از ۴۰ درصد جمعیت مرکز این استان حاشیه نشین هستند و زاهدان پس از مشهد دومین شهر حاشیه نشین ایران محسوب می شود، اما با وضعیتی بسیار وخیم تر و محرومیت های فراوان...، این در حالی است که اگر به اشتغال روستاییان توجه ویژه می شد، این شرایط حاکم نمی شد.

مسئولان طی سال های گذشته وعده های فراوانی برای توسعه این مناطق دادند و به اذعان خودشان اعتباراتی هم برای ساماندهی حاشیه نشینی تخصیص پیدا کرده، اما نبود زیرساخت های آموزشی، بهداشتی، خدماتی، برق غیر قانونی، ایجاد و تشدید شکاف های اجتماعی و فرهنگی، محیط زیست آلوده و غیربهداشتی، بزه کاری، پرخاشگری، اعتیاد، دزدی، قاچاق مواد مخدر و کودکان کار همچنان در حاشیه شهر زاهدان دیده می شود، معضلاتی که در صورت بی توجهی تبعات گسترده ای برای دیگر افراد جامعه به همراه خواهد داشت.

اظهارات مسئولان امر نیز حاکی از آن است که اقدام های مثبتی در راستای ساماندهی حاشیه شهر زاهدان استارت خورده اما آنچه مانع تحقق هدفشان شده، معضل کروناست، شاید هم این بیماری فرصتی شد تا مقصر بسیاری از کم کاری های دولت روحانی قلمداد شود.

۴۴ درصد زاهدان گرفتار حاشیه نشینی و فاصله معنادار شاخص ها

ابوذر مهدی نخعی، فرماندار زاهدان در این باره بیان کرد: یکی از زخم های بدی که بر پیکره جامعه شهری زاهدان وارد شده، حاشیه نشینی است، ۴۴ درصد این کلانشهر گرفتار این معضل شده و بعد از مشهد به لحاظ نسبت جمعیتی دومین شهر کشور از نظر حاشیه نشینی است، حتی حاشیه های مشهد هم از خیابان های توسعه یافته تر زاهدان برخوردار بوده، این موضوع عمق محرومیت را در این مناطق نشان می دهد.

وی ادامه داد: در مناطق حاشیه شهر زاهدان از پنج سرانه رفاهی به جز شاخص فضای مذهبی، در دیگر بخش ها از جمله آموزشی، بهداشت و درمان، فرهنگی و فضای سبز با میانگین کشوری فاصله معناداری داریم.

به گفته این مقام مسئول، جمعیتی که در حاشیه شهر زاهدان زندگی می کنند، به اندازه نیمی از جمعیت خراسان جنوبی یا ۷۵ درصد ایلام هستند، با خرابی در این ابعاد درگیر هستیم، در حالی که همه آن منوط به توسعه است. زاهدان و کرج بعد از انقلاب، بیشترین نرخ رشد شهری در کشور را به خود اختصاص داده اند، این موضوع مزید بر علت بود، بنابراین باید ساماندهی حاشیه شهر در دستور کار قرار می گرفت.
 


حجم بالای محرومیت و عقب افتادگی

وی افزود: در این راستا از ظرفیت استان های معین استفاده کردیم، چراکه حجم خرابی، محرومیت و عقب افتادگی بالا بود و نمی توانستیم با امکانات خودمان جلوی آن را بگیریم، اگر ممکن بود تاکنون محقق می شد، طی هفت ماه ۳۰ گروه از شخصیت های اثرگذار کشوری را به مناطق حاشیه شهر بردیم. خروجی این بازدیدها، مصوبه هیئت دولت و پایه آن هزار و ۵۰ میلیارد تومان پول بود که چند سر فصل برای هزینه کرد این اعتبار تعریف شد.

نخعی اظهار کرد: ۲ پیکره شهرسازی و خانه سازی را برای حاشیه شهر باید تعریف می کردیم، بافت غالب خانه ها در این منطقه ناکارآمد و غیر استاندارد است و بدون توجه به اصول ایمن سازی احداث شده، به گونه ای که اگر زلزله ای رخ دهد، فاجعه بدتری از بم را شاهد خواهیم بود.

برنامه نوسازی ۱۰ هزار واحد مسکونی در حاشیه زاهدان

وی افزود: خانه سازی به عنوان اولویت یک ما در این مناطق تعریف و مقرر شد که ۱۰ هزار واحد مسکونی نوسازی شود، یکی از پیش نیازها صدور سند مالکیت برای افراد فاقد سند بود که همکاری صورت گرفت و زمین و پروانه کار برای مردم رایگان شد، برای هر واحد ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه و ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض پیش بینی شد، در هیچ نقطه ای از کشور چنین خدماتی ارائه نشده است.

این مقام مسئول اذعان کرد: در همین راستا کارگروهی تعریف شد، مردم حتی از ارائه اطلاعات اولیه در خصوص املاک شان خودداری می کردند، نشست هایی برگزار و مشکلات رفع شد، برای ۲ هزار واحد سند تعریف شده، مابقی درگیر پیچ های حقوقی است که برای حل آن در حال تلاش هستیم.
 


بسیج ظرفیت های ملی برای ساماندهی حاشیه نشینی زاهدان

فرماندار زاهدان اضافه کرد: ایران به این نتیجه رسیده که حتما باید ظرفیت های ملی را برای ساماندهی حاشیه شهر زاهدان و چابهار بسیج کند، بر اساس اظهار ستاد بازآفرینی شهری بزرگترین طرح ساماندهی حاشیه نشینی کشور در این دو شهر در حال انجام است.

وی گفت: در حوزه شهرسازی نیز هیچ کالبد صحیح و استانداردی از اصول شهری در این مناطق دیده نمی شد، جمع آوری آب های سطحی، پیاده روسازی، آسفالت معابر و ... به صورت استاندارد در برنامه قرار گرفت و شرایط خدمات شهری فراهم شده است، بسیاری از نقاط این محلات هویت گرفته و این مسیر ادامه خواهد داشت.

نخعی اذعان کرد: موفقیت دیگر این بود که ساماندهی حاشیه نشینی از مصوبه دولت خارج و به مصوبه مجلس تبدیل شد و در نظام بودجه ریزی کشور قرار گرفت، در پی بازدید رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی به حساب شهرداری زاهدان واریز شد، علاوه بر این اعتبارات و پایداری بودجه سنواتی، توانستیم مبلغ تسهیلات قرض الحسنه را به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش دهیم و پیگیر هستیم که مبلغ کمک بلاعوض نیز به ۵۰ میلیون تومان برسد.  

 

اگر کرونا نبود ...

وی با بیان این که کار ساماندهی حاشیه شهر را از راه و شهرسازی و ستاد بازآفرینی شهری گرفتیم و به بنیاد مسکن دادیم چراکه نرخ تمام شده پروژه ها ارزان تر است و امکان ارائه تسهیلات قرض الحسنه وجود دارد، اذعان کرد: به دلیل عمق محرومیت بسیاری از اقدام ها دیده نمی شود، از سویی دیگر با برنامه های اجرا شده، میل به توسعه در این مناطق بیشتر شده است.

نخعی گفت: اگر کرونا نبود تعهد ما در پنج محله هدف به اتمام می رسید، اما این بیماری به همه برنامه ها آسیب وارد کرده است، با این وجود اقدام های خوبی صورت گرفت.

تخصیص ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار به شهرداری

مهرداد عرب اول، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان نیز اذعان کرد: برای ساماندهی حاشیه شهر زاهدان امسال ۱۵۰ میلیارد تومان به حوزه شهرداری اختصاص پیدا کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز ۱۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی برای ساماندهی پهنه شمالی در اختیار شهرداری این کلانشهر قرار گرفت.

انتهای پیام/