اشتغال سه هزار نفر در انتظار بهره‌برداری از مهمترین پروژه فولاد غرب کشور

کد خبر: 307233
|
15:36 - 1400/06/11
نسخه چاپی
اشتغال سه هزار نفر در انتظار بهره‌برداری از مهمترین پروژه فولاد غرب کشور
اشتغال سه هزار نفر در انتظار بهره‌برداری از مهمترین پروژه فولاد غرب کشور : در کشور مواد معدنی مختلفی یافت می‌شود و یکی از غنی‌ترین استان‌های کشور از لحاظ مواد معدنی استان کردستان است که استفاده بهینه آن با استفاده از مدیریت افراد متخصص می تواند بعنوان شاه کلید توسعه اقتصادی قرار گیرد. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، وجود معادن یکی از ظرفیت های مهم اشتغالزایی در استان کردستان است که مدیریت صحیح آن نقش موثری در زدودن غبار محرومیت از این استان دارد.

در کشور ایران مواد معدنی مختلفی یافت می‌شود یکی از غنی‌ترین استان‌های کشور از لحاظ مواد معدنی استان کردستان است که استفاده بهینه آن با استفاده از مدیریت افراد متخصص می تواند بعنوان شاه کلیدی اقتصادی قرار گیرد.

این استان دارای منطقه جغرافیایی خاصی برای بهره‌برداری از معادن است زیرا جز مناطق کوهستانی کشور قرار دارد. سنگ آهنی که در این معدن وجود دارد در ۷ نقطه مختلف تقسیم شده است.

سنگ آهن بیجار از بزرگترین معادن کشور است

معدن سنگ آهن بیجار یکی از بزرگترین معادن کشور است. این معدن سالیانه بیش از ۱۰۰۰ تن سنگ آهن تولید می‌کند و به همین علت تاثیر زیادی روی تولید فولاد در کشور دارد.

اگر امکانات بیشتری در اختیار این مجموعه قرار بگیرد و همچنین نفرات بیشتری در مجموعه سنگ آهن بیجار مشغول به کار شوند می‌توان سالانه مقدار بیشتری سنگ آهن از این معدن استخراج کرد.

محصول تولید شده توسط این کارخانه از نوع سنگ آهن کنسانتره است و عیار آن‌ها ۶۸ درصد است. نوع خوراک محصولات سنگ آهن بیجار، سنگ آهن کم عیار و عیار متوسط مگنتیکی است.

یکی از مهمترین راه های اشتغالزایی و کسب درآمد از طریق معادن سنگ آهن ایجاد کارخانه فولاد یا همان زنجیره فولاد است که بعد از سال ها کش و قوس های مخالف، طرح اقتصادی و عمرانی آن از روند رو به رشد خوبی برخودار شده اند.

ایجاد زنجیره فولاد بیجار سدی در برابر خام فروشی

ایجاد زنجیره فولاد در شهرستان بیجار سدی بزرگ در برابر خام فروشی این ذخایر است که نقش مهمی در ثروت اندوزی و اشتغالزایی دارد.

ایجاد طرح زنجیره فولاد در کردستان و شهرستان بیجار به سال 1396 برمی گردد، در آن زمان تصمیماتی گرفته شد که با مطالعات همخوانی نداشت و موجب اعتراض مردم و مسوولان شهرستان بیجار قرار گرفت تا موفق به کارشناسی مجدد و گرفتن تصمیم های جدید برای این پروژه مهم اشتغالزایی برای شهرستان بیجار شد.

وجود 80 درصد معادن سنگ آهن در منطقه کرانی شهرستان بیجار و روستاهای شهرک و قراکند و همجواری با استان زنجان و همدان و نزدیکی به شبکه ریلی یکی از مزیت های مهم ایجاد زنجیره کامل فولاد در شهرستان بیجار است.

صنایع پیش احداث کارخانه فولاد بیجار فعال است

در حال حاضر کارخانه کنسانتره در صبانور و یک میلیون تن ظرفیت جدید در کیمیا معدن و گندله سازی در منطقه کرانی از صنعت های پیش احداث کارخانه فولاد در شهرستان بیجار است که زمینه اشتغالزایی جمعی از جوانان بومی بخش کرانی را فراهم کرده است.زنجیره فولاد زمینه اشتغال

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کردتودی با بیان اینکه وجود معادن بخش کرانی از مهمترین ثروت های خدادای این منطقه است، اظهار داشت: گردش مالی صنعت فولاد کشور 900 میلیارد تومان است، اگر شهرستان بیجار با وجود این ذخایر وارد این بازار شود ایجاد درآمد از طریق صنایع پایین دستی حاصل می شود.

بهره برداری کامل زنجیره فولاد زمینه اشتغال 3 هزار نفر را فراهم می کند

وی در خصوص میزان اشتغالزایی این صنعت در شهرستان بیجار گفت: با بهره برداری کامل زنجیره فولاد زمینه اشتغال زایی 2500 تا 3000 هزار نفر به صورت مستقیم در شهرستان بیجار فراهم می شود.

زندیان تصریح کرد: زنجیره فولاد در شهرستان بیجار شامل خاک آهن، کنستانتره و گندله می شود و در مرحله بعدی آهن اسفنجی تولید می گردد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: تکمیل این پروژه می تواند نقش موثری در راه اندازی رشته های دانشگاهی در استان کردستان و شهرستان بیجار داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه با راه اندازی کامل این زنجیره در شهرستان بیجار نیازمند نیروهای متخصص هستیم از محافل دانشگاهی درخواست کردیم نسبت به دایر کردن رشته های مرتبط مانند مهندسی مکانیک، مکاترونیک، معدن، تکنولوژی و استخراج معدن اقدام نمایند تا در آینده مجبور به استخدام نیروهای غیر بومی نشویم.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی از پیشرفت خوب پروژه های بخش خصوصی در کنستانتره سازی منطقه هشتاد جفت و گندله سازی سه راهی حسن آباد یاسوکند توسط کیمیا معدن و صبا نور خبر داد و بیان داشت: تکمیل به موقع این پروژه ها نوید بخش روزهای خوب برای شهرستان بیجار است.

و اما......

طبق بررسی بعمل آمده معادن مستعد در مناطق محروم قرار دارد، کیمیا معادن و صبانور بعنوان دو بخش خصوصی معادن در استان کردستان با انجام به موقع پروژه زنجیره فولاد نقش موثری در مهاجرت معکوس در استان کردستان و شهرستان بیجار دارند.

با توجه به پیشرفت خوب پروژه های زنجیره فولاد در شهرستان بیجار می توان به این نتیجه رسید اگر هر کاری را به متخصصین امر خود بسپارید و مدیریت صحیح در کار باشد، می توان شاهد چنان رونقی بود که عملا معادن شاه کلید توسعه اقتصادی منطقه را بعهده می گیرند.

انتهای پیام/