قطب پرورش شترمرغ، در گیر و دار مشکلات/ از وام‌های کلان تا رویای صادرات

کد خبر: 307255
|
06:21 - 1400/06/18
نسخه چاپی
قطب پرورش شترمرغ، در گیر و دار مشکلات/ از وام‌های کلان تا رویای صادرات
قطب پرورش شترمرغ، در گیر و دار مشکلات/ از وام‌های کلان تا رویای صادرات : پرورش شتر مرغ در استان سمنان به دلیل شرایط اقلیمی مناسب یکی از سود آورترین صنایع اقتصادی محسوب می شود، اما تولید کنندگان این صنعت در پیچ و خم مشکلات در حال ورشکستگی هستند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ شترمرغ بزرگترین پرنده ای وحشی جهان است که زیستگاه اصلی آن آفریقا است و این پرنده به گونه ای آفریده  شده که تمام اعضای آن قابل استفاده و از این روپرورش آن سود آوری زیادی دارد.

استان سمنان به دلیل دارا بودن شرایط آب و هوایی گرم و خشک و تطبیق آن به شرایط آب و هوایی زیسستگاه اصلی این حیوان به عنوان یکی از قطب های پرورش شتر مرغ در کشور شناخته می شود.

اما با  وجود مناسب بودن اقلیم آب و هوایی استان سمنان و سودآوری بسیار زیاد این پرنده در چرخه اقتصاد، نبود امکانات در استان از جمله نبود مراکز فرآوری، بسته بندی و صادرات، نبود کشتارگاه مخصوص و همچنین ناآگاهی فرهنگی در سطح استان و کشور در خصوص مصرف گوشت و خواص درمانی و مصارف غذایی این پرنده موجب شده پرورش دهندگان شتر مرغ در استان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کنند.

وام ها با سود های کلان سد راه تمامی واحد های تولیدی است

سعید زارع یکی از پرورش دهندگان شترمرغ در استان سمنان که از سال 1397 کارخود را شروع کرده است، در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به برخی از مشکلات این صنعت گفت: معضل اصلی تمام واحد های تولیدی وام های اعطایی است و از نظربانک ها کار تولیدی از ابتدا شکست خورده محسوب می شود و با وثیقه های سنگین و سند های ملکی  به دنبال باز پس گرفتن افساط خود است. 

وی در ادامه با بیان اینکه تنها حمایت های دولتی به وام ها با سودهای کلان خلاصه می شود،اذعان کرد: برای دریافت این وام ها باید از هفت‌خان رستم گذر کنی؛ گرفتاری‌هایش را به جان بخری و این وام‌هایی که سود بالای آن را که 15 الی 18 درصد است و صرفه اقتصادی ندارد را به ناچار قبول کنی!

وی به نبود حمایت کافی از تولید این پرنده و مشکلاتی که در تامین نهاده های دامی وجود دارد، اشاره کرد و افزود: عدم تامین نهاده‌های دامی که هم اکنون چالش بزرگ پیش روی صنعت دام و طیور کشور است،  گریبانگیر این صنعت هم  است و موجب شده تا پروسه تولید با چالش جدی  مواجه شده و ما مجبور به تامین نهاده ها از بازار آزاد شویم که اصلا صرفه اقتصادی ندارد.

زارع قرار نگرفتن گوشت این پرنده را در سبد غذایی خانوار ایرانی یکی دیگر از مشکلات پیش روی این صنعت دانست و خاطر نشان کرد: گوشت این حیوان گرم است و برخلاف تصور عوام بوی بدی ندارد و به دلیلی اینکه کمتر دچار بیماری ویروسی می شود، داروی کمتری استفاده می کند و گوشت سالم تری نسبت به مرغ دارد.

تحریم ؛ کمر صادرات پرورش شترمرغ را شکسته است

احسان کاسبان یکی دیگر از پرورش دهندگان شتر مرغ در استان سمنان که در زمینه صادرات فراورده های این پرنده هم فعال است در گفتگو با خبرنگار مرآت در رابطه با مشکلات صادرات در این زمینه بیان کرد: شترمرغ پرنده ای است که تمام اجزای آن قابلیت بهره وری دارد و از این رو صادرات محصولات فرعی  آن از لحاط اقتصادی بسیار سود آوراست.

وی در ادامه افزود:به دلیل مسائل تحریمی و اینکه امکان نقل و انتقال ارز بین کشور ما با دیگر کشور ها وجود ندارد صادرات در این زمینه بسیار ضربه خورده است و در حال حاضر تنها روغن و چرم آن به دو کشور عمان و قطر صادر می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ سازی مناسبی در زمینه استفاده از چرم شترمرغ انجام نشده است؛اظهار کرد:چرم شترمرغ بسیار مقاومتر و مناسب تر از چرم گاو است اما اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسبی در این زمینه انجام نگرفته و در داخل کشور استقبال خوبی از ان نمی شود و در بحث صادرات آن به صورت چرم خام انجام می شود.

به گفته کاسبان این صنعت سود آوری مناسبی دارد به شرط آنکه مشکل تامین نهاده ها و ریزمغذی های آن که در حال حاضر یک بحران جدی است، برطرف شود.

حمایت های لازم از این صنعت در استان افزایش می یابد

حمید رسولی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی جهاد کشاورزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگارمرآتدر رابطه با وضعیت پرورش شترمرغ در سطح استان سمنان گفت: پرورش شترمرغ در سال‌های اخیر در کشورهای مختلف و همچنین کشور ما توسعه فراوانی داشته و در استان سمنان نیز به دلیل دارابودن شرایط اقلیمی خاص آن با استقبال زیادی روبرو است.

رسولی در ادامه افزود: با توجه به‌ضرورت تأمین مواد پروتئینی کشور و همچنین استقبال کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در زمینه توسعه پرورش واحدهای شترمرغ اعم از پروار، توأم و مولد تمهیدات لازم در استان سمنان اندیشیده شده است.

وی بابیان اینکه شترمرغ تنها حیوانی است که غذای مصرفی خود را به انرژی تبدیل کرده و در مدت کوتاهی به سن بلوغ رسیده و به وزن 110 کیلوگرم می رسد و آماده فروش است، تصریح کرد: متاسفانه نبود آگاهی عمومی و نبود مراکز فرآوری برای کشتار و استفاده فرعی از فرآورده های شتر مرغ مانند چرم مهمترین مشکل تولید کنندگان این صنعت است.

وی درباره موضوع سوخت و همچنین نهاده‌های موردنیاز پرورش‌دهندگان شترمرغ یا طیور در استان سمنان گفت: واحدهای به بهره‌برداری رسیده با ثبت واحد در سامانه صنعت طیور کشور موسوم به «سماصط» می‌توانند از امکانات سوخت و نهاده‌های موردنیاز نظیر ذرت و سویا بهره ‌مند شوند.

مدیر عامل شرکت خدملت حمایتی جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: در مواقع اضطراری نهاده موردنیاز از طریق سهمیه‌های تخصیصی شرکت پشتیبانی امور دام استان تأمین می‌شود.

رسولی در مورد اقدامات حمایتی موثر سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان عنوان کرد: واگذاری زمین از طریق منابع ملی ارائه خدمات تسهیلاتی و تامین بخشی از نهاده ها ازجمله اقدامات حمایتی صورت گرفته است.

به گفته رسولی، در حال حاضر در استان سمنان تعداد 20واحد پرورش شترمرغ اعم از پرورای، مولد و توام موجود می باشد که دارای ظرفیت تولید 60هزار عدد تخم مرغ بوده و سالانه 30هزار قطعه جوجه تولید می کند.

شترمرغ  هم مانند سایر ماکیان امکان ابتلا به بیماری را دارد

حمید رضا حسینی مدیر کل دامپزشکی استان سمنان نیز در گفتگو یا خبرنگارمرآتدر مورد پرورش شترمرغ گفت: این حیوان نیز مستعد ابتلا به بیماری ماند سایر ماکیان است و به لحاظ فیزیولوژیکی مقاوم تر است و این موضوع امکان ابتلاء به بیماری در این حیوان را کمتر می کند و ازسوی دیگر بیماری آفلاتوکسمی نیز که یک بیماری دامی است در این پرنده هم ممکن است بروز کند.

حسینی در خصوص تامین دارویی تخصصی این پرنده اذعان کرد:صنعت پرورش شترمرغ کشور  با وجود آنکه استقبال خوبی دارد، اما از لحاط فنی شرکت های دارویی هنوز در این زمینه سرمایه گذاری لازم  را انجام نداده  و از نظر آنها تولید داروی اختصاصی برای این پرنده توجیه اقتصادی لازم را ندارد.

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان همچنین اذعان کرد: داروهای موجود  در بازار که برای سایر ماکیان و یا حتی دام ها استفاده می شود ،موارد مصرف آن از لحاظ داروهای ضد انگلی و انتی بیوتیکی این پرنده را هم شامل می شوند و لی دارویی صرفا اختصاصی برای این پرنده وجود ندارد.

در سطح استان 25 واحد صنعتی ونیمه صنعتی داریم که در مجموع ظر فیت آنها 18هزار قطعه شتر مرغ است و ازاین تعداد تنها 9 واحد فعال هستند که از طریق بخش خصوصی خدمت رسانی به انها انجام می گیرد.

حسینی در خصوص مشکلات این صنعت بیان کرد: هنوز این صنعت بازار خود را در داخل کشور پیدانکرده و گوشت آن علی رغم اینکه ارزش پروتئینی بالاو درصد چربی بسیار پایینی دارد و به دلیل امگا3 بالا در افراد دارای بیماری زمینه ای بسیار مناسب است  ولی فرهنگ استفاده از آن بسیار محدود و باید در این زمینه اطلاع رسانی های لازم انجام شود.

وی نبود کشتار گاه مناسب برای این پرنده را یکی دیگر از معضلات سد راه این صنعت دانست و گفت: متاسفانه در حال حاضر از کشتارگاه های دام برای این پرنده استفاده می شود که لازم است از سرمایه گذاران در این بخش برای ایجاد فارم های توام که تمام مراحل پرروش  تا کشتار را در خود دارد حمایت شود.

در نهایت باید گفت استان سمنان دارای ظرفیت و توان ویژه ای برای گسترش این صنعت است و از آنجا که پرروش این پرنده اگر حمایت های لازم صورت گیرد سود آوری فراوان و اشتغال زایی مناسبی دارد ،لازم است مورد توجه مسئولین قرار گیرد تا استان سمنان به عنوان یکی از قطب های صادر کننده محصولات فرعی این پرنده در جهان مطرح شود.

انتهای پیام/